Category: ├ľzbak─▒m ve Sosyal Beceri ├ľ─čretimi

Tuvelet e─čitim ve ya┼čanan sorunlar

S─░FONDAN KORKMAK

Ne yap─▒labilir? Sifon ├žekmeyi gerektirecek herhangi bir ┼čey olmad─▒k├ža sifonu ├žekmeyin. Sifonu ├çocuk tuvaletten uzakla┼čmaya ba┼člad─▒─č─▒nda kap─▒ya yakla┼čt─▒─č─▒nda, ├žekin ve al─▒┼čmas─▒ i├žin banyonun i├žinde bir nokta belirleyin. Ba┼člang─▒├žta sadece orada ├žekin. Daha sonra her g├╝n biraz daha yak─▒nken ├žekin.Sifonu ├žekece─činize dair ipucu verin, b├Âylece ├žocuk sesi ani kar┼č─▒lamaz. Mesela; ÔÇťHAZIRR, ┼×─░MD─░ G─░TT─░─░─░─░─░─░─░─░─░ÔÇŁ gibi.

SİFONLA ÇOK FAZLA İLGİLENMEK
Ne yap─▒labilir?Sifon d├╝─čmesinin ├╝zerini g├Âr├╝nmesini engelleyecek ┼čekilde kapat─▒n. ├çocu─čun eline sevdi─či ve s├╝rekli tutmak isteyebilece─či, onu me┼čgul edecek bir obje verin.Ne zaman sifon ├žekilece─čine dair g├Ârsel s─▒ralama kartlar─▒n─▒ kullan─▒n (mesela, k─▒yafetler giyildikten sonra). Sifon ├žekme zaman─▒ geldi─činde bir arkas─▒ yap─▒┼čkanl─▒ bir resim verin. ├ľnce onu sifon halkas─▒n─▒n yan─▒na yap─▒┼čt─▒rs─▒n, daha sonra sifonu ├žekmesine izin verin.
SU ─░LE OYUN OYNAMAKNe yap─▒labilir? Ona ilgisini sudan ba┼čka bir tarafa ├žekebilecek bir oyuncak verin. ─░├žinde sular d├Ânen kapal─▒ mika bir oyuncak olabilir.Oturulacak yeri kullanmadan ├Ânce kapal─▒ tutun. Tuvaletini yapt─▒ktan sonra ├Ân├╝ne ├Ânl├╝k ba─člay─▒n ve ├Âd├╝l olarak lavobada bir s├╝re oynamas─▒na izin verin.

TUVALET KA─×IDI ─░LE OYNAMAK
Ne yap─▒labilir?E─čer b├╝y├╝k bir problemse onu banyodan ├ž─▒kar─▒n ve yerine kutu klenexlerden koyun. Gerekli miktar─▒ ├Ânceden haz─▒r bulundurun. Ne kadar koparaca─č─▒ ile ilgili g├Ârsel ipucu verin (y─▒rtmas─▒ gereken yere mandal takmak gibi).Duvara nerede ├žekmeyi kesece─čine dair bir i┼čaret koyun.

TEM─░ZLENMEYE TEPK─░ G├ľSTERMEK
Ne yap─▒labilir?De─či┼čik malzemeler kullan─▒n (─▒slak mendil, bez, s├╝nger vb).Yukar─▒daki malzemelerin ─▒s─▒lar─▒n─▒ g├Âz ├Ân├╝nde bulundurun.

BEZ─░ ├çIKARTILDI─×INDA TUVALET─░N─░ TUTMA
Ne yap─▒labilir?Bezin alt k─▒sm─▒n─▒ derece derece kesin ve bu bezle beraber tuvalete oturmas─▒na izin verin.G├Ârsel bir model olarak oyuncak bebek kullan─▒n.├çok uzun s├╝reli tutmalara sebep oldu─čunda, doktoruna dan─▒┼č─▒p ba─č─▒rsak yumu┼čat─▒c─▒ ila├ž al─▒n.

Tuvalet E─čitimi

Ailelerin, ├žocuklar─▒n─▒n e─čitiminde en ├žok ├Ânemsedikleri konulardan biridir tuvalet e─čitimiÔÇŽ Kimi zaman daha ya┼čam─▒n ilk ├╝├ž y─▒l─▒ i├žinde kazan─▒labilirken kimi zaman hem aileleri hem de ├žocu─ču y─▒prat─▒c─▒ bir zamana yay─▒labilir. Uzayan, ge├ž kazan─▒lan tuvalet kontrol├╝ ├Âzellikle anne-├žocuk ili┼čkisinde olumsuz bir etkiye sahip olabilmektedir. Islak yataklar, ├žar┼čaflar, giysiler ve gerek ├žocuklar─▒n bedenine gerek odaya sinen koku anne-├žocuk ili┼čkisinin bir g├╝├ž sava┼č─▒na d├Ânmesine neden olabilmektedir. Ancak ┼ču bir ger├žek ki tuvalet kontrol├╝n├╝n ge├ž kazan─▒lmas─▒, kimi zaman kas geli┼čiminden kaynaklan─▒rken, kimi zaman da zorlay─▒c─▒ psikolojik olaylar sonucunda g├Âr├╝lebilir. Ayn─▒ zamanda ya┼čanan birtak─▒m olumsuz ya┼čam olaylar─▒ neticesinde, tuvalet kontrol├╝ kazanm─▒┼č bir ├žocukta gerileme meydana gelebilir. ├ľrne─čin, yeni bir karde┼čin do─čumu ve beraberinde getirdi─či k─▒skan├žl─▒k, ilgi duyma arzusu; otoriter ebeveyn ve ev ortam─▒ndaki bask─▒c─▒ ortam; okula ba┼člama ve bunun beraberinde ya┼čanan uyum zorluklar─▒; ev de─či┼čtirme, sevdi─či birinin kaybetme, gibi olaylar, d├╝zene girmeye ba┼člam─▒┼č tuvalet kontrol├╝nde gerilemeye yol a├žabilmektedir. ┼×├╝phesiz ki hangi nedenle ilgili olursa olsun, okul ├Âncesi d├Ânemine kadar kazan─▒lamam─▒┼č tuvalet kontrol├╝, beraberinde s─▒k─▒nt─▒l─▒ ya┼čant─▒lar─▒ getirmektedir.

Tuvalet e─čitimi verilmeye ba┼člamadan ├Ânce, ├žocu─čun basit y├Ânergeleri anl─▒yor olmas─▒, gerekli giyinme ve soyunma becerilerini yapabiliyor olmas─▒ ve tuvalet ihtiyac─▒n─▒ jest ve mimiklerle ifade ediyor olmas─▒ gerekir. ├ľrne─čin; bir├žok ebeveyn ├žocu─čun y├╝z ifadesine g├Âre ne zaman tuvaletinin geldi─čini anlayabilir. Tuvalet e─čitimine ba┼člamadan ├Ânce, ├žocuklar─▒n nas─▒l bir tuvalet ├Âr├╝nt├╝s├╝ne ve kuruluk s├╝resine sahip oldu─ču kontrol edilmelidir. Bu ama├žla tuvalet ├Âr├╝nt├╝s├╝n├╝ belirlemek i├žin bir ya da iki hafta s├╝reyle, basit bir kay─▒t formu tutularak genel bilgi sahibi olunmal─▒d─▒r.

Ancak tuvalet e─čitiminde ├Âncelikle hangi hedefin koyulaca─č─▒na karar verilmesi gerekir. Buna g├Âre g├╝nd├╝z ve gece tuvalet e─čitiminde, ├Âncelikle g├╝nd├╝z ├Â─čretimi yap─▒lmal─▒, ikisini ayn─▒ anda kazand─▒rmaya ├žal─▒┼čmaktan ka├ž─▒n─▒lmal─▒d─▒r.

G├╝nd├╝z tuvalet ├Â─čretimine ba┼člamadan ├Ânce 10-15 g├╝n kay─▒t tutulur. Bu 15 g├╝nl├╝k s├╝re├žten sonra kay─▒t formunda saptanan tuvalet yapma saatinden 10-15 dakika ├Ânce tuvalete g├Ât├╝r├╝l├╝r. Yakla┼č─▒k 10 dakika oturdu─ču halde tuvaletini yapmad─▒ysa tuvaletten kalkmas─▒ istenir. 5-10 dakika oyun oynad─▒ktan, ba┼čka etkinlikler yapt─▒ktan sonra tekrar tuvalete g├Ât├╝r├╝l├╝r. Tuvaletini bu kez yaparsa, bir ├Âd├╝lle peki┼čtirilir. Yine yapmazsa ayn─▒ s├╝re├ž tekrar edilir. Ancak yapmad─▒─č─▒ s├╝reler i├žinde kesinlikle herhangi bir ├Âd├╝l verilmez. Bu s├╝re├žte kazayla alt─▒n─▒ ─▒slat─▒rsa, herhangi bir ceza verilmez. Unutulmamal─▒d─▒r ki tuvalet e─čitimi belirli bir s├╝re boyunca d├╝zenli olarak ├žal─▒┼č─▒ld─▒─č─▒nda kal─▒c─▒ sonu├ž verir

G├╝nd├╝z ├Â─čretiminde b├╝y├╝k oranda kuru kalma sa─čland─▒ktan sonra, gece ├Â─čretimine ge├žilebilir. G├╝nd├╝z ├Â─čretiminde yap─▒ld─▒─č─▒ gibi yakla┼č─▒k 15 g├╝nl├╝k bir kay─▒t formu tutulur. Yatmadan ├Ânce ├žocu─čun tuvalete gitmesi sa─član─▒r. Kay─▒t formunda saptanan alt ─▒slatma saatlerinden yakla┼č─▒k 10-15 dakika ├Ânce ├žocuk uyand─▒r─▒l─▒r. Ancak uykudan uyan─▒r uyanmaz, yani yar─▒-uykuluyken tuvalete g├Ât├╝r├╝lmemeli, bunun yerine ├Ânce biraz konu┼čup, uykusu da─č─▒t─▒lmaya ├žal─▒┼č─▒lmal─▒d─▒r. Bunun ard─▒ndan tuvalete g├Ât├╝r├╝lmeli ve e─čer tuvaletini yaparsa ├Âd├╝l verilmelidir. E─čer tuvaletini yapmazsa ayn─▒ s├╝re├ž tekrar edilir. Ancak ertesi sabah uyand─▒─č─▒nda ├žocuk ─▒slaksa, herhangi bir ceza verilmemeli, bunun yerine saat d├╝zenlemesine gidilmelidir.

