Category: Dil Konu┼čma E─čitimi

Ses Egzersizleri

konu┼čma egzersizleri

konu┼čma egzersizleri

E─čitim g├Ârmemi┼č bir sesin, hakiki kalitesini anlamak olduk├ža zordur. Bu bak─▒mdan, tenor oldu─ču kesin olarak saptanmam─▒┼č kimse, bariton kabul edilmeli. Ayn─▒ ┼čekilde soprano da mezzo-soprano olarak ├žal─▒┼čt─▒r─▒lmal─▒d─▒r. ├çal─▒┼čmalar ilerledik├že, sesin esas rengi ortaya ├ž─▒kar.

Yap─▒lan her ses egzersizi bir amaca y├Ânelik olmal─▒d─▒r. Geli┼či g├╝zel melodilerle, ama├žs─▒z yap─▒lan egzersizlerin hi├žbir faydas─▒ yoktur. Ama├ž, sade ve uygun egzersizlerle, nefesin p├╝r├╝zs├╝z ve ├Âl├ž├╝l├╝ olmas─▒n─▒ sa─člamak, diyafram─▒n iyi kullan─▒lmas─▒n─▒ ├Â─čretmek, sesin rezonans─▒n─▒ sa─člamak, registerleri yerine oturtarak sesleri birbirine per├žinlemek, parlak, dolgun sesler elde etmektir.
Ses egzersizleri, kolaydan zora do─čru ve ama├žlara y├Ânelik olmal─▒d─▒r. Bu ├žal─▒┼čmalar─▒ a┼ča─č─▒daki ┼čekilde basamaklar─▒ birbirine per├žinleyerek olumlu sonu├žlar almam─▒z m├╝mk├╝nd├╝r.
1- Ses e─čitiminde birinci basamak, nefes e─čitimi olmal─▒. Nefes ├žal─▒┼čmalar─▒ ile diyafram─▒n kullan─▒lmas─▒ bir anda y├╝r├╝t├╝lmelidir. Bunun i├žin ├Â─črenci, derin nefes ald─▒ktan sonra, havay─▒ di┼člerinin aras─▒ndan t─▒slamak sureti ile nefes vermeli ve havan─▒n bir noktaya akacak ┼čekilde topland─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nmelidir. Hava iyi kullan─▒l─▒rsa, uzun s├╝reli t─▒slamalar elde edilebilir. T─▒slama esnas─▒nda, ses telleri hi├žbir ┼čekilde zorlanmamal─▒. Havan─▒n di┼čler aras─▒ndan devaml─▒ s─▒zmas─▒ ve diyafram ├žal─▒┼čmas─▒ dikkatle kontrol edilmelidir.
2- ┼×an e─čitiminde, nefes ve diyafram ├žal─▒┼čmalar─▒ndan sonra s─▒ra tek tonlar─▒n s├Âylenmesine gelir. Tonlar tam sesle, zorlanmadan, bast─▒rmadan s├Âyletilmeli, seslerin rezonansa oturmas─▒ sa─članmal─▒d─▒r. Oturan tonlardan sonra, yar─▒m┼čar ton ilerleyerek veya gerileye giderek ├žal─▒┼čmalar s├╝rd├╝r├╝l├╝r. ├ľ─črenciye devaml─▒, havay─▒ d├╝zenli bir ┼čekilde, bir noktaya do─čru y├Âneltmesi, sesini rezonans bo┼čluklar─▒nda b├╝y├╝tmesi ve g─▒rtla─č─▒n─▒ bir kuyu gibi a├ž─▒k tutmas─▒ telkin edilir.
Tiz seslerin ├ž─▒kart─▒lmas─▒n─▒ sa─člamak i├žin ├Â─črenciye; sanki a─čz─▒nda s─▒cak bir lokma varm─▒┼č da a─čz─▒ yanmas─▒n diye dama─č─▒n─▒ kapat─▒yormu┼č gibi davranmas─▒n─▒ s├Âylemek iyi sonu├ž verir.
Tek tonlar, vokal ve konsonlar─▒n olu┼čturd─▒─▒─ču hecelerle ├žal─▒┼čarak artik├╝lasyon yap─▒l─▒r ve diyafram ├žal─▒┼čt─▒r─▒l─▒r.
3- Tek tonu ├ž─▒kartmakta ba┼čar─▒ sa─člayan ├Â─črenciye, k├╝├ž├╝k ses dizileri s├Âyletilebilir. Major gam─▒n ilk ├╝├ž sesten kurulan dizisi, buna uygundur. Bu ├žal─▒┼čma yap─▒l─▒rken tonlar birbirine ├žok ba─čl─▒ olmal─▒d─▒r. Tize do─čru kar─▒n hafif├že i├žeri ├žekilirken, egzersiz bitince kar─▒n kaslar─▒ gev┼četilip bir an dinlenilir. Egzersize, rahat bir tondan ba┼člayarak yava┼č yava┼č yar─▒m┼čar ton inceye ├ž─▒k─▒l─▒r. Yeteri kadar inceye ├ž─▒k─▒ld─▒ktan sonra, bu kez yar─▒m┼čar ton a┼ča─č─▒ya inilmeye ba┼član─▒r. Herhangi bir tonun ├╝zerinde p├╝r├╝zlenme veya zorlanma olur veya sesi iyi t─▒nlamazsa geriye d├Ân├╝lerek ayn─▒ egzersiz yar─▒m veya bir ton a┼ča─č─▒dan tekrar denenmelidir.
Egzersize rahat gelen bir tondan ba┼članmal─▒d─▒r. ├ľnce U vokaliyle yap─▒lan ├žal─▒┼čmalarda daha sonra di─čer vokaller de denenir. ─░ ve E vokalleriyle yap─▒lan ├žal─▒┼čmalarda ses daha rezonansl─▒ ve parlak ├ž─▒kar. Bu durum, ┼čan ├Â─črencisinin moralinin y├╝kselmesine faydal─▒ olur. A vokali ├ço─ču kimsede dayan─▒ks─▒z ve donuk olur. Ancak ayn─▒ zamanla ve ├žal─▒┼čarak ├Âteki vokaller kadar parlak olur, kolay ├ž─▒kar─▒l─▒r.
├çal─▒┼čma biraz daha ilerleyince ├╝├ž sesten major dizi iki defa tekrarianarak egzersiz yap─▒l─▒r.
4- Kapal─▒ a─č─▒zla rezonans ├žal─▒┼čmas─▒. Sesin yerine oturmas─▒, rezonans─▒n sa─članmas─▒ i├žin kapal─▒ a─č─▒zla orta seslerde yap─▒lan ses egzersizleri faydal─▒d─▒r. Kapal─▒ a─č─▒zla seslerde M ve N konsonlar─▒ ile (sessiz harfleri) yap─▒lan t─▒nlama ├žah┼čmalar─▒nda fazla ses vermeden hafif├že t─▒nlamaya ├Âzen g├Âsterilir. Bu ┼čekilde, a─č─▒z ve burun bo┼čluklar─▒nda olu┼čan ve skala y├╝kseldik├že al─▒n bo┼člu─čuna ge├žen bir titreyi┼č hissedlir. Bu ├žal─▒┼čma sesin rezonans bo┼čluklar─▒na sa─čl─▒kl─▒ bir ┼čekilde g├Ânderilmesini Sa─člar.

