Category: Genel

Peygamberimizin tavsiye etti─či sporlar

engelliler sporSporun sadece psikolojik olarak de─čil fizyolojik olarak da bize pek ├žok faydas─▒ var. Peki en b├╝y├╝k rehberimiz Peygamber Efendimiz’in baz─▒ spor dallar─▒n─▒ bizzat kendisinin yapt─▒─č─▒n─▒, baz─▒lar─▒n─▒ ise te┼čvik ve tavsiye etti─čini biliyor muydunuz? Devam─▒n─▒ Oku

─░slam dini ve engelliler

islam ve engellilerHemen her toplumda engelli insanlar─▒n varl─▒─č─▒ her zaman bir sorun olmu┼čtur. Hz. PeygamberÔÇÖin (a.s.m.) ya┼čad─▒─č─▒ d├Ânemde de belli oranda engelliler ya┼čam─▒┼čt─▒r. Cahiliye d├Âneminde sosyal stat├╝s├╝ ├žok d├╝┼č├╝k olan fakirler, engelliler, k├Âleler ve yetimler hakir g├Âr├╝lmekte, a┼ča─č─▒lanmakta ve dolay─▒s─▒yla toplumdan d─▒┼članmaktayd─▒. Devam─▒n─▒ Oku

Angelman Sendromu

angelman sendromu2Angelman Sendromu┬á(k─▒saca AS) ilk olarak 1965 y─▒l─▒nda ─░ngiliz doktor Harry Angelman taraf─▒ndan tan─▒mlanm─▒┼č n├Ârogenetik bir bozukluktur.Irklarda g├Âr├╝lme h─▒z─▒ ├žok iyi bilinmemekle beraber yakla┼č─▒k ensidans─▒n 15,000 ila 30,000 canl─▒ do─čumda bir oldu─ču kabul edilmektedir.[2]Anneden gelen kromozom 15ÔÇÖteki bir bozukluktan kaynakland─▒─č─▒ (vakalar─▒n %70-75ÔÇÖi) san─▒lmaktad─▒r..Hastal─▒─č─▒n temel bulgular─▒ zeka gerili─či, y├╝r├╝y├╝┼č-koordinasyon bozuklu─ču, konu┼čma bozuklu─ču, konv├╝lziyon ve uygunsuz g├╝l├╝msemelerdir. Hatta bu sebeple hastal─▒k bazen ÔÇťmutlu kukla (happy puppet)ÔÇŁ sendromu olarak da bilinir.

 

Konu ba┼čl─▒klar─▒

1 Belirtiler
2 Tan─▒
3 Tedavi
4 Referanslar
5 D─▒┼č ba─člant─▒lar
Belirtiler

angelman sendromuGeli┼čimsel gecikme ( %100 )
S├Âzel ve s├Âzel olmayan dilin minimum kullan─▒m─▒, al─▒c─▒ dilin ifade edici dilden daha geli┼čmi┼č olmas─▒ ( %100 )
Hareket ve denro─▒qeyfe bozukluklar─▒, ayaklar─▒n ayr─▒k durmas─▒, bacaklar─▒n titremesi, sarsak v├╝cut duru┼ču, koordine olmayan hareketler ( %100 )
Davran─▒┼čsal farkl─▒l─▒klar : s├╝rekli mutlu y├╝z ifadesi , kahkaha, cana yak─▒nl─▒k, el ├ž─▒rpma, hipermotor davran─▒┼člar, k─▒sa dikkat s├╝resi ( %100 )
K├╝├ž├╝k kafa ├ževresi ( > %80 )
├ť├ž ya┼čtan ├Ânce g├Âr├╝lmeye ba┼člam─▒┼č n├Âbetler ( > %80 )
Anormal EEG ( > %80 )
Bebeklikte beslenme problemleri ( %20-80 )
Hipopigmental cilt ve g├Âzler ( %20-80 )
Dil, emme ve yalama problemleri, dilin normalden b├╝y├╝k ve d─▒┼čar─▒da olmas─▒, a─č─▒z suyu akmas─▒ ( %20-80 )
Uyku bozukluklar─▒ ( %20-80 )
A┼č─▒r─▒ a─čza alma ve ├ži─čneme davran─▒┼č─▒ ( %20-80 )
Suya a┼č─▒r─▒ ilgi ( %20-80 )
S├╝rekli alt bacak ve tendon hareketleri ( %20-80 )
Tan─▒