Gece veya g├╝nd├╝z tuvalet ├Â─čretimi her ├žocukta farkl─▒ s├╝relerle kazan─▒l─▒r. ├çocuklar aras─▒nda k─▒yaslamaya gitmek, tuvalet becerilerini kazanmam─▒┼č olmas─▒ nedeniyle su├žlay─▒c─▒, sert veya ele┼čtirel olmak gerek ├žocuk gerek aile i├žin psikolojik olarak zorlay─▒c─▒ bir s├╝re├žtir. Erken ├žocukluk d├Âneminde ya┼čanan problemlerin sonraki d├Ânemlerde yans─▒malar─▒n─▒n g├Âr├╝ld├╝─č├╝ unutulmamal─▒ ve ya┼čam─▒n bu sihirli y─▒llar─▒ uygun deneyimlerle zenginle┼čtirilmelidir.

Tuvalet E─čitimi Nas─▒l Yap─▒l─▒r


tuvalet egitimiGenel Y├Ântemler:

Tuvalet e─čitiminde dikkat edilmesi gereken en ├Ânemli nokta olumlu bir tutum izlenmesidir. G├Âsterilen en ufak bir memnuniyetsizlik, olumsuz bir bak─▒┼č bile ├žocuk taraf─▒ndan hissedilir ve bu onu olumsuz etkiler. ├çocu─čunuza tuvaleti kullanma becerisini de di─čer bir beceriyi ├Â─čretiyormu┼č gibi ├Â─čretin. ├ľncelikle ne kadar s─▒kl─▒kta tuvalet ihtiyac─▒n─▒n geldi─čini anlamak i├žin bir ├žizelge haz─▒rlay─▒n. Ortaya ├ž─▒kan sonuca g├Âre bu s─▒kl─▒kta (├Ârne─čin bir veya iki saatte bir) ├žocu─čunuzu d├╝zenli olarak tuvalete g├Ât├╝r├╝n ve bu i┼člemi yaparken k─▒sa s├Âzc├╝kler kullanmaya ├Âzen g├Âsterin; “├ži┼č”, “─▒slak”, “kuru” gibi. Tuvaleti ba┼čar─▒yla kulland─▒─č─▒ her seferde ├žok mutlu fakat sakin bir tav─▒r sergileyin. Bu e─čitimde ├ži┼č kazalar─▒ oldu─čunda ceza ve olumsuz tav─▒r yerine, ├žocuk ba┼čar─▒l─▒ oldu─čunda g├Âsterilen mutlu ve olumlu davran─▒┼člar ├žok daha fazla etkilidir. Kazalardan sonra ki soyunma ve giyinme i┼člemlerinin yaln─▒zca tuvalette ger├žekle┼čtirilmesi gereklidir. Bu ├žocu─čunuza tuvaletle ilgili i┼člemleri tuvaletle ba─čda┼čt─▒rmay─▒ ├Â─čretecektir.

├ľzel y├Ântemler:

─░lk olarak bez kullan─▒m─▒ evden d─▒┼čar─▒ya ├ž─▒kt─▒─č─▒n─▒z zamanlar da dahil olmak ├╝zere tamamen b─▒rak─▒lmal─▒d─▒r. Unutulmamal─▒d─▒r ki ├žocu─čunuzun “alt─▒mda bez varken ├ži┼č yapabilirim, yokken yapamam” ayr─▒m─▒n─▒ yapabilmesi, “hi├ž bir zaman alt─▒ma ├ži┼č yapamam” ayr─▒m─▒n─▒ ├Â─črenmesinden daha zordur.

