Category: Engelliler

Rett sendromu

rett sendromu

rett sendromu

Rett sendromu, yayg─▒n geli┼čimsel bozukluklar─▒n bir alt t├╝r├╝ olarak kabul edilir. Bu sendrom X kromozomundaki MECP2 genindeki mutasyondan kaynaklan─▒r. Rett sendromu genellikle k─▒z ├žocuklar─▒nda g├Âr├╝lse de nadiren de olsa erkeklerde de g├Âr├╝lebilir. Devam─▒n─▒ Oku

Zihinsel Engellilik Nedir?

Zeka; do─ču┼čtan var olan ve hayat boyunca deneyimlerle geli┼čen problem ├ž├Âzme g├╝c├╝d├╝r. Bu g├╝├žle insan kendisini ve ├ževresini anlar, olaylar─▒ muhakeme eder, sonu├žlar ├ž─▒kar─▒r ve uyumla hayat─▒n─▒ devam ettirir. Zihinsel Engellilik; do─čum ├Âncesi, do─čum s─▒ras─▒ ve do─čum sonras─▒nda ├že┼čitli nedenlere ba─čl─▒ olarak geli┼čimsel d├Ânemde ortaya ├ž─▒kan, uyumlu davran─▒┼člarda g├Âr├╝len yetersizli─če ilaveten dikkat, alg─▒lama, bellek ve muhakeme gibi genel zeka fonksiyonlar─▒ a├ž─▒s─▒ndan normalin alt─▒nda olma durumudur. Zihinsel engelli bireyler ki┼čisel bak─▒m, ├ževreye uyum, dil, ileti┼čim ve duyusal motor becerilerinde ya┼č─▒tlar─▒na g├Âre ge├ž ve yava┼č geli┼čirler. Devam─▒n─▒ Oku

Belki sizde de disleksi var

├ľ─črenme g├╝├žl├╝─č├╝ ├žeken ve a┼č─▒r─▒ hareketli olan ├žocuklarda disleksinin g├