Sa─čl─▒k dil geli┼čimi

1.061 okundu

├çocuklarda do─čumdan sonra ilk aylarda anlams─▒z sesler ile ba┼člayan konu┼čma ser├╝veni di─čer canl─▒lara nispeten ak─▒l fakt├Âr├╝yle bilin├žli ┼čekilde kullan─▒lmaya ba┼člamaktad─▒r.┬á Anneler ├žocuklar─▒n─▒n anlams─▒z seslerini anlad─▒klar─▒n─▒ ihtiya├žlar─▒n─▒ bu ┼čekilde kar┼č─▒lad─▒klar─▒n─▒ ifade etmektedirler.┬á Bilim adamlar─▒ konu┼čma geli┼čiminin anne karn─▒ndan itibaren ba┼člad─▒─č─▒n─▒ savunmaktad─▒rlar. Anne karn─▒nda maruz kal─▒nan dil ├žocuklar─▒n ileriki hayatlar─▒nda o dilin kazan─▒m─▒nda etkisi oldu─ču d├╝┼č├╝n├╝lmektedir.┬á ├ľzellikle bilim adamlar─▒ 6-9 ayda farkl─▒ dillere maruz kalan ├žocuklar─▒n en ├žok hangi dile maruz kald─▒ ise ileri aylarda yo─čun maruz kal─▒nan dildeki komutlara daha ├žok tepki verdikleri d├╝┼č├╝n├╝lmektedir. ┬á├çocuklar─▒n dil geli┼čimi her ne kadar biyolojik bir olay olarak bahsedilse de ├ževrenin ├žocuklardaki dil geli┼čimi ├╝zerinde ciddi fakt├Âr oldu─ču d├╝┼č├╝n├╝lmektedir.
├çocuklarda dil do─ču┼čtan gelen taklit kabiliyetiyle en ├╝st seviyeye ula┼čmaktad─▒r. 15-18 ayl─▒kken 20-40 kelime telaffuz eden bir ├žocuk 1-2 y─▒l i├žerisinde 500-1000 kelimeyi telaffuz edebilir hale gelmektedir.┬á Tabi bu de─čerler ideal normal geli┼čim g├Âsteren uygun ├ževrede b├╝y├╝yen ├žocuklar─▒n de─čerlerdir. Tabi ki bireysel farkl─▒l─▒klar dil geli┼čimini etkilemektedir. Normal de─čerler bizlere dil geli┼čimi geri olan ├žocuklar─▒n fark edilmesini sa─člamaktad─▒r. Ve erken e─čitim i├žin ve hangi ya┼č d├Ânemlerinin kritik oldu─ču konusunda ipucu vermektedir.

G├╝n├╝m├╝zde ├žal─▒┼čan ve bilin├žsiz aile fakt├Ârlerinden dolay─▒ baz─▒ ├žocuklarda dil geli┼čiminde aksakl─▒klar g├Âr├╝lmektedir. B├╝y├╝k anne, bak─▒c─▒ ya da kre┼čte bak─▒lmak zorunda kal─▒nan ├žocuklara her ne kadar dil geli┼čimlerine y├Ânelik ├žal─▒┼čmalar yap─▒lsa da her ├žocu─čun biricik olma fakt├Âr├╝ bazen g├Âz ard─▒ edilmekte ve bilin├žli anne baban─▒n vermi┼č oldu─ču dil geli┼čim deste─činin yerini tutamamaktad─▒r.┬á Denilebilir ki aile dil geli┼čimi i├žin olmaz ise olmaz bir kriterdir.

G├╝n├╝m├╝z ├žocuklar─▒ ya─čmurdan nem kaparcas─▒na s─▒k hastalanmalar─▒, geli┼čim gerilikleri, besleme sorunlar─▒, uyaran eksikliklerine s─▒kl─▒kla maruz kal─▒nmaktad─▒r. Bu tip durumlarda dil geli┼čimi de hali ile durma seviyesine gelebilmektedir. Bu durumda aileler bilin├žli olup uzmanlara h─▒zl─▒ ┼čekilde ba┼čvurmalar─▒ gerekmektedir.┬á Uzmanlar size gerekli bilgilendirmeleri yapacaklard─▒r. Aileler uzmanlarla birlikte dil geli┼čim destek program─▒na ba┼člamalar─▒ ve ailelerin erken e─čitim konusunda bilin├žlendirilmesi gerekmektedir.

├çocuklarda g├Âr├╝len anatomik bozukluklar da konu┼čma geli┼čimini olumsuz etkilemektedir. G├╝n├╝m├╝zde pediatri geli┼čmi┼č oldu─čundan bu yap─▒ bozukluklar─▒ kal─▒c─▒ konu┼čma bozuklu─čuna d├Ân├╝┼čmeden m├╝dahale edilmektedir. ├çocukta ki ├žene, oval kavite, nazal kavite , solunum yollar─▒, kas ┬áve di─čer problemlerin tedavisi h─▒zl─▒ ┼čekilde yap─▒l─▒p ├žocuklar─▒n ilerde konu┼čma sorunlar─▒ ile kar┼č─▒la┼čmalar─▒n─▒n ├Ân├╝ne ge├žilebilmektedir. Burada da yine ├Ânemli nokta erken te┼čhis ve tedavidir.

Dil geli┼čimindeki aksakl─▒klar, dil bozukluklar─▒ ister istemez bireyin di─čer geli┼čim alanlar─▒n─▒ da olumsuz etkilemektedir. ├ľzellikle okul ├Âncesi ve okul d├Âneminde sosyal ve ileti┼čim problemleri ard─▒ndan akademik, psikolojik problemler takip etmektedir. Yine erken te┼čhis, tedavi ve e─čitim..

Bu nedenle ├žocuklar do─čumdan itibaren sa─čl─▒k ocaklar─▒, ├žocuk doktoralar─▒, kre┼čler, anaokullar─▒ dibi ├žocuklar─▒n ilk ba┼čvurduklar─▒ yerlerde ├žocuklar─▒n dil geli┼čim takipleri de ay ay yap─▒lmas─▒nda fayda vard─▒r. ┬á─░nsan─▒n anne karn─▒nda ba┼člayan sa─čl─▒kl─▒ konu┼čma, ileti┼čim kurma ihtiyac─▒ kar┼č─▒s─▒nda ├ž─▒kabilecek problemlerin azalt─▒lmas─▒ ve d├╝zeltilmesinde herkese pay d├╝┼čmektedir.┬á Disiplinler aras─▒ bir ├žaba ile ├╝stesinden gelinmeyecek ├žok az problem vard─▒r. Sa─čl─▒kl─▒ ve ho┼čg├Âr├╝l├╝ ileti┼čim dileklerimleÔÇŽ

├ľzel E─čitim ve Konu┼čma Bozukluklar─▒ Uzman─▒
Mehmet ONGUN
www.dkadanismanlik.com
dkadanismanlik@gmail.com

Comments are closed.

%d blogcu bunu be─čendi: