Category: Geli┼čim

├çOCUKLARDA RESME BA┼×LAMA A┼×AMALARI

1-KARALAMA D├ľNEM─░ (1-4)YA┼× ARASI

├çocuklar bu ya┼člar aras─▒nda geli┼či g├╝zel ├žizimler yaparlar. Resimler daha ├žok oyun ama├žl─▒d─▒r. ├çizgiler,tren ray─▒ vb. dir.
Karalama ├ľrneklerinden baz─▒lar─▒ ┼čunlard─▒r.

2-┼×EMA ├ľNCES─░ D├ľNEM (4-7) YA┼× ARASI
├ť├ž ya┼č ├žocu─ču tipik yuvarlak kafa ├žizebilir. ─░nsan ├žiz de─čince ba┼č ve ayaklar─▒ olan insan ├žizebilirler. Y├╝z hatlar─▒n─▒ belirleyebilir. D├Ârt ya┼č ├žocu─ču kollar─▒ ve bacaklar─▒ olan ├ž├Âp adam ├žizebilirler. Be┼č ya┼č─▒ndaki ├žocu─čunun yapt─▒─č─▒ insan ve evler daha belirgin olmaktad─▒r. Alt─▒ ya┼č ├žocu─čunun yapt─▒─č─▒ resimler de art─▒k yava┼č yava┼č konuda vard─▒r. Resimlerde yer zemini ├žizgisi mevcuttur. Resimlerde saydaml─▒k da vard─▒r. ├ľrne─čin ev ├žizimlerinde evin i├žindeki e┼čyalar─▒nda ├žiziliyor olmas─▒ gibi.
RENKLER─░N ANLAMLARI (4-7) YA┼× ARASI

D├Ârt be┼č ya┼člar─▒ndaki ├žocuklar genelde renk ayr─▒m─▒ yapmadan resmi boyarlar. Bu ya┼člarda ana ve ara renkleri ├Â─črenebilirler. Mutlu resimlerde genelde sar─▒ renk, ├╝z├╝nt├╝l├╝ resimlerde genelde kahverengi renk daha a─č─▒rl─▒ktad─▒r. Unutulmamal─▒d─▒r ki ├žocuk hangi rengi seviyorsa ,resimlerde a─č─▒rl─▒k o renge do─črudur. Resimlerde a─č─▒rl─▒k k─▒rm─▒z─▒ renkse iddiac─▒l─▒─č─▒ ve sald─▒rganl─▒─č─▒ temsil eder. Pembe,sar─▒,turuncu……gibi s─▒cak renkleri se├žen ├žocuklar sevecen,uyumlu,i┼čbirlik├ži……dir. Siyah,mavi,ye┼čil,kahverengi gibi so─čuk renkleri se├žen ├žocuklar, bask─▒c─▒ aile ortam─▒nda yeti┼čen iddiac─▒,├žekingen,g├╝├žl├╝kle kontrol edilen,uyumsuz,ger├žek duygular─▒n─▒ bast─▒ran …. ├žocuklar─▒ temsil edebilir.
3-┼×EMAT─░K D├ľNEM (7-9) YA┼×LAR ARASI
Resimler daha belirgin ve ayr─▒nt─▒l─▒d─▒r. ─░lk bak─▒┼čta resmin ne oldu─ču kolayl─▒kla anla┼č─▒la bilinir . Resimler daha ger├žek├židir. Resimde mekansal ili┼čki vard─▒r. ├çocuklar yer ├žizgisi kullan─▒rlar. Yer ├žizgisi ├žocu─čun kendisi ve ├ževresiyle olan ili┼čkinin boyutunu temsil eder. Bu d├Ânemde ku┼čbak─▒┼č─▒ resim ├žizimleri a─č─▒rl─▒ktad─▒r.
4-GER├çEK├ç─░L─░K D├ľNEM─░ (9-12)YA┼×LAR ARASI
Bu d├Ânemde resimlerde daha ayr─▒nt─▒l─▒ ├žizimler ve ger├žek├ži bir yakla┼č─▒m g├Âr├╝l├╝r. Resim konular─▒nda k─▒zlar ve erkekler aras─▒nda farkl─▒l─▒klar g├Âzlemlenir. K─▒z ├žocuklar─▒ daha ├žok bebek resmi,portreler,elbiseler…erkek ├žocuklar─▒ ise araba,gemi,u├žak…├žizerler. Resimleri be─čenmeme , a┼č─▒r─▒ hassasiyet ve kendini ifade g├╝├žl├╝─č├╝ g├Âr├╝l├╝r.
5-DO─×ALCILIK D├ľNEM─░(12-14)YA┼×LAR ARASI
Nesneler orant─▒l─▒d─▒r. Resimler perspektiftir. Yak─▒n ├ževrede g├Ârd├╝─č├╝ objelerin orant─▒lar─▒n─▒,boyutlar─▒n─▒ ve derinliklerini ├žizgileriyle yans─▒tmaya ├žal─▒┼č─▒r. Renkleri ise en iyi ┼čekilde kullan─▒rlar.

Z─░H─░NSEL YETERS─░ZL─░─×─░ OLAN ├çOCUKLARIN RES─░MLER─░

Resimlerde belirgin herhangi bir konu yoktur. Plans─▒zd─▒r. Ya┼č─▒tlar─▒n─▒n resim ├Âzelliklerinden olduk├ža gerilik g├Âsterir. Resim c─▒l─▒z ve ilkeldir. ├ço─čunlukla ka─č─▒da resim yerine ├že┼čitli karamalar yaparlar. Ayr─▒nt─▒lar bulunmaz .├ľrne─čin insan resmi ├žiz dedi─čimizde sadece s─▒n─▒r belirten bir ├žizgi ├žizilir.G├Âzler,a─č─▒z,burun vs. ├žizilmez.Ev ├žizdi─činde ├žat─▒s─▒ kap─▒s─▒,bah├žesi ba┼čka bir yere ├žizilir.├çocukta resimleri ters ├žizme s─▒kl─▒kla kar┼č─▒la┼č─▒l─▒yorsa ├Â─črenme g├╝├žl├╝─č├╝ ├žekebilece─či d├╝┼č├╝ne bilinir. ├ľrne─čin a─ča├žlar─▒n ters ├žizilmesi gibi.
├ťST├ťN YETENEKL─░ ├çOCUKLARIN RES─░MLER─░
├ťst├╝n kabiliyetli ki┼či di─čer insanlardan farkl─▒ d├╝┼č├╝nebilme davranabilme kabiliyetine sahiptir. Resimlerde dikkati ├žeken ortak ├Âzellikler k─▒saca, akranlar─▒ndan ├╝st├╝n bir performans g├Âstermeleri, farkl─▒ kavramlar aras─▒nda mant─▒kl─▒ ili┼čkiler kurabilmeleri,geli┼čmi┼č hayal g├╝c├╝ ,├žizilen fig├╝rlerin hareket halinde olabilmesi,renklerin genelde canl─▒ olmas─▒ ka─č─▒d─▒n tamam─▒n─▒n kullan─▒lmas─▒ gibi……
UNUTULMAMALIDIR K─░
├çok g├╝zel resim yapan ├žocuk zekidir,zeki ├žocuklar g├╝zel Resim yaparlar DEN─░LEMEZ.

├çOCU─×UN PS─░KOLOJ─░K ├ľZELL─░KLER─░N─░ YANSITAN RES─░MLER

OKUL FOB─░S─░ :Resimlerde aile bireyleri a─č─▒rl─▒kl─▒ olarak ├žizilir. Okul ,├Â─črenci resmi ├žizmek istemezler.Ev ve evde mutlu ├žocuk resimleri ├žizerler.Resimler saydamd─▒r.
G├ťVENS─░ZL─░─×─░ YANSITAN RES─░MLER: Ka─č─▒d─▒n tamam─▒ kullan─▒lmaz,bo┼čluklar fazlad─▒r. ├çizimler yar─▒md─▒r. K├╝├ž├╝k fig├╝rler ├žizme ve ka─č─▒d─▒n bir b├Âl├╝m├╝n├╝ kullanma e─čilimindedirler. ─░nsan fig├╝rlerinde el ve ayaklar─▒n ├žizilmemi┼č olmas─▒ g├╝vensizli─či ve ├ževreye uyumda ya┼čan─▒lan g├╝├žl├╝─č├╝,ileti┼čim eksikli─čini,payla┼č─▒m azl─▒─č─▒n─▒,kendinden ba┼čka insanlarla birlikte olmamay─▒,bencilli─či de ifade etmektedir. G├╝vensiz ├žocu─čun resimlerindeki ├žizgiler daha ├žok silik ve kesik kesiktir.
H─░PERAKT─░F ├çOCUKLARIN RES─░MLER─░:Ta┼čk─▒n ve ├žok renkli resim ├žizerler.Gerilimli olduklar─▒ i├žin genelde karalamay─▒ tercih ederler ve resimleri hep yar─▒m kal─▒r. ├çizdiklerinde ise resimleri ├žok b├╝y├╝k olur.
C─░NSEL K─░ML─░K KARMA┼×ASI : Anne ve babaya a┼č─▒r─▒ yakla┼č─▒lmas─▒, z─▒t cinsel kimlikte ├žizimlerde yo─čunla┼čma, ev resimlerinde yatak odas─▒n─▒n ├žizimi, etek giyen,├žocuk emziren baba , ava giden sakal b─▒rakan anne fig├╝rlerinin ├žizilmi┼č olmas─▒ bize baz─▒ ipu├žlar─▒ vermektedir.

A─░LEDE ─░LET─░┼×─░M PROBLEMLER─░N─░N OLDU─×UNU ─░FADE EDEN RES─░MLER

Ailede ileti┼čim kopuklu─ču ,aileyi konu alan resimlerde a├ž─▒k├ža g├Âr├╝lmektedir. Resimde aile ├╝yelerinin birinin veya birka├ž─▒n─▒n eksikli─či.. ,( annenin,baban─▒n,karde┼člerin,aile i├žinde ya┼čayan di─čer fertlerin hala,amca,dede,ninenin ….. ├žizilmemi┼č olmas─▒ ) Aile fertlerini ├žizmeyi rededmesi,ebeveyn fig├╝rlerinin olmamas─▒ par├žalanm─▒┼č aileyi ,sevgi eksikli─čini , Anne baba ve ├žocuklar─▒n aras─▒na nesnelerin yerle┼čtirilmesi,aile bireylerinin aras─▒na k├Âpr├╝ , g├Âkdelen evler ,yol, ─▒rmak ,a─ča├žlar─▒n…………….. ├žizilmesi, ileti┼čim problemlerinin bir g├Âstergesi olarak kabul edile bilinir.
Anne baban─▒n ├žok b├╝y├╝k ├žocu─čun ├žok k├╝├ž├╝k veya anne babadan birinin b├╝y├╝k di─čerinin k├╝├ž├╝k ├žizilmi┼č olmas─▒ ailede bask─▒y─▒ aile fertleri aras─▒nda problemin oldu─čunu bask─▒c─▒ ve otoriter tutumu,anne baban─▒n ├žok abart─▒l─▒ ├žizimi onlara duyulan hayranl─▒─č─▒ da temsil edebilir.
Resimde k├╝├ž├╝k karde┼čin anne baban─▒n elinden tutuyor olmas─▒ ve di─čer ├žocu─čun ├žok uzaklarda ├žizilmesi veya hi├ž ├žizilmemi┼č olmas─▒,sevgi yoksunlu─čunu ,karde┼č k─▒skan├žl─▒─č─▒n─▒ ,kendisini yok sayd─▒─č─▒n─▒, i├ž ├žat─▒┼čmalar─▒n bir g├Âstergesi olabilece─či d├╝┼č├╝ne bilinir.

 

RES─░MLERDE K─░ F─░G├ťRLER─░N ANLAMLARI ─░NSAN F─░G├ťR├ťNDE K─░ KISIMLARIN ANLAMLARI

B├╝y├╝k veya ├žok k├╝├ž├╝k kafan─▒n ├žizilmesi zihinsel aktivite de problemlerin oldu─čunu,zihinsel gerili─či ifade eder.
V├╝cudun organlar─▒n─▒n ├žizilmemesi veya eksik b─▒rak─▒lmas─▒ endi┼če duyulan,rahats─▒zl─▒k hissedilen k─▒s─▒mlar─▒ yans─▒t─▒r.
Kollar─▒n abart─▒l─▒ ├žizimi aile i├ži ve ├žocu─ča y├Ânelik ┼čiddeti, Kollar─▒n ├žizilmemesi ise g├╝├ž ve kuvvetin azl─▒─č─▒n─▒,
A─čz─▒n b├╝y├╝k veya k├╝├ž├╝k ├žizimi dil ve konu┼čma problemi A─čz─▒n ├žizilmemesi ileti┼čim problemlerini….
G├Âzlerin b├╝y├╝k ├žizimi merak─▒,bo┼č ve anlams─▒z bakan g├Âzlerin olmas─▒ g├Ârme problemini ve g├Ârmeye ba─čl─▒ ├Â─črenme problemlerini…
Burunun abart─▒l─▒ ├žizimi ast─▒m ,bron┼čit vb. solunum yoluna ba─čl─▒ problemlerin oldu─čunu…burunun ├žizilmemesi g├╝├ž sava┼č─▒n─▒,g├╝├žs├╝zl├╝─č├╝,desteksizli─či..
Kulaklar─▒n normalinden farkl─▒ ,b├╝y├╝k veya k├╝├ž├╝k ├žizimi i┼čitmeye ba─čl─▒ problemlerin oldu─čunu….
Ellerin ├žok b├╝y├╝k ├žizilmesi daya─č─▒ ,┼čiddeti,├žalma eylemlerini,├žok k├╝├ž├╝k ├žizilmesi ise g├╝vensizli─či,├ževreye uyum g├╝├žl├╝─č├╝n├╝ ….
Ayaklar─▒n abart─▒l─▒ ├žizimi kendine olan g├╝veni,k├╝├ž├╝k ├žizilmesi ise g├╝vensizli─či ve yard─▒ms─▒zl─▒─č─▒,
Cinsel organlar─▒n ├žizimi sald─▒rganl─▒─č─▒,a┼č─▒r─▒ endi┼čeyi ve anne babay─▒ ├ž─▒plak g├Ârm├╝┼č olmay─▒ temsil etmektedir.

EV F─░G├ťRLER─░N─░N YORUMLANMASI

Ev ├žocu─čun duygusal ya┼čam─▒n─▒n olu┼čtu─ču merkezdir. Evin saydam olarak ├žizilmesi,ya┼čam─▒ canl─▒l─▒─č─▒ , i├žini g├Âstermeyen duvarlar─▒n ├žizilmi┼č olmas─▒ ise karamsarl─▒─č─▒,ya┼čam ifadesinde ki g├╝├žl├╝kleri,kendini anlatmakta kar┼č─▒la┼č─▒lan zorluklar─▒ ifade etmektedir.
Evlerdeki bacalardan y├╝kselen kal─▒n dumanlar aile i├žin de ya┼čan─▒lan kavgalar─▒,├žat─▒┼čmalar─▒ ,s├╝rt├╝┼čmeleri g├Âsterir.
Y├╝ksek binalar ve g├Âkdelenler ├žocuktaki ├Âzlem ve komplekslerin ,gerginli─čin yans─▒mas─▒d─▒r . Ezilme ve ba┼čkald─▒r─▒ vard─▒r.
Evlerden ├ž─▒kan yollar rehberli─če ,yol g├Âsterilmeye duyulan ihtiya├žt─▒r.
Resimlerde, insan resimlerinin azl─▒─č─▒ veya yoklu─ču sosyal ili┼čkilerde kopuklu─ču belirtir.─░nsan fig├╝r├╝n├╝n ├žoklu─ču ise sosyal ili┼čkilerde ki geli┼čmi┼člik d├╝zeyini belirtir.
├çizilen ku┼č resimleri ├Âzg├╝rl├╝─če duyulan ihtiya├ž hasrettir
├çizilen a─ča├žlarda meyve olmas─▒ verimli olma iste─či ye┼čil yaprakl─▒ a─ča├žlar canl─▒l─▒─č─▒,solmu┼č yaprakl─▒ a─ča├žlar ve yaprak d├Âk├╝m├╝ ├Âl├╝m iste─čini,a─ča├ž k├Âklerinin olmas─▒ i├žg├╝d├╝ye ├Ânem vermesi ve ba─č─▒ml─▒l─▒k duygular─▒n─▒ yans─▒t─▒r.
Resimlerde ├žok bulut veya koyu renkli bulutlar─▒n olmas─▒ ├ž├Âz├╝lemeyen problemleri ifade edmektedir.

ÇOCUK RESİMLERİNİN GENEL OLARAK YORUMLANMASINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR

├çocu─čun bize kendisini yans─▒tmas─▒ ve olaylar hakk─▒nda duygu ve d├╝┼č├╝ncelerini ifade etmesinde,yal─▒n bir anlat─▒m arac─▒ olan resmim ├Ânemi b├╝y├╝kt├╝r. Resim etkinli─činin ayn─▒ zamanda s├Âzs├╝z dili olu┼čturmas─▒ ve bu yolla anlat─▒m─▒n kolay olmas─▒, ya┼č─▒ ve ki┼čilik ├Âzellikleri nedeniyle s├Âzl├╝ ileti┼čim kurmakta g├╝├žl├╝k ├žeken ├žocuklar─▒ tan─▒mada da ├Ânemli bir te┼čhis arac─▒ olmas─▒n─▒ sa─člamaktad─▒r.
├çocuk resimlerini yorumlarken ,dikkat etmemiz gereken baz─▒ ├Ânemli noktalar bulunmaktad─▒r.
Tek resimden yola ├ž─▒karak yapaca─č─▒m─▒z bir de─čerlendirme bize hatal─▒ sonu├ž verebilir. ├çocu─čun di─čer resimlerinede dikkat etmeli ve toplu bir de─čerlendirme yap─▒lmal─▒d─▒r. Resim de─čerlendirmesine ba┼člamadan ├Ânce…..├çocu─čun genel tutum ve davran─▒┼člar─▒n─▒ ,i├žinde ya┼čad─▒─č─▒
Psikolojik sosyo-k├╝lt├╝rel ve ekonomik durum,arkada┼člar─▒yla karde┼čleriyle ili┼čkileri,okul ve aile i├ži ili┼čkileri ├žocu─čun ya┼č─▒n─▒,cinsiyetini,ailede ka├ž─▒nc─▒ ├žocuk oldu─čunu varsa uyum ve davran─▒┼č sorununun t├╝r├╝n├╝, ailesinin genel ├Âzelliklerini,okul ba┼čar─▒s─▒n─▒,├žocuk hakk─▒ndaki genel izlenim ve g├Âr├╝n├╝m ,di─čer ├Ânemli ├Âzellikleri de g├Âz ├Ân├╝nde bulundurulmal─▒d─▒r.
Resim ayn─▒ zamanda ├Â─črenilen bir davran─▒┼čt─▒r. Resim ├žizmede ├Â─čretmen fakt├Âr├╝ de ├Ânemlidir. ├çocuklar resim ├žizmeyi kendi kendilerine,ailelerinden,├Â─čretmenlerinden veya arkada┼člar─▒ndan ├Â─črenebilirler.
Konu se├žimi yapmadan ‘Hadi bakal─▒m bize bir resim ├žiz’ dedi─čimizde ,├žocuk ilgi ve ihtiya├žlar─▒ do─črultusunda i├žinde ya┼čad─▒─č─▒ psikolojik duruma ve hayal g├╝c├╝n├╝n de etkisiyle resim ├žizebilir .Serbest konu verdi─čimizde ├žocu─čun ├žizmi┼č oldu─ču resimdeki tema da ├žok ├Ânemli-dir .
Unutulmamal─▒d─▒r ki, resim de─čerlendirilmesi projektif bir tekniktir.Yorumlar, yorumlayana g├Âre de─či┼čkenlik g├Âsterebilir.

ÇİZGİLERİN YORUMU
B├╝y├╝kl├╝k:├çok b├╝y├╝k ve ├žok k├╝├ž├╝k resimler anlaml─▒ olabilir.
B├╝y├╝k Resimler :Sayfan─▒n tamam─▒n─▒ kaplayan ├žok b├╝y├╝k resimler K├╝├ž├╝k Resimler:Birka├ž cm b├╝y├╝kl├╝─č├╝nde ki resimler
-─░├ž kontrol zay─▒fl─▒─č─▒
-hiperaktivite
-Dikkat da─č─▒n─▒kl─▒─č─▒
-Sald─▒rganl─▒k -├ťrkek
-Benlik Sayg─▒s─▒ d├╝┼č├╝k
-─░├že d├Ân├╝k

Abart─▒l─▒ ├çizimler: beden k─▒s─▒mlar─▒n─▒n abart─▒larak b├╝y├╝k veya k├╝├ž├╝k ├žizilmesi

Ba┼č Zihinsel a├ž─▒dan kendini yetersiz g├Âren ├žocuklar
A─č─▒z Konu┼čma ve dil problemi olan ├žocuklar
Ba─č─▒ml─▒ ├žocuklar
G├Âzler G├Âz bebe─či olamadan ├žizilen resimler g├Ârme problemi olan ├žocuklar
G├╝vensiz ve ┼č├╝pheci
Ayaklar G├╝ven iste─či,
Kayg─▒
Burun Solunum g├╝├žl├╝─č├╝ ├žeken ├žocuklar
Kulaklar ─░┼čitme problemi
Ku┼čkucu,(ba┼čkalar─▒ taraf─▒ndan dinlenme )
Cinsel Organlar Sald─▒rganl─▒k
D├╝rt├╝ kontrol├╝ zay─▒f

Eksik ve Unutulan ├çizgiler:Baz─▒ beden k─▒s─▒mlar─▒n─▒n ├žizilmemesi veya belirgin olmamas─▒

Eller G├╝vensizlik
├çevreye uyumda g├╝├žl├╝k
Kollar G├╝vensizlik
G├╝├ž ve kuvvet azl─▒─č─▒
Bacaklar ├çocu─čun kendini desteksiz
Hareketsiz alg─▒lamas─▒
Ayaklar Kendine g├╝vensizlik
Burun Benlik sayg─▒s─▒ d├╝┼č├╝k
a─č─▒z ─░li┼čki kurmakta zorluk
Kaynaklar
Karadeniz Teknik ├ťniversitesi ├ľzel E─čitim B├Âl├╝m├╝ Zihinsel Engellirde Resim Ders ders notlar─▒

Bebek geli┼čimi 3. ay

BEBE─×─░N─░Z BU AYDA NELER YAPAR

Bebe─činiz art─▒k daha da b├╝y├╝d├╝. Bu ay─▒n sonunda ┼čunlar─▒ yapabilir:
ÔÇó┬á Karn─▒n─▒n ├╝zerindeyken kafas─▒n─▒ 45 ile 90 derece aras─▒nda yukar─▒ kald─▒rabilir.
ÔÇó┬á Y├╝z├╝ne 15 cm uzakl─▒ktaki bir cismi ba┼č─▒ndan sonuna dek takip edebilir.
ÔÇó┬á Bebe─činiz y├╝ksek sesle g├╝lebilir.
ÔÇó┬á ─░ki elini kavu┼čturabilir.
ÔÇó┬á Memn─▒niyet ├ž─▒─čl─▒klar─▒ atabilir.
ÔÇó┬á Dik oturtuldu─ču zaman kafas─▒n─▒ dik tutabilir.
ÔÇó┬á Karn─▒n─▒n ├╝zerindeyken kollar─▒n─▒n yard─▒m─▒yla g├Â─čs├╝n├╝ yerden kald─▒rabilir.
ÔÇó┬á K├╝├ž├╝k nesnelere dikkat g├Âsterebilir.
ÔÇó┬á Bir nesneye uzanabilir.
ÔÇó┬á Oturmas─▒ i├žin kollar─▒ndan ├žekildi─činde kafas─▒n─▒ kontrol edebilir.
ÔÇó┬á Sesin geldi─či y├Âne d├Ânebilir(├Âzellikle annesinin sesine).
ÔÇó┬á Agu gibi sessiz harf kombinasyonlar─▒ yapabilir.┼×u reklamlar ba┼člasa da bir seyretsem! En ├žok ye┼čil k─▒yafetli kad─▒na g├╝l├╝yorum. Ama eve ekmek getiren amcadan da korkuyorum biraz. Benim oyuncaklar─▒m─▒ almaya ├žal─▒┼č─▒yor devaml─▒; ben de hemen a─čl─▒yorum. Ne zaman a─člasam, babam beni kuca─č─▒na al─▒yor. “Ba-ba, ba-ba” diye bir┼čeyler s├Âyl├╝yor bana. Halbuki benim ad─▒m baba de─čil ki?


├ť├ž├╝nc├╝ Ay─▒mda Fiziksel Geli┼čimim:
Art─▒k kocaman bir bebek oldum ben, iyice hareketlendim, san─▒r─▒m bu y├╝zden annemle babam daha bir dikkatle takip etmeye ba┼člad─▒lar beni. Yataktan ya da koltuktan d├╝┼čmemden, elime ge├žirdi─čim k├╝├ž├╝k objeleri yutmamdan korkuyorlar. Haks─▒z da say─▒lmazlar hani, onlar─▒n g├Âzetiminde olmak benim i├žin en g├╝venli olan─▒ ┼ču anda! Beni y├╝z├╝st├╝ yat─▒rd─▒klar─▒nda ba┼č─▒m─▒ 90 derecelik a├ž─▒yla kald─▒rabiliyorum; ayr─▒ca ellerimi birle┼čtirmeyi de becerebiliyorum art─▒k. Mutlu oldu─čum zamanlarda y├╝ksek sesle g├╝lmeye ba┼člad─▒m, annemle babam─▒n ├žok ho┼čuna gidiyor bu durum!

├ť├ž├╝nc├╝ Ay─▒mda Alg─▒sal ve Sosyal Geli┼čimim:
Duydu─čum sesleri takip edebiliyorum, sesin geldi─či yere g├Âre ba┼č─▒m─▒ sa─ča sola hareket ettirmeye ba┼člad─▒m. Konu┼čma seslerini de alg─▒layabiliyorum art─▒k. Bir de ┼ču konu┼čma i┼čini ├ž├Âzebilsem ne g├╝zel olacak! Konu┼čuyormu┼č gibi a─čz─▒m─▒ hareket ettirebiliyorum ve ├že┼čitli sesler ├ž─▒kar─▒yorum ama hala ger├žek bir konu┼čmaya ├žok uzak bunlar san─▒r─▒m. Ben konu┼čam─▒yorum ger├ži, ama annem benimle ├žok s─▒k konu┼čuyor art─▒k; hatta bana kitap okumaya bile ba┼člad─▒. Okunanlar─▒ anlam─▒yorum ama ├že┼čitli kelimelere ve seslere al─▒┼č─▒yorum bu ┼čekilde; hem bu benim konu┼čmay─▒ daha erken ├Â─črenmeme bile yard─▒mc─▒ olabilir. ┼×u anda duydu─čum ├žo─ču ses ve kelimeyi h─▒zla geli┼čmekte olan haf─▒zama kaydediyorum.
Bu arada sinir sistemim de geli┼čmekte oldu─ču i├žin yeme ve uyuma al─▒┼čkanl─▒klar─▒m yava┼č yava┼č d├╝zene girmeye ba┼člad─▒. Buna en ├žok annem seviniyordur herhalde, ben de annemi sevindirmek ve i┼čini kolayla┼čt─▒rmak i├žin elimden gelen her ┼čeyi yap─▒yorum. Ama hala ├Ân├╝m├╝zde uzun ve me┼čakkatli bir yol var. Birlikte ba┼čaraca─č─▒z. Zaten annemden ba┼čka hi├ž kimse bu kadar yorgunluk ve zorlu─ča onun gibi zevkle ve sevgi dolu devam edemezdi.

A┼č─▒lar─▒m:
Bu ay BCG (T├╝berk├╝loz) a┼č─▒m─▒ oldum. BCG a┼č─▒s─▒ ┼ču anda d├╝nyada kullan─▒lan t├╝m a┼č─▒lar i├žinde en eski olan─▒ym─▒┼č ve inan─▒lmaz say─▒da insan BCG a┼č─▒s─▒ olmu┼č.
Annem d├╝zenli doktor ziyaret ve kontrollerimi de hi├ž ihmal etmiyor tabii ki.

Bug├╝nlerde bebe─činiz belirgin ihtiya├žlar─▒n─▒ ve ├Ânceliklerini belli etmeye ba┼člar. ├çevresi ve kal─▒t─▒msal ├Âzellikleri ki┼čili─čini olu┼čturur. Daha da ├Ânemlisi, art─▒k sadece fiziksel ihtiya├žlar─▒n─▒n etkisiyle hareket etmez, etraf─▒nda olup bitenden de keyif almaya ba┼člar.
├ľrne─čin bir sese do─čru daha emin olarak d├Âner ve hareket etmekte olan bir insan─▒ g├Âzleriyle takip edebilir. (Bebe─čin y├╝z├╝n├╝n ├žo─čunlukla bir y├Âne d├Ân├╝k olmas─▒n─▒ sa─člayan eskrim pozisyonu nihayet kaybolmu┼čtur.) Y├╝zleri incelemek ├žok ho┼čuna gider; sa├ž ve y├╝z aras─▒ndaki renk kontrast─▒ ilgisini ├žeker.
Duyusal uyar─▒lar bebe─činiz i├žin art─▒k ├žok daha ├Ânemlidir, ├ž├╝nk├╝ etraf─▒ndaki d├╝nyay─▒ duyular─▒ sayesinde ├Â─črenecek ve tan─▒yacakt─▒r. Art─▒k uyan─▒k oldu─ču anlarda kuca─ča al─▒n─▒p sallanmaktan eskisi kadar ho┼članmaz. Onunla konu┼čman─▒z─▒, oynaman─▒z─▒ ve ona yeni ┼čeyler g├Âstermenizi ister. Uzun s├╝re yaln─▒z kalmak asla ho┼čuna gitmeyecek ve bunu da hemen belli edecektir.
Bebe─činiz ona verdi─činiz hemen her ┼čeyi elleriyle tutacak ve her seferinde daha ├Ânce bilmedi─či yeni bir objeyi tercih edecektir. Art─▒k nesnelerin sadece g├Âr├╝n├╝┼č├╝ ile de─čil, dokusu ve tad─▒(!) ile de ilgilenmektedir. Kadife kuma┼člar, t├╝yl├╝ oyuncaklar, yast─▒klar gibi de─či┼čik dokular─▒ tan─▒mak ho┼čuna gidecektir. Bu d├Ânemde bebek s─▒cak ve so─ču─čun de─či┼čik dereceleri oldu─čunu da ke┼čfedecek, bazen bir objeyle oynarken o objenin ┼čekil de─či┼čtirece─čini ├Â─črenecektir. B─▒rakt─▒─č─▒nda baz─▒ nesneler yeni bir ┼čekil al─▒r; baz─▒lar─▒ ise eski ┼čekline d├Âner. Bebek bunlar─▒ oyunlar─▒ s─▒ras─▒nda tekrar tekrar deneyerek ├Â─črenir.

 

Yeni do─čanda kal├ža ├ž─▒k─▒─č─▒

kal├ža ├ž─▒k─▒─č─▒

kal├ža ├ž─▒k─▒─č─▒

 

Bebeklerde kal├ža geli┼čimi, anne karn─▒nda ba┼člay─▒p, do─čum sonras─▒ d├Ânemde devam eden bir s├╝re├žtir. Bu geli┼čim s├╝recindeki olumsuz fakt├Ârler, kal├žan─▒n yeterli geli┼čememesine hatta ├ž─▒k─▒k olmas─▒na neden olur. Kal├ža ├ž─▒k─▒klar─▒n─▒n yakla┼č─▒k % 0.5 kadar─▒ do─čum ├Âncesi geli┼čir ve do─čdu─čunda mevcuttur. Geri kalan % 99.5’luk b├Âl├╝m├╝ ise do─čum s─▒ras─▒ndaki kal├žan─▒n zorlanmas─▒na ve do─čum sonras─▒ b├╝y├╝me d├Ânemindeki nedenlere ba─čl─▒d─▒r. Bu nedenle eskiden do─čumsal kal├ža ├ž─▒k─▒─č─▒-DK├ç dedi─čimiz bu sakatl─▒─č─▒, geli┼čimsel kal├ža ├ž─▒k─▒─č─▒-GK├ç olarak adland─▒rmak daha uygun olacakt─▒r. Esas ├Ânemli olan b├╝y├╝k ├žo─čunluk, ├žok basit ├Ânlemler ve baz─▒ noktalara dikkat edilerek ├Ânlenebilir. Bu konuda sa─čl─▒k personelinin yan─▒nda ailelere de ├Ânemli g├Ârevler d├╝┼čmektedir. Bu konuda dikkat edilmesi gerekenler :

kal├ža ├ž─▒k─▒─č─▒ tedavi

kal├ža ├ž─▒k─▒─č─▒ tedavi

kal├ža ├ž─▒k─▒─č─▒

kal├ža ├ž─▒k─▒─č─▒

Do─čum sonras─▒ bebekler, doktor ve ebeler taraf─▒ndan, ayaklar─▒ndan tutulup ba┼ča┼ča─č─▒ sallanmamal─▒.
─░lk 1 ya┼čta boy ├Âl├žerken, bacaklar, kal├ža eklemini zorlayacak ┼čekilde ├žekilmemeli.
├çocuklar kundaklanmamal─▒, be┼či─če belenmemeli ( Resim 1).
├çocuklara dar, kal─▒n, kal├ža ve diz hareketlerini engelleyen giysiler giydirilmemeli( Resim 2 ).
├çocuklar do─čru tutu┼č pozisyonda ta┼č─▒nmal─▒ ve beslenmeli ( Resim 3 ).
Do─čum sonras─▒ muayenesi ve ayl─▒k takiplerinde kal├ža ├ž─▒k─▒─č─▒ y├Ân├╝nden mutlaka de─čerlendirilmeli.
├çocu─čunuzu kundaklamay─▒n─▒z, be┼či─če belemeyiniz.

├çocuklar─▒n─▒za dar, kal─▒n, kal├ža ve diz hareketlerini engelleyen giysiler giydirmeyiniz.
├çocuklar─▒n─▒z─▒ do─čru ta┼č─▒y─▒n─▒z, do─čru pozisyonda besleyiniz.

Yenii do─čan bebekte duyular

bebekte duyular

bebekte duyular

Normal yenido─čanlar, do─čumdan hemen sonra g├Ârebilir, duyabilir ve a─čr─▒ hissedebilirler. Bir yenido─čan 30 cm uzakl─▒kta salland─▒r─▒lan k─▒rm─▒z─▒ renkli bir nesneyi fark eder, surat─▒n─▒ asar ve ├žok k─▒sa s├╝reli de olsa nesneyi odaklamaya ├žal─▒┼č─▒r. E─čer nesne yava┼č yava┼č bir taraftan di─čerine hareket ettirilirse, nesneye g├Âzlerini dikip, k─▒sa ve ani g├Âz hareketleriyle nesneyi izleyebilir. Bebek ayr─▒ca ─▒┼č─▒─č─▒n ┼čiddetine de duyarl─▒d─▒r. Parlak bir ─▒┼č─▒k kar┼č─▒s─▒nda g├Âzlerini k─▒rp─▒┼čt─▒r─▒r, s─▒k─▒ca yumar veya kapal─▒ tutar. Do─čumdan itibaren bi├žimleri, desenleri ve ├žizgilerin d├╝zenleni┼čini ay─▒rdedebilir. Desenli y├╝zeyleri mat ya da parlak tek renklilere tercih eder. ┼×eritli ve k├Â┼čeli nesnelere ├žember bi├žimlerden daha uzun s├╝re bakar. Emzirme s─▒ras─▒nda annenin g├Âzleriyle bebe─čin g├Âzleri aras─▒ndaki uzakl─▒k, bebe─čin bir nesneyi en iyi odaklayabildi─či uzakl─▒kt─▒r. Bu g├Âz g├Âze ili┼čki ├žocukla anne aras─▒ndaki ilk ileti┼čim yoludur.

Yenido─čan bebekler i┼čitebilirler. Sese g├Âz k─▒rparak, kollar─▒n─▒ ve bacaklar─▒n─▒ hareket ettirerek, nefes alarak ya da emmeyi b─▒rakarak tepki verirler. Anneler genellikle bebekleriyle ince bir sesle konu┼čurlar ve bebekler annenin sesine, baban─▒n sesinden daha tutarl─▒ olarak tepki verirler. Anne ile bebe─čin ileti┼čiminin sesli filmlerle analizi, annenin s├Âzlerine g├Âre kar┼č─▒l─▒kl─▒ bir dans yartt─▒─č─▒n─▒ g├Âstermi┼čtir. ├ľrne─čin, anne nefes almak i├žin durdu─čunda ya da bir heceyi vurgulad─▒─č─▒nda, bebek bir ka┼č─▒n─▒ kald─▒rabilir, aya─č─▒n─▒ indirebilir, elini a├žabilir vb. Bu dans─▒ farkeden anne i├žin bu durum, konu┼čmas─▒n─▒ s├╝rd├╝rmesi i├žin ├Ânemli bir motive edicidir. Do─čumdan birka├ž hafta sonra bebek, dil ├ž─▒karma, dudaklar─▒n─▒ b├╝zme ya da a─č─▒z a├žma gibi hareketleri taklit edebilir. Ayr─▒ca 3 g├╝nl├╝k bebekler baz─▒ kokular─▒ alg─▒layabilirler ve kendi anneleriyle di─čer annelerin g├Â─č├╝s petlerini ay─▒rdedebilirler.

Sevgili anneler bebe─činiz do─čdu─ču g├╝nden beri sizi g├Âr├╝yor, duyuyor, kokunuzu ay─▒rt ediyor, hissediyor ve ruhsal durumunuzu alg─▒l─▒yor. Beslemenin oldu─ču kadar ileti┼čiminde en g├╝zeli olan emzirme s─▒ras─▒nda; bebe─činizin g├Âzlerinin i├žine g├╝lery├╝zle bakarak yumu┼čak bir sesle ve sevgiyle konu┼čman─▒z, onun daha sakin olmas─▒n─▒ ve daha iyi geli┼čmesini sa─člayacakt─▒r.

Zekan─▒z─▒ geli┼čtirin

10 basit y├Ântemle zekan─▒z─▒ geli┼čtirin !

─░┼čte beyin h├╝crelerini zinde tutman─▒n 10 basit yolu…

Yenilenmeyen beyin h├╝crelerini geli┼čtirmek, zekan─▒z─▒ art─▒rmak asl─▒nda g├╝n i├žerisinde yapaca─č─▒n─▒ ├žok basit baz─▒ al─▒┼čt─▒rmalara ba─čl─▒. ─░┼čte Amerikal─▒ uzmanlar─▒n ┼čiddetle tavsiye ettikleri o basit ama etkili y├Ântemler;

1- Ters el al─▒┼čt─▒rmas─▒

Sa─č eliniz yerine biraz da sol elinizi kullanmaya ba┼člay─▒n. Sa├žlar─▒n─▒z─▒ sol elinizle taray─▒n, kalemi ters elinizle tutun gibi… Sonu├ž olarak, rutin al─▒┼čkanl─▒klar─▒n─▒z─▒ k─▒rar ve beyninizin kullanmad─▒─č─▒n─▒z di─čer yar─▒s─▒n─▒ da harekete ge├žirmi┼č olursunuz.

2-├çocuk oyunu al─▒┼čt─▒rmas─▒

─░┼če veya al─▒┼čveri┼če giderken, t─▒pk─▒ bir ├žocuk gibi merak i├žinde b├╝t├╝n duyular─▒n─▒z─▒ harekete ge├žirin. Bak─▒n, dokunun, dinleyin, koklay─▒n. Bu ┼čekilde ├žok ender yapt─▒─č─▒n─▒z ba─člant─▒lar─▒ canland─▒r─▒r, beyninizin kapasitesini art─▒r─▒rs─▒n─▒z. Duyu organlar─▒n─▒z─▒n ne kadar fazlas─▒n─▒ kullan─▒rsan─▒z, haf─▒zan─▒z her zaman canl─▒ kal─▒r.

3-Harf al─▒┼čt─▒rmas─▒

Elinize bir gazete ve bir fosforlu kalem al─▒n. S─▒ras─▒yla paragraflar─▒ okuyun ve ├žift yaz─▒lm─▒┼č harflerin ├╝zerini ├žizin. Mesela, ├žift ‘t’ ve ‘m’lerin ├╝zerini i┼čaretleyin. B├Âylelikle konsantrasyonunuzun ne kadar uyar─▒ld─▒─č─▒n─▒ hemen hissedecek-siniz. Bu, zihnin canlanmas─▒n─▒ art─▒r─▒r.

4-Polisiye al─▒┼čt─▒rmas─▒

“D├╝n ak┼čam ┼ču saatte ne yapt─▒m, neredeydim, iki saat ├Ânce ne yapt─▒m?” gibi, genellikle polisiye romanlar─▒nda sorulan sorular─▒ kendinize y├Âneltin. Ve tabii cevaplay─▒n. Bu al─▒┼čt─▒rma sonucunda yapt─▒klar─▒n─▒za kar┼č─▒ dikkatinizi geli┼čtirebilirsiniz.

5-Y├╝r├╝y├╝┼č al─▒┼čt─▒rmas─▒

Asker y├╝r├╝y├╝┼č├╝ gibi oldu─čunuz yerde hareket edin. Sol baca─č─▒n─▒z─▒ her kald─▒rd─▒─č─▒n─▒zda, ├Ânce sa─č elinizle, sonra sol elinizle dizinize dokunun. B├Âyle ├žaprazlama hareketlerle beyninizin her iki taraf─▒n─▒ kullanm─▒┼č olursunuz.

6-Ressam al─▒┼čt─▒rmas─▒

Burnunuzun ucunda bir f─▒r├ža oldu─čunu hayal edin. Bununla havaya en sevdi─činiz renkte yatay bir sekiz ├žizin. Bu ├žizim hareketleri, yorgun zihninizi hemen canland─▒r─▒r. Ayn─▒ zamanda beyni bloke eden stresi etkili bi├žimde yok eder.

7-Ajan al─▒┼čt─▒rmas─▒

Bu al─▒┼čt─▒rmay─▒ daha ├žok sokakta yapacaks─▒n─▒z. ├çevrenizde bulunan arabalar─▒n plakalar─▒na bak─▒n ve plakadaki harflerden kelimeler, hatta c├╝mleler t├╝retmeye ├žal─▒┼č─▒n. B├Âylece hem kelime hazinenizi geli┼čtirir hem de beyninizi canland─▒r─▒rs─▒n─▒z.

8-Resim al─▒┼čt─▒rmas─▒

Bu al─▒┼čt─▒rmayla al─▒┼čveri┼č listelerini ├žok kolay ezberleyebilir, haf─▒zan─▒z─▒ g├╝├žlendirebilirsiniz. Bunun i├žin kalem ka─č─▒t al─▒n ve ka─č─▒d─▒n ├╝zerine mum, kakt├╝s, yonca gibi semboller ├žizin. Her resim bir say─▒y─▒ sembolize ediyor. Ard─▒ndan sembolleri say─▒lara g├Âre ezberleyin. Bu al─▒┼čt─▒rmayla, zihninizde listeler olu┼čturmay─▒ kolay ba┼čar─▒rs─▒n─▒z.

9-Otobiyografi al─▒┼čt─▒rmas─▒

D├╝┼č├╝n├╝n ki, hayat hikayenizi yazman─▒z gerekiyor. Burada, i┼če, gitti─činiz ilkokuldan ba┼člayabilirsiniz. Bunun i├žin en yak─▒n arkada┼č─▒n─▒z─▒, tipini, s─▒n─▒f─▒n─▒z─▒n d├╝zenini hat─▒rlaman─▒z gerekiyor. Bu al─▒┼čt─▒rmayla, ki┼čilerle ilgili haf─▒zan─▒z─▒ harekete ge├žirirsiniz.

10-Hipnoz al─▒┼čt─▒rmas─▒

├ľzellikle stresli anlar─▒n─▒zda olumlu kelimelerden destek almaya bak─▒n. Bunlarla olumsuz d├╝┼č├╝ncelerinizi yok edersiniz. Mesela, “Benim i├žin gerekli olan her ┼čeyi biliyorum ve ├žok sakinim” c├╝mlesini tekrarlayabilirsiniz
http://www.ozelegitimsitesi.com
http://www.ozelegitimforumu.com