├çocu─čunuz tuvalete oturtulmay─▒ reddediyorsa bunun bir ka├ž nedeni olabilir. ├ľncelikle ├ži┼čini bezine yapma al─▒┼čkanl─▒─č─▒ndan vazge├žmek istemiyor olabilir. Fakat bir s├╝re sonra bezin tamamen ortadan kalkt─▒─č─▒n─▒ anlad─▒─č─▒nda bu al─▒┼čkanl─▒─č─▒n─▒ da yava┼č yava┼č terketmek durumunda oldu─ču fikri yerle┼čecektir. Tuvaletiniz ├žocu─čunuz i├žin b├╝y├╝k ise i├žine d├╝┼čme korkusuyla kendini g├╝vende hissetmiyor olabilir. Klozet kapa─č─▒na yerle┼čtirilebilen adapt├Âr ve ayaklar─▒n─▒ basabilmesi i├žin tuvaletin ├Ân├╝ne koyaca─č─▒n─▒z b├╝y├╝k├že bir kutu ile kendini daha g├╝vende hissetmesini sa─člayabilirsiniz. Ayr─▒ca klozet kapa─č─▒ so─čuk olabilece─či i├žin ├╝zerini kaplayaca─č─▒n─▒z bir bez de bu sorunu ortadan kald─▒rabilir. E─čer ├žocu─čunuz tuvaletini yapm─▒yorsa, onu tuvaletin ├╝zerinde 5 dakikadan fazla oturtmay─▒n. Nazik├že ve sakin bir tav─▒r i├žerisinde olmaya ├Âzen g├Âsterin. ├çocu─čunuz tuvalette bulundu─ču s├╝rece yan─▒nda bekleyin. E─čer tuvaleti uygun bir ┼čekilde kullan─▒rsa, hemen vermek ├╝zere yan─▒n─▒zda bir ├Âd├╝l bulundurun. (┼čeker veya cips gibi) E─čer 5 dakika sonunda bir sonu├ž al─▒namazsa nazik├že kald─▒r─▒n, fakat aferinle veya yiyecekle ├Âd├╝llendirmeyin.

├çocu─čunuzu sabah kalkt─▒─č─▒nda ilk i┼č olarak tuvalete g├Ât├╝r├╝n. Ayr─▒ca yemeklerden ├Ânce ve sonra, d─▒┼čar─▒ ├ž─▒kmadan ├Ânce ve yatmadan ├Ânce de tuvalete g├Ât├╝rmek uygundur. Tuvalete g├Ât├╝rd├╝─č├╝n├╝z zamanlar─▒n ve kazalar─▒n mutlaka bir kayd─▒n─▒ tutun ki geli┼čmeyi daha net bir ┼čekilde izleyebilesiniz. ├çocu─čunuz tuvaleti her uygun kulland─▒─č─▒nda ├žizelgenize g├╝l├╝mseyen bir y├╝z ├žizin ve bunu ├žocu─čunuza g├Âsterin ki bu olaydan memnuniyet duydu─čunuzu daha somut bir ┼čekilde g├Ârebilsin.

Tuvaletten kalkt─▒ktan sonra ├žocu─čunuzun giysilerini kendisinin ├žekmesi i├žin f─▒rsat tan─▒y─▒n. Ba┼člang─▒├žta yard─▒m ederek, daha sonra yard─▒m─▒n─▒z─▒ azaltarak bu i┼člemi ger├žekle┼čtirmesini sa─člay─▒n.
Bihter Mutlu Gencer

─░┼č U─čra┼č─▒ Terapisti

─░┼č ve u─čra┼č─▒ terapisi, sa─čl─▒─č─▒ iyile┼čtirmek ve s├╝rd├╝rmek, patolojiyi d├╝zeltmek ve azaltmak amac─▒yla ki┼činin belirlenen aktivite ve g├Ârevlerde performans─▒n─▒ d├╝zeltme, g├╝├žlendirme ve art─▒rmaya; adaptasyon ve ├╝retkenlik i├žin gerekli olan beceri ve fonksiyonlar─▒ ├Â─črenmeye kat─▒l─▒m─▒n─▒ sa─člayan bir bilim ve sanatt─▒r. Temel ilkesi ki┼činin ├╝retken bir ya┼čam i├žin ├Ânemli olan g├Ârev ve rolleri ya┼čam boyunca kendisi ve ├ževresi a├ž─▒s─▒ndan ho┼čnutlukla yerine getirebilme kapasitesini sa─člamakt─▒r. ─░┼č ve u─čra┼č─▒ terapisinin amac─▒; bir hastal─▒k, kaza veya deformiteden sonra geride kalan kapasiteleri geli┼čtirerek hastan─▒n ba─č─▒ms─▒z bir ya┼čam i├žin maksimum seviyeye ula┼čmas─▒na yard─▒m etmektir.

─░┼č ve U─čra┼č─▒ Terapisti (Occupational Therapist)

├çe┼čitli sakatl─▒klarla giden karma┼č─▒k sorunlar─▒n ├ž├Âz├╝m├╝ i├žin ekip yakla┼č─▒m─▒, t─▒bbi rehabilitasyonda temel prensiplerdendir. Ekip, sorumluluklar─▒ payla┼čan, farkl─▒ disiplinlerden gelen sa─čl─▒k g├Ârevlilerin olu┼čturdu─ču grup olarak tan─▒mlan─▒r. Rehabilitasyon ekibinin lideri fiziyatrist yani ÔÇťFiziksel T─▒p ve Rehabilitasyon (FTR) Uzman─▒ÔÇŁ hekimdir. Hekim d─▒┼č─▒nda ekipte fizyoterapist, i┼č ve u─čra┼č─▒ terapisti, rehabilitasyon hem┼čiresi, prostetist-ortotist, psikolog, sosyal hizmet uzman─▒, konu┼čma terapisti gibi bir├žok farkl─▒ disiplinlerden meslek sahipleri bulunurlar.

─░┼č U─čra┼č Terapisi, fiziksel ve zihinsel k─▒s─▒tl─▒l─▒klar─▒ olan ├žocuklar─▒n yeni beceriler ├Â─črenmesine ve g├╝nl├╝k hayata daha aktif ve ├Âzg├╝venle kat─▒lmas─▒na yard─▒mc olur. ├çocuklarda ─░┼č U─čra┼č Terapisi, g├Ârsel yetenekleri ve alg─▒lama becerilerini, kognitif (bili┼čsel) yetenekleri, duyular─▒n de─čerlendirilmesini, ince motor aktivitelerini geli┼čtirir, destekler.

├çocuklar zaman i├žinde ya┼čam becerilerini yeniden kazan─▒rlar. Yazma, kesme ve di─čer ince motor yetenekleri geli┼čtirirler. Ayn─▒ zamanda, kendilerini beslenme ve giyinme gibi g├╝nl├╝k ya┼čam aktivitelerinde ba─č─▒ms─▒zla┼č─▒rlar. ├çocu─čun kas g├╝c├╝ ve yetenekleri geli┼čmiyorsa, ├žocu─čun bu t├╝r g├╝nl├╝k aktivitelerini yerine getirebilmesi i├žin alternatif ├ž├Âz├╝mler sunulur. Terapistlerimiz ayr─▒ca ├žocu─čun i┼čitme protezi ve tekerlekli sandalye gibi di─čer ihtiya├žlar─▒n─▒n t├╝r├╝n├╝ de belirler, uygunlu─čunu izler.

├çocuklar─▒n en temel i┼či oyun ve ├Â─črenmek oldu─ču i├žin, ├žocuklar─▒n i┼č u─čra┼č tedavisi ├žo─čunlukla oyun ve e─čitimsel aktiviteleri i├žerir. Terapistimiz tutma, kavrama ve b─▒rakma gibi ince motor yeteneklerinin geli┼čimi i├žin oyuncaklar kullan─▒r. Topun bir hedefe at─▒lmas─▒ (basket potas─▒ gibi) ve itilmesi, tahtaya yaz─▒lm─▒┼č yaz─▒lar─▒n kopya edilmesi gibi aktivitelerle el-g├Âz koordinasyonuna da yard─▒mc─▒ olur.
davran─▒┼čsal sorunlarda yararlan─▒l─▒r. Terapi ile normal geli┼čim s├╝re├žleri ve performan kriterleri desteklenir ve ├žocuklar─▒n yitirdi─či fonksiyonlar─▒ yeniden kazanmas─▒ sa─član─▒r.

Otistik ├žocuklarda ─░┼č U─čra┼č Terapisi, duyusal-bazl─▒d─▒r ve ├žocuklar─▒n duyusal sistemlerini b├╝t├╝nlemeyi hedefler. Terapide, hedefleri olan bir oyun oynanmas─▒ ve di─čer bireylerle etkile┼čim i├žinde olunmas─▒ te┼čvik edilir. Sallanma, derin dokunma, masaj gibi di─čer teknikler otistik ├žocuk i├žin ├Ânemli geli┼čimler sa─člar. Otistikler ve di─čer ├žocuklar i├žin e─členceli ve etkili ├Âfke kontrol├╝ y├Ântemleri de uygulan─▒r.

├ťlkemizde hekim olmayan yard─▒mc─▒ t─▒bbi rehabilitasyon eleman─▒ denince, hemen neredeyse fizyoterapistten ba┼čkas─▒ akla gelmemektedir. ├ç├╝nk├╝ di─čerlerinin ya hi├ž e─čitimi yap─▒lmamakta, veya nitelik ve nicelik bak─▒m─▒ndan yetersiz durumda bulunmaktad─▒rlar. ├ťlkemizde t─▒bbi rehabilitasyon ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒n yeterli d├╝zeyde olmamas─▒n─▒n ├Ânemli bir nedeni, bu i┼čle esas u─čra┼čmas─▒ gereken iyi e─čitim g├Ârm├╝┼č personelin olmay─▒┼č─▒ ve bu personelin e─čitimini yapacak okullar ya da programlar─▒n bulunmay─▒┼č─▒d─▒r.

T─▒bbi Rehabilitasyon ekibi elemanlar─▒n─▒n en ├Ânemlilerinden birisi de i┼č ve u─čra┼č─▒ terapistiÔÇÖdir. ─░┼č ve u─čra┼č─▒ terapisti bu ekipte hastan─▒n i┼č ve u─čra┼č─▒ ile ilgili terapilerini y├╝r├╝ten ki┼čidir.

