Fark─▒ndal─▒k

1.205 okundu

Ge├žmi┼čte veya gelecekte ya┼čamak, ya┼čad─▒─č─▒m─▒z an─▒ ─▒skalamak, bir├žo─čumuzun yapt─▒─č─▒ bir hatad─▒r. G├╝zel bir manzara kar┼č─▒s─▒nda otururken mutlu oluruz. Ama bu manzaraya bakarken, ertesi g├╝n olacaklar─▒ veya ge├žen hafta olanlar─▒ d├╝┼č├╝n├╝rsek mutluluk kaybolur.

Bazen d├╝┼č├╝ncelerimiz ve duygular─▒m─▒z─▒n esiri oluruz. D├╝┼č├╝nceler biz istemesek bile zihnimizde dolan─▒r see it here. Art─▒k biz d├╝┼č├╝ncelerimiz olmu┼čuzdur. Onlar bizi y├Ânetmeye ba┼člar.

Bazen ├ževremizde ve i├žimizde olup biteni de─čil, kafam─▒zda yaratt─▒─č─▒m─▒z yarg─▒lar─▒m─▒zla hareket ederiz. Her ┼čeyi analiz ederiz, yorumlamaya ├žal─▒┼č─▒r─▒z. G├Âz├╝m├╝zle de─čil, beynimizle bakar─▒z. Bu yo─čun anlamland─▒rma ├žabas─▒, asl─▒nda olan biteni hissetmememize yol a├žar.

Yukar─▒da say─▒lanlar─▒n hepsi, fark─▒nda olmaman─▒n bir g├Âstergesidir.

Fark─▒ndal─▒k;
Yarg─▒s─▒z bir ┼čekilde
┼×imdiki ana odaklanabilmek amac─▒yla,
Dikkatinizi toplayabilmektir (John Kabat-Zinn)
Ya┼čam ┼čimdiki anda ya┼čan─▒r ve ya┼čamak en nihayetinde bir dizi ┼čimdiki andan olu┼čmu┼č bir dizidir. Ancak, ┼čimdiki anda psikolojik olarak var olmak insanlar i├žin olduk├ža zordur. S─▒kl─▒kla ge├žmi┼čte ya da gelecekte ya┼čar─▒z ve ┼čimdiki deneyimlerimizi onlar hakk─▒ndaki de─čerlendirmelerimizle bulutland─▒r─▒r─▒z. Bunu yaparken de de─čerlendirmelerimizin deneyimlerle ayn─▒ ┼čey olmad─▒─č─▒n─▒ fark edemeyiz.

En temel haliyle, fark─▒ndal─▒k ┼čimdiki deneyimlerimizle onlar─▒ kabul ederek ve yarg─▒lamadan direkt temas kurma ile ilgilidir.

Fark─▒ndal─▒k, uyar─▒c─▒lar─▒n de─čerlendirilmedi─či, s─▒n─▒fland─▒r─▒lmad─▒─č─▒ ve analiz edilmedi─či, kendine ├Âzg├╝ a├ž─▒k ve al─▒c─▒ bir bilin├ž formudur. Fark─▒ndal─▒kta anl─▒k ya┼čant─▒lara yakla┼č─▒m a├ž─▒kl─▒k, kabullenme, yans─▒zl─▒k gibi niteliklere sahiptir. Deneyime y├Ânlenme s├Âz konusudur. Deneyime y├Ânlenme tamamen yarg─▒s─▒zd─▒r.

Fark─▒ndal─▒k ┼čimdiki deneyimin bilincinde olma ve onu kabul etme anlam─▒na gelir.

Fark─▒ndal─▒k ÔÇť┼×u anda ne ya┼č─▒yorumÔÇŁ sorusunu yan─▒tlamak i├žin, kendi d├╝┼č├╝ncelerini, duygular─▒n─▒ ve bedenini g├Âzlemlenmesi yoluyla elde edilen zihinsel bir durum olarak tarif edilebilir.

Fark─▒ndal─▒kta dikkat yarg─▒s─▒z bir ┼čekilde kendine odaklanmaktad─▒r. D├╝┼č├╝nce, duygu ve bedensel duyumlar yarg─▒lanmadan ve anl─▒k ya┼čant─▒n─▒n ola─čan ve ge├žici par├žalar─▒ olarak izlenmektedir.

Fark─▒ndal─▒kta, d├╝┼č├╝nce ve duygular, reddedilmemekte, yarg─▒lanmamakta, bast─▒r─▒lmaya ya da onlardan ka├ž─▒n─▒lmaya ├žal─▒┼č─▒lmamaktad─▒r. Olumlu ya da olumsuz b├╝t├╝n anl─▒k ya┼čant─▒lar kabullenilmekte ve serbest b─▒rak─▒lmaktad─▒r. B├Âylece endi┼če, ├╝z├╝nt├╝, kayg─▒, ├Âfke gibi olumsuz ya┼čant─▒lara kar┼č─▒ tolerans kapasitesi de artmaktad─▒r.

Fark─▒ndal─▒k; psikoterapi i├žerisinde otuz y─▒la yak─▒n bir s├╝redir, d├╝┼č├╝nce, duygu ve beden duyumlar─▒na belli bir ┼čekilde odaklanmay─▒ ama├žlayan bir psikoterapi y├Ântemi olarak kullan─▒lmaktad─▒r. Bu psikoterapi y├Ânteminin depresyon, panik atak, fobi, obsesyon, stres gibi rahats─▒zl─▒klarda etkili oldu─ču ara┼čt─▒rmalarda g├Âsterilmi┼čtir.

Fark─▒ndal─▒k, terapide kendi duygu ve d├╝┼č├╝ncelerine kar┼č─▒ i├žg├Âr├╝ kazanmay─▒, dikkatin negatif ve tak─▒nt─▒l─▒ ┼čekilde kendine odakland─▒─č─▒ d├╝┼č├╝nme bi├žimlerinden uzakla┼čmay─▒ sa─člayan bir beceri olarak de─čerlendirilmektedir.

Fark─▒ndal─▒k, bir do─ču felsefesidir. Sadece budizmde var olan bir felsefe de─čildir. Fark─▒ndal─▒kla ilgili t├╝m temel kitaplarda Mevlana ve onun anlay─▒┼č─▒na da yer verilmektedir. Fark─▒ndal─▒k daha varolu┼č├žu ve humanistik bir y├Ântemdir.
Prof. Dr. K├╝ltegin ├ľgel

Comments are closed.

%d blogcu bunu be─čendi: