Kayna┼čt─▒rma E─čitimi Hakk─▒nda

1.959 okundu

Kayna┼čt─▒rma yoluyla e─čitim nedir?

Kayna┼čt─▒rma yoluyla e─čitim; ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireylerin e─čitimlerini, destek e─čitim hizmetleri de sa─članarak yetersizli─či olmayan akranlar─▒ ile birlikte resm├« ve ├Âzel; okul ├Âncesi, ilk├Â─čretim, orta ├Â─čretim ve yayg─▒n e─čitim kurumlar─▒nda s├╝rd├╝rmeleri esas─▒na dayanan ├Âzel e─čitim uygulamalar─▒d─▒r. (├Âzel e─čitim hizmetleri mad.23 )kaynastirma egitimi

Amac─▒:
├ľzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireylerin, e─čitimlerini ├Âncelikle yetersizli─či olmayan akranlar─▒ ile birlikte ayn─▒ kurumda s├╝rd├╝rmeleri sa─član─▒r. ├çocu─ču normal hale getirmek de─čil,onun ilgi ve yeteneklerini en iyi ┼čekilde kullanmas─▒n─▒ sa─člamak ve toplum i├žinde ya┼čayabilmesini kolayla┼čt─▒rmakt─▒r.

KAYNA┼×TIRMA UYGULAMALARI

A- Tam zamanl─▒ kayna┼čt─▒rma
B- Yar─▒ zamanl─▒ kayna┼čt─▒rma
C- Tersine Kayna┼čt─▒rma

Tam Zamanl─▒ Kayna┼čt─▒rma:
├ľzel e─čitime ihtiyac─▒ olan ├Â─črencinin kayd─▒ normal s─▒n─▒ftad─▒r; ├Â─črenci tam g├╝n boyunca normal s─▒n─▒fta e─čitim almaktad─▒r.

Yar─▒ Zamanl─▒ Kayna┼čt─▒rma:
├ľzel e─čitime ihtiyac─▒ olan ├Â─črencinin kayd─▒ ├Âzel s─▒n─▒ftad─▒r; ├Âzel e─čitim s─▒n─▒f─▒ ├Â─črencisi ba┼čar─▒l─▒ olabilece─či derslerde kayna┼čt─▒rma s─▒n─▒f─▒nda e─čitim almaktad─▒r.

Tersine Kayna┼čt─▒rma:
Yetersizlikleri olmayan bireyler istekleri do─črultusunda ├Âzellikle okul ├Âncesi e─čitimde, ├ževrelerindeki kayna┼čt─▒rma uygulamas─▒ yapan ├Âzel e─čitim okullar─▒nda a├ž─▒lacak s─▒n─▒flara kay─▒t yapt─▒rabilirler.

KAYNA┼×TIRMA E─×─░T─░M─░N─░N ─░LKELER─░

├ľzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireyin akranlar─▒yla ayn─▒ kurumda e─čitim g├Ârme hakk─▒ vard─▒r.
Kayna┼čt─▒rma, ├Âzel ve genel e─čitimin ayr─▒lmaz bir par├žas─▒d─▒r.
Hizmetler yetersizli─če g├Âre de─čil, e─čitim ihtiya├žlar─▒na g├Âre planlan─▒r.
Karar verme s├╝reci aile-okul-e─čitsel tan─▒lama s├╝recine g├Âre ger├žekle┼čir.
Kayna┼čt─▒rmaya erken ba┼člamak esast─▒r.
Kayna┼čt─▒rmada bireysel farkl─▒l─▒klar esast─▒r.
Duyu kal─▒nt─▒s─▒ndan yararlanmak esast─▒r.
G├Ân├╝ll├╝l├╝k,sevgi,sab─▒r,gayret gerekmektedir.
E─čitim normal insanlarla ve do─čal ortamlar da verilmelidir.
E─čitim, bireyi toplumun bir par├žas─▒ haline getirmeyi ama├žlar.

Kayna┼čt─▒rma ├Â─črencisi olan bir okulda neler yap─▒lmal─▒d─▒r?

Kayna┼čt─▒rma yoluyla e─čitimlerine devam eden ├Â─črencilerin takip ettikleri programlar temel al─▒narak e─čitim performans─▒ ve ihtiya├žlar─▒ do─črultusunda BEP haz─▒rlan─▒r.

Kayna┼čt─▒rma yoluyla e─čitim uygulamas─▒ yap─▒lan okul ve kurumlarda BEP geli┼čtirme birimi olu┼čturulur.

Kayna┼čt─▒rma yoluyla e─čitim uygulamalar─▒ yap─▒lan okul ve kurumlarda ├Â─črencinin yetersizli─čine uygun fiziksel, sosyal, psikolojik ortam d├╝zenlemeleri yap─▒l─▒r. Bu okul ve kurumlarda ├Â─črenciye verilen e─čitim hizmetlerinin etkin bir bi├žimde y├╝r├╝t├╝lebilmesi amac─▒yla ├Âzel ara├ž-gere├ž ile e─čitim materyalleri sa─član─▒r ve destek e─čitim odas─▒ a├ž─▒l─▒r.

Kayna┼čt─▒rma uygulamalar─▒ yap─▒lan okul ve kurumlardaki personel, di─čer ├Â─črenciler ve onlar─▒n aileleri ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireylerin ├Âzellikleri hakk─▒nda okul idaresince yap─▒lan planlama do─črultusunda RAM, BEP geli┼čtirme birimindeki ilgili ki┼čilerce bilgilendirilir.

Okul ve kurumlarda, kayna┼čt─▒rma yoluyla e─čitim alacak bireylerin bir s─▒n─▒fa en fazla iki birey olacak ┼čekilde e┼čit olarak da─č─▒l─▒m─▒ sa─član─▒r.

Kayna┼čt─▒rma yoluyla e─čitimlerine devam eden bireylerin bulundu─ču s─▒n─▒flarda s─▒n─▒f mevcutlar─▒; okul ├Âncesi e─čitim kurumlar─▒nda ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan iki bireyin bulundu─ču s─▒n─▒flarda 10, bir bireyin bulundu─ču s─▒n─▒flarda 20 ├Â─črenciyi ge├žmeyecek ┼čekilde d├╝zenlenir. Di─čer kademelerdeki e─čitim kurumlar─▒nda ise s─▒n─▒f mevcutlar─▒; ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan iki bireyin bulundu─ču s─▒n─▒flarda 25, bir bireyin bulundu─ču s─▒n─▒flarda 35 ├Â─črenciyi ge├žmeyecek ┼čekilde d├╝zenlenir.

Kayna┼čt─▒rma yoluyla e─čitimlerine devam eden ├Â─črencilerin destek e─čitim hizmeti almalar─▒ i├žin gerekli d├╝zenlemeler yap─▒l─▒r. Bu do─črultuda destek e─čitim hizmetleri, s─▒n─▒f i├ži yard─▒m ┼čeklinde olabilece─či gibi destek e─čitim odalar─▒nda da verilebilir.

├ľzel e─čitim okul ve kurumlar─▒na devam eden ├Â─črencilerin, yetersizli─či olmayan akranlar─▒n─▒n devam etti─či okul ve kurumlarda baz─▒ derslere ve sosyal etkinliklere kat─▒lmas─▒ i├žin gerekli tedbirler al─▒n─▒r.

Kayna┼čt─▒rma yoluyla e─čitimlerine devam eden ├Â─črencilerin yetersizlik t├╝r├╝, e─čitim performans─▒ ve ihtiyac─▒na g├Âre; ara├ž-gere├ž, e─čitim materyalleri, ├Â─čretim y├Ântem ve teknikleri ile ├Âl├žme ve de─čerlendirmede gerekli tedbirler al─▒narak d├╝zenlemeler yap─▒l─▒r.

Kayna┼čt─▒rma uygulamalar─▒ ilk├Â─čretim programlar─▒n─▒ uygulayan ├Âzel e─čitim okul ve kurumlar─▒nda; yetersizli─či olmayan ├Â─črencilerin, yetersizli─či olan ├Â─črencilerle ayn─▒ s─▒n─▒fta e─čitim g├Ârmeleri yoluyla ya da yetersizli─či olmayan ├Â─črenciler i├žin bu okul ve kurumlar─▒n b├╝nyesinde ayr─▒ s─▒n─▒f a├ž─▒lmas─▒ ┼čeklinde de uygulanabilir.

Kayna┼čt─▒rma yoluyla e─čitimlerine devam eden ├Â─črencilerin bulundu─ču ilk├Â─čretim okullar─▒nda bu ├Â─črencileri ├Ârg├╝n e─čitime haz─▒rlamak amac─▒yla gerekti─činde haz─▒rl─▒k s─▒n─▒flar─▒ a├ž─▒labilir.

KAYNA┼×TIRMA E─×─░T─░M─░NDE D─░KKAT ED─░LECEK HUSUSLAR

┬Ę ├ľ─črencinin yetersiz y├Ânleri kadar yeterli y├Ânleri de bilinmelidir.
┬Ę Normal s─▒n─▒f i├žinde tek bir yetersizlik t├╝r├╝ne y├Ânelik yerle┼čtirme yap─▒lmal─▒d─▒r.
┬Ę E─čitim okulda oldu─ču kadar okul d─▒┼č─▒ ortamlarda da devam ettirilmeye ├žal─▒┼č─▒lmal─▒d─▒r.
┬Ę ├çocuklara ba┼čarabilecekleri g├Ârevler verilmeli ba┼čar─▒lar ├Âd├╝llendirilmelidir.
┬Ę ├çocu─čun g├╝venini, ki┼čili─čini, ilgisini sarsacak s├Âzlerden ka├ž─▒n─▒lmal─▒d─▒r.
┬Ę ├çocu─ču normal hale getirmek de─čil de yeteneklerini en iyi ┼čekilde kullanmalar─▒n─▒ sa─člamak en ├Ânemli hedef olmal─▒d─▒r.
┬Ę Ders konular─▒n─▒n analizleri yap─▒lmal─▒ konular par├žalara ayr─▒lmal─▒d─▒r.
┬Ę Sosyal, k├╝lt├╝rel, i┼č ve meslek e─čitimi ├žal─▒┼čmalar─▒na a─č─▒rl─▒k verilmelidir.
┬Ę Her a┼čamada ├žocuklar g├╝d├╝lenmeli ve te┼čvik edilmelidir.
┬Ę Yetersizlik ne olursa olsun bireyi oldu─ču gibi kabul etmek esas al─▒nmal─▒d─▒r.
┬Ę ├çal─▒┼čmalarda aile ve yak─▒n ├ževresinin deste─či al─▒nmal─▒d─▒r.
┬Ę ├ľ─črencinin ├Â─črenciye rehberlik etmesine yer verilmelidir.
┬Ę Etkinlikler sonucunda ├žocu─ča geri bildirimler verilmeli, geldi─či durum hakk─▒nda bilgiler verilmelidir.
┬Ę ├çal─▒┼čmalar s├╝rekli g├Âzlenmeli ve durum hakk─▒nda aileye a├ž─▒klamalar yap─▒lmal─▒d─▒r.
┬Ę S─▒n─▒flarda 15 ├Â─črenciye 1 kayna┼čt─▒rma ├Â─črencisi planlanmal─▒ zorunlu olmad─▒k├ža birden fazla ├Â─črenci al─▒nmamal─▒d─▒r.
┬Ę Her kayna┼čt─▒rma ├Â─črencisi i├žin ayr─▒ bir B.E.P haz─▒rlanmal─▒d─▒r.
┬Ę ├ľ─črenmenin verimini art─▒rmak i├žin, s├Âzel y├Ântemin yan─▒nda g├Âzlem, deney, modelle┼čtirme, problem ├ž├Âzme, soru- cevap, tart─▒┼čma, grup ├žal─▒┼čmas─▒ vb. ├Â─čretim y├Ântemlerinin de kullan─▒lmas─▒ uygun olacakt─▒r.
┬Ę En iyi ├Â─črenilen ┼čeyler kendi kendine yaparak ve ya┼čayarak ├Â─črenme durumuyla ortaya ├ž─▒kar. ├ľ─čretmen bu y├Ântemi t├╝m etkinliklerin temeline almal─▒d─▒r. Ya┼čant─▒, dramatize, g├Âsteri y├Ântemlerinin kullan─▒lmas─▒na ├Âzen g├Âstermelidir.
┬Ę ├ľ─čretim etkinliklerinde g├Ârsel- i┼čitsel materyaller kullan─▒lmas─▒ uygun olur. ├ç├╝nk├╝ ├Â─črenme i┼člemine kat─▒lan duyu organlar─▒n─▒n say─▒s─▒ ne kadar ├žoksa ├Â─črenme o kadar iyi, unutma o kadar ge├ž olacakt─▒r.
┬Ę ├ľ─črenciler d├╝┼č├╝k not ald─▒klar─▒ zaman ├Â─čretmenler ├Â─črenciler hakk─▒nda ├Ânyarg─▒ beslememeli onlara kar┼č─▒ ilgi ve g├╝venini yitirmemelidir.
┬Ę ├ľ─čretmen ders anlat─▒rken ├Â─črenci ile s├╝rekli g├Âz ileti┼čiminde bulunmal─▒d─▒r.G├Âz ileti┼čimi hem s─▒n─▒f─▒n denetiminde hem de derse kar┼č─▒ uyan─▒k ve dikkatli tutmada etkili bir y├Ântemdir.
┬Ę ├ľ─črencilerin ilgi, ihtiya├ž ve olgunluk d├╝zeyleri ve baz─▒ ├Âzelikleri dikkate al─▒narak en uygun peki┼čtire├žler se├žilmeli ve bunlar ba┼čar─▒y─▒ ├Âd├╝nlendirici olarak kullan─▒lmal─▒d─▒r
┬Ę Olumsuz davran─▒┼člardan ├žok olumlu davran─▒┼člar─▒n, yetersizliklerden ├žok ├žocu─čun yeterli y├Ânlerinin g├Âr├╝l├╝p peki┼čtirilmesi daha uygun bir y├Ântemdir.