AS tan─▒s─▒ i├žin kullan─▒lan nesnel-objektif bir y├Ântem yoktur. AS tan─▒s─▒ genellikle karakteristik davran─▒┼č ve ├Âzelliklerin belirginle┼čti─či 3-7 ya┼člar aras─▒nda pediyatrist ve genetik uzmanlar─▒ taraf─▒ndan g├Âzlem, geli┼čim hik├óyesi ve laboratuar bulgular─▒ (genetik test sonu├žlar─▒) de─čerlendirilip a┼ča─č─▒daki kriterler g├Âz ├Ân├╝ne al─▒narak konulur.

Kendini ilk olarak motor becerilerde g├Âsteren geli┼čim ve konu┼čma gerili─či
─░nce motor problemleri, sarsak bacak hareketleri, ayr─▒k bacak duru┼ču, el ├ž─▒rpma gibi normal d─▒┼č─▒ hareketler
Karakteristik y├╝z g├Âr├╝nt├╝s├╝
Epilepsi ve anormal EEG
Mutlu y├╝z ifadesi, kahkaha
Kromozom 15ÔÇÖte problem
Tedavi

Angelman Sendromunun hen├╝z bilinen bir tedavisi yoktur. Fakat hayat─▒ daha iyi hale getirebilecek bir dizi medikal tedavi uygulanabilir. ─░yi bir e─čitimle uyum yetenekleri ve beceriler geli┼čtirilebilir.

Konu Hakk─▒nda Geni┼č Bilgi ─░├žin Ekteki Dosyay─▒ ─░ndiriniz ┬áangelman sendromu pdf

Tek Denekli ara┼čt─▒rmalar

Deneysel ara┼čt─▒rmalar─▒n amac─▒:ba─č─▒ml─▒ de─či┼čken ile ba─č─▒ms─▒z de─či┼čken aras─▒ndaki neden sonu├ž ili┼čkisini/ i┼člevsel ili┼čkiyi ortaya ├ž─▒karmakt─▒r.┬á

Ba─č─▒ml─▒ de─či┼čken:┬á├ťzerinde istendik de─či┼čiklik yarat─▒lmas─▒ hedeflenen de─či┼čkendir.

Ba─č─▒ms─▒z de─či┼čken:┬áDavran─▒┼č de─či┼čikli─či yada ├Â─črenme sa─člamak ├╝zere uygulamac─▒n─▒n uygulad─▒─č─▒ programd─▒r.

├ľrnek: Di┼č f─▒r├žalama ba─č─▒ml─▒ de─či┼čken uygulama s─▒ras─▒nda verilen ip u├žlar─▒ ba─č─▒ms─▒z de─či┼čken.┬áDeneysel ara┼čt─▒rmalar 2 ayr─▒l─▒r.1. grup deneysel2. tek denekli┬á┬áTek denekli ara┼čt─▒rmalarda denekler yans─▒z olarak se├žilmedi─či i├žin yar─▒ deneysel ara┼čt─▒rma modeli kabul edilmelidir.Neden Tek Denekli Ara┼čt─▒rmalar?Grup deneysel ara┼čt─▒rmalarda bir ├žok sorun ile kar┼č─▒la┼č─▒lmaktad─▒rBunlar;

1- Deneklerle kar┼č─▒la┼č─▒lan sorunlar.a. Yeterli say─▒da denek bulunamamas─▒b. Denek yitimic. Homojen gruplar olu┼čturamama

