Category: Kavram ve Beceri ├ľ─čretimi

Dikkat geli┼čtirici oyunlar

BOMMM OYUNU

├çocuk, anne ve baba birlikte oynan─▒r. ├ľnceden tesbit edilen bir rakam ve onun katlar─▒ gelince, o rakam─▒ s├Âyleyecek ki┼či rakam yerine bommm der. Ondan sonra gelenler s─▒ra ile say─▒lar─▒ saymaya devam ederler.

├ľrnek:

1 ÔÇô 2 ÔÇô 3 ÔÇô 4 ÔÇô Bommm ÔÇô 6 ÔÇô 7 ÔÇô 8 ÔÇô 9 ÔÇô BommmÔÇŽÔÇŽ.. gibi. Oyunda ┼ča┼č─▒ran ki┼či oyun d─▒┼č─▒ kal─▒r.

 

RES─░M HATIRLAMA OYUNU

├çocu─ča bir dakika s├╝resince bir resim g├Âsterilir ve bir dakika sonra resim kapat─▒l─▒r. Daha sonra resimle ilgili sorular sorulur.

├ľrnek:
a- Çocuklar ne yapıyorlardı?
b- Erkek ├žocu─čun ├╝zerinde ne vard─▒?
c- k─▒z ├žocu─čun g├Âzleri ne renkti?

FARKLI RES─░M BULMA OYUNU

├çocuk, bu al─▒┼čt─▒rmalarda kendisine g├Âsterilen 4 resimden farkl─▒ olan─▒ bulmaya ├žal─▒┼č─▒r. Farkl─▒ olan─▒ bulduktan sonra di─čerlerine g├Âre neden farkl─▒ oldu─čunu anlatmal─▒d─▒r.

─░K─░ RES─░M ARASINDAK─░ FARKI BULMA OYUNU

Birbirine benzeyen ama aralar─▒nda k├╝├ž├╝k farkl─▒l─▒klar bulunan 2 resim ├žocu─ča g├Âsterilir. Bunlar─▒n aras─▒ndaki farkl─▒l─▒klar ├žocu─ča anlat─▒l─▒r.

┼×EK─░LLER─░ HATIRLATMA OYUNU

Anne-baba bir tak─▒m geometrik ┼čekiller ├žizerek ├žocu─ča bir dakika s├╝reyle g├Âsterir. Bir dakika sonra resim kapat─▒l─▒r ve ├žocuktan hat─▒rlad─▒─č─▒ kadar─▒n─▒ ├žizmesi istenir.

ANLATILAN H─░KAYE ─░LE ─░LG─░L─░ SORULAR SORMA OYUNU

├çocu─ča k─▒sa bir hikaye anlat─▒l─▒r. Daha sonra bu hikayenin belli k─▒s─▒mlar─▒ ile ilgili sorular sorulur.

NESNE SAKLAMA OYUNU

Bu oyun i├žin evin belli bir odas─▒ se├žilir ve ├žocu─ča etraf─▒ndaki nesnelere dikkatlice bakmas─▒ s├Âylenir. ├çocuk odadan ├ž─▒k─▒nca herhangi bir nesne saklan─▒r. ├çocuk odaya d├Ând├╝─č├╝nde hangi nesnenin sakland─▒─č─▒n─▒ bulmaya ├žal─▒┼č─▒r.

SIRALAMA OYUNU

├çe┼čitli renklerdeki legolar ortaya konur. Sonra bu legolar belli bir kural ├žer├ževesinde renk s─▒ras─▒ takip edilerek dizilir.

├ľrnek: sar─▒-mavi-k─▒rm─▒z─▒-ye┼čil -sar─▒-mavi-k─▒rm─▒z─▒-ye┼čil ┼čeklinde s─▒ralan─▒r.

 

Engelli bireylerde ├Âl├╝m kavram─▒

 

├ľl├╝m kavram─▒ ├žocuklar─▒n en ├žok merak ettikleri konulardan biridir.├ževrelerinde ├Âl├╝mle ilgili konu┼čmalar─▒ duyar,televizyonda ├Âl├╝m haberlerini dinler,├že┼čitli ├Âl├╝m vakarl─▒na tan─▒kl─▒k ederler.├ľl├╝m hakk─▒nda ├žok k├╝├ž├╝k ya┼člardan itibaren sorular sorabilirler.├çocuklar─▒n ya┼člar─▒na g├Âre ├Âl├╝m kavram─▒n─▒ alg─▒lay─▒┼člar─▒ farkl─▒l─▒k g├Âsterir.
Okul ├Âncesi d├Ânemde ├žocuk i├žin ge├žici bir olayd─▒r.├ľlen ki┼činin tekrar d├Ânece─čini d├╝┼č├╝n├╝rler.
2 ya┼č─▒ndan ├Ânce ise ├Âl├╝mle ilgili hi├žbir fikirleri yoktur.2 ya┼č─▒ndan sonra belli belirsiz de olsa ├Âl├╝m├╝ anlamaya ba┼člarlar.Ancak ├Âl├╝m onlar─▒n g├Âz├╝nde uzun s├╝reli bir ayr─▒l─▒k yada yolculuk gibidir.
6-9 ya┼ča aras─▒nda ├Âl├╝m├╝n geriyi d├Ân├╝┼č├╝ olmayan bir durum oldu─čunu anlar ancak kendisinin ve sevdiklerinin ├Âlmeyece─čine inan─▒rlar.genellikle ├Âl├╝m├╝n hasta veya ya┼čl─▒ ki┼čilerin ba┼č─▒na gelece─čini d├╝┼č├╝n├╝rler.
10 ya┼č─▒ndan sonra ├žocuklar ├Âl├╝m kavram─▒n─▒ daha net alg─▒lamaya ba┼člarlar.├ľl├╝m├╝n ya┼čam─▒n sonu oldu─ču,herkesin ba┼č─▒na gelebilece─čini ve geri d├Ân├╝┼č├╝n├╝n ; olmad─▒─č─▒n─▒ bilirler.
├ľL├ťM├ť ├çOCUKLARA NASIL ANLATA B─░L─░R─░Z?
├çocuklar ├Âl├╝m olay─▒ ile kar┼č─▒la┼čmadan ├Ânce ├Âl├╝m kavram─▒n─▒n ya┼č d├╝zeyinde sa─čl─▒kl─▒ bir ┼čekli de geli┼čmesi gerekir.b├Âylece ├Âl├╝m├╝n ya┼čam─▒n bir par├žas─▒ oldu─čunu alg─▒lamalar─▒ sa─članabilir.

├çocu─ča ├Âl├╝m├╝ dolayl─▒ yoldan anlatmaya ├žal─▒┼čmay─▒n, m├╝mk├╝n oldu─čunca ger├žek├ži a ├ž─▒klamalar yapmaya ├žal─▒┼č─▒n.
├ľl├╝m├╝n ya┼čam─▒n sonu oldu─ču,├Âlen ki┼činin art─▒k gelmeyece─či basit bir dille anlat─▒labilir.├Âlen ki┼činin art─▒k hi├ž bizimle olmayaca─č─▒n─▒ ,nefes almayaca─č─▒n─▒,yemek yemeyece─čini,k─▒sacas─▒ v├╝cut fonksiyonlar─▒n─▒n art─▒k olmad─▒─č─▒n─▒ ya┼č─▒na uygun bir dille anlat─▒n.

6 ya┼č─▒ndan ├Ânce ├žocuklar dini kavramlar─▒ anlamakta zorlan─▒rlar.├ľzellikle AllahÔÇÖ;─▒n ├Âlen ki┼čiyi ├žok sevdi─či i├žin yan─▒na ald─▒─č─▒ s├Âylenmemelidir.B├Âyle bir a├ž─▒klama ├žocu─čun t├╝m sevilenlerin ├Âlebilece─čini d├╝┼č├╝nmesine ve kayg─▒ ya┼čamas─▒na sebep ola bilir.
├ľl├╝m├╝ uykuya benzeterek anlatmakta ,├Âzellikle k├╝├ž├╝k ├žocuklarda uykuda kendisinin de ├Âlebilece─či fikrinin geli┼čmesine ve bunun sonucunda uyku problemleri ya┼čamas─▒na neden olabilir.

├ľl├╝m├╝ uzun yolculu─ča benzetmek,hasta oldu─ču i├žin yada ya┼čl─▒ oldu─ču i├žin a├ž─▒klamalar yapmak ,├žocu─čun yolculuklardan,hastal─▒klardan ve ya┼članmaktan korkmas─▒na neden olur.
├çocuk yak─▒n ├ževrede ├Âl├╝mle kar┼č─▒la┼čt─▒─č─▒nda mutlaka ger├žek nedeni s├Âylenmelidir.
Evcil bir hayvan─▒n ├Âl├╝m├╝,├Âl├╝m kavram─▒n─▒ anlatmak i├žin en uygun zaman olabilir.B├Âyle bir d
urumda t├╝m aile bu ├Âl├╝m kar┼č─▒s─▒nda ├╝z├╝nt├╝s├╝n├╝ dile getirir,hayvan t├Ârenle evden uzakla┼čt─▒r─▒labilir.├ľlen hayvan─▒n yerine yeni bir hayvan─▒n al─▒nmams─▒ ├žocu─čun ├Âl├╝m kavram─▒n─▒ anlams─▒na yard─▒mc─▒ olur.

├çOCUK B─░R YAKININI KAYBETT─░─×─░NDE NELER YAPILAB─░L─░R?
├çocuklar bir yak─▒n─▒n─▒ kaybettikleri zaman yeti┼čkinler gibi tepkiler veremediklerinden genellikle bu durumdan etkilenmemi┼č gibi g├Âr├╝nebilirler.├ľl├╝m haberini duyan ├žocuk,bu ├Âl├╝me inanamaz,├Âlen ki┼činin geri gelece─čini d├╝┼č├╝n├╝r.hem duruma hem de ├Âlen ki┼čiye kar┼č─▒ ├Âfke duymaya ba┼člar.yava┼č yava┼č ├Âlen ki┼čiyi bir daha g├Âremeyece─čini anlar ve bundan mutsuzluk ve ├╝z├╝nt├╝ duymaya ba┼člar. Zamanla bu durma al─▒┼č─▒r,├Âlen ki┼činin yoklu─čunu kabullenir.

├çocuklar bu d├Ânemde kendini yaln─▒z hissederler,destek olabilecek birine ihtiya├ž duyarlar.Ancak hayat─▒n ileriki d├Ânemlerinde bu duygu durumu tekrar tekrar ya┼čayabilirler.├çocuklar─▒n ilerleyen d├Ânemlerde sa─čl─▒kl─▒ geli┼čebilmeleri i├žin bu d├Ânemi sa─čl─▒kl─▒ anlatmalar─▒ gerekir.

Yak─▒n─▒n─▒ kaybeden ├žocu─ča mutlaka bunun s├Âylenmesi gerekir.

├ľl├╝m haberini ├žocu─ča sevdi─či,g├╝vendi─či ve kendisine en yak─▒n hissetti─či ki┼či vermelidir.Ebeveynden birinin ├Âl├╝m├╝ halinde ; bu ki┼činin di─čer ebeveyn olmas─▒ en uygun olan─▒d─▒r.

├ľl├╝m olay─▒ oldu─čunda genellikle ├žocuklar evden uzakla┼čt─▒r─▒lmaya ├žal─▒┼č─▒l─▒r,bu sa─čl─▒kl─▒ bir yakla┼č─▒m de─čildir.├çocuklar kendi isteklerine g├Âre cenaze t├Ârenine kat─▒labilir.Ancak yo─čun yas─▒n ya┼čand─▒─č─▒ ,evde feryatlar─▒n,isyanlar─▒n oldu─ču bir durumda ├žocuk ilk g├╝nlerde bir yak─▒n─▒n evinde tutulabilir,bu yer evden ├žok uzakta olmamal─▒d─▒r.

├çocuklara a─člamamalar─▒,├╝z├╝lmemeleri gerekti─či kesinlikle s├Âylenmemelidir.├çocu─čun duygular─▒n─▒ ya┼čamas─▒na ve d├╝┼č├╝nd├╝klerini ifade etmesine f─▒rsat verilmelidir.

├çocu─čun olayla ilgili sordu─ču sorulara mutlaka cevap verin ve m├╝mk├╝n oldu─čunca do─čru cevaplar vermeye ├žal─▒┼č─▒n.

Bir yak─▒n─▒n─▒ kaybeden ├žocuk ├Âfke,sald─▒rganl─▒k,bebeksi tav─▒rlar vb. g├Âr├╝lebilir.Bu durumun ge├žici bir durum oldu─ču bilinmeli,├žocu─ča kar┼č─▒ anlay─▒┼čl─▒ ve sab─▒rl─▒ davranmal─▒d─▒r.

├çocuk duygusal deste─čin yan─▒ s─▒ra fiziksel olarak da bir yak─▒nl─▒─ča ihtiya├ž duyar,├žocu─ča sar─▒lmak,eline tutmak,yan─▒nda olmak ├žok ├Ânemlidir.

├çocu─čun ya┼čad─▒─č─▒ ├╝z├╝nt├╝y├╝ oyun oynama ,resim yapma ,spor gibi etkiliklerle d─▒┼ča vurmas─▒na olanak sa─članmal─▒d─▒r.

YAZI YAZMA ├ľ─×RET─░M─░

Yaz─▒ ├ľ─čretiminin Amac─▒

Toplumsal kabul g├Âren sembol ve i┼čaretlerle duygu ve d├╝┼č├╝ncelerini i┼člek ve okunakl─▒ ifade edebilme.
Yazmaya Etki Eden Unsurlar
Yaz─▒lan Yer
Yaz─▒ yaz─▒lan zeminin yumu┼čakl─▒─č─▒-sertli─či, al├žakl─▒─č─▒-y├╝ksekli─či, yak─▒nl─▒─č─▒-uzakl─▒─č─▒ yaz─▒y─▒ olumlu yada olumsuz y├Ânde etkileyebilmektedir.
Fiziksel Geli┼čim
(Haz─▒rbulunu┼čluk)
*├ľ─črencilerin el ve parmak kaslar─▒n─▒n tam yeterlili─če sahip olmamas─▒,
*El-g├Âz koordinasyonunun tam geli┼čmemi┼č olmas─▒,
*Alg─▒lamadaki farkl─▒l─▒klar,
*Çocukların el tercihi,
├Â─črencilerin yaz─▒ ├žal─▒┼čmalar─▒nda etkili olmaktad─▒r.