Okuldaki ba┼čar─▒s─▒ nas─▒l de─čerlendirilir

├ľ─črencilerin ba┼čar─▒lar─▒, devam ettikleri okulun s─▒n─▒f ge├žme ve s─▒navlarla ilgili h├╝k├╝mlerine g├Âre de─čerlendirilir. Ancak, de─čerlendirmelerde ├Â─črencilerin BEPÔÇÖleri dikkate al─▒n─▒r.
├ľ─črencilerin ba┼čar─▒lar─▒n─▒n de─čerlendirmesinde kullan─▒lacak y├Ântem, teknik, ├Âl├žme ara├žlar─▒ ve de─čerlendirme s├╝resi, de─čerlendirme zaman─▒, de─čerlendirme aral─▒klar─▒, de─čerlendirmeden sorumlu ki┼čiler ve de─čerlendirmenin yap─▒laca─č─▒ ortam, BEP geli┼čtirme biriminin g├Âr├╝┼č ve ├Ânerileri do─črultusunda belirlenir.
Yazma g├╝├žl├╝─č├╝ olan ├Â─črenciler ve ├Âzel ├Â─črenme g├╝├žl├╝─č├╝ olan ├Â─črencilerin de─čerlendirilmesi s├Âzl├╝, s├Âzl├╝ ifadede g├╝├žl├╝k ya┼čayan ├Â─črencilerin de─čerlendirilmesi ise yaz─▒l─▒ olarak yap─▒l─▒r. Yaz─▒l─▒ ve s├Âzl├╝ ifade etme becerilerinde yetersizli─či olan bireyler ise davran─▒┼člar─▒n─▒n g├Âzlemlenmesi yoluyla de─čerlendirilir.
Yaz─▒l─▒ s─▒navlar ├Â─črencilerin yetersizlik t├╝r├╝ne, e─čitim performanslar─▒na ve geli┼čim ├Âzelliklerine g├Âre ├že┼čitlendirilir. S─▒navlar k─▒sa cevapl─▒ ve az sorulu olarak d├╝zenlenir.
├ľ─črenciler, yetersizliklerinden kaynaklanan g├╝├žl├╝klerini gidermek amac─▒yla s─▒navlarda uygun ara├ž-gere├ž, cihaz ve y├Ântemlerden yararland─▒r─▒l─▒r. ─░htiyac─▒ olan bireyler i├žin yaz─▒l─▒ s─▒navlarda refakat etmek ├╝zere bir ├Â─čretmen g├Ârevlendirilir.
─░┼čitme yetersizli─či olan ├Â─črenciler ilk├Â─čretim ve orta├Â─čretimde, istekleri do─črultusunda yabanc─▒ dil programlar─▒ndaki baz─▒ bilgi ve becerilerin ├Â─čretiminden veya dersin tamam─▒ndan muaf tutulurlar.
Zihinsel yetersizli─či olan ├Â─črenciler; dikkat, bellekte tutma ve hat─▒rlama g├╝├žl├╝kleri dikkate al─▒narak daha s─▒k aral─▒klarla de─čerlendirilirler.
Dikkat eksikli─či ve hiperaktivite bozuklu─ču olan ├Â─črencilerin de─čerlendirilmesi, bu ├Â─črencilerin ├Âzellikleri dikkate al─▒narak daha s─▒k aral─▒klarla ve k─▒sa s├╝reli s─▒navlarla yap─▒l─▒r.
Kas ve sinir sistemi bozukluklar─▒na ba─čl─▒ motor becerilerde yetersizli─či olan ├Â─črenciler motor beceri gerektiren derslerin uygulamal─▒ b├Âl├╝mlerinden istekleri do─črultusunda muaf tutulurlar.

Destek e─čitim odas─▒ a├ž─▒lmas─▒
Okul ve kurumlarda, kayna┼čt─▒rma e─čitimine dahil ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan ├Â─črenciler ile ├╝st├╝n yetenekli ├Â─črenciler i├žin ├Âzel ara├ž-gere├žler ile e─čitim materyalleri sa─članarak ├Âzel e─čitim deste─či verilmesi amac─▒yla destek e─čitim odas─▒ a├ž─▒lmal─▒d─▒r. Destek e─čitim odalar─▒, ├Âzel e─čitim hizmetleri kurulunun ├Ânerisi do─črultusunda mill├« e─čitim m├╝d├╝rl├╝kleri taraf─▒ndan a├ž─▒l─▒r.Destek e─čitim alacak ├Â─črenci say─▒s─▒na g├Âre okulda veya kurumda birden fazla destek e─čitim odas─▒ a├ž─▒labilir.Bu odada y├╝r├╝t├╝lecek e─čitim hizmetlerinin planlamas─▒ okul y├Ânetimince yap─▒l─▒r.Destek e─čitim odas─▒nda e─čitim alacak ├Â─črenciler, BEP geli┼čtirme biriminin ├Ânerileri do─črultusunda rehberlik ve dan─▒┼čma hizmetleri y├╝r├╝tme komisyonunca belirlenir ve her ├Â─črencinin ihtiyac─▒ do─črultusunda ve azami ├Âl├ž├╝de bu e─čitimden yararlanmas─▒ sa─član─▒r.
├ľ─črencinin destek e─čitim odas─▒nda alaca─č─▒ haftal─▒k ders saati, haftal─▒k toplam ders saatinin %40ÔÇÖ─▒n─▒ a┼čmayacak ┼čekilde planlanmal─▒d─▒r.
Destek e─čitim odas─▒nda ├Â─črencilerin e─čitim performanslar─▒ dikkate al─▒narak birebir e─čitim yap─▒l─▒r. Ancak, gerekti─činde e─čitim performans─▒ bak─▒m─▒ndan ayn─▒ seviyede olan ├Â─črencilerle grup e─čitimi de yap─▒labilir.
Destek e─čitim odas─▒ a├ž─▒lan okullarda ├Â─črencilerin e─čitim ihtiya├žlar─▒na g├Âre g├Ârme, i┼čitme, zihinsel engelliler s─▒n─▒f ├Â─čretmenleri ├Âncelikli olmak ├╝zere, gezerek ├Âzel e─čitim g├Ârevi yapan ├Â─čretmen, s─▒n─▒f ├Â─čretmeni ve alan ├Â─čretmenleri g├Ârevlendirilir. Destek e─čitim odas─▒nda verilen destek e─čitim hizmetleri okulun veya kurumun ders saatleri i├žinde yap─▒lmal─▒ ve destek e─čitim odas─▒n─▒n okul veya kurum i├žindeki yeri, ├Â─črencilerin yetersizlik t├╝r├╝ dikkate al─▒narak belirlenmelidir.
├ľ─črencinin genel ba┼čar─▒ de─čerlendirmesinde, destek e─čitim odas─▒nda yap─▒lan de─čerlendirme sonu├žlar─▒ da dikkate al─▒nmal─▒d─▒r.