D├╝nyada ─░┼č ve U─čra┼č─▒ Terapisi

D├╝nyada, i┼č ve u─čra┼č─▒ terapisinin k├Âkleri 1900ÔÇÖl├╝ y─▒llar─▒n ba┼člar─▒na kadar uzanmaktad─▒r. Hasta ve ├Âz├╝rl├╝ bireylerde yap─▒lan e─čitimler ve terapiler sonucunda, amaca y├Ânelik aktivitelerde ne denli ├Ânemli geli┼čmeler kaydedilebilece─či anla┼č─▒lmas─▒yla i┼č ve u─čra┼č─▒ terapisi mesle─či do─čmu┼čtur. ├ľzellikle 2. D├╝nya Sava┼č─▒ndan sonra ├Âz├╝rl├╝ say─▒s─▒n─▒n h─▒zl─▒ art─▒┼č─▒ ve ortaya ├ž─▒kan gereksinim ile bu mesle─čin geli┼čimi h─▒z kazanm─▒┼čt─▒r.

D├╝nyada, ├Âzellikle geli┼čmi┼č ├╝lkelerde i┼č ve u─čra┼č─▒ terapisi, rehabilitasyon t─▒bb─▒n─▒n ├Ânemli bir alt ba┼čl─▒─č─▒n─▒ olu┼čturmaktad─▒r. ├ça─čda┼č ├╝lkelerde, i┼č ve u─čra┼č─▒ terapisi ile ilgili olarak bir├žok ├╝niversite b├╝nyesinde 2 veya 4 y─▒ll─▒k e─čitim programlar─▒n─▒n sunuldu─ču okullar yer almaktad─▒r.

├ťlkemizde ─░┼č ve U─čra┼č─▒ Terapisi

├ťlkemizde bug├╝ne kadar ne yaz─▒k ki, i┼č ve u─čra┼č─▒ terapisi alan─▒nda bir okul a├ž─▒lmam─▒┼č, i┼č ve u─čra┼č─▒ terapisti yeti┼čtirilmemi┼čtir. Oysa b├╝t├╝n ├ža─čda┼č ├╝lkelerde, i┼č ve u─čra┼č─▒ terapisi okullar─▒ bulunmakta, i┼č ve u─čra┼č─▒ terapistleri rehabilitasyon ekibi i├žerisinde yer almaktad─▒rlar.

Yahya Kaptan Meslek Y├╝ksekokulu, ├╝lkemizde daha ├Ânceden bulunmayan ÔÇťi┼č ve u─čra┼č─▒ terapisiÔÇŁ e─čitimini vermek ve ÔÇťi┼č ve u─čra┼č─▒ terapistiÔÇŁ yeti┼čtirmek ├╝zere, May─▒s 2002 tarihinde resmen kurulmu┼čtur ve ayn─▒ sene Sa─čl─▒k Meslek Liselerinden al─▒nan 25 ├Â─črenci ile e─čitim ve ├Â─čretime ba┼člam─▒┼čt─▒r.

Yahya Kaptan Meslek Y├╝ksekokulu modern t─▒bbi cihazlar, labortatuvarlar ve at├Âlyelerle donat─▒lm─▒┼čt─▒r.

i┼č, i┼č u─čra┼č─▒, otizm, e─čitim, otizm i┼č u─čra┼č─▒, otizm e─čitim

http://www.beratcelik.com/

├ľzbak─▒m becerileri kontrol listesi

 