Yaz─▒ ve Harflerin
Yaz─▒l─▒┼č Y├Ân├╝
T├╝rk├že yaz─▒lar soldan sa─ča ve yukar─▒dan a┼ča─č─▒ya do─čru bir yol izler. Harflerin ba┼člang─▒├ž ve biti┼č yerleri yaz─▒n─▒n izledi─či yolla uyumlu olmas─▒ gerekir.
├ľ─črencilerin yanl─▒┼č tercihleri yaz─▒y─▒ olumsuz etkilemektedir.
Kalem Tutma Pozisyonu
Kalemle yaz─▒ yazarken;
*Kalemi ucuna yak─▒n tutma,
*Kalemi fazla s─▒kma,
*Kalemi fazla bast─▒rma,
yaz─▒y─▒ olumsuz y├Ânde etkilemektedir.

Defter Tutma Pozisyonu
Yazan─▒n ve yaz─▒n─▒n durumuna g├Âre;
*Defterin sa─čda veya solda olu┼ču,
*Defterin v├╝cutla yapt─▒─č─▒ a├ž─▒,
yaz─▒da etkili olmaktad─▒r.
Bo┼čluklar
C├╝mleler, kelimeler, harfler aras─▒ ve sayfa kenarlar─▒ndaki bo┼čluklar, yaz─▒ ├žal─▒┼čmalar─▒nda etkili olmaktad─▒r.
Yaz─▒ ├ľ─čretiminde
─░zlenecek S─▒ra
ÔÇó ├ľ─črencinin g├Âzlenmesi,
ÔÇó El-g├Âz koordinasyonunu geli┼čtirme,
ÔÇó Yaz─▒ ara├ž gere├žlerini kullanma
ÔÇó Yaz─▒ i├žin serbest ├žizgi ve boyama ├žal─▒┼čmalar─▒
ÔÇó D├╝zenli ├žizgi ├žal─▒┼čmalar─▒
ÔÇó Kelime, c├╝mle ve metin yazma ├žal─▒┼čmalar─▒
├ľ─črencilerin G├Âzlenmesi
├ľ─črencilerin;
ÔÇó El tercihleri,
ÔÇó Fiziksel yeterlilikleri,
ÔÇó Alg─▒lay─▒┼č bi├žimleri,
g├Âzlemlenir,kaydedilir.
El-g├Âz Koordinasyonunu Geli┼čtirme
ÔÇó Plastik hamur yo─čurma bi├žimlendirme,
ÔÇó Ka─č─▒t y─▒rtma, kesme, yap─▒┼čt─▒rma,
ÔÇó ─░pe boncuk dizme, k├╝├ž├╝k objeleri toplama,
ÔÇó Makaraya ip sarma,
ÔÇó Lego tak─▒p ├ž─▒karma.vb.
├žal─▒┼čmalar yap─▒l─▒r.
Yaz─▒ Ara├ž Gere├žlerini Kullanma ├çal─▒┼čmalar─▒

ÔÇó Kalemi uygun bi├žimde tutma.
ÔÇó Silgiyi uygun bi├žimde kullan─▒r.
ÔÇó Defteri uygun bi├žimde tutup ve yazma
├žal─▒┼čmalar─▒ yap─▒l─▒r.
Yaz─▒ ─░├žin Serbest ├çizgi ve
Boyama ├çal─▒┼čmalar─▒
ÔÇó S─▒n─▒rl─▒ boyama yapma.
ÔÇó Kesik ├žizgilerle olu┼čturulan resimleri tamamlama ve boyama.
ÔÇó Serbest karalamalar yapma.
ÔÇó D├╝z, e─čik ve dairesel ├žizgiler yapma,
├žal─▒┼čmalar─▒ yap─▒l─▒r.

D├╝zenli ├çizgi ├çal─▒┼čmalar─▒
ÔÇó Havada harfleri ├žizme,
ÔÇó Kumda harfleri ├žizme,
ÔÇó Boncuk ve fasulyelerle harfleri ├žizme,
ÔÇó Okuma yazmada kullan─▒lan harflerin ├╝zerinden giderek ├žizme,
ÔÇó Noktal─▒ olarak yaz─▒lm─▒┼č harflerin ├╝zerinden giderek ├žizme,
ÔÇó Harfleri ba─č─▒ms─▒z bi├žimde ├žizme,
├žal─▒┼čmalar─▒ yap─▒l─▒r.
Kelime, C├╝mle Ve Metin Yazma ├çal─▒┼čmalar─▒
ÔÇó Yaz─▒m─▒ kolay, g├╝nl├╝k ya┼čam─▒n i├žinden kelimeler yazma,
ÔÇó C├╝mleler yazma,
ÔÇó G├╝nl├╝k ya┼čam─▒n i├žinden k─▒sa metinler yazma,
├žal─▒┼čmalar─▒ yap─▒l─▒r.

SES TEMELL─░ C├ťMLE Y├ľNTEM─░

Bu y├Ântemde okuma yazma ├Â─čretimine seslerle ba┼član─▒lmaktad─▒r.

Anlaml─▒ b├╝t├╝n olu┼čturacak birka├ž ses verildikten sonra seslerden hecelere, kelimelere ve c├╝mlelere ula┼č─▒lmaktad─▒r.

Ses Temelli C├╝mle Y├Ânteminin ├ľzellikleri

Ses temelli c├╝mle y├Ânteminde be┼č ├Â─črenme alan─▒ etkin olarak kullan─▒l─▒r(dinleme, konu┼čma, okuma, yazma ve g├Ârsel okuma-g├Ârsel sunu).

├ľ─črencinin bilgileri yap─▒land─▒rmas─▒n─▒ kolayla┼čt─▒r─▒r.
T├╝rk├žeÔÇÖnin ses yap─▒s─▒na uygundur.
├ľ─črencilerin duydu─ču ve ├ž─▒kard─▒─č─▒ seslerin bilincine varmas─▒n─▒ sa─člamaktad─▒r.
B├╝t├╝n sesleri tan─▒yor olmas─▒ yazma s├╝recinde kelimeleri do─čru yazmada avantaj sa─člamaktad─▒r.
├ľ─črenci yaz─▒ ile konu┼čma aras─▒ndaki ili┼čkiyi kolayca g├Ârebilmektedir. Yaz─▒n─▒n harflerin birle┼čmesi ile, konu┼čman─▒n da seslerin birle┼čtirilmesi ile meydana geldi─čini ke┼čfetmektedir.
├ľ─črencinin s├Âzl├╝ dilden yaz─▒l─▒ dile ge├žmesini kolayla┼čt─▒rmaktad─▒r.
Ses Temelli C├╝mle Y├Ânteminin ─░lkeleri

1-├ľ─črencinin ├Ân bilgilerinden hareket edilmelidir.
2-Anlaml─▒ hecelerle ├žal─▒┼čmaya ba┼članmal─▒d─▒r.
3-Olu┼čturulacak hecelerin;
-Kolay okunmas─▒na,
-Dilde kullan─▒m s─▒kl─▒─č─▒na,
-Anlam─▒n─▒n a├ž─▒k ve somut olmas─▒na,
-Anlam─▒n g├Ârselle┼čtirilebilir olmas─▒na,
4-K─▒sa s├╝rede c├╝mlelere ula┼č─▒lmal─▒d─▒r.
5-─░mkanlar ├Âl├ž├╝s├╝nde g├Ârsellere ba┼čvurulmal─▒d─▒r.
6-Somut ├Â─čelerden faydalan─▒lmal─▒d─▒r.
7-Hece tablosu kullan─▒lmamal─▒d─▒r.
8-├ľ─črenilenlerin kal─▒c─▒l─▒─č─▒ i├žin;
-Yeni ├Â─črenilenlerle ├Ânceki ├Â─črenilenlerle ili┼čkilendirilmeli,
-├ľ─črenci defterine yazmal─▒
-Okuma ve yaz─▒lanlar─▒ sergileme,
-├çal─▒┼čma kitaplar─▒ndaki etkinlikleri yapmas─▒, sa─članmal─▒d─▒r.