Okul ├Âncesi d├Ânemde ├Âzel e─čitim hizmetleri
37-72 ay aras─▒ndaki ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireylerin okul ├Âncesi e─čitimi zorunludur. Ancak, bireylerin geli┼čim ve bireysel ├Âzellikleri dikkate al─▒narak okul ├Âncesi e─čitim d├Ânemi s├╝resi bir y─▒l daha uzat─▒labilir.

├ľzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireylerin okul ├Âncesi e─čitimlerini, ├Âncelikle okul ├Âncesi e─čitim kurumlar─▒nda kayna┼čt─▒rma uygulamalar─▒ kapsam─▒nda s├╝rd├╝rmeleri ├Ânerilmektedir. Ancak, bu bireyler i├žin okul ├Âncesi ├Âzel e─čitim okulu/kurumu ve ├Âzel e─čitim s─▒n─▒flar─▒ da a├ž─▒labilir.

─░lk├Â─čretimde ├Âzel e─čitim hizmetleri
├ľzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireyler ilk├Â─čretimlerini, ├Âncelikle kayna┼čt─▒rma uygulamalar─▒ yoluyla akranlar─▒ ile bir arada s├╝rd├╝rebilecekleri gibi ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireyler i├žin a├ž─▒lan ilk├Â─čretim okullar─▒nda da s├╝rd├╝rebilirler.
─░lk├Â─čretim programlar─▒n─▒n ama├žlar─▒n─▒ ger├žekle┼čtirecek durumda olmayan bireyler ise e─čitimlerini, geli┼čim alanlar─▒ndaki performans d├╝zeylerine g├Âre haz─▒rlanm─▒┼č e─čitim programlar─▒n─▒n uyguland─▒─č─▒ ├Âzel e─čitim okul ve kurumlar─▒nda s├╝rd├╝r├╝rler.
─░lk├Â─čretim okullar─▒n─▒ bitiren ├Â─črenciler genel, mesleki ve teknik orta├Â─čretim okullar─▒na y├Ânlendirilirler. ─░lk├Â─čretim programlar─▒na denk olmayan e─čitim programlar─▒n─▒ tamamlayan ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan ├Â─črenciler ise ├Âzelliklerine uygun okul ve kurumlara y├Ânlendirilirler.
Bunlar─▒n d─▒┼č─▒nda ├že┼čitli nedenlerle ilk├Â─čretimlerini tamamlayamayan, zorunlu ├Â─črenim ├ža─č─▒ d─▒┼č─▒na ├ž─▒kan bireyler Mill├« E─čitim Bakanl─▒─č─▒ A├ž─▒k ─░lk├Â─čretim Okulunda e─čitimlerini s├╝rd├╝rebilirler.
Orta├Â─čretimde ├Âzel e─čitim hizmetleri
├ľzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireyler orta├Â─čretimlerini, ├Âncelikle kayna┼čt─▒rma uygulamalar─▒ yoluyla akranlar─▒ ile bir arada genel ve mesleki orta├Â─čretim kurumlar─▒nda s├╝rd├╝rebilecekleri gibi ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireyler i├žin a├ž─▒lan orta├Â─čretim kurumlar─▒nda da s├╝rd├╝rebilirler.
Merkez├« s─▒navla ├Â─črenci almayan genel, mesleki ve teknik orta├Â─čretim kurumlar─▒na y├Ânlendirme karar─▒ al─▒nan kayna┼čt─▒rma ├Â─črencisinin, ilgili birimlerle yap─▒lacak i┼č birli─či ├žer├ževesinde ikamet adresine g├Âre yak─▒n yat─▒l─▒ okullar─▒n olanaklar─▒ da de─čerlendirilerek yat─▒l─▒ okullar─▒n pansiyonlar─▒na Bakanl─▒k├ža s─▒navs─▒z yerle┼čtirilirler.
─░lk├Â─čretimlerini tamamlayan ancak ├že┼čitli nedenlerle orta├Â─čretime devam edemeyenler ise, uzaktan ├Â─čretim yoluyla Mill├« E─čitim Bakanl─▒─č─▒ A├ž─▒k ├ľ─čretim Lisesi veya Mill├« E─čitim Bakanl─▒─č─▒ Mesleki A├ž─▒k ├ľ─čretim Lisesinde e─čitimlerini s├╝rd├╝rebilirler.
Y├╝ksek ├Â─čretimde ├Âzel e─čitim hizmetleri
Orta├Â─čretimlerini tamamlayan kayna┼čt─▒rma ├Â─črencileri; RAMÔÇÖlar, rehberlik ve psikolojik dan─▒┼čma hizmetleri y├╝r├╝tme komisyonu veya rehberlik ve psikolojik dan─▒┼čma servisi taraf─▒ndan y├╝ksek ├Â─čretime y├Ânlendirilirler.
Y├╝ksek ├Â─čretime giri┼č s─▒navlar─▒nda ve de─čerlendirmede bu bireylerin yetersizlik t├╝r├╝( g├Ârme ve bedensel engelli ) ve ├Âzelliklerine uygun d├╝zenlemeler yap─▒lmas─▒ konular─▒nda ilgili kurum ve kurulu┼člarla i┼č birli─či yap─▒lmal─▒d─▒r.

Yayg─▒n e─čitimde ├Âzel e─čitim hizmetleri

Yayg─▒n e─čitim hizmetleri; bireylerin temel ya┼čam becerilerini geli┼čtirmek, ├Â─črenme ihtiya├žlar─▒n─▒ kar┼č─▒lamak, onlar─▒ i┼če ve mesle─če haz─▒rlamak amac─▒na y├Ânelik programlar─▒n haz─▒rlanmas─▒ ve uygulanmas─▒ bi├žiminde y├╝r├╝t├╝l├╝r. Yayg─▒n e─čitim ailenin, bireyin e─čitimine etkin kat─▒l─▒m─▒n─▒ sa─člamaya ve temel ya┼čam becerilerini kazanmas─▒na y├Ânelik bilgi ve beceriler i├žerecek ┼čekilde ve bireylerin geli┼čim ├Âzellikleri ve yeterlilikleri do─črultusunda bulundu─ču ├ževrenin imk├ónlar─▒ ve i┼č piyasas─▒n─▒n talepleri dikkate al─▒narak uygulama a─č─▒rl─▒kl─▒ planlanmaktad─▒r.
Kayna┼čt─▒rma uygulamalar─▒ kapsam─▒nda ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireylerin, di─čer resm├« ve ├Âzel kurum ve kurulu┼člarla yap─▒lacak i┼č birli─či ├žer├ževesinde yayg─▒n e─čitim programlar─▒ndan yararlanmalar─▒ sa─član─▒r.
├ľzel e─čitim okul ve kurumlar─▒nda a├ž─▒lan yayg─▒n e─čitim programlar─▒na kat─▒lan bireylerin ve bu bireylerin aile e─čitimi programlar─▒na kat─▒lan birinci derecedeki yak─▒nlar─▒n─▒n ya da velisinin yol ve yemek giderleri e─čitimleri s├╝resince Bakanl─▒k├ža kar┼č─▒lan─▒r. Ayr─▒ca yayg─▒n e─čitim kurumlar─▒nda ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireyler i├žin ├Âzel e─čitim s─▒n─▒flar─▒ olu┼čturulabilir.

Kayna┼čt─▒rma Uygulamalar─▒nda G├Ârev ve Sorumluluklar
─░lgili Mevzuatta Belirtilen G├Ârevleri Yan─▒nda:
M├╝d├╝r
Kayna┼čt─▒rma uygulamalar─▒ i├žin
┬Ę Kurumda gerekli d├╝zenlemeleri pl├ónlar
┬Ę Uygulanmas─▒n─▒ sa─člar,
┬Ę ├ľzel e─čitim hizmetleri kurulu ile i┼č birli─či yapar.

Gezerek ├ľzel E─čitim G├Ârevi Verilen ├ľ─čretmen
┬Ę Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim programlar─▒n─▒ uygular,
┬Ę De─čerlendirir,
┬Ę Gerekti─činde bireye, aileye, ├Â─čretmene ve kuruma bilgi verir

├ľ─čretmen
┬Ę ├ľzel e─čitime ihtiyac─▒ olan ├Â─črencilerin s─▒n─▒f taraf─▒ndan sosyal kabul├╝ i├žin ├Ânlemler al─▒r,
┬Ę Bireysel ve geli┼čim ├Âzelliklerini dikkate alarak de─čerlendirme yapar,
┬Ę Program─▒n─▒ bireyselle┼čtirerek uygular.
┬Ę Aileler, ilgili kurum ve kurulu┼člar ile i┼č birli─či i├žinde ├žal─▒┼č─▒r.

Rehber ├Â─čretmenin g├Ârev ve sorumluluklar─▒
Rehber ├Â─čretmen bulundu─ču okul ve kurumdaki rehberlik ve psikolojik dan─▒┼čma hizmetlerinin yan─▒nda a┼ča─č─▒daki g├Ârevleri de yapar:

a) ├ľzel e─čitime ihtiyac─▒ olan ├Â─črencilerin ailelerine y├Ânelik aile e─čitimi hizmetlerini planlamak, y├╝r├╝tmek ve gerekti─činde ilgili ki┼či, kurum ve kurulu┼člarla i┼č birli─či yapmak.

b) ├ľzel e─čitime ihtiyac─▒ olan ├Â─črencilerin bireysel geli┼čimini de─čerlendirmek ├╝zere formlar haz─▒rlanmas─▒nda BEP geli┼čtirme birimiyle, ├Â─čretmenler ve ilgili personel ile i┼č birli─či yapmak.

c) ├ľ─čretmenler ve ailelerle i┼č birli─či yaparak ├Â─črenciler i├žin bireysel geli┼čim raporu d├╝zenlemek.

├ž) ├ľ─črencilerin e─čitim ihtiya├žlar─▒n─▒n kar┼č─▒lanmas─▒ amac─▒yla rehberlik ve dan─▒┼čma hizmetleri y├╝r├╝tme komisyonu, BEP geli┼čtirme birimi, izleme ve y├Âneltme kurulu ile ├Â─čretmenlerle i┼č birli─či yapmak.
Aile
┬Ę Program─▒n uygulanmas─▒ s─▒ras─▒nda ├žal─▒┼čmalara etkin bir ┼čekilde kat─▒l─▒r,
┬Ę Gerekti─činde e─čitim ara├ž-gere├ž deste─či sa─člar.

├ľzel E─čitime ─░htiyac─▒ Olan Birey
┬Ę De─čerlendirme sonras─▒nda ├ž─▒kan e─čitim ├Ânlemi ve y├Âneltme karar─▒nda iste─čini belirtir.

Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒ nedir?
Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒, ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireylerin geli┼čim ├Âzellikleri, e─čitim performanslar─▒ ve ihtiya├žlar─▒ do─črultusunda hedeflenen ama├žlara y├Ânelik haz─▒rlanan ve bu bireylere verilecek destek e─čitim hizmetlerini de i├žeren ├Âzel e─čitim program─▒d─▒r.

Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒,

a) E─čitim plan─▒nda yer alan y─▒ll─▒k ama├žlar ve ├Â─črencinin takip etti─či e─čitim program─▒/programlar─▒ temel al─▒narak belirlenen k─▒sa d├Ânemli ama├žlar─▒n─▒,
b) ├ľ─črencinin alaca─č─▒ destek e─čitim hizmetinin t├╝r├╝, s├╝resi, s─▒kl─▒─č─▒ ve bu hizmetin kimler taraf─▒ndan nas─▒l sa─članaca─č─▒n─▒,
c) ├ľ─čretim ve de─čerlendirmede kullan─▒lacak y├Ântem ve teknik, ara├ž-gere├ž ve e─čitim materyallerini,
├ž) E─čitim ortam─▒na ili┼čkin d├╝zenlemeleri,
d) Davran─▒┼č problemlerini ├Ânlemeye ya da azaltmaya y├Ânelik tedbirler ile uygulanacak y├Ântem ve teknikleri,
e) ├ľ─črencinin ki┼čisel bilgilerini
i├žerir.
Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒, ├ľzel E─čitim De─čerlendirme Kurulu ve BEP geli┼čtirme biriminin i┼č birli─čiyle haz─▒rlan─▒r. Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒, ├Â─črenci i├žin hedeflenen ama├žlar─▒n ger├žekle┼čme d├╝zeyi do─črultusunda de─čerlendirilir. Birey i├žin haz─▒rlanacak yeni bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒nda ve bireyin y├Ânlendirilmesinde BEPÔÇÖe ili┼čkin de─čerlendirmeler esas al─▒n─▒r.
Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒ geli┼čtirme birimi
├ľzel e─čitime ihtiyac─▒ olan ├Â─črencilerin e─čitimlerini s├╝rd├╝rd├╝kleri okul ve kurumlarda e─čitim performanslar─▒ ve ihtiya├žlar─▒ do─črultusunda BEPÔÇÖlerini haz─▒rlamak amac─▒yla bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒ geli┼čtirme birimi olu┼čturulur.
Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒ geli┼čtirme birimi, okul/kurum m├╝d├╝r├╝ veya g├Ârevlendirece─či bir m├╝d├╝r yard─▒mc─▒s─▒n─▒n ba┼čkanl─▒─č─▒nda;