5- ├çal─▒┼čmalar ilerledik├že ton dizisi, tonikten be┼čliye kadar geni┼čletilir. Ba┼člang─▒├žta tonu, b├╝t├╝n egzersizlerde sesin cinsine g├Âre de─či┼čir. ├ľnce U sonra A ve vokalleri ile daha sonra da iki defa tekrarlanarak yap─▒l─▒r. Vokallerin (sesli harflerin) hepsine e┼čit parlakl─▒k sa─člamak i├žin en iyi oturan vokalden hemen sonra, daha az t─▒nlayan bir vokalin getirilmesi denenebilir. Egzersizi daha kolayla┼čt─▒rmak i├žin M, N veya S gibi t─▒nlayan bir konsondan faydan─▒l─▒r.. ├çal─▒┼čma s─▒ras─▒nda b├╝t├╝n tonlar─▒n ba─čl─▒ kalmas─▒na, vokallerin e┼čit renk t─▒nlay─▒┼čta olmalar─▒na dikkat edilmelidir.

6- Bir m├╝ddet sonra, b─▒rbirine yak─▒n seslerin egzersizlerine al─▒┼čan ┼čan ├Â─črencisi, daha geni┼č aral─▒klarla birbirinden ayr─▒lan sesleri i├žeren egzersizlere y├Âneltilir. Bu konudaki en kolay egzersiz maj├Âr gamdaki tonik-├╝├žl├╝-be┼čli dizisidir. Daha ├Ânceki egzersizlerde yapt─▒─č─▒m─▒z gibi, derin nefes al─▒p havay─▒ tembel hale getirdikten sonra, U veya ─░ vokali ile egzersize ba┼član─▒r.

Tizlere do─čru kar─▒n kaslar─▒ toplanarak havay─▒ yukar─▒ itmeli ve damak biraz kubbelenmelidir. Bu egzersiz, her sesin en kal─▒n tonundan ba┼člayarak, zorluk ├žekmeden ├ž─▒kabilece─či en ince tona kadar yap─▒labilir. Ancak, zorlamadan ka├ž─▒nmal─▒d─▒r. Daha sonraki ├žal─▒┼čmalarda bu dizi oktav─▒n da eklenmesi ile daha geni┼čletilebilir.(Tizlere ge├žerken i├žeri ├žekilen, pese ge├žerken gev┼četilen kar─▒n kaslar─▒n─▒n hareketi, ├Â─č├╝rrne s─▒ras─▒nda yap─▒lan hareketle e┼čittir). Bu egzersizlerin ba┼čar─▒ ile tamamlanmas─▒ndan sonra daha geni┼č aral─▒kl─▒ egzersizlere ge├žilir.
7- Be┼čli atlamalar: Esas tondan be┼čliye atlayarak tonu iyice oturttuktan sonra, s─▒ra ile b├╝t├╝n tonlar─▒ s├Âyleyerek a┼ča─č─▒ inilir. ─░nerken sesin en tiz tondaki parlakl─▒k ve rezonans─▒ korumas─▒na dikkat etmelidir. Bu egzersizler U ve ─░ vokalleri ile yerine oturtulduktan sonra A,E,O gibi di─čer vokallerle uygulan─▒r.
8- Daha geni┼č aral─▒klar─▒ ├žal─▒┼čmaya ge├žmeden a┼ča─č─▒dan yukar─▒ ├ž─▒kan geni┼č ton dizilerini s├Âylemek yerinde olur. Derin nefes al─▒p havay─▒ depo ettikten sonra sesi kafaya do─čru y├Âneltmeliyiz. Kal─▒n seslerde biraz daha a─č─▒r s├Âylenen bu egzersiz, daha h─▒zl─▒ bir tempoyla s├Âylenebilir.
9- B├╝y├╝k aral─▒klar. Geni┼č aral─▒klardan en kolay s├Âyleneni, oktay atlamalar─▒d─▒r. Derin nefes al─▒p depo ettikten sonra, pes tonu s├Âyleyip g─▒rtla─č─▒ tamamen gev┼ček b─▒rakarak oktava atlamal─▒d─▒r. Oktav─▒n yerine oturup oturmad─▒─č─▒n─▒ anlamak i├žin, ayn─▒ aral─▒─č─▒ bir daha tekrarlamak iyi sonu├ž verir. Oktay atlamalar─▒nda zorluk ├žekenlere, ├╝st tonla t─▒nlayan bir sessiz harf (konson) kullan─▒lmal─▒d─▒r. Oktay atlamalar─▒ i├žin a┼ča─č─▒daki de─či┼čik egzersizler kullan─▒l─▒r.
10- Staccato ├çal─▒┼čmalar─▒: Di─čer egzersizlerle bir arada y├╝r├╝t├╝lmelidir. Sesin t─▒nlamas─▒na ├Âzen g├Âsterilmelidir.
Il- N├╝ans ├žal─▒┼čmalar─▒: Orta sesler ├╝zerinde yap─▒lan ├žal─▒┼čmalar istenilen d├╝zeye gelmeden, n├╝ans ├žal─▒┼čmalar─▒na ba┼članmamal─▒d─▒r. Zamans─▒z ba┼člat─▒lan n├╝ans ├žal─▒┼čmalar─▒, hafif seslerin nefesten koparak desteksiz s├Âylenmesine, kuvvetli seslerin de ba─č─▒r─▒larak ├ž─▒kar─▒lmas─▒na yol a├žar. N├╝ans egzersizleri daima nefesten kopmayan bir sesle yap─▒lmal─▒d─▒r.