2- Veri toplama┬á ve verilerin analizi ile ilgili sorunlar.a.Veri toplama i├žin ara├ž gere├ž bulma┬áb. ─░statistiksel tekniklerin uygulanma ve yorumlanmas─▒n─▒n zorlu─ču.┬áTek denekli ara┼čt─▒rmalarda y├Âneltilen ele┼čtiri Genellenebilirli─čin d├╝┼č├╝k olmas─▒d─▒r.┬áTek denekli ara┼čt─▒rma:Bir yada birka├ž denekten standart ko┼čullar alt─▒nda yinelenen ├Âl├ž├╝mler al─▒narak bir uygulaman─▒n etkinli─činin her bir denekte kendi i├žinde de─čerlendirildi─či ara┼čt─▒rmalara tek denekli desen ara┼čt─▒rmalar─▒ denir.Tek denekli ara┼čt─▒rmalarda ba─č─▒ms─▒z de─či┼čken 3 grupta toplan─▒r;

1.┬á┬á┬á Davran─▒┼č ├Âncesi ├Â─čretimsel stratejiler ├Ârnek: yanl─▒┼čs─▒z ├Â─čretim y├Ântemleri

2.┬á┬á┬á Ortam d├╝zenlemeleri:├Â─čretim yap─▒lan ortam─▒n d├╝zenlenmesi.

3. Davran─▒┼č sonras─▒ ├Â─čretimsel stratejiler. ├ľrnek:peki┼čtire├ž kullan─▒m─▒: hata d├╝zeltilmesi.

TEK DENEKL─░ ARA┼×TIRMALARIN ├ľZELL─░KLER─░

1- Yinelenen ├Âl├ž├╝mler:┬áYinelenen ├Âl├ž├╝mler standart ko┼čullarda s├╝rekli olarak veri toplan─▒r.

Standart ko┼čul:┬áBa─č─▒ms─▒z de─či┼čken d─▒┼č─▒ndaki t├╝m de─či┼čkenlerin sabit tutulmas─▒ ile sa─član─▒r..

  • .Uygulama g├╝n├╝n hangi saatinde yap─▒lacak..
  • .ortam ├Âzellikleri..
  • .Ara├ž gere├ž ├Âzellikleri.

2- Ba┼člama d├╝zeyi evresiBa┼člama d├╝zeyi evresi ba─č─▒ms─▒z de─či┼čken uygulamaya ba┼člamadan ├Ânce ba─č─▒ms─▒z de─či┼čkenin hangi s─▒kl─▒k ,s├╝re yada d├╝zeyde sergilendi─čini belirlemek ├╝zere toplanan verilir.Ba┼člama d├╝zeyinin ├Ânemi

.┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á.Var olan performans d├╝zeyi hakk─▒nda bilgi verir.

.┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á.Uygulamac─▒n─▒n program─▒nda gerekli de─či┼čiklikleri yapmas─▒n─▒ sa─člar.┬áBa┼člama d├╝zeyi evresi en az 3 oturum ├╝st ├╝ste kararl─▒ veri elde edilinceye de─čin s├╝rd├╝r├╝l├╝r.┬á

3.Uygulama evresi:Uygulama evresi,ba─č─▒ms─▒z de─či┼čkenin uyguland─▒─č─▒ evredir.

┬á4- YinelemeBir ara┼čt─▒rmada elde edilen bulgular benzer ├Âzellikte denekler ortam kullan─▒ld─▒─č─▒nda elde edilmelidir.

TEK DENEKL─░ ARA┼×TIRMA MODELLER─░
Etkililik modelleri Kar┼č─▒la┼čt─▒rma Modelleri
┬á.┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á.AB.┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á.ABA.┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á.ABAB.┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á.Davran─▒┼člar Aras─▒ ├çoklu Ba┼člama D├╝zeyi ┬á.┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á.ABC.┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á.D├Ân├╝┼č├╝ml├╝ Uygulamalar.┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á.Uygulamal─▒ DU.┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á.Paralel Uygulamalar

 

 

 

 

 

 

 

GRAF─░K ANAL─░Z VE YORUMUTek denekli ara┼čt─▒rmalarda verilen analizi grafiksel analiz yoluyla yap─▒l─▒r.

┬áGRAF─░─×─░N ├ľ─×ELER─░┬á1- EKSENLERa. Yatay eksen(x ekseni):┬áZaman boyutunu g├Âsterir.Yatay eksende i┼čaretlerle b├Âl├╝nm├╝┼č e┼čit aral─▒klar bulunur.her bir aral─▒k iki g├Âzlem oturumu aras─▒nda ge├žen s├╝reyi g├Âsterir.(Ders saati,g├╝n,hafta vb.)

b. D├╝┼čey eksen (y ekseni):┬áBa─č─▒ml─▒ de─či┼čkenin niceliksel de─čerini g├Âsterir. (say─▒,oran,y├╝zde vb.)┬á

2- VER─░ NOKTALAR

IVeri noktalar─▒,yatay ve d├╝┼čey eksendeki i┼čaretlerin uzant─▒lar─▒n─▒n kesi┼čim noktalar─▒d─▒r.Her bir veri noktas─▒:.

a.┬á┬á┬á┬á┬á.Verilen hangi g├Âzlem oturumunda topland─▒─č─▒n─▒,.

b.┬á┬á┬á┬á┬á.Hangi ba─č─▒ml─▒ de─či┼čken de─čerine kar┼č─▒l─▒k geldi─čini g├Âsterir.┬á

3- EVRE DE─×─░┼×─░M ├ç─░ZELGELER─░

Yatay eksene dik ├žizilen d├╝┼čey ├žizgiler ara┼čt─▒rman─▒n evrelerini g├Âsterir.┬á

4- EVRE KODLARI

Grafi─čin ├╝st k─▒sm─▒na ,her bir evrenin ├Âzelli─čini g├Âsteren k─▒sa ba┼čl─▒klar yaz─▒l─▒r.┬á

 

5- ┼×EK─░L TANIMIGrafi─čin alt─▒nda yer alan ve ba─č─▒ml─▒ ba─č─▒ms─▒z de─či┼čkeni tan─▒tan k─▒sa a├ž─▒klamalard─▒r.

GRAF─░K ├çE┼×─░TLER─░

1.┬á ├çizgi Grafi─či├çizgi grafi─či her bir evredeki veri noktalar─▒n─▒n birle┼čtirilmesiyle olu┼čur.Birden fazla de─či┼čken varsa,her bir ba─č─▒ml─▒ de─či┼čkene ili┼čkin veri noktalar─▒ ve grafik ├žizgileri farkl─▒ bi├žimlerde g├Âsterilir.

2. S├╝tun Grafi─čiAra┼čt─▒rman─▒n farkl─▒ evrelerinde deneklerin performans─▒n─▒ ├Âzetlemek i├žin kullan─▒l─▒r.Her bir evredeki Performans aritmetik ortalama yada medyan bi├žiminde ifade edilir.

Ayn─▒ grafik ├╝st├╝nde farkl─▒,deneklere ili┼čkin veriler de g├Âsterilebilir.

3. Y─▒─č─▒┼č─▒ml─▒ Grafik:Yayg─▒n olarak kullan─▒lmaz.

Verilen Grafik Yoluyla Analiz Ediniminin Yararlar─▒

1- Uygulanan program─▒n etkinli─čini g├Âr├╝r.

2- Program etkinli─čine karar verebilmek i├žin ,daha b├╝y├╝k ve kararl─▒ etkilerin g├Âzlenmesi gerekir.

3- Okuyucunun kendisinin yorum yapmas─▒na olanak sa─člar.

4- Deneklerin performans─▒n─▒ g├Ârmesini sa─člayarak deneklere geri bildirim verir..

DAVRANI┼× DE─×─░┼×T─░RME PLANI┬á┬á├ľ─×RENC─░ ─░LE ─░LG─░L─░ DEMOGRAF─░K B─░LG─░LER┬á.