Ses Temelli C├╝mle Y├Ânteminin A┼čamalar─▒

1-─░lk okuma yazmaya haz─▒rl─▒k
2-─░lk okuma ve yazmaya ba┼člama ve ilerleme
*Sesi hissetme ve tan─▒ma
*Sesi okuma ve yazma
*Sesten heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden c├╝mleler olu┼čturma
*Metinler olu┼čturma
3-Okur yazarl─▒─ča ula┼čma
Haz─▒rl─▒k
ÔÇó Dinlemeye haz─▒rl─▒k
ÔÇó Yazmaya haz─▒rl─▒k
ÔÇó Okumaya haz─▒rl─▒k
Sesi Hissetme ve Tan─▒ma
ÔÇó Duydu─ču sesleri ay─▒rt eder.
ÔÇó Dinledi─čine dikkatini yo─čunla┼čt─▒r─▒r.
ÔÇó Se├žici dinler.
Sesi Okuma ve Yazma
ÔÇó ├ľn bilgilerini kullanarak okudu─čunu anlamland─▒r─▒r.
ÔÇó Okudu─čunu anlamland─▒rmada g├Ârsellerden faydalan─▒r.
ÔÇó Biti┼čik e─čik yaz─▒ harfleri kurallar─▒na uygun yazar.
Sesten heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden c├╝mleler olu┼čturma
ÔÇó Seslerden heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden c├╝mleler olu┼čturarak okur.
ÔÇó Seslerden heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden c├╝mleler olu┼čturarak yazar.
ÔÇó B├╝t├╝n yaz─▒lar─▒n─▒ biti┼čik e─čik yaz─▒ ile yazar.
ÔÇó Dikte etme ├žal─▒┼čmalar─▒na kat─▒l─▒r.

Metinler Olu┼čturma
ÔÇó Kelimeleri do─čru telaffuz eder.
ÔÇó B├╝t├╝n yaz─▒lar─▒n─▒ biti┼čik e─čik yaz─▒ ile yazar.
ÔÇó Dikte etme ├žal─▒┼čmalar─▒na kat─▒l─▒r.
Okur Yazarl─▒─ča Ula┼čma
Bu a┼čamada 1. s─▒n─▒f dinleme, konu┼čma, yazma, g├Ârsel okuma-sunu kazan─▒mlar─▒n─▒n t├╝m├╝ kullan─▒lmal─▒d─▒r.

Okuma yazma oyunlar─▒

C├ťMLE D├ľNEM─░NDE OYNANAB─░LECEK BAZI OYUNLAR
C├╝mle d├Ânemini tekd├╝zelikten ├ž─▒karmak,c├╝mle tekrarlar─▒n─▒ ├Â─črencinin severek yapacaklar─▒ bir ortama s├╝reklemek,onlar─▒n ilgilerini canl─▒ k─▒lmak,s─▒n─▒f disiplinini sa─člamak vb.durumlar i├žin ilkokuma-yazma ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒n her d├Âneminde oyunlardan yararlanmak gerekir.
Bu ya┼č grubu ├Â─črencilerinin oyun ├ža─č─▒nda olduklar─▒ hi├ž bir zaman unutulmamal─▒d─▒r.─░yi bir birinci s─▒n─▒f ├Â─čretmeni b├╝t├╝n ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒ oyun i├žerisinde y├╝r├╝tmelidir.├žocuklara :`bug├╝n okulda ne yapt─▒n?` ┼čeklinde bir soru y├Ânetildi─činde,├žocu─čun :` bug├╝n okulda oyun oynad─▒k `demesi gerekir.
1-YAVRU ANASINI BULSUN OYUNU
S─▒n─▒ftaki ├Â─črenciler iki e┼čit gruba ayr─▒l─▒r.Bir grup ├Â─črencinin eline b├╝y├╝k fi┼čler verilir. Fi┼č say─▒s─▒ ├žok fazla ise,yap─▒lan de─čerlendirmeler neticesinde ├Â─črencilerin iyi kavrayamad─▒klar─▒ veya peki┼čtirmek istedi─čimiz fi┼č c├╝mleleri tercih edilmelidir.Bu gruptaki ├Â─črenciler kendilerine verilen b├╝y├╝k fi┼čleri g├Â─č├╝slerinin hizas─▒nda tutarak bir duvar kenar─▒na dizilirler.Ayn─▒ say─▒daki di─čer grup ├Â─črenciye de b├╝y├╝k fi┼člerin k├╝├ž├╝kleri verilir.Bu grup ├Â─črenciler yavru,b├╝y├╝k fi┼č verilen ├Â─črenciler ise ana konumundad─▒rlar.Bu ├Â─črenciler de kar┼č─▒ duvar─▒n kenar─▒na dizilirler. ├ľ─čretmen ellerinde k├╝├ž├╝k fi┼č ta┼č─▒yan yavru konumundaki ├Â─črencilere `herkes anas─▒n─▒ bulsun`komutunu verince her ├Â─črenci kar┼č─▒ duvarda b├╝y├╝k fi┼či ta┼č─▒yan ├Â─črencinin yan─▒na giderek ├Ân├╝nde diz ├ž├Âker Yanl─▒┼č yerde oturan ├Â─črenciler arkada┼člar─▒ ve ├Â─čretmenin uyar─▒lar─▒ ile do─čru yerlerini bulurlar. Oyun ├Â─črencilerin ve fi┼člerin el de─či┼čtirilmesi ile tekrar edilir.Ayn─▒ oyun kelime ve hece tan─▒ma d├Ânemlerinde de oynanabilir.
2-VURDU─×UM OKUSUN OYUNU:
Dersli─či elveri┼čli olan birinci s─▒n─▒flarda bir grup ├Â─črenci s─▒n─▒f─▒n m├╝sait bir bo┼člu─čunda halka bi├žiminde yere ├ž├Âmelirler.Ellerine birer b├╝y├╝k fi┼č verilir.Bir ebe se├žilir ve eline bir mendil verilir. Ebe halkan─▒n d─▒┼č─▒nda ├Â─črencilerin arkas─▒nda y├╝r├╝yerek elindeki mendille bir ├Â─črenciye vurur. Vurulan ├Â─črenci aya─ča kalkarak elindeki fi┼či y├╝ksek sesle okur.S─▒rada oturanlar bu fi┼č c├╝mlesini defterlerine yazarlar. Okuyamayan elindeki fi┼či ebeye vererek kendisi ebe olur.
Bu oyun ebe bir ├Â─črenciye mendille vurunca,o ├Â─črenci aya─ča kalkarak elindeki b├╝y├╝k fi┼či ebeye do─čru d├Ânderir.Ebe bu fi┼či okuyabilirse ebelikten kurtulur,okuyamazsa ebeli─če devam eder ┼čeklinde de oynanabilir.├ľ─črenciler ve fi┼čler de─či┼čtirilerek oyuna devam edilebilir.
3-YET─░┼× VUR OYUNU:
├çocuklar bah├žede halka olarak yere ├ž├Âmelirler.Her ├žocu─čun ├Ân├╝ne birer b├╝y├╝k fi┼č b─▒rak─▒l─▒r. ├ľ─čretmen bu fi┼člerden ikisini ard─▒ ard─▒na s├Âyler.─░lk okunan fi┼čin sahibi kalkar ve halkan─▒n d─▒┼č─▒ndan ko┼čarak ikinci fi┼č sahibinin yerine oturmaya ├žal─▒┼č─▒rken,ikinci fi┼čin sahibi de birinci fi┼č sahibine vurmaya ├žal─▒┼č─▒r.Bu oyun kelime tekrarlar─▒ s─▒ras─▒nda da oynanabilir.
4-VUR ÇIKSIN OYUNU:
Bir halka ├žizilir ve ortas─▒na k├╝├ž├╝k bir top konur.├ľ─črenciler halkan─▒n etraf─▒na dizilirler. Her ├Â─črenciye bir fi┼č verilir.Oyunu y├Âneten ├Â─črenci veya ├Â─čretmen b├╝y├╝k fi┼člerden birini y├╝ksek sesle s├Âyler.O fi┼čin sahibi ko┼čup topu al─▒r ve o s─▒rada ka├ž─▒┼čan ├žocuklara atar.E─čer vurursa vurulan ├Â─črenci,vuramazsa topu atan ├Â─črenci oyundan ├ž─▒kar.Oyun oynan─▒rken fi┼čler s─▒k s─▒k de─či┼čtirilir.En sona kalan kalan ├Â─črenci oyunu kazan─▒r.Bu oyun kelime tekrarlar─▒ s─▒ras─▒nda da oynanabilir.
5-KAÇANI VUR OYUNU :
├çocuklar bir halkan─▒n ├ževresine dizilirler.Herkese birer k├╝├ž├╝k fi┼č verilir.Halkan─▒n ortas─▒nda elinde top olan bir ebe bulunur.
Ebe,bildi─či fi┼člerden birini y├╝ksek sesle s├Âyler.O fi┼č kimde ise ka├žar.Di─čer ├Â─črenciler olduklar─▒ yere ├ž├Âkerler.Ebe ise topla ka├žan ├Â─črenciyi vurmaya ├žal─▒┼č─▒r.
Vurulan ├Â─črenci ebe olur.
Fi┼čler arada bir de─či┼čtirilir.
(Bu oyun kelime tan─▒ma ├žal─▒┼čmalar─▒ s─▒ras─▒nda da oynanabilir.)
6-F─░┼×─░ KAP KAZAN OYUNU:
├ľ─črenciler iki derin kol halinde s─▒ralan─▒rlar.Bunlar─▒n kar┼č─▒s─▒na 10-15 m.kadar uza─ča 7-8 ├Â─črenci yan yana dizilirler.Her birinin eline bir fi┼č verilir.
├ľ─čretmen bu fi┼člerden birisini y├╝ksek sesle s├Âyler.Her iki gruptan birer ├Â─črenci ko┼čar ve s├Âylenen fi┼či almaya ├žal─▒┼č─▒r.Fi┼či alan grubuna d├Âner.
Fi┼čler bitti─či zaman hangi grubun fi┼či ├žoksa o grup oyunu kazanm─▒┼č olur.
7-K├ľR EBE OYUNU:
Bah├že veya okulun salonunda ├Â─črenciler halka ┼čeklinde dizilirler.Her ├Â─črencinin eline bir b├╝y├╝k fi┼č verilir.Bir ├Â─črencinin g├Âzleri ba─članarak bu halkan─▒n i├žine b─▒rak─▒l─▒r ve bir ├Â─črenciyi yakalamas─▒ s├Âylenir.Ebe hangi ├Â─črenciyi yakalarsa o ├Â─črenci ebenin g├Âzlerini a├žar.Ebe o ├Â─črencinin elinde duran fi┼či okuyabilirse,ebeliktern kurtulur, okuyamazsa g├Âzleri tekrar ba─članarak oyun s├╝rer.Bu oyund├╝a okuma yerine o ├Â─črencinin elindeki fi┼či yazma bi├žiminde de oynanabilir.Ebenin yakalad─▒─č─▒ ├Â─črenciler halkadan kopar─▒labilir.