Ses-nefes ba─člant─▒s─▒, en hafif ve en kuvvetli seslerden korunmal─▒d─▒r. B├Âylece, nefes deste─čine dayanan en hafif ses bile, salonun en uzak k├Â┼česindeki dinleyicinin kula─č─▒na ula┼čabilcektir. N├╝ans egzersizlerine ge├žerken, rezonans ├žal─▒┼čmalar─▒na da b├╝y├╝k ├Ânem verilmelidir. Ancak bu ┼čekilde, ├žok hafif sesler nefesten kopmadan ├ž─▒kar─▒labilir, en kuvvetli sesler de ba─č─▒rmadan elde edilebilir.. ─░lk n├╝ans egzersizlerine mf (orta kuvvetli) ve mp (orta hafif) seslerle ba┼član─▒r.

├çok hafif ve ├žok kuvvetli seslere, ad─▒m ad─▒m yakla┼č─▒l─▒r. Bu ├žal─▒┼čmada ele al─▒nacak k├╝├ž├╝k bir m├╝zik c├╝mlesi, ├Ânce mf s├Âylenmeli, sonra ayn─▒ teknik mp’ye d├Ân├╝┼čt├╝r├╝lmeli. Daha sonra, sesin nefesten kopmamas─▒na ├Âzen g├Âstererek mp’den veya mf’den mp’ye ge├ži┼čler ve uygulamalar denenmelidir. ├çal─▒┼čmalar ilerledik├že, b├╝t├╝n n├╝ans bi├žimleri uygulan─▒r. ┼×ark─▒c─▒, sesin: bir enstr├╝man─▒n ustal─▒─č─▒ ile kullanmas─▒n─▒ ├Â─črenir.
12- Ses ├žal─▒┼čmalar─▒nda de─či┼čik egzersizlerin uygulanmas─▒, s├Âyleyerek artik├╝lasyon yapmak, b├╝t├╝n sesleri parlak tonlarda ├ž─▒karmak, diyafram─▒ ├žal─▒┼čt─▒rmak amac─▒na y├Âneliktir.
13-Tiz seslerin ├žal─▒┼č─▒lmas─▒. ┼×an ├žal─▒┼čmalar─▒na, sesin en rahat ve renkli oldu─ču tonlardan ba┼člamak gerekir. Bunlar da ├žo─čunlukla orta seslerdir. Tiz ve pes tonlar ├žal─▒┼čmalarla elde edilir. Ancak, ├žok uzun zaman sadece orta sesler ├╝zerinde ├žal─▒┼čmak, sesi a─č─▒rla┼čt─▒r─▒r. Bunun i├žin, orta sesleri yeterince oturttuktan sonra, gayet dikkatle davranarak tizlere ve peslere uzanmal─▒d─▒r.

├ľ─čretmen kontrol├╝nde yap─▒lan ├žal─▒┼čmalar tam sesle uygulanmal─▒d─▒r.
├çal─▒┼čma s─▒ras─▒nda sesin en son s─▒n─▒r─▒na ula┼čan ve ayn─▒ y├╝ksek sesi arka arkaya tekrarlatan egzersizlerden ka├ž─▒nmak yerinde olur. Sesin geni┼čli─či, yava┼č yava┼č yar─▒m┼čar ton ilavesi ile sa─članmal─▒, yeni kazan─▒lan tonlar─▒ yerine oturmadan, ba┼čka tonlara ge├žilmemelidir. Y├╝ksek seslerde ├žal─▒┼čma yap─▒ld─▒ktan sonra, sesi daha fazla yormamak i├žin, hemen orta ve kal─▒n seslere ge├žilerek ├žal─▒┼čman─▒n s├╝rd├╝r├╝lmesi faydal─▒ olur.
Y├╝ksek seslere ├ž─▒k─▒l─▒rken buna paralel olarak a─č─▒z da a├ž─▒lmaya ba┼člamal─▒, en tiz tonda en fazla a├ž─▒k halini almal─▒d─▒r. Ancak bu pozisyonda, tiz sesi ├ž─▒kar─▒rken, ┼čark─▒c─▒n─▒n y├╝z ifadesinin gerilmemesi ve kas─▒lmamas─▒na dikkat edilmelidir. Tiz tonlarda ├žene, gev┼ček bir ┼čekilde a┼ča─č─▒ya sarkmal─▒d─▒r. Tiz tonu verirken, ├Â─črencinin ayaklar─▒n─▒n ucuna kalkmamas─▒, d├╝zg├╝n ve rahat bir pozisyonda durmas─▒ sa─član─▒r.

Tiz tonlarda ses mutlaka diyaframa sa─člam dayanmak zorundad─▒r. Bunun yan─▒nda bo─čaz bo┼člu─ču, a┼ča─č─▒ ve i├žeri do─čru geni┼člemeli, sanki sesi yutacakm─▒┼č gibi bir pozisyon al─▒nmal─▒d─▒r. Ba┼č─▒n yukar─▒ya do─čru dik durmas─▒ sesin ├ž─▒k─▒┼č─▒n─▒ kolayla┼čt─▒r─▒r. Tizlerin i vokaliyle s├Âylenmesi sese parlakl─▒k ve kuvvet verir.
Tizlere y├╝kselirken, ├Âzellikle ge├žit tonlar─▒nda, dama─č─▒ yuvarlak tutmak, geniz bo┼člu─ču da i├žeri do─čru yuvarlanm─▒┼č bir boru gibi d├╝┼č├╝nmek tiz seslerde rahatl─▒k Sa─člar. Aral─▒─č─▒n b├╝y├╝k veya k├╝├ž├╝k olu┼čuna g├Âre, kar─▒n yava┼č yava┼č veya birden bire i├žeri ├žekilir. Bu pozisyonla diyafram─▒n y├╝kselmesi sa─član─▒r. Diyafram y├╝kseldi─či anda han├žere de kolayca en y├╝ksek ses pozisyonuna ge├žebilir.
Daha ilerlemi┼č ├Â─črencilere, oktay s─▒├žramalar─▒ egzersizleri yapt─▒r─▒labilir. Tizleri ├žok k─▒sa s├╝rede kolayla┼čt─▒ran bu egzersizler, ba┼člang─▒├žta muhakkak ├Â─čretmen kontrol├╝nde yap─▒lmal─▒d─▒r. ├ç├╝nk├╝ ses, g├Â─č├╝s registerinden veya orta sesten birdenbire kafa registerine f─▒rlayacakt─▒r. Bu tiz sesin tamamen kafada ve :-):-):-):-)lik bir parlakl─▒kta olmas─▒ ┼čartt─▒r.
Bu egzersiz bir s├╝re yap─▒ld─▒ktan sonra, hemen dinlendirici egzersizlere ge├žilmelidir. Egzersizler, aral─▒ks─▒z ve tek tarafl─▒ olmamal─▒, zor ├žal─▒┼čmalardan sonra gev┼četici egzersizlere yer verilmelidir. Orta tizleri oturtmak i├žin yukar─▒daki egzersize k├╝├ž├╝k bir ilave yap─▒l─▒r. Oktavlar ├žabuk s├Âylendikten sonra be┼čli ├╝zerinde durulur. Bu egzersizin amac─▒ tizlerde kafa tonunu be┼čliye mal etmektir. Bu daha ├žok kad─▒n sesleri ve tenorlar i├žin yararl─▒d─▒r. Bu ├žal─▒┼čmadan sonra gam ve arpejler ├╝zerinde egzersizler yap─▒l─▒r.
14- Pes seslerin ├žal─▒┼č─▒lmas─▒. ┼×an e─čitiminde, sadece tiz seslerin zor elde edildi─čine inan─▒l─▒r. Oysa kal─▒n seslerin elde edilmesi ve kal─▒na ge├žerken ge├žit tonlar─▒n─▒n ortadan kald─▒r─▒lmas─▒ daha zordur. Kal─▒n sesleri elde etmek i├žin en kolay ve en iyi yol, tizleri ve orta sesleri ─▒yi oturtmakt─▒r. T─▒z tonlar─▒ sa─člayan poz─▒syonlarda, ses teller─▒ ne kadar rahat ve kramps─▒z olursa, tizlerden peslere ge├ži┼čte o kadar kolay verimli ve do─čal olur. Kal─▒n seslerde, nefesin g├Â─č├╝se yaslanmas─▒na ve sesin kafa rezonans─▒nda t─▒nlamas─▒na dikkat edilmelidir.

Al─▒c─▒ dil destekleyici etkinlikler

al─▒c─▒ dil ifade edici dil

al─▒c─▒ dil ifade edici dil

├çocu─ča ilk s├Âzl├╝ ifadeleri ├Â─čretirken onun her g├╝n i├žinde bulundu─ču ortamdaki olaylar ve nesneler dikkate al─▒nmal─▒d─▒r. S├Âzc├╝k, ├žocu─ča ait g├╝nl├╝k i┼čler, sevdi─či oyuncaklar, yiyecekler ve hayvanlar g├Âz ├Ân├╝ne al─▒narak se├žilmelidir.

A. ├çocu─čun G├╝nl├╝k Ya┼čam i├žindeki Kavran─▒lan Tan─▒mas─▒na ili┼čkin Etkinlikler

1. Yemek s─▒ras─▒nda yemek hakk─▒nda konu┼čulup ├žocuk yeme─čini yerken1 her nesneye dikkati ├žekilerek daha kolay isimlendirmesi sa─članabilir, ismi s├Âylenen nesnenin g├Âsterilmesi ├žocu─čun daha kolay ├Â─črenmesine yard─▒mc─▒ olacakt─▒r.2. ├çocukla birlikte al─▒┼čveri┼če gidildi─činde orada bulunan yiyecekler hakk─▒nda konu┼čulabilir.3. ├çocukla birlikte yo─črulabilen maddelerden ├že┼čitli yiyecek fig├╝rleri yap─▒labilir. ├çocu─čun sevdi─či yiyeceklerin tercih edilmesi ├Â─črenmesini kolayla┼čt─▒racakt─▒r.4. ├çocu─čun yo─čurma maddelerinden yapm─▒┼č oldu─ču modeller al─▒┼čveri┼č oyununda kullan─▒labilir. Bu oyun i├žin tahta blok ve karton kutulardan yararlan─▒l─▒r. D├╝kkan sahibi ve m├╝┼čteri rolleri d├Ân├╝┼č├╝ml├╝ olarak ├žocuklar ve yeti┼čkinler aras─▒ndan se├žilir.5. Dergilerden kesilmi┼č ya da yeti┼čkinlerin ├žizdi─či resimlerden olu┼čan yiyecekleri tan─▒tan bir kitap├ž─▒k haz─▒rlanabilir. 6. ├çocu─čun giyinip soyundu─ču zamanlarda kulland─▒─č─▒ giysiler yeti┼čkin taraf─▒ndan isimlendirilebilir.7. Giysiler yerle┼čtirilirken ├žocuktan yard─▒m etmesi istenebilir. ├çocu─ča giyim e┼čyalar─▒ndan biri verilerek ismi s├Âylenir. Daha sonra iki ya da ├╝├ž giyecek se├žilerek bunlar─▒n isimleri sorulabilir.8. ├çe┼čitli giysiler (elbiseler, pantolonlar, bluzlar, etekler v.s.), aksesuarlar (┼čapkalar, kemerler, eldivenler, kolyeler, y├╝z├╝kler vs.) kullan─▒larak aile bireyleri, yak─▒n ├ževredeki tan─▒d─▒k ki┼čiler canland─▒r─▒l─▒r. Giyinme oyunu s─▒ras─▒nda giysilerin isimleri tekrarlan─▒r ve ├žocuktan da giysilerin isimlerini s├Âylemesi istenebilir

.9. Ka─č─▒t bebekler ve bunlar─▒n giysilerinden olu┼čan bir bebek oyunu tak─▒m─▒ haz─▒rlan─▒r veya sat─▒n al─▒n─▒r. ├çocukla birlikte bu giysiler bebeklere giydirilip, ├ž─▒kar─▒labilir ve oyun s─▒ras─▒nda giysilerin isimleri s├Âylenebilir.10. ├çama┼č─▒r y─▒kama ve ├žama┼č─▒r asma oyunu d├╝zenlenerek, bebek boyu ve yeti┼čkin boyu giysileri ├žocu─čun y─▒karken ve asarken isimlendirmesi sa─članacak ┼čekilde oyun s├╝rd├╝r├╝l├╝r. Bir kukla kullan─▒larak, kuklan─▒n ├žocu─ča y├Ânerge vermesi ┼čeklinde,oyun ├že┼čitlendirilebilir. ├ľrne─čin; “Bebemin ete─čini y─▒ka”veya “Elbiseni ipe as” gibi.11. ├çocuk, hangi oyuncaklarla oynarsa oynas─▒n oyuncaklar─▒n isimleri s├Âylenir. Ayn─▒ oyuncaklarla farkl─▒ mekanlarda oynamas─▒ sa─član─▒r. Ayn─▒ oyunca─č─▒n bir├žok de─či┼čik ┼čekli olabilece─či de belirtilmelidir. ├ľrne─čin; ├že┼čitli tipte bebekler, de─či┼čik renk ve ┼čekillerde arabalar, kamyonlar gibi.12. ├çocukla birlikte ├že┼čitli meyve resimlerinden olu┼čan bir alb├╝m haz─▒rlan─▒r. Bu resimlerdeki meyvelerin isimleri s├Âylenerek ├žocu─ča tan─▒t─▒l─▒r. ├çocuktan ismi s├Âylenen meyveyi bulmas─▒ istenebilir.13. G├╝nl├╝k ya┼čam i├žinde evde kullan─▒lan ya da ├žocu─čun kulland─▒─č─▒ nesneler hakk─▒nda konu┼čulur. Nesnelerin, ├žocu─čun bildi─či nesneler i├žinden se├žilmesine dikkat edilmelidir.