a) Bir gezerek ├Âzel e─čitim g├Ârevi yapan ├Â─čretmen,

b) Bir rehber ├Â─čretmen,

c) Bir e─čitim programlar─▒ haz─▒rlamakla g├Ârevlendirilen ├Â─čretmen,

├ž) ├ľ─črencinin s─▒n─▒f ├Â─čretmeni,

d) ├ľ─črencinin dersini okutan ilgili alan ├Â─čretmenleri,

e) ├ľ─črencinin velisi,

f) ├ľ─črenci,

olmak ├╝zere bu ki┼čilerden olu┼čur.
BEP geli┼čtirme birimine, gerekti─činde g├Âr├╝┼člerine ba┼čvurulmak ├╝zere ├Âzel e─čitim de─čerlendirme kurulundan bir ├╝yenin kat─▒l─▒m─▒ sa─član─▒r.Bu birimin ├žal─▒┼čma usul ve esaslar─▒ okul/kurum y├Ânetimince belirlenir.

Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒ geli┼čtirme birimi ba┼čkan─▒ ve g├Ârevleri
Okul/kurum m├╝d├╝r├╝ veya g├Ârevlendirece─či bir m├╝d├╝r yard─▒mc─▒s─▒ bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒ geli┼čtirme birimi ba┼čkan─▒ olarak g├Ârev yapar. Bu ba┼čkan─▒n─▒n g├Ârevleri ┼čunlard─▒r:

a) Birimde g├Ârev alacak ├╝yeleri belirleyerek BEP geli┼čtirme birimini olu┼čturmak.

b) Birimde gerekti─činde g├Ârev alacak ├╝yelerin kat─▒l─▒m─▒n─▒ sa─člamak.

c) BEPÔÇÖin geli┼čtirilmesi, uygulanmas─▒, izlenmesi ve de─čerlendirilmesinde, ├Â─črencinin ihtiya├žlar─▒ do─črultusunda kurum i├ži yap─▒lacak d├╝zenlemelere ili┼čkin tedbir almak.

├ž) BEP geli┼čtirilmesi, uygulanmas─▒, izlenmesi ve de─čerlendirilmesinde ihtiya├ž duyulan ara├ž-gere├ž ve e─čitim materyallerinin geli┼čtirilmesi veya sa─članmas─▒ i├žin ├Âzel e─čitim hizmetleri kurulu ile e┼č g├╝d├╝ml├╝ ├žal─▒┼čmak.

Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒ geli┼čtirme biriminin g├Ârev ve sorumluluklar─▒

├Âzel e─čitim de─čerlendirme kurulu ├╝yesi; ├Â─črenci i├žin belirlenen destek e─čitim hizmetlerinin uygulanmas─▒nda rehberlik etme ve ├Â─črencinin bireysel geli┼čiminin izlenmesinden sorumludur.

Veli; BEP geli┼čtirme s├╝recinde ├Â─črencinin e─čitim ihtiya├žlar─▒na ili┼čkin g├Âr├╝┼č bildirmek ve ├Â─črencinin e─čitiminde etkilili─či sa─člamak amac─▒yla gerekti─činde ara├ž-gere├ž ile e─čitim materyali deste─či sa─člamaktan sorumludur.

├ľ─črenci; BEP geli┼čtirme s├╝recinde e─čitim ihtiya├žlar─▒n─▒ belirtmek ve e─čitimine ili┼čkin al─▒nacak kararlarda g├Âr├╝┼č bildirmekten sorumludur.

BEP geli┼čtirme birimi ├╝yelerinin bu sorumluluklar─▒n─▒n yan─▒ s─▒ra bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒ geli┼čtirme biriminin g├Ârevleri ┼čunlard─▒r:

a) ├ľzel e─čitime ihtiyac─▒ olan ├Â─črenciler i├žin bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim programlar─▒n─▒n haz─▒rlanmas─▒, uygulanmas─▒, izlenmesi ve de─čerlendirilmesi ile ilgili ├žal─▒┼čmalar─▒n koordinasyonunu sa─člamak.

b) E─čitimde etkilili─či sa─člamak amac─▒yla ara├ž-gere├ž ve e─čitim materyali geli┼čtirilmesinde, sa─članmas─▒nda, kullan─▒m─▒nda ├Âzel e─čitim hizmetleri kurulu ve ├Âzel e─čitim de─čerlendirme kurulu ile i┼č birli─či yapmak.

c) ├ľ─črencinin t├╝m geli┼čim alan─▒ndaki ├Âzellikleri ile akademik disiplin alanlar─▒ndaki yeterlilikleri ve e─čitim ihtiya├žlar─▒ do─črultusunda gerekti─činde BEPÔÇÖinde de─či┼čiklik ve d├╝zenlemeler yap─▒lmas─▒n─▒ ya da yeniden BEP haz─▒rlanmas─▒n─▒ sa─člamak.

├ž) ├ľ─črenciler i├žin haz─▒rlanan e─čitim planlar─▒n─▒ de─čerlendirerek her y─▒l yenilemek.

d) E─čitim ortamlar─▒n─▒n d├╝zenlenmesi konusunda okul/kurum y├Ânetimine ve ├Â─čretmenlere ├Ânerilerde bulunmak.

e) ├ľ─črencilerin e─čitimi konusunda yap─▒lacak d├╝zenleme ve al─▒nacak tedbirlerle ilgili olarak rehberlik ve psikolojik dan─▒┼čma hizmetleri y├╝r├╝tme komisyonuyla i┼č birli─či yapmak.

f) E─čitim ve uygulama okulu ile otistik ├žocuklar e─čitim merkezlerinde ├Â─črencilerin grup e─čitimine haz─▒rlanmas─▒ amac─▒yla bire bir e─čitim alacak ├Â─črencileri belirlemek.

g) Haz─▒rl─▒k s─▒n─▒flar─▒na devam edecek ├Â─črencileri belirlemek.

─č) ├ľzel e─čitim okul veya kurumlar─▒nda ├Â─črenimlerini s├╝rd├╝ren ├Â─črencilerden kayna┼čt─▒rma yoluyla e─čitim almas─▒ uygun olanlar─▒ belirleyerek rehberlik ve psikolojik dan─▒┼čma hizmetleri y├╝r├╝tme komisyonunu bilgilendirmek.

├ľ─čretmenler bu g├Ârevlerinin yan─▒nda a┼ča─č─▒daki g├Ârevleri de y├╝r├╝t├╝rler:

a) Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim programlar─▒, geli┼čim ├Âl├žekleri ile ├Âl├žme ve de─čerlendirme ara├žlar─▒n─▒n haz─▒rlanmas─▒nda ve uygulanmas─▒nda BEP geli┼čtirme birimi ile i┼č birli─či yapmak.

b) Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim programlar─▒n─▒ uygulamak ve de─čerlendirmek.

c) ├ľ─črencilerin e─čitim performanslar─▒ ve yetersizlik t├╝r├╝n├╝ dikkate alarak gerekli ├Â─čretim materyallerini haz─▒rlamak ve/veya temin etmek.

├ž) Okul ve kurumdaki aile e─čitim ├žal─▒┼čmalar─▒na kat─▒lmak, s─▒n─▒f─▒ndaki ├Â─črencilerinin ailelerine y├Ânelik aile e─čitim ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒ planlamak ve y├╝r├╝tmek.

d) ├ľ─črencilere destek e─čitim hizmeti sa─članmas─▒ ve e─čitim performanslar─▒ do─črultusunda ba┼čka bir okul veya kuruma y├Ânlendirilmesinde, rehberlik ve psikolojik dan─▒┼čma hizmetleri y├╝r├╝tme komisyonu ve BEP geli┼čtirme birimiyle i┼č birli─či yapmak.

e) ├ľ─črencilerin yetersizliklerinden dolay─▒ kulland─▒─č─▒ ki┼čisel cihaz ve aletlerin bak─▒m─▒ ve kontrol├╝ne ili┼čkin tedbirler almak.

f) ├ľ─črencilerin e─čitim performanslar─▒ ve ihtiya├žlar─▒ do─črultusunda bire bir e─čitim yapmak.

g) S─▒n─▒f ├Â─čretmenli─činin esas oldu─ču okul ve kurumlarda alan ├Â─čretmenleri ile birlikte ders okutmak.

(3) ├ľ─čretmenler ayr─▒ca, g├Ârev tan─▒m─▒nda belirtilen di─čer g├Ârevler ile m├╝d├╝r taraf─▒ndan verilen e─čitim-├Â─čretimle ilgili g├Ârevleri de yapar.

E─čitim programlar─▒ haz─▒rlamakla g├Ârevlendirilen ├Â─čretmenin g├Ârev ve sorumluluklar─▒
E─čitim programlar─▒ ve ├Â─čretim alan─▒nda lisans d├╝zeyinde e─čitim alan ya da bu alanda y├╝ksek lisans yapan ve ├Âzel e─čitim kurumlar─▒nda e─čitim programlar─▒ haz─▒rlamakla g├Ârevlendirilen ├Â─čretmenin g├Ârevleri ┼čunlard─▒r:

a) BEP haz─▒rlanmas─▒nda, uygulanmas─▒nda ve de─čerlendirilmesinde ├Â─čretmenler, aileler, ├Â─črenciler ve di─čer personel ile i┼č birli─či yapmak.

b) E─čitim programlar─▒n─▒n ama├žlar─▒n─▒n ger├žekle┼čtirilmesinde etkilili─či art─▒rmak amac─▒yla, e─čitim materyalleri ve ara├ž-gere├žlerinin haz─▒rlanmas─▒, uygun ├Â─čretim y├Ântem ve tekniklerinin belirlenmesi, ├Âl├žme ve de─čerlendirme ara├žlar─▒n─▒n geli┼čtirilmesi konular─▒nda ├Ânerilerde bulunmak ve bunlar─▒n ger├žekle┼čtirilmesinde okul veya kurum personeli ile i┼č birli─či i├žinde ├žal─▒┼čmak.

c) Okul ve kurumda, e─čitim programlar─▒n─▒n uygulanmas─▒ ve uygulamada ortaya ├ž─▒kan sorunlar─▒ tespit etmek, bu sorunlara ili┼čkin ├Âneriler haz─▒rlayarak kurum y├Ânetimine iletmek.

├ž) Aile e─čitimi programlar─▒n─▒n haz─▒rlanmas─▒, uygulanmas─▒ ve de─čerlendirilmesinde okul rehberlik ve psikolojik dan─▒┼čma servisiyle i┼č birli─či i├žinde ├žal─▒┼čmak.

d) E─čitim program─▒nda yer alan ama├žlar─▒n ger├žekle┼čtirilmesini sa─člamak amac─▒yla, kurum i├ži ve kurum d─▒┼č─▒ndaki etkinliklerin d├╝zenlenmesinde, bunlar─▒n planlanmas─▒ ve uygulanmas─▒nda ilgili ki┼či, kurum ve kurulu┼člarla i┼č birli─či yapmak.

e) Se├žmeli derslerin verimlili─čini ve ihtiya├žlara uygunlu─čunu de─čerlendirerek, bu derslerin ├že┼čitlendirilmesi konusunda okul y├Ânetimine ├Ânerilerde bulunmak.

├ľ─čretmenlere ├ľneriler:

