PSİKO-PEDAGOJİK DEĞERLENDİRME
Değerlendirmenin 3 hedefi olmalıdır :
1. Güçlükler ( görsel/işitsel algı, motor koordinasyon, sıralama, organizasyon, hafıza)
2. Farklılıklar
3. Tutarsızlıklar belirlenmeli.
Tek başına hiçbir yöntem yeterli veri sağlamıyor.Tanı ve terapide mutlaka aile ve öğretmenle işbirliği yapılmalı.
Psiko – Pedagojik değerlendirmede anne – babayla, çocukla, varsa okul rehberi– öğretmenle görüşülür. Hangi alanlarda bozukluklar olduğunu saptamak amacıyla çeşitli test tekniklerinden yararlanılır. Şu alanlar değerlendirilir:
• Gelişim
• Zeka
• Görsel, işitsel,mekansal algı
• Okuma – Yazma – Matematik becerileri
• Davranış
PSİKO-PEDAGOJİK MÜDAHALE/ÖZEL EĞİTİM
Ø Tanı ve değerlendirmeden elde edilen bilgilerle oluşturulan özel eğitim programları uygulanır.
Ø Program bireyselleştirilmiş olmalıdır.
Ø Her vakanın gereksinimine göre farklı yaklaşımlardan yararlanılır.
Yararlanılabilecek çeşitli programlar:
– Kephart’ın algısal-motor programı
– Getman’ın görsel-motor programı
– Frostig görsel algı programı
– Peabody dil programı
– Piaget bilişsel gelişim kuramı
– Vallet’in gelişimsel eğitim programı
– Kognitif-Davranışçı teknikler
– Bilgisayar Programları (Cognitive Rehabilitation)
– Biofeedback – Rahatlama teknikleri
– Duygusal Eğitim (Emotional Education)
– Konuşma terapisi
– Problem Çözme Becerisini Geliştirme Teknikleri
– Aile terapisidir.
(Özel Okullar Derneği Yayınları İstanbul, s. 27-36.18.1.2003,İstanbul)