14. ├çocukla taklidi oyunlar oynanabilir. ├ľrne─čin; ka┼č─▒klar, bardaklar, tabaklar, koltuklar, masalar vb. kullan─▒larak oynanan evcilik oyununda oyuncaklar─▒n isimleri s├Âylenerek ├žocu─čun da isimlendirmesi sa─članabilir.15. ├çocu─čun g├╝nl├╝k ya┼čamda kullan─▒lan nesneleri tan─▒mas─▒ ve isimlendirebilmesi i├žin bilinen nesneler bir torbaya koyulur ve ├žocukla birlikte torbadan nesne se├žip, nesneyi tan─▒ma ve isimlendirme oyunu oynanabilir. “Bak, bu bir ka┼č─▒k”, “Bok ┼čimdi de bir anahtar buldum” gibi isimlendirmeler yap─▒l─▒r. E─čer ├žocuk torbadan se├žti─či nesnenin ismini bilemezse, hepsi torbadan ├ž─▒kar─▒l─▒p isimleri tekrarlanabilir. ├çocu─ča yeniden denemesi i├žin f─▒rsat verilir. Oyuna ├žocu─čun tan─▒d─▒─č─▒ iki veya ├╝├ž nesne ile ba┼članarak, yava┼č yava┼č say─▒s─▒ art─▒r─▒labilir.

16. ├çocu─ča hayvanlar─▒ tan─▒tmak i├žin hayvanat bah├žesine gezi planlanarak hayvanlar─▒n isimleri s├Âylenebilir ve ├ž─▒kard─▒klar─▒ sesler taklit edilebilir.17. ├çocukla birlikte hayvanlar─▒n resimleri ├žizilebilir veya dergilerden hayvan resimleri kesilerek bir tan─▒t─▒m kitab─▒ haz─▒rlan─▒r.18. ├çe┼čitli bul-yap oyunlar─▒ ile ├žocu─ča hayvanlar, ta┼č─▒tlar, meyveler, giysiler, meslekler, giyecekler vb. tan─▒t─▒l─▒r, isimleri ├Â─čretilir ve ├žocuktan da isimlendirmesi istenir.19. ├çocu─čun ta┼č─▒tlar─▒ tan─▒mas─▒ i├žin oyuncak arabalar, otob├╝sler, kamyonlar, trafik i┼čaretleri, k├Âpr├╝ler, yollar kullan─▒larak oyunlar d├╝zenlenebilir.20. ├çocu─čun yiyecekleri ve yyiyecekleri ve yullan─▒lan malzemelerin isimlerini ├Â─črenmesi i├žin evcilik k├Â┼česinde kullan─▒lan materyallerle ├že┼čitli etkinlikler d├╝zenlenebilir. Yiyecek ve i├žecekler ├žocu─ča g├Âsterilerek isimlendirmesi istenebilir.

B. S├Âzc├╝k ├çe┼čitlerinin ├ľ─črenilmesine Y├Ânelik Etkinlikler

├çocu─čun iki s├Âzc├╝kten basit c├╝mleler olu┼čturmaya ba┼člad─▒─č─▒ d├Ânemde, bildi─či s├Âzc├╝klerin ├žo─čunlu─ču isimlerdir. ├çocuk birka├ž fiili ve kendine s├Âylenen c├╝mleleri anlayabilmek i├žin c├╝mle i├žindeki bildi─či isimlerden yararlan─▒r. Bu d├Ânemde ├žocuklar─▒n s├Âzel ileti┼čimde kulland─▒klar─▒ c├╝mleler iki s├Âzc├╝kl├╝ ve ├žocu─čun bildi─či s├Âzc├╝klerden olu┼čmal─▒d─▒r. Fiiller isimlerden biraz daha zor ├Â─črenilir. Bu nedenle fiil i├žeren c├╝mleleri ├žocuklar─▒n anlamas─▒ i├žin bazen birka├ž kez tekrarlamak gerekir. ├çocuklar─▒n fiilleri daha kolay anlayabilmeleri i├žin etkinlik s─▒ras─▒nda ne yap─▒ld─▒─č─▒ s─▒rayla s├Âylenmelidir. ├ľrne─čin; ├žocukla d─▒┼čar─▒da birlikte iken “┼×imdi merdivenleri ├ž─▒k─▒yoruz” “Taksiye biniyoruz” “Eve geldik” ya da “Evde yemek yiyece─čiz”, “Baban uyuyor” gibi ├žocu─čun daha kolay ├Â─črenebilece─či g├╝nl├╝k ya┼čam i├žindeki hareketleri ifade eden fiilleri ├Â─črenmesi sa─član─▒r.

1. ├çocukla birlikte bir kitaba bakarken, kitaptaki resimlerde g├Âr├╝len hareketler hakk─▒nda konu┼čulur. “Bu ├žocuk ko┼čuyor”, “Araba gidiyor”, “Bu ├žocuklar top oynuyor” gibi hareketleri ifade eden fiil c├╝mleleri tekrarlan─▒r ya da ├žocu─ča “Bu ├žocuk ne yap─▒yor?”, “Adam ne yap─▒yor?” gibi fiil c├╝mlelerinin ifadesini gerektiren sorular sorulabilir.2. ├çocu─ča oyun s─▒ras─▒nda Topu bana at”, “Arabay─▒ garaja koy”, “Bebe─či yata─č─▒na yat─▒ral─▒m, uyusun” gibi baz─▒ y├Ânergeler verilerek, fiillerin kullan─▒m─▒ artt─▒r─▒labilir.3. ├çocu─ča ben, sen, o gibi ┼čah─▒s zamirlerinin ├Â─čretilmesi i├žin bir tak─▒m etkinlikler d├╝zenlenir. ├ľrne─čin; ├žocu─ča i├žinde zamirlerin kullan─▒labilece─či bir ├Âyk├╝ anlat─▒l─▒r. Bununla ilgili sorular sorulabilir. ├ľrne─čin; “Ay$e ve annesi parka gittiler. O parkta sal─▒nca─ča bindi. Annesi ona yard─▒m etti” vb… “O nereye gitti?, O kiminle gitti?” vb…4. ├çocu─čun bir g├╝nl├╝k tutmas─▒na yard─▒m edilir. Okulda ve evde yapt─▒klar─▒n─▒ kendisi ├žizerek ya da dergilerden kesti─či uygun resimleri yap─▒┼čt─▒rarak bir g├╝nl├╝k olu┼čturabilir. Daha sonra ├žocukla g├╝nl├╝─č├╝n i├žindekiler ile ilgili konu┼čulabilir. ├ľrne─čin; “O (karde┼či) ne giymi┼č?, Sen parkta ne yapt─▒n?” vb…

5. Aile foto─čraflar─▒ masan─▒n ├╝zerine koyularak onlarla ilgili konu┼čulur ve sorular sorularak ├žocu─čun cevap vermesi sa─članabilir. ├ľrne─čin; “Bak bu senin baban, bu da senin karde┼čin” vb… “Bu kim?”- Benim dedem vb…-6. Beyaz kanona bir ├žocuk resmi ├žizilir ve v├╝cut k─▒s─▒mlar─▒ kesilir. Kesilen v├╝cut1 k─▒s─▒mlar─▒ g├Âsterilerek ne oldu─ču sorulur. ├çocu─čun “Bu onun burnu, bu onun eli” ┼čeklinde yan─▒t vermesi sa─član─▒r. Daha sonra bu par├žalar haz─▒rlanan ├žocuk resminin ├╝zerine yap─▒┼čt─▒r─▒labilir.7. ├çocuk evcilik oyuncaklar─▒ ile oynarken ona ├že┼čitli y├Ânergeler verilebilir, ├Ârne─čin; “Bu benim, bu senin, bu da karde┼činin odas─▒. ┼×imdi yata─č─▒ benim odama, televizyonu senin odana koy” vb…8. Zaman kavram─▒ ile ilgili olarak, ├žocukla g├╝nl├╝k ya┼čant─▒s─▒ i├žinde yapt─▒klar─▒ hakk─▒nda konu┼čulabilir. ├ľrne─čin; kahvalt─▒ zaman─▒ ya da oyun oynarken; ne yap─▒yor oldu─ču, ne yapt─▒─č─▒ ve ne yapaca─č─▒ ile ilgili sorular sorulabilir

.9. Birbirini takip eden olay karlar─▒ haz─▒rlan─▒r. ├ľrne─čin; fidan/k├╝├ž├╝k a─ča├ž/b├╝y├╝k a─ča├ž resmi, b├╝t├╝n elma/yans─▒ yenmi┼č elma/├žo─ču yenmi┼č elma resmi vb… ├çocu─ča ilk resimler verilir ve di─čer resimlerle beraber do─čru olarak s─▒ralamas─▒ sa─članabilir. ├ľncelikle iki kart ile ba┼članmal─▒ daha sonra kan say─▒s─▒ artt─▒r─▒lmal─▒d─▒r.10. ├çocukla birlikte bir g├╝nl├╝k tutulabilir. Her g├╝n ├žocu─čun d├╝n ne yapt─▒─č─▒, yar─▒n ne yapaca─č─▒ ile ilgili konu┼čulabilir.11. ├çocu─ča zaman─▒ i├žeren bir hikaye okunabilir ve bununla ilgili ├že┼čitli sorular sorularak yan─▒tlamas─▒ istenebilir, ├Ârne─čin; “├çocuk ne yapt─▒?, Annesi ona ne dedi?, D├╝n ne oldu?” vb…12. ├çocu─ča i├žinde, al─▒mda, yan─▒nda vb… edatlar─▒n ├Â─čretilmesi i├žin ├že┼čitli etkinlikler d├╝zenlenebilir. ├ľrne─čin; yeti┼čkin yapt─▒─č─▒ hareketler hakk─▒nda ├žocukla konu┼čabilir. “Bak ben masan─▒n yan─▒nday─▒m” gibi.13. i├žinde ├že┼čitli edatlar─▒n yer ald─▒─č─▒ ┼čark─▒lar tekerlemeler ve ┼čiirler ├žocuklarla birlikte s├Âylenebilir. ┼×ark─▒da yer alan olaylar─▒ hareketlerle anlatabilmesi i├žin ├žocu─ča yard─▒m edilmeli, daha sonra ilgili hareketleri do─čru olarak kendi kendine yapmas─▒ beklenmelidir.

14. G├╝nl├╝k ya┼čant─▒ s─▒ras─▒nda ├žocu─ča y├Ânerge verilirken, a├ž─▒klay─▒c─▒ olmas─▒na dikkat edilmelidir. ├ľrne─čin; “Oyuncaklar─▒n yata─č─▒n alt─▒nda”, “├çoraplar dolab─▒n i├žinde” gibi. E─čer ├žocuk verilen y├Ânergeyi anlamazsa, yeti┼čkin ├žocukla beraber yata─č─▒n alt─▒na e─čilir ve orada oldu─čunu g├Âsterebilir.15. ├çocuklara i├žinde-├╝st├╝nde-alt─▒nda gibi edatlar─▒ tan─▒tmak amac─▒yla resimli hikaye kitaplar─▒ okunabilir. Hikayede ge├žen yer bildiren s├Âzc├╝kler ├╝zerinde durulmal─▒d─▒r. Resimlere bakarak ├žocu─ča sorular sorulabilir ve edatlar─▒ kullanarak cevap vermesi sa─članabilir.

16. Grup halinde ├žocuklarla saklamba├ž oynanabilir. Odan─▒n d─▒┼č─▒na bir ├žocuk ├ž─▒kar─▒l─▒r ve di─čer ├žocuklar ona duyurmadan bir oyunca─č─▒ ya da e┼čyay─▒ belirleyerek, oda i├žinde bir yere saklarlar. ├çocuk tekrar odaya girdi─činde, ├žocuklar saklanan e┼čyan─▒n yerini tarif ederler. ├ľrne─čin; masan─▒n yan─▒nda, kutunun i├žinde gibi.17. Yeti┼čkin ├žocukla beraber bir mutfak k├Â┼česi haz─▒rlayabilir. Oyuncak masalar, sandalyeler, tabaklar, tencereler, buzdolab─▒, f─▒r─▒n vb. malzemeler bu ama├ž i├žin kullan─▒labilir. ├çocu─ča neyi nereye koyaca─č─▒ ile ilgili y├Ânergeler verilebilir. ├ľrne─čin; “Tencereyi f─▒r─▒n─▒n ├╝st├╝ne koy ” gibi.18. ├çocu─ča masa, sandalye, ev, deniz resimleri ├žizilir. ├çocuktan ├žizilen resimler ├╝zerine, verilen y├Ânergeye uygun ├žizimler yapmas─▒ istenebilir. ├ľrne─čin; “Masan─▒n alt─▒na top ├žiz”, “Evin ├╝st├╝ne baca ├žiz” gibi.