Yeme ÔÇô ─░├žme┬áBecerileri┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áEvet┬á┬á┬á┬áHay─▒r
1.┬á┬á┬áAnnesini memesini ya da biberonunu g├Ârd├╝─č├╝nde beslenmeyi umdu─čunu belli eder X ┬á
2.        Ellerini annesinin memesinin ya da biberonunun üzerine koyar. X  
3.        Sıvıları emer ve yutar.   X
4.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áP├╝re haline getirilmi┼č yiyecekleri emer ve yutar. ┬á ┬á
5.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áS─▒v─▒lar─▒ i├žerken biberonunu yard─▒ms─▒z tutar. ┬á ┬á
6.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áYard─▒mla bardaktan su i├žer. ┬á ┬á
7.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áHafif p├╝t├╝rl├╝ olan p├╝re halindeki yiyecekleri a─čz─▒nda ezer ve yutar. ┬á ┬á
8.        Bisküvi gibi katı yiyecekleri kendi kendine yer.    
9.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áK├╝├ž├╝k kat─▒ yiyecekleri eline al─▒r ve yer. ┬á ┬á
10.┬á┬á┬á┬áKa┼č─▒kla a─čz─▒na yiyecek g├Ât├╝rmeye ├žal─▒┼č─▒r. ┬á ┬á
11.┬á┬á┬á┬áBisk├╝viyi ─▒s─▒r─▒r ve ├ži─čner. ┬á ┬á
12.┬á┬á┬á┬áAnne- babas─▒n─▒n verdi─či yiyecekleri, ezildi─činde yer. ┬á ┬á
13.┬á┬á┬á┬áBardaktan yard─▒ms─▒z su i├žer ( d├Âkerek). ┬á ┬á
14.┬á┬á┬á┬áAnne ÔÇô babas─▒n─▒n yedi─či yiyecekleri, k├╝├ž├╝k lokmalara b├Âl├╝nd├╝─č├╝nde yer. ┬á ┬á
15.┬á┬á┬á┬áD├Âkmeden bardaktan su i├žer. ┬á ┬á
16.┬á┬á┬á┬áD├Âkmeden ka┼č─▒kla yemek yer. ┬á ┬á
17.┬á┬á┬á┬áKam─▒┼čla meyve suyu vb. i├žer. ┬á ┬á
18.┬á┬á┬á┬áYiyecekleri b├Âlmek i├žin ├žatal kullan─▒r. ┬á ┬á
19.┬á┬á┬á┬á├çatal ve ka┼č─▒kla yemek yer. ┬á ┬á
20.┬á┬á┬á┬áD├Âkmeden s├╝rahiden barda─č─▒na su doldurur. ┬á ┬á
21.    Kendi kendine yemeklerini yiyebilir.    
22.┬á┬á┬á┬áEkme─čine yumu┼čak ┼čeyler s├╝rmek i├žin b─▒├žak kullan─▒r. ┬á ┬á
23.┬á┬á┬á┬áYeti┼čkin servis taba─č─▒n─▒ tuttu─čunda kendi yiyeceklerini taba─č─▒na al─▒r. ┬á ┬á
24.┬á┬á┬á┬áS├Âzel ipu├žlar─▒ ile tabaklar─▒, pe├žeteleri, ├žatal, b─▒├ža─č─▒ do─čru yerle┼čtirerek sofra kurmaya yard─▒m eder. ┬á ┬á
25.┬á┬á┬á┬áYemek masas─▒nda kendi yiyece─čini ald─▒ktan sonra servis taba─č─▒n─▒ ba┼čkas─▒na verir. ┬á ┬á
26.    Kendi meyvesini yıkar ve yemek üzere hazırlar.    
27.┬á┬á┬á┬áKendi sandvi├žini haz─▒rlar. ┬á ┬á
28.┬á┬á┬á┬áB─▒├žakla yumu┼čak ┼čeyleri keser (k├Âfte, pi┼čmi┼č patates). ┬á ┬á
Giyinme Becerileri
29.┬á┬á┬á┬á├çorab─▒n─▒ ya da ┼čapkas─▒n─▒ ├ž─▒kar─▒r. ┬á ┬á
30.    Kollarını bacaklarını hareket ettirerek, giydirilmeye yardımcı olur.    
31.    Kollu giyeceklere kollarını sokar, pantolona bacaklarını sokar.    
32.┬á┬á┬á┬áBa─člar─▒ ├ž├Âz├╝ld├╝─č├╝nde veya gev┼četildi─činde ayakkab─▒lar─▒n─▒ ├ž─▒kar─▒r. ┬á ┬á
33.┬á┬á┬á┬á┼×apkas─▒n─▒ giyer. ┬á ┬á
34.┬á┬á┬á┬áD├╝─čmeleri ├ž├Âz├╝ld├╝─č├╝nde ceketini ├ž─▒kar─▒r. ┬á ┬á
35.┬á┬á┬á┬áBoyuna uygun yerle┼čtirilmi┼čse ceketini ask─▒ya veya kancaya asar. ┬á ┬á
36.┬á┬á┬á┬áPantolonunu ├ž─▒kar─▒r. ┬á ┬á
37.    Çoraplarını giyer.    
38.    Ayakkabılarını giyer.    
39.    Pantolonunu giyer.    
40.┬á┬á┬á┬áKaza─č─▒n─▒ ├ž─▒kar─▒r. ┬á ┬á
41.┬á┬á┬á┬áElbisesindeki ba─čc─▒k ve fiyongu a├žar. ┬á ┬á
42.┬á┬á┬á┬áGiyeceklerinin ├Ân├╝n├╝ arkas─▒n─▒ bulur. ┬á ┬á
43.┬á┬á┬á┬áFermuar a├žar. ┬á ┬á
44.┬á┬á┬á┬áKaza─č─▒n─▒ giyer. ┬á ┬á
45.┬á┬á┬á┬áTi┼č├Ârt├╝n├╝ giyer. ┬á ┬á
46.    Elbise ya da pantolonunu giyer.    
47.┬á┬á┬á┬áB├╝y├╝k d├╝─čmeleri a├žar. ┬á ┬á
48.┬á┬á┬á┬áB├╝y├╝k d├╝─čmeleri ilikler. ┬á ┬á
49.    Tümüyle soyunur.    
50.┬á┬á┬á┬áY├Ânlendirildi─činde t├╝m├╝yle giyinir. ┬á ┬á
51.┬á┬á┬á┬á├ç─▒t ├ž─▒t takar. ┬á ┬á
52.    Parmaksız eldivenleri giyer.    
53.    Botlarını giyer.    
54.┬á┬á┬á┬áFermuar─▒n alt k─▒sm─▒n─▒ birbirine ba─člar. ┬á ┬á
55.    Tamamen kendi kendine giyinir.    
56.    Giyeceklerini askıya asar.    
57.┬á┬á┬á┬áAyakkab─▒lar─▒n─▒ ba─člar. ┬á ┬á
58.┬á┬á┬á┬áAyakkab─▒ ba─člar─▒n─▒ fiyonk yapar. ┬á ┬á
59.┬á┬á┬á┬áDuruma ve hava ┼čartlar─▒na uygun giyecekleri se├žer. ┬á ┬á
60.┬á┬á┬á┬á┼×apkas─▒n─▒n, ba┼čl─▒─č─▒n─▒n ba─člar─▒n─▒ ba─člar. ┬á ┬á
Tuvalet Becerileri
61.    Kaka kontrolü vardır.    
62.┬á┬á┬á┬áBe┼č dakika s├╝re ile oturakta oturur. ┬á ┬á
63.┬á┬á┬á┬áG├╝nd├╝zleri uzun s├╝relerle (2 ÔÇô 3 saat) kuru kal─▒r. ┬á ┬á
64.┬á┬á┬á┬áJestlerle tuvaletinin geldi─čini belli eder. ┬á ┬á
65.┬á┬á┬á┬áSeslerle ve s├Âzlerle tuvaletinin geldi─čini belli eder. ┬á ┬á
66.┬á┬á┬á┬áTuvalette pantolonunu kendi ba┼č─▒na indirir. ┬á ┬á
67.┬á┬á┬á┬áUyku saatinde alt─▒n─▒ ─▒slatmaz (├Â─čle uykusu). ┬á ┬á
68.┬á┬á┬á┬áYeti┼čkin g├Âzetiminde tuvaleti kullan─▒r. ┬á ┬á
69.    Gece boyunca kuru kalır.    
70.┬á┬á┬á┬áY├Ânlendirildi─činde poposunu siler. ┬á ┬á
71.┬á┬á┬á┬áY├Ânlendirildi─činde sifonu ├žeker. ┬á ┬á
72.┬á┬á┬á┬áY├Ânlendirildi─činde kendi ba┼č─▒na tuvalete gider. ┬á ┬á
73.┬á┬á┬á┬áErkek ├žocuklar ayakta tuvalete ├ži┼č yapar. ┬á ┬á
74.┬á┬á┬á┬áTuvalete gitmesi gerekti─činde gece uykusundan uyan─▒r veya b├╝t├╝n gece alt─▒ kuru kal─▒r. ┬á ┬á
75.┬á┬á┬á┬áUmumi yerlerde do─čru tuvaleti bulur. ┬á ┬á
Temizlik ve Bak─▒m Becerileri
76.    Kendi kollarını ve bacaklarını yıkar.    
77.    Ellerini suya sokar ve taklit ederek, ıslak elleri ile yüzünü yıkar gibi yapar.    
78.    Yardımla ellerini yıkar ve durular.    
79.┬á┬á┬á┬áYeti┼čkinden havluyu al─▒r ve ellerini y├╝z├╝n├╝ siler. ┬á ┬á
80.┬á┬á┬á┬áA─č─▒z salg─▒s─▒n─▒ kontrol eder. ┬á ┬á
81.┬á┬á┬á┬áTabure veya basamak sa─čland─▒─č─▒na musluktan su doldurur. ┬á ┬á
82.┬á┬á┬á┬áYeti┼čkin g├Âzetiminde di┼člerini f─▒r├žalar. ┬á ┬á
83.┬á┬á┬á┬áHavlu verildi─činde ellerini yard─▒ms─▒z kurular. ┬á ┬á
84.┬á┬á┬á┬áYeti┼čkin suyu ayarlad─▒─č─▒nda ellerini ve y├╝z├╝n├╝ sabunla y─▒kar. ┬á ┬á
85.┬á┬á┬á┬áHat─▒rlat─▒ld─▒─č─▒nda havlu kullan─▒r. ┬á ┬á
86.┬á┬á┬á┬áS├Âzel talimatla di┼člerini f─▒r├žalar ┬á ┬á
87.    Hatırlatılmadan burnunu siler    
88.    Yardımsız ellerini ve yüzünü yıkar.    
89.┬á┬á┬á┬áKendisi bez getirip d├Âkt├╝klerini temizler. ┬á ┬á
90.┬á┬á┬á┬áMasada kirletti─či kendine ait yeri temizler. ┬á ┬á
91.┬á┬á┬á┬áHat─▒rlat─▒lmadan gerekti─činde burnunu siler ve s├╝mk├╝r├╝r. ┬á ┬á
92.┬á┬á┬á┬áS─▒rt─▒, ensesi ve boynu hari├ž kendi kendine y─▒kan─▒r. ┬á ┬á
93.┬á┬á┬á┬áDi┼člerini f─▒r├žalar. ┬á ┬á
94.┬á┬á┬á┬áUzun sa├žlar─▒ tarar veya f─▒r├žalar. ┬á ┬á
95.┬á┬á┬á┬áDu┼č veya banyo yaparken suyun ─▒s─▒s─▒n─▒ kendi ayarlar. ┬á ┬á
96.    Bilinen tehlikelerden sakınır.    
97.┬á┬á┬á┬áT├╝m zarl─▒ ┼čeylerden┬á┬áve zehirlerden kendini korur ┬á ┬á
http://www.ozelegitimsitesi.com

 http://www.ozelegitimsitesi.com