8-DUVAR TABLOSU OYUNU:
C├╝mle fi┼čleri duvarda ters ├ževrilerek arkalar─▒na tebe┼čirle ├Â─črencilerin g├Ârebilecekleri b├╝y├╝kl├╝kte birer numara yaz─▒l─▒r. ─░ki ├Â─črenci kald─▒r─▒larak bir numara s├Âylenir.O fi┼či ├Ânce kapan ├Â─črenci di─čer ├Â─črenciye fi┼či g├Âstererek okumas─▒n─▒ sonra da s─▒n─▒fa yazmas─▒n─▒ s├Âyleyebilir.
9-MEKTUPLA┼×MA OYUNU:
├ľ─črencilere k├╝├ž├╝k ka─č─▒t par├žalar─▒ da─č─▒t─▒larak birer c├╝mle yazmalar─▒ istenir.Buna mektup denir. Daha sonra ├Â─črenciler ellerindeki mektuplar─▒ ba┼čka ├Â─črencilere verirler.O ├Â─črenciler de ellerindeki bu ka─č─▒tlar─▒ ba┼čka arkada┼člar─▒na verirler.Ka─č─▒tlar katl─▒ oldu─ču i├žin ilk ├ž─▒rp─▒da okunamaz konumdad─▒r.Daha sonra ├Â─čretmen baz─▒ ├Â─črencilere tahtaya kald─▒rarak mektuplar─▒n─▒ okumalar─▒n─▒ ister.Baz─▒ mektuplar s─▒n─▒f yazd─▒r─▒l─▒r.
10-N─░┼×AN ALMA OYUNU:
Tahtaya b├╝y├╝k├že bir daire ├žizilir.Bu daire merkeze do─čru b├Âl├╝mlenir.Her b├Âl├╝m├╝ tekrar─▒ d├╝┼č├╝n├╝len birer c├╝mle yaz─▒l─▒r.G├Âzleri ba─čl─▒ ├Â─črencinin ileriye do─čru y├╝r├╝yerek bu tabloda parma─č─▒n─▒ bir yere dokunmas─▒ istenir.├ľ─črenci parma─č─▒n─▒ ├╝zerine koydu─ču fi┼či g├Âzleri a├ž─▒larak okumaya veya yazmaya ├žal─▒┼č─▒r.Bu oyun belli bir uzakl─▒ktan k├╝├ž├╝k tebe┼čir par├ža├ž─▒klar─▒ atma ┼čeklinde de oynat─▒labilir ama biraz s─▒n─▒f kirlenmi┼č olur.
11-┼×ANSLIYI BULMA OYUNU.
Her ├Â─črenciden bir k├╝├ž├╝k fi┼č ├ž─▒karark ├Ânlerine koymalar─▒ istenir.Daha sonra ├Â─čretmen b├╝y├╝k fi┼člerden birini ├ž─▒kararak okur.Bu b├╝y├╝k fi┼čin k├╝├ž├╝k fi┼či hangi ├Â─črencinin ├Ân├╝nde duruyorsa o ├Â─črenci s─▒n─▒f─▒n ┼čansl─▒ ├Â─črencisi olarak alk─▒┼član─▒r.Bu fi┼č c├╝mlesi yaz─▒l─▒r.
12-YAZILANI YAP OYUNU:
Tahtaya bir c├╝mle yaz─▒l─▒r veya as─▒l─▒r.sonra bir ├Â─črenci kald─▒r─▒larak fi┼čte yaz─▒l─▒ olan─▒n yap─▒lmas─▒ istenir.Tahtaya as─▒lan fi┼č c├╝mlesi bir hareket ifade etmelidir.Ay┼če ko┼č gibi.
13-G├ľSTER─░LEN─░ OKU OYUNU:
├ľ─črencilerin ellerine birer c├╝mle verilir halka ┼čeklinde dizilirler.├ľ─čretmen oyunun y├Âneticisi ve halkan─▒n d─▒┼č─▒nda durur.Bir ├Â─črenci de ebe olur ve halkan─▒n i├žinde durur. Halkan─▒n d─▒┼č─▒nda y├╝r├╝yen ├Â─čretmen hangi ├Â─črencinin arkas─▒nda durursa ebe o ├Â─črencinin elindeki fi┼či okumak zorundad─▒r. Okursa ebelikten kurtulur.Yoksa ebeli─či devam eder.Yazma ┼čeklinde de oynat─▒labilir.Kelime tan─▒ma d├Âneminde de oynat─▒labilir.
14-YARI┼×MALI F─░┼× OKUMA OYUNU:
├ľ─črencilerden iki tak─▒m olu┼čturulur.Derin kol ┼čeklinde yan yana dizilirler.Her grubun kar┼č─▒s─▒na birer sandaye b─▒rak─▒l─▒r ve sandelyelerin ├╝zerine e┼čit say─▒da fi┼č b─▒rak─▒l─▒r.├ľ─čretmenin d├╝d├╝k ├žalmas─▒ ile yar─▒┼čma ba┼člar.S─▒ra ile ko┼čup sandalye ├╝zerinrden bir fi┼č alan ├Â─črenciler ├Â─čretmenin yan─▒na gidip bu fi┼č c├╝mlesini okumak ,do─čru okurlarsa bu defa da kendi grubunun yan─▒na ko┼čarak s─▒ran─▒n ├Ân├╝ndeki ├Â─črencinin eline vurmak zorundad─▒rlar.Bu a┼čamadan sonra s─▒ran─▒n ikinci s─▒ras─▒ndaki ├žocuklar,daha sonra ├╝├ž├╝nc├╝ s─▒ras─▒ndaki ├žocuklar bu i┼če devam ederler,son ├Â─črenci de bu i┼člemi yapt─▒─č─▒nda hangi grup ├Ânce tamamlam─▒┼čsa yar─▒┼č─▒ kazan─▒r.
15-YARI┼×MALI TORBADAN F─░┼× ├çEKME OYUNU:
K├╝├ž├╝k fi┼člerin tamam─▒ bir torbaya doldurulur.├ľ─črencilerden iki tak─▒m olu┼čturulur. S─▒ras─▒yla her tak─▒mdan birer ├Â─črenci gelir ve torbadan birer k├╝├ž├╝k fi┼č ├žekmek suretiyle bu fi┼či okuyup ezbere yazarlar.Oyun sonunda hangi tak─▒m az hata yapm─▒┼čsa o tak─▒m oyunu kazan─▒r. Bu oyun kelime tan─▒ma ├žal─▒┼čmalar─▒ s─▒ras─▒nda da oynanabilir.
16-F─░┼×L─░ DA─░REY─░ KAPMA OYUNU:
Bah├že ya da salona ├Â─črenci say─▒s─▒ndan az daireler ├žizilir.Her daireye bir fi┼č c├╝mlesi b─▒rak─▒l─▒r.├ľ─čretmenin d├╝d├╝k ├žalmas─▒ ile ├Â─črenciler bir daire kapmaya ├žal─▒┼č─▒rlar.Her ├Â─črenci kapt─▒─č─▒ dairedeki fi┼či bo┼čta kalan herhangi bir ├Â─črenciye okutup,yazd─▒rabilir.
17-DUYAN GELS─░N OYUNU:
Salonda ya da bah├žede ├Â─črenciler bir daire ├ževresinde halka olurlar.Ellerine de birer b├╝y├╝k fi┼č verilir. ├ľ─čretmen halkan─▒n ortas─▒ndan herhangi bir fi┼č c├╝mlesini okur.O fi┼či tutan ├Â─črenci ├Â─čretmenin yan─▒na gelir.B├Âylece duyan gelir ve b├╝t├╝n ├Â─črenciler ├Â─čretmenin etraf─▒nda toplanm─▒┼č olurlar.
18-S├ľYLENEN─░ YAZ OYUNU:
Tahtaya iki ├Â─črenci ├ž─▒kar─▒l─▒r.├ľ─črencilerden biri di─čerine bir c├╝mle s├Âyler.O ├Â─črenci bu c├╝mleyi do─čru olarak yazmaya ├žal─▒┼č─▒r.Yazd─▒─č─▒ do─čruluk derecesine g├Âre s─▒n─▒ftan kuvvetli veya yava┼č alk─▒┼č al─▒r.Bu defa da di─čer ├Â─črenci bu ├Â─črenciye ayn─▒ ┼čeyi yapar.
19-S├ľYLENEN─░ BUL OYUNU:
├ľ─črenciler k├╝├ž├╝k fi┼člerini s─▒ralar─▒n─▒n ├╝st├╝ne dizerler.├ľ─čretmen bir fi┼č c├╝mlesini okur. Bunu erken bulan ├Â─črenci alk─▒┼član─▒r.Ayn─▒ ┼čekilde oyun i├žerisinde fi┼čin yaz─▒lmas─▒ da sa─članabilir.

 

OKUMA YAZMA ├ľ─×RET─░M─░ TAKT─░KLER

Orta d├╝zeyde zihinsel ├Â─črenme yetersizli─či olan ├žocuklarla ├žal─▒┼č─▒rken, okuma yazma ├Â─čretimi i├žin nas─▒l bir y├Ântem se├žmeliyiz? Bu konuda her derde deva, her ko┼čulda uygulanabilir tek bir ├Â─čretim y├Ântemi olmad─▒─č─▒n─▒ biliyoruz. ├ľ─črencilerimiz aras─▒ndaki bireysel farkl─▒l─▒klar tek bir y├Ânteme ba─čl─▒ kalarak ├Â─čretimi ger├žekle┼čtirmemizi olanakl─▒ k─▒lm─▒yor. ├ľ─črencilerimizin mevcut kavram, alg─▒, konu┼čma,dikkat d├╝zeyleri gibi bireysel farkl─▒l─▒klar─▒n─▒ g├Âzeterek ve ihtiya├žlar─▒n─▒ temel alarak bir y├Ântemler se├žmeliyiz.
─░lk├Â─čretim okullar─▒nda bug├╝n ├ž├Âz├╝mleme y├Ântemi kullan─▒l─▒yor. Fi┼č c├╝mlelerinden ba┼člayarak,bu c├╝mlelerin kelime,hece ve harfe kadar b├Âl├╝nd├╝─č├╝ ve sonra elde edilen her par├žadan yeni c├╝mlelerin kuruldu─ču bir okuma-yazma ├Â─čretimi y├Ântemi bu. ├ç├Âz├╝mleme y├Ântemi ile kazan─▒lan okuma becerisi, daha h─▒zl─▒ okumay─▒ ve okunan metni ├žabuk kavramay─▒ sa─čl─▒yor.
├ç├Âz├╝mleme (t├╝mden gelim) y├Ânteminin avantaj─▒na ra─čmen ben bu y├Ântemi s─▒n─▒f─▒mda hi├ž kullanmad─▒m . ├ľ─črencilerimin b├╝y├╝k ├žo─čunlu─ču ├ž├Âz├╝mleme y├Ântemi ile okuma yazmay─▒ ├Â─črenememi┼čti. ─░├žlerinden baz─▒lar─▒ 2. s─▒n─▒fta durumlar─▒ fark edilerek ├Âzel e─čitim s─▒n─▒f─▒na y├Âneltilmi┼čti. Yazma becerileri geli┼čmi┼čti. Ancak ├žok s─▒n─▒rl─▒ say─▒da fi┼č c├╝mlesini modele bakmadan yazabiliyorlard─▒. Kelime ve heceleri kavramam─▒┼člard─▒. Bir k─▒s─▒m ├Â─črencimde ├Âzel e─čitim s─▒n─▒f─▒na y─▒llarca devam etmi┼č, ├Â─čretmensizlik y├╝z├╝nden e─čitimleri yar─▒da kalm─▒┼č,┼ču yada bu ┼čekilde okumaya ge├žememi┼čti.Ayr─▒ca art├╝k├╝lasyon bozuklu─čunun yan─▒nda, iki ya da ├╝├ž kelimeyi bir araya getirerek konu┼čamama, kelimeleri alg─▒layamama gibi ek konu┼čma sorunlar─▒ olanlarda vard─▒ . ├ťstelik s─▒n─▒f mevcudu bir hayli kabar─▒kt─▒. Bu ko┼čullarda s─▒n─▒f─▒n yap─▒s─▒n─▒ , ├Â─črencilerimin performans d├╝zeylerini temel alarak bire┼čim diye bilece─čimiz okuma-yazma ├Â─čretim y├Ântemini se├žtim.
Bire┼čim(harf ve seslerden hareket eden) okuma-yazma ├Â─čretim y├Ântemin ana ├Âzelli─či ; en k├╝├ž├╝k par├žadan ba┼člayarak ├Â─čretimin ger├žekle┼čtirilmesidir. Seslerin ├Â─čretimi esas al─▒n─▒r. ├ľnce ├╝nl├╝lerden ba┼članarak sesler ├Â─čretilir. Sonra ├╝ns├╝zlerin ├Â─čretimine ge├žilir. Hece ├Â─čretimi ile birlikte kelimelerin, c├╝mlelerin verilmesine ba┼član─▒r. Ba┼člang─▒├žta ├Â─črencinin ses birikimi yeterli olmad─▒─č─▒ i├žin yava┼č yol al─▒nabilir. 6-7 tane ├╝ns├╝z├╝n ├Â─čretilmesi ile hecelerin kavranmas─▒n─▒n ard─▒ndan ├Â─čretim h─▒zlanmaktad─▒r.
Orta d├╝zeyde ├Â─črenme yetersizli─činin kendi i├žinde geni┼č bir yelpaze olu┼čturdu─čunu rahatl─▒kla s├Âyleye biliriz. Bir u├žta a─č─▒r d├╝zey s─▒n─▒r─▒na yak─▒n olanlar , di─čer u├žta hafif d├╝zeye yak─▒n olanlar ve bu iki u├ž aras─▒nda kalan ve ├žo─čunlu─ču olu┼čturan bir kesim var . Bence hafif d├╝zeyde ├Â─črenme g├╝├žl├╝─č├╝ olan ├Â─črencilerimiz d─▒┼č─▒ndaki grup i├žin karma ├Â─čretim y├Ântemi se├žilebilir. B├╝t├╝n├╝ alg─▒lay─▒p par├žalara b├Âlmek, orta d├╝zeyde zihinsel engele sahip bireyler i├žin olduk├ža g├╝├ž. Konu┼čma bozukluklar─▒ ve di─čer alg─▒lama problemleri de eklenince ├ž├Âz├╝mleme y├Ânteminin uygulanaca─č─▒ zemin ortadan kalk─▒yor. Hafif d├╝zeyde ├Â─črenme g├╝├žl├╝─č├╝ s─▒n─▒r─▒na yak─▒n olanlar i├žin ├ž├Âz├╝mleme y├Ântemi se├žilebilir. Uygulad─▒─č─▒m─▒z y├Ântemin ba┼čar─▒s─▒z oldu─ču durumlarda y├Ântem de─či┼čikli─čine gidilebilir.
Kulland─▒─č─▒m y├Ântemde t├╝rk├že dersi ├Â─čretim pro─čram─▒nda bulunan ─░leti┼čim becerileri , g├Ârsel ve i┼čitsel alg─▒ S├Âzl├╝ ve yaz─▒l─▒ anlat─▒m, anlama-ifade etme ,dil bilgisi kurallar─▒n─▒n ├Â─čretimi b├Âl├╝mlerindeki ama├žlar─▒ oldu─ču gibi kulland─▒m. Zira hangi y├Ântemi se├žersek se├želim bu b├Âl├╝mde bulunan davran─▒┼člar─▒n okuma-yazma becerisi i├žin ├Â─čretilmesi zorunludur. ├ľn ko┼čul davran─▒┼člar─▒ oldu─ču gibi alarak yaln─▒zca okuma ├Â─čretimi a┼čamas─▒nda a┼ča─č─▒daki de─či┼čiklikleri yapmaya ihtiya├ž duydum. T├╝rk├že dersi program─▒ndaki 18. ama├žla 37. ama├ž aras─▒nda de─či┼čiklik yapt─▒m.

 

Uzun D├Ânemli Ama├ž : ├ťnl├╝leri ses olarak kavrar.

 

K─▒sa D├Ânemli Ama├žlar:

 

1-S├Âzc├╝k ve hecelerdeki ├╝nl├╝leri s├Âylendi─činde do─čru olarak seslendirir.
2-G├Âsterilen ├╝nl├╝y├╝ okur.
3-S├Âylenen ├╝nl├╝y├╝ yazar.
4-S├Âzc├╝k ve hecelerdeki benzer ├╝nl├╝leri g├Âsterir.
5-Verilen resimli kartlar i├žinden ayn─▒ ├╝nl├╝ ile ba┼člayan resimleri i┼čaretler.
6-Ayn─▒ ├╝nl├╝yle ba┼člayan s├Âzc├╝kleri g├Âsterir.
7-├ťnl├╝s├╝ eksik verilen s├Âzc├╝─č├╝ tamamlar.

 

Uzun D├Ânemli Ama├ž : ├ťnl├╝lerle ba┼člayan s├Âzc├╝kleri kavrar.

 

K─▒sa D├Ânemli Ama├žlar:
1-├ťnl├╝yle ba┼člayan s├Âzc├╝kleri model olundu─čunda okur.
2-├ťnl├╝leri vurgulayarak s├Âzc├╝kleri kendi ba┼č─▒na okur.
3-├ťnl├╝yle ba┼člayan s├Âzc├╝kleri modele bakarak yazar.
4- ├ťnl├╝yle ba┼člayan s├Âzc├╝kleri s├Âylendi─činde ba─č─▒ms─▒z olarak yazar.
5-├ťnl├╝ ile ba┼člayan iki heceli s├Âzc├╝kleri hecelerine ay─▒rarak okur/yazar.
6-├ľ─črendi─či s├Âzc├╝klerden olu┼čturulan k─▒sa fi┼č c├╝mlelerini okur/yazar.

 

Uzun D├Ânemli Ama├ž : P ├╝ns├╝z├╝n├╝ ses olarak kavrar.
K─▒sa D├Ânemli Ama├žlar:
1-P ├╝ns├╝z├╝n├╝ modelle birlikte uygun dudak ve a─č─▒z hareketlerini yaparak,do─čru ┼čekilde seslendirir.
2- ─░stendi─činde hece ve s├Âzc├╝klerdeki P ├╝ns├╝z├╝n├╝ g├Âsterir.
3- G├Âsterilen sesler i├žinde P sesini bulur ve do─čru olarak seslendirir.
4- S├Âylendi─činde P ├╝ns├╝z├╝n├╝ yazar.
5- ├ťnl├╝lerin ├Ân├╝ne P ├╝ns├╝z├╝ getirilerek olu┼čturulan iki karakterli heceleri (ap-epÔÇŽ) modelle birlikte okur.
6- G├Âsterildi─činde ba─č─▒ms─▒z olarak okur.
7- ├ľ─črendi─či heceleri modele bakarak,seslendirerek yazar.
8- S├Âylenen heceyi modele bakmadan ba─č─▒ms─▒z olarak yazar.
9- ├ťnl├╝lerin arkas─▒na P ├╝ns├╝z├╝ getirilerek olu┼čturulan iki karakterli heceleri (pa-peÔÇŽ) modelle birlikte okur.
10- G├Âsterildi─činde ba─č─▒ms─▒z olarak okur.
11- ├ľ─črendi─či heceleri modele bakarak,seslendirerek yazar.
12- S├Âylenen heceyi modele bakmadan ba─č─▒ms─▒z olarak yazar.
13- P ├╝ns├╝z├╝n├╝ ├Ânden a├ž─▒k hecelerin ├Ân├╝ne getirerek (p-il,pil / p- ul , pul ) okur/yazar.
14- P ├╝ns├╝z├╝n├╝ arkadan a├ž─▒k hecelerin ├Ân├╝ne getirerek (ya-p,yap) okur/yazar.
15- ├ľ─črendi─či heceleri i├žeren , iki karakterli hecelerden olu┼čan anlaml─▒ s├Âzc├╝kleri okur/yazar.
16- ├ľ─črendi─či heceleri i├žeren , iki ve ├╝├ž karakterli hecelerden olu┼čan anlaml─▒ s├Âzc├╝kleri okur/yazar.
17- ├ťns├╝z├╝ eksik b─▒rak─▒lan( ├žora….,dola….) s├Âzc├╝─č├╝ tamamlar.
18- ├ľ─črendi─či heceleri i├žeren s├Âzc├╝klerden olu┼čan k─▒sa fi┼č c├╝mlelerini okur/yazar.

Her bir ├╝ns├╝z i├žin uzun d├Ânemli ve k─▒sa d├Ânemli ama├žlar yaz─▒l─▒r. Yukar─▒da sadece P ├╝ns├╝z├╝ k─▒sa i├žin d├Ânemli ama├žlar yaz─▒lm─▒┼čt─▒r. Her bir ses i├žin ayn─▒ k─▒sa d├Ânemli ama├ž basamaklar─▒ takip edilerek davran─▒┼čsal ama├ž yaz─▒lmal─▒d─▒r.

 

Uzun D├Ânemli Ama├ž : ├ť├ž karakterli heceleri kavrar.
K─▒sa D├Ânemli Ama├žlar:
1-├ľn├╝ a├ž─▒k iki karakterli hecelerin ├Ân├╝ne ├╝ns├╝zleri getirerek okur.
2-S├Âylenen heceyi bakmadan yazar.
3-├ť├ž ve iki karakterli heceleri kullanarak s├Âzc├╝k okur/yazar.

 

Uzun D├Ânemli Ama├ž : D├Ârt Karakterli hecelerden olu┼čan kelimeleri kavrar.
K─▒sa D├Ânemli Ama├žlar:
1-D├Ârt karakterli heceleri g├Âsterildi─činde okur.
2-S├Âylendi─činde yazar.
3-D├Ârt karakterli heceleri kullanarak basit fi┼č c├╝mleleri yazar.

 

Uzun D├Ânemli Ama├ž: S├Âzc├╝k okuma yazma ├žal─▒┼čmalar─▒ yapar.
K─▒sa D├Ânemli Ama├žlar:
1-─░┼čaret edilen s├Âzc├╝─č├╝ heceleyerek modelle birlikte okur.
2-─░┼čaret edilen s├Âzc├╝─č├╝ heceleyerek ba─č─▒ms─▒z olarak okur.
3- Heceleri birle┼čtirerek tek seferde s├Âzc├╝kleri okur.
4- Okudu─ču s├Âzc├╝─č├╝ bakmadan yazar.
5- S├Âylenen herhangi bir s├Âzc├╝─č├╝ bakmadan yazar.

 

Uzun D├Ânemli Ama├ž: Hecelerden olu┼čturdu─ču metni kavrar.
K─▒sa D├Ânemli Ama├žlar:
1-Hecelerden yeni s├Âzc├╝kler olu┼čturur.
2-Olu┼čturdu─ču s├Âzc├╝kleri okur,bakmadan yazar.
3-S├Âzc├╝kleri kullanarak anlaml─▒ k─▒sa c├╝mleler kurar.
4- S├Âyledi─či k─▒sa c├╝mleyi yazar.
5- Olu┼čturulan c├╝mleleri i├žeren kartlarla k─▒sa metin olu┼čturur.
6- Olu┼čturulan metni okur ve yazar.

 

Uzun D├Ânemli Ama├ž: S├Âzc├╝klerden olu┼čturdu─ču metni kavrar.
K─▒sa D├Ânemli Ama├žlar:
1-Verilen s├Âzc├╝kleri kullanarak (3-4 c├╝mleli)metin olu┼čturur.
2-Olu┼čturdu─ču metni okur.
3- Metni s├Âylendi─činde bakmadan yazar.
4- Metin ilgili sorulara uygun yan─▒t verir.
5- Yazd─▒─č─▒ metne ba┼čl─▒k s├Âyler.

 
Taylan ├ľzg├╝r Ke┼čo─člu