19. Biri b├╝y├╝k di─čeri k├╝├ž├╝k olmak ├╝zere iki kutu haz─▒rlanabilir. Yeti┼čkin ├žocukla beraber oyuncaklar─▒ d├╝zeltirken “Bak ben tav┼čan─▒ b├╝y├╝k kutuya koyuyorum” der ve tav┼čan─▒ b├╝y├╝k kutu i├žine yerle┼čtirir. Bir oyuncak da ├žocu─ča verilir ve “Oyunca─č─▒ k├╝├ž├╝k kutu i├žine koyar m─▒s─▒n?” ┼čeklinde y├Ânerge verilir ve ├žocu─čun do─čru kutu i├žine oyunca─č─▒ yerle┼čtirmesine dikkat edilir.20. Evcilik oyunu oynan─▒rken farkl─▒ b├╝y├╝kl├╝kte iki bebek kullan─▒labilir. Yeti┼čkin eline bir tabak al─▒r, “Ben b├╝y├╝k bebe─če tabak veriyorum” der ve bebe─čin onuna taba─č─▒ koyar. Daha sonra ├žocu─ča bir nesne verilerek onun da ayn─▒ olay─▒ k├╝├ž├╝k bebek i├žin tekrarlamas─▒ istenebilir.

Kekemelik ve e─čitimi

kekemelik

kekemelik

Kekemelik; konu┼čman─▒n ak─▒c─▒l─▒─č─▒ ve ritminin, duraklamalar, tekrarlar, uzatmalarla ve ├žo─ču kez bunlara e┼člik eden beden hareketleriyle kesintiye u─čramas─▒d─▒r. Kekemeli─čin miktar─▒ ve ┼čiddeti, farkl─▒ ortamlarda, g├╝nden g├╝ne, hatta ayn─▒ g├╝n i├žersinde bile de─či┼čebilmektedir.

Kekemelik pop├╝l├ósyonun %5ÔÇÖini etkilemektedir ve en y├╝ksek g├Âr├╝lme oran─▒ okul├Âncesi d├Ânemdedir. Genellikle 2ÔÇô7 ya┼č aras─▒nda ortaya ├ž─▒kar ve erkek ├žocuklarda daha a─č─▒r seyreder. K─▒z-erkek oran─▒ 1/4 t├╝r. Bu ├žocuklar─▒n en az %20ÔÇÖsinde kekemelik devam eder, genellikle giderek ┼čiddetlenir ve ergenlik d├Âneminden sonra da devam ediyorsa ya┼čam boyu s├╝recek olan bir bozukluk haline gelmesi muhtemeldir.

Kekemeli─čin Artt─▒─č─▒ Durumlar:

Telefonda, kalabal─▒k dinleyicilere ve otorite fig├╝rlerine kar┼č─▒ konu┼čma, f─▒kra anlatma, birinin ad─▒n─▒ s├Âyleme, ad─▒ soruldu─čunda cevap verme, zaman bask─▒s─▒ alt─▒nda olma, beklenmedik bir durumla kar┼č─▒la┼čma, yeni insanlarla tan─▒┼čma, yeni bir ┼čey s├Âylemek durumunda kalma kekemeli─čin artt─▒─č─▒ durumlard─▒r.

Kekemeli─čin Azald─▒─č─▒ / Yok Oldu─ču Durumlar:

┼×ark─▒ s├Âyleme, k├╝f├╝r etme, dua okuma, koroyla ya da di─čer bir ki┼čiyle birlikte okuma, f─▒s─▒lt─▒yla konu┼čma, k├╝├ž├╝k ├žocuklarla konu┼čma, y├╝ksek/ maskeleyici g├╝r├╝lt├╝n├╝n etkisi alt─▒nda konu┼čma, monoton konu┼čma, ritim tutarak konu┼čma. Bu gibi konu┼čma durumlar─▒nda en a─č─▒r kekemelerin bile olduk├ža ak─▒c─▒ konu┼čabildiklerini g├Ârebilirsiniz.

Kekemeli─če ili┼čkin yanl─▒┼č inan├žlar:
{loadposition header}
ÔÇťKekemeli─čin nedeni psikolojiktir!ÔÇŁ
G├╝n├╝m├╝zde kekemeli─čin nedenlerine ili┼čkin pek ├žok farkl─▒ g├Âr├╝┼č ileri s├╝r├╝lmektedir. Bu g├Âr├╝┼člerden en yayg─▒n olarak kabul g├Âr├╝leni kekemeli─čin psikolojik nedenlerden kaynakland─▒─č─▒ g├Âr├╝┼č├╝d├╝r. Pek ├žok ki┼či kekemeli─čin nedeninin a┼č─▒r─▒ korku, ├╝z├╝nt├╝ ya da heyecan gibi psikolojik bir nedeni oldu─čuna inanmaktad─▒r. Bu yayg─▒n kan─▒n aksine uzmanlar, kekemeli─čin psikolojik nedenlerden kaynaklanmad─▒─č─▒n─▒ ancak, bu gibi fakt├Ârlerin kekeme bireylerin konu┼čmalar─▒ ├╝zerinde olumsuz etkileri oldu─čunu kabul etmektedir. Yani hi├žbir ├žocuk ya da yeti┼čkin bir ┼čeyden ├žok korktu─ču ya da bir olaya ├žok ├╝z├╝ld├╝─č├╝ i├žin kekeme olmaz. Bu gibi nedenlerin, kekemeli─če yatk─▒nl─▒─č─▒ olan bireylerde tetikleyici ya da kekemeli─či ┼čiddetlendirici etkileri olabilir. Ancak asla kekemeli─čin do─črudan nedeni de─čildirler.

ÔÇťKekemelik kal─▒tsald─▒r!ÔÇŁ
Toplumda yayg─▒n olarak kabul g├Âren bir di─čer g├Âr├╝┼č ise, kekemeli─čin genetik ge├ži┼č g├Âsterdi─či varsay─▒m─▒d─▒r. Bir ├žocu─čun anne ya da baba taraf─▒ndaki akrabalar─▒ndan herhangi birinde kekemelik ├Âyk├╝s├╝ varsa, o ├žocu─čun kekeme olma olas─▒l─▒─č─▒ yakla┼č─▒k %40ÔÇô60 oran─▒nda daha fazlad─▒r. Ancak, ailesinde hi├ž kekemelik ├Âyk├╝s├╝ olmayan kekeme bireyler de vard─▒r. Dolay─▒s─▒yla kekemeli─čin yaln─▒zca genetik nedenlerden kaynakland─▒─č─▒ g├Âr├╝┼č├╝ do─čru de─čildir. Ayr─▒ca birinci derece akrabalar─▒nda kekemelik ├Âyk├╝s├╝ olan pek ├žok ki┼čide kekemelik g├Âr├╝lmemektedir. G├╝n├╝m├╝zde kekemeli─čin nedeni kesin olarak bilinmemektedir. Ancak uzmanlar, kekeme bireylerde, beyin hemisferlerinden konu┼čmadan sorumlu olan sol hemisferin bask─▒n olmay─▒┼č─▒n─▒n kekemeli─če yol a├žt─▒─č─▒ g├Âr├╝┼č├╝nde birle┼čmektedirler. Yap─▒lan ara┼čt─▒rmalar bu y├Ânde g├╝├žl├╝ kan─▒tlar ortaya koymakla birlikte hen├╝z kesin bir yarg─▒ya var─▒lamam─▒┼čt─▒r.

ÔÇťKekemeli─čin tedavisi yoktur!ÔÇŁ
Kekemeli─če ili┼čkin bir ba┼čka yanl─▒┼č inan─▒┼č, kekemeli─čin d├╝zeltilemeyece─či ve tedavisinin olmad─▒─č─▒na ili┼čkindir. Bazen konu┼čma terapisti olmayan ya da bu konuda yeterli bilgi sahibi olmayan ki┼či veya kurumlar, aileleri ├žocuklar─▒n─▒n kekemeli─činin kal─▒c─▒ oldu─čuna ve hi├žbir zaman d├╝zelmeyece─čine ili┼čkin yanl─▒┼č y├Ânde bilgilendirmektedir. Bu gibi yanl─▒┼č telkinler ailelerin ├╝mitsizlik duygular─▒na kap─▒l─▒p durumu bu ┼čekilde kabullenmelerine ve ├žocu─ču bu problemle tek ba┼č─▒na b─▒rakmalar─▒na yol a├žabilmektedir. G├╝n├╝m├╝zde ├žok farkl─▒ kekemelik tedavi y├Ântemleri kullan─▒lmaktad─▒r ve kekeme ki┼čiler bu y├Ântemlerden fayda sa─člamaktad─▒r. ├ľzellikle de okul ├Âncesi d├Ânemde tedavi edilen ├žocuklar ileriki d├Ânemlerde hi├ž kekelemedikleri gibi, pek ├žo─ču k├╝├ž├╝k ya┼člarda uygulanan terapileri dahi hat─▒rlamamaktad─▒r. Ancak yeti┼čkinlik d├Ânemine kadar hi├žbir terapi g├Ârmeyen ya da bilimsel y├Ântemler d─▒┼č─▒nda bir tak─▒m aray─▒┼člara y├Ânelen bireylerde k─▒sa s├╝rede kesin sonu├ž al─▒nmas─▒ daha g├╝├ž olmaktad─▒r. ├ç├╝nk├╝ ki┼činin ya┼č─▒ ilerledik├že, hi├žbir zaman kekemeli─čini kontrol alt─▒na alamayaca─č─▒na inanmaya ba┼člamaktad─▒r. Ayr─▒ca, s├╝rekli olarak etraf─▒ndaki ki┼čilerin alaylar─▒na ve ele┼čtirilerine maruz kald─▒klar─▒ i├žin konu┼čmay─▒ gerektiren ort*****a dair bir tak─▒m korkular geli┼čtirirler. Yeti┼čkin bireylerle ├žal─▒┼č─▒rken, okul ├Âncesi d├Ânem ├žocuklar─▒ndan farkl─▒ olarak konu┼čmaya, yabanc─▒ ortam ve ki┼čilere dair bu korkular─▒n─▒n da giderilmesine ├žal─▒┼č─▒lmaktad─▒r. Bu da her zaman ├žok kolay olmamaktad─▒r. Bu nedenle ebeveynlerin ├žocuklar─▒n─▒n kekeledi─čini d├╝┼č├╝nd├╝kleri durumda hi├ž vakit kaybetmeden bu konuyla ilgilenen bir dil ve konu┼čma terapistinden yard─▒m almalar─▒ gerekmektedir.

ÔÇťKekemelik ila├žlarla ge├žer!ÔÇŁ
Kekemelerin tedavilerine ili┼čkin bir di─čer yanl─▒┼č inan─▒┼č ise kekemeli─čin ila├žla ge├žebilece─či g├Âr├╝┼č├╝d├╝r. Hen├╝z d├╝nyada kekemeli─či ge├žiren bir ila├ž tedavisi bulunamam─▒┼čt─▒r. Fakat baz─▒ doktorlar kekemelik ┼čik├óyetiyle ba┼čvuran ailelere baz─▒ ila├žlar ├Ânermekte ve bu ila├žlar─▒n ├žocu─čun konu┼čmas─▒n─▒ d├╝zeltece─či y├Ân├╝nde yanl─▒┼č bir izlenim yaratmaktad─▒rlar. Kekemelik tedavisi i├žin ├Ânerilen bu ila├žlar─▒n ├žocu─ču zaman ├žocuk i├žin zararl─▒ bir etkisi olmamakla birlikte hi├žbir yararl─▒ etkisi de bulunmamaktad─▒r. Ailelerin kekemeli─či d├╝zeltecek, bilimsel olarak ispatlanm─▒┼č herhangi bir ila├ž tedavisi olmad─▒─č─▒ konusunda bilin├žli olmalar─▒ ve bu tip tedavilere bel ba─člamamalar─▒ ├žok ├Ânemlidir.

ÔÇťKekeme ├žocuklar okulda ba┼čar─▒s─▒z olurlar!ÔÇŁ
Kekeme ├žocuklar ├žocu─ču zaman konu┼čmaktan ka├ž─▒n─▒rlar ve ├žok iyi bildikleri ┼čeyler hakk─▒nda dahi konu┼čmayabilirler. Bu da ilk etapta onlar─▒n yanl─▒┼č tan─▒nmalar─▒na neden olur. Kekemeler zihinsel geli┼čim a├ž─▒s─▒ndan di─čer bireylerden daha geri de─čildirler. Yaln─▒z konu┼čma konusunda daha isteksiz olabilirler. De─či┼čik alanlardaki ba┼čar─▒lar─▒yla topluma mal olmu┼č bir├žok kekeme vard─▒r. Aristotle, Charles Darwin, Marylin Monroe, Bruce Willis, Isaac Newton, Musa Peygamber