Özel Eğitim,Eğitim Haber, Özel Eğitim Makaleleri, Rehabilitasyon, Aile Eğitimi,Tüm Engelliler,Özel Kurumlar,Otizm, Down Sendromu Alanında Kaynak Niteliği Taşır
Özel Eğitim ve Okul Öncesi Sosyal ve İletişim Becerileri Kontrol Listesi
SOSYAL BECERİLER DERSI I. KADEME KONTROL LISTESI
YönergeKontrol listesi kullanırken öğrencinin yerine getirdiği beceriler için “Evet” sütununa, yerine getiremediği beceriler için “Hayır” sütununa (✓) işareti konur. Eğer açıklama yapılması gerekiyorsa “Açıklama” sütununa not edilir. Öğrencinin yerine getiremediği becerilerden öncelikle öğretilmesi önerilenler için “Açıklama” sütununa (*) işareti konur. Form kullanılırken doğrudan gözlemlenemeyen davranışlara ilişkin anne-baba / birincil bakıcı, daha önceki öğretmeni ya da okulda çalışan personelden bilgi alınabilir.
Öğrenme Alanı: İLİŞKİ GELİŞTİRME
Davranışlar
Evet
Hayır
Açıklamalar
Göz teması kurar.
1
Karşısındaki kişinin gözlerine bakar.
2
Karşısındaki kişiye konuşulan süre kadar bakar.
Adına tepki verir.
1
Adı seslenildiğinde seslenen kişiye bakar.
2
Adı seslenildiğinde seslenen kişiye sözel tepkide bulunur.
İşaret edilen noktaya dikkatini yöneltir.
1
Bir nesne işaret edildiğinde dikkatini işaret edilen nesneye yöneltir.
2
Bir kişi işaret edildiğinde dikkatini işaret edilen kişiye yöneltir.
3
Bir olay / durum işaret edildiğinde dikkatini işaret edilen olaya / duruma yöneltir.
Etkileşimlere tepkide bulunur.
1
Tanıdığı kişilerin başlattığı etkileşimlere sözel ya da sözel olmayan tepkilerde bulunur.
2
Etkinlikleriyle ilgili başlatılan etkileşime tepkide bulunur.
3
Tercihleriyle ilgili başlatılan etkileşime tepkide bulunur.
Basit selamlaşma / vedalaşma ifadelerini kullanarak hareketlerini yapar.
1
Tanıdığı kişilerle selamlaşma ifadelerini kullanırken hareketlerini yapar.
2
Tanıdığı kişilerle vedalaşma ifadelerini kullanırken hareketlerini yapar.
3
Tanımadığı kişilerle selamlaşma ifadelerini kullanırken hareketlerini yapar.
4
Tanımadığı kişilerle vedalaşma ifadelerini kullanırken hareketlerini yapar.
Öğrenme Alanı: DUYGULARI TANIMA, ANLAMA VE İFADE ETME
Davranışlar
Evet
Hayır
Açıklamalar
Tanıdığı kişilerle sosyal etkileşime girer.
1
“Nasılsın?” diye sorulduğunda cevap verir.
2
Tanıdığı kişilere “Nasılsın?” diye sorar.
3
Bir kişinin yanından ayrılırken uygun söz kalıpları kullanır.
4
Karşılaştığında tanıdığı kişilere gülümser.
5
Dikkatini ortamda bulunan tanıdığı kişilere yöneltir.
6
Tanıdığı kişiye karşılaşma zamanına göre uygun söz kalıplarını kullanır.
7
Karşılıklı etkileşim sırasında kişilerle arasındaki iki adımlık mesafeyi korur.
Tanışma becerileri gösterir.
1
Kendisi hakkında sorulan sorulara cevap verir.
2
Kendisini tanıtması istenildiğinde kendini tanıtır.
3
Annesini tanıtır.
4
Babasını tanıtır.
5
Kardeşini / kardeşlerini tanıtır.
6
Arkadaşını / arkadaşlarını tanıtır.
Temel duyguları tanır.
1
İstenildiğinde, temel duyguları belirten yüz ifadelerini taklit eder.
2
İstenildiğinde, kendisine söylenen temel duyguyu mimik ya da jestlerini kullanarak gösterir.
3
İstenildiğinde temel duyguları belirten yüz ifadelerini resimli kartlardan gösterir.
4
İstenildiğinde temel duyguları belirten yüz ifadelerini resimli kartlardan söyler.
5
İstenildiğinde temel duyguları belirten yüz hareketlerini yapar.
Öğrenme Alanı: DUYGU VE DAVRANIŞ YÖNETİMİ
Davranışlar
Evet
Hayır
Açıklamalar
Planlanan etkinliklere uyar.
1
Yetişkinin planladığı fotoğraflı etkinlik çizelgesi yoluyla günlük etkinliklerini yerine getirir.
2
Etkinlik çizelgesi yoluyla yetişkinlerle kuracağı sosyal etkileşimleri planlar.
Geçişlerde ortama uygun davranış sergiler.
1
Günlük etkinlik geçişleri sırasında ortama uygun davranış sergiler.
2
Ödüllerinden günlük etkinliklere geçiş sırasında ortama uygun davranış sergiler.
3
Sınıf içi dinlenme aralarından etkinliklere geçiş sırasında ortama uygun davranış sergiler.
4
Sınıf dışı dinlenme aralarından etkinliklere geçiş sırasında ortama uygun davranış sergiler.
Öğrenme Alanı: DUYGU DÜZENLEME
Davranışlar
Evet
Hayır
Açıklamalar
Tercih etmediği konular ya da etkinlikler ile ilgili uygun tepkide bulunur.
1
Tercih etmediği konular ve etkinlikleri vücut diliyle reddettiğini gösterir.
2
Tercih etmediği konular ve etkinlikleri sözcük kullanarak reddettiğini belli eder.
3
Tercih etmediği konular ve etkinlikleri vücut diliyle, sözcük kullanarak ve cümle kurarak reddettiğini gösterir / ifade eder.
Hata yaptığında, önceden planlanan etkinlikler değiştiğinde ya da beklenmedik durumlarda oluşan sorunları çözer.
1
Hata yaptığında ne yapması gerektiğini söyler.
2
Günlük planındaki değişikliklerde ne yapması gerektiğini söyler.
3
Beklenmedik durumlarda ne yapması gerektiğini söyler.
Öğrenme Alanı: OLUMLU KARAR VERME
Davranışlar
Evet
Hayır
Açıklamalar
Kabul etme davranışları sergiler.
1
Kişinin isteğini kabul ettiğini belirtmek için vücut dili kullanır.
2
Kişinin isteğini kabul ettiğini belirtmek için sözcük kullanır.
3
Kişinin isteğini kabul ettiğini belirtmek için vücut dili, sözcük ve cümle kullanır.
Reddetme davranışları sergiler.
1
Kişinin isteğini reddettiğini belirtmek için vücut dili kullanır.
2
Kişinin isteğini reddettiğini belirtmek için sözcük kullanır.
3
Kişinin isteğini reddettiğini belirtmek için vücut dili, sözcük ve cümle kullanır.
Günlük rutinleri sırasında oluşan değişikliklerde esnek davranır.
1
Kişiler ile ilgili değişiklikleri kabul eder.
2
Ortamlardaki değişiklikleri kabul eder.
3
Objelerdeki değişiklikleri kabul eder.
4
Etkinliklerdeki değişiklikleri kabul eder.
5
Günlük etkinlik çizelgesindeki değişiklikleri kabul eder.
Öğrenme Alanı: AKRAN ETKİLEŞİMİ
Davranışlar
Evet
Hayır
Açıklamalar
Akran etkileşimine tepkide bulunur.
1
Akranına bakar / yönelir.
2
Akranına sözel olarak karşılık verir.
3
Akranının sunduğu nesneyi / yiyeceği / içeceği kabul eder.
Akranının başlattığı sözel etkileşime tepki verir.
1
Akranı selam verdiğinde karşılık verir.
2
Akranı “Nasılsın?” diye sorduğunda cevap verir.
Akran etkileşimi başlatır.
1
Akranıyla selamlaşır.
2
Akran etkileşimi için fotoğraflı ya da yazılı etkinlik çizelgesi kullanır.
3
Akran etkileşimi için yüksek teknoloji kullanır.
Akranıyla oyun oynar.
1
Sembolik oyun oynar.
2
Kurallı-İş birlikçi oyun oynar.
3
Oyunlarla ilgili etkileşim başlatır.
4
Oyuna katılır.
5
Oyunu sürdürür.
6
Kurallı oyunları oynamak için sıra alır.
7
Oyun esnasında bilgi edinmek için soru sorar.
8
Oyun esnasında fotoğraflı etkinlik çizelgesi aracılığıyla akran etkileşimi kurar.
Akranıyla sohbet eder.
1
Tanıdığı nesneler ile ilgili akranıyla sohbet eder.
2
Çevresinde olup biten olaylar ile ilgili sohbet eder.
3
Çevresinde aşina olduğu insanlar hakkında sohbet eder.
4
Sınıf ortamında akranıyla sohbet eder.
Akranına öğretim yapar.
1
Öğretim ortamını düzenler.
2
Öğrenci rolü oynayan akranının dikkatini kendine ve öğretim materyallerine çeker.
3
Hedef uyaranı sunar.
4
Doğru tepkiyi pekiştirir.
5
Doğru tepkiyi ortaya çıkarmak için ipucu sunar.
Öğrenme Alanı: SORUMLULUK
Davranışlar
Evet
Hayır
Açıklamalar
Kardeşiyle ilgili sorumlulukları yerine getirir.
1
Yeni doğan kardeşine / bebeklere gülümser.
2
Yeni doğan kardeşine / bebeklere dokunur / onları sever.
3
Yeni doğan kardeşine / bebeklere uygun şekilde davranır.
4
Yeni doğan kardeşinin bakımı ile ilgili konularda bakıcıya yardımcı olur.
Verilen sözü yerine getirir.
1
Sözlü basit anlaşmalara uyar.
2
Sözlü karmaşık anlaşmalara uyar.
3
Kendisi ile yapılan davranış kontratlarına uyar.
Randevularına uyar.
1
Randevu saatinden kısa süre önce verilen randevularına uyar.
2
Gün içinde verilen randevulara uyar.
Öğrenme Alanı: TOPLUMSAL YAŞAM KURALLARI
Davranışlar
Evet
Hayır
Açıklamalar
Yemeğini toplumsal kurallara uygun şekilde yer.
1
Yiyeceğini küçük lokmalar halinde ısırır.
2
Yiyeceğini ağzını şapırdatmadan çiğner.
3
Yiyeceğini ağzında bekletmeden yutar.
4
İçeceğini höpürdetmeden içer.
5
Yemeğini kaşık kullanarak yer.
6
Yemeğini çatal-bıçak kullanarak yer.
Yemekte sohbet eder.
1
Başkasının sözel etkileşimine karşılık verir.
2
Sözel etkileşim başlatır.
3
Bir konu hakkında karşılıklı konuşur.
Sınıf kurallarına uyar.
1
Sınıfa zamanında girer.
2
Ders araç-gereçlerini hazırlar.
3
Öğretmeni bekler.
4
Öğretmenin yönergelerini yerine getirir.
5
Parmağını kaldırarak söz alır.
6
Sınıf içinde verilen ödevlerle meşgul olur.
Toplumsal kurallara uyar.
1
Okul, otobüs veya yemekhane gibi toplumsal yerlerde sıra bekler.
2
Nesne elde etmek, bir etkinliğe oyuna, sohbete katılmak ya da bir ortamdan ayrılmak için izin ister.