I.              .BASAMAK

a). ├ľ─črencinin ─░┼člevde Bulunma D├╝zeyi

b). Davran─▒┼č De─či┼čtirme Plan─▒ Haz─▒rlama Gerek├žesi

:c). Davran─▒┼č De─či┼čtirme Plan─▒n─▒n Ama├žlar─▒n─▒ belirleme( ├Âl├ž├╝t= davran─▒┼č─▒n s─▒kl─▒─č─▒, s├╝resi vb.)

d). Davran─▒┼č─▒n Tan─▒mlanmas─▒:┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á (├ľl├ž├╝lebilir ve G├Âzlenebilir olmas─▒, teknolojik olmas─▒, davran─▒┼č─▒n s─▒n─▒rlar─▒n─▒ belirtme)

e.) Denencelerin ├Âzeti:

f). Problem Davran─▒┼č ─░├žin Gerekli Yakla┼č─▒m:

g). Davran─▒┼č De─či┼čtirme Plan─▒nda Uygulanacak Davran─▒┼č De─či┼čtirme Tekniklerine ─░li┼čkin Bilgilerh). Acil Durum Plan─▒┬á┬á.

II.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á.BASAMAK┬á1). Davran─▒┼č De─či┼čtirme Plan─▒n─▒ Uygulama:

a). Davran─▒┼č De─či┼čtirme Plan─▒ Uygulama Y├Ânergesi:┬á┬á┬á.

III.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á.BASAMAK┬á1). Davran─▒┼č De─či┼čtirme Plan─▒n─▒ De─čerlendirme:

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á a). Davran─▒┼č De─čerlendirme plan─▒n─▒ De─čerlendirme Program─▒

Engellilerle ilgili ├Âzl├╝ s├Âzler

Engelliler bir toplumun aynas─▒d─▒r.

├ľz├╝rl├╝ insanlar da bizim insan─▒m─▒zd─▒r.

├ľzel e─čitim olmadan ├ža─čda┼č e─čitim olmaz.

Engelliler sadaka de─čil, ilgi ve i┼č beklemektedirler.

Ne oldum de─čil, ne olaca─č─▒m demeli.

Her insan bir engelli aday─▒d─▒r.

Engelli olmak hi├žbir ┼čey yapamamak de─čildir.
Bizi yapamad─▒klar─▒m─▒zla de─čil,
Yapabildiklerimiz
Ve
Sizlere benzeyen yanlar─▒m─▒zla G├ľR├ťN..

Bug├╝n sa─čl─▒kl─▒s─▒n ama yar─▒n.

ENGELL─░ OLMAK ├ľ─×RENMEYE VE ├ťRETMEYE ENGEL DE─×─░LD─░R

BU D├ťNYAYA ─░STED─░─×─░Z G─░B─░ GELMED─░K ─░STED─░─×─░M─░Z G─░B─░ G─░DEMEY─░Z

KARANLI─×A S├ľYLENECE─×─░NE B─░R MUM YAK
Ak─▒ll─▒ Olmak Bir ┼×ey De─čil, ├ľnemli Olan O Akl─▒ Yerinde Kullanmakt─▒r
Engelsiz bir hayat istiyoruz
Hayat─▒ payla┼čmak i├žin engel yoktur
As─▒l engel beyinlerde

E─čitimde feda edilebilecek fert yoktur

As─▒l engelliler, kar┼č─▒lar─▒na ├ž─▒kan engeli ge├žemeyenlerdir.

Engelli insanlara sayg─▒, insanl─▒─ča sayg─▒d─▒r.
Engellilere sayg─▒, onlara ya┼čama sevinci verir
Ne oldum de─čil, ne olaca─č─▒m demeli.

 

─░leti┼čim adresimiz

├ľzel Gereksinimli ├çocuklar (engelli bireyler) i├žin ├ľzel Ders hizmetimiz i├žin ileti┼čim kurunuz

ongun51@gmail.com
0554 958 53 78
0546 218 6 218
├ľzel E─čitim Dan─▒┼čmanl─▒k ─░├žin

ongun51@gmail.com
0554 958 53 78
0546 218 6 218

Web Sitemizden Reklam vermek i├žin

ongun51@gmail.com
0554 958 53 78
0546 218 6 218

Web sitemizde haber makale yay─▒nlatmak i├žin

ongun51@gmail.com
0554 958 53 78