Size yard─▒mc─▒ olabilecek kaynaklar─▒ harekete ge├žirin.okulun ve anne baban─▒n deste─čini isteyin.bir sorun ortaya ├ž─▒kt─▒─č─▒nda dan─▒┼čabilece─činiz bu konuda bilgili bir profesyonelle(psikolog,dan─▒┼čman v.b) i┼č birli─či yapmal─▒s─▒n─▒z.
├ľ─črencinizi size en yak─▒n noktaya oturtun ve s├╝rekli g├Âz g├Âze gelerek dikkati da─č─▒lan ├Â─črencinizin dikkatini her an ├╝zerinizde tutabilirsiniz
├ľ─črenmenizi duygusal y├Ân├╝n├╝ g├Âz ard─▒ etmeyin.Bu ├žocuklar s─▒n─▒ftaki faaliyetlerin e─člendirici y├Ân├╝n├╝ bulmak, ba┼čar─▒s─▒zl─▒k ya da becerisizlik yerine ba┼čar─▒l─▒ olman─▒n tad─▒na varmak, korku yada s─▒k─▒nt─▒ yerine heyecan ya┼čamak ihtiyac─▒ndad─▒rlar.
Dikkat eksikli─či olan ├Â─črenciler d├╝zenli ortamlara ihtiya├ž duyarlar. Kendi ba┼člar─▒na i├ž d├╝nyalar─▒n─▒ d├╝zenleyemedikleri i├žin d─▒┼č d├╝nyalar─▒n─▒n ba┼čkalar─▒ taraf─▒ndan d├╝zenlenmesini isterler.Ne yapacaklar─▒n─▒ bilmeyen ya da unutan ├žocuklar ├Ânceden haz─▒rlanm─▒┼č listelerden faydalanabilirler. Onlar─▒n hat─▒rlat─▒lmaya, prova yapmaya, tekrar yapmaya, y├Ânlendirilmeye, s─▒n─▒rlar konulmas─▒na ve d├╝zene ihtiya├žlar─▒ vard─▒r.
Kurallar─▒ yaz─▒n ve her dakika g├Âz ├Ân├╝nde olaca─č─▒ bir yere as─▒n.├çocuklar kendilerinden ne beklendi─činden emin olduklar─▒nda, ├ževrelerindeki ki┼čilere daha fazla g├╝ven duyacaklard─▒r.
─░┼člerin nas─▒l yap─▒lmas─▒ gerekti─čini tekrarlay─▒n,yaz─▒n,s├Âyleyin.
S─▒n─▒rlar koymaktan ├žekinmeyin.S─▒n─▒rlar ├žocuklara ceza vermek i├žin de─čil,onlar─▒ rahatlatt─▒─č─▒ ve ├ževrelerine g├╝ven duymalar─▒n─▒ sa─člad─▒─č─▒ i├žin konur.
├ľnceden belirlenmi┼č bir programa dakik bir bi├žimde sad─▒k kalmas─▒n─▒ sa─člay─▒n.Bu program─▒ tahtaya yada ├Â─črencinin s─▒ras─▒na yap─▒┼čt─▒rabilir ve s─▒k s─▒k bakmas─▒ i├žin uyarabilirsiniz.
Okul sonras─▒nda yapmas─▒ gerekenleri yazmas─▒ i├žin yard─▒mc─▒ olun.
├ľdevleri kontrol ederken , miktardan ├žok ├Âdevin kalitesine bak─▒n.
├çocu─čun neler ├Â─črendi─čini s─▒k s─▒k kontrol edin..
B├╝y├╝k projeleri, k├╝├ž├╝k ve bitirilmesi kolay par├žalara b├Âl├╝n.B├╝y├╝k projeler dikkat eksikli─či olan ├Â─črencileri hemen y─▒ld─▒r─▒r ve ÔÇśben bunu bilmiyorum , bitirmeyi asla ba┼čaramamÔÇÖ demelerine neden olur.Oysa b├╝y├╝k bir i┼či kolayca ba┼čar─▒labilir k├╝├ž├╝k par├žalara b├Âlmek, onlar─▒ ├╝rk├╝tmeyecektir.
S─▒n─▒fta ┼čakac─▒, al─▒┼č─▒lm─▒┼č─▒n d─▒┼č─▒nda , ne┼čeli biri olmaya ├žal─▒┼čmal─▒s─▒n─▒z.Bu ├žocuklar e─členceye bay─▒l─▒rlar ve hemen kat─▒l─▒rlar.Bu da dikkatlerini toplamalar─▒na neden olur.Bu arada ├žocuklar─▒ fazla heyecanland─▒rmaktan da ka├ž─▒nmal─▒s─▒n─▒z
├çocu─čun ba┼čar─▒lar─▒n─▒ yakalamak ve ├Âvmek i├žin hep tetikte olun.Dikkat eksikli─či olan ├žocuklar, o kadar fazla ba┼čar─▒s─▒zl─▒k ya┼čarlar ki, verebilece─činiz her t├╝rl├╝ olumlu tepkiye ihtiya├žlar─▒ vard─▒r.├ľvg├╝ye ├žok olumlu tepki verirler; ├Âvg├╝ almad─▒klar─▒ durumda siner ve i├žine kapan─▒rlar,g├╝venlerini kaybederler.
├ľ─čretirken konu ba┼čl─▒klar─▒n─▒ kullan─▒n, ana fikri ├ž─▒karmay─▒ ├Â─čretin.
Neler s├Âyleyece─činizi s├Âylemeden ├Ânce anons edin, sonra s├Âylemek istedi─činizi s├Âyleyin.
Y├Ânergelerinizi basitle┼čtirin.Se├žilecek ┼č─▒klar─▒ basitle┼čtirin.Basit c├╝mleleri kavratmak daha kolayd─▒r.Ama renkli c├╝mleler kullan─▒n,renkli bir dil dikkat toplamaya yard─▒mc─▒ olur.
Kendilerini de─čerlendirebilmeleri i├žin onlara yard─▒mc─▒ olun.├ço─ču zaman nas─▒l davrand─▒klar─▒n─▒n ya da bulunduklar─▒ noktaya nas─▒l geldiklerinin fark─▒nda de─čildirler.Kendi kendisini tan─▒mas─▒na yard─▒mc─▒ olacak sorular sormal─▒s─▒n─▒z.
Davran─▒┼člar─▒n y├Ânlendirilmesini sa─člamak i├žin daha b├╝y├╝k ├žocuklarda puanlama sistemi ve daha b├╝y├╝k ├žocuklarda ├Âd├╝llendirme sistemi geli┼čtirin.
E─čer ├žocuk sosyal i┼čaretlerden ÔÇôv├╝cut dili, ses tonu, zamanlama vb.- anlam─▒yorsa, o zaman tedbirli bir ┼čekilde bunlar─▒ anlamay─▒ ona ├Â─čretmelisiniz.
S─▒nav tamamlamay─▒ ├Â─čretin.
├çocuklar─▒ ├žifter ya da ├╝├žer gruplar halinde ay─▒r─▒n.Birlikte ├žal─▒┼čabilecek grup ┼čeklini bulana kadar denemekten vazge├žmeyin.
Grubuna ba─čl─▒ kalmas─▒na dikkat edin.Bu ├žocuklar bir gruba ait olmak ve i┼člev sahibi olmak ihtiyac─▒ duyarlar.
Olanak bulduk├ža ├žocu─ča sorumlulu─čunu verin.
Evden ÔÇôokula-eve bir ├Âdev defteri tutturun.Bu y├Ântem ev ile okul aras─▒nda s├╝rekli bir ileti┼čim sa─člar.
G├╝nl├╝k karne sistemi geli┼čtirin.├çocuk k├╝├ž├╝kse karne eve, daha b├╝y├╝kse direkt olarak ├žocu─ča okunmal─▒d─▒r. G├╝nl├╝k karne disiplin ama├žl─▒ de─čil, cesaret verici olmal─▒d─▒r.
├ľv├╝n, s─▒rt s─▒vazlay─▒n, onaylay─▒n, cesaret verin, umutland─▒r─▒n.
Daha b├╝y├╝k ├žocuklara, ├Â─črendiklerini daha sonra hat─▒rlayabilmek i├žin k├╝├ž├╝k notlar yazmalar─▒n─▒ ├Ânerin.
Bir senfoniyi y├Âneten bir orkestra ┼čefi gibi davran─▒n. Orkestran─▒n senfoni ba┼člamadan ├Ânce dikkatini toplamas─▒n─▒ sa─člay─▒n.
Olanak bulduk├ža, birlikte ├žal─▒┼čabilmeleri i├žin onlar─▒ her ders i├žin bir ├žal─▒┼čma arkada┼č─▒ se├žmeye ve telefon numaras─▒n─▒ yazmaya te┼čvik edin.
├çocu─čun arkada┼člar─▒ taraf─▒ndan damgalanmas─▒n─▒ ├Ânlemek i├žin, s─▒n─▒f arkada┼člar─▒na durumu a├ž─▒klay─▒n ve normal davranmalar─▒n─▒ sa─člay─▒n.

Comments are closed.

%d blogcu bunu be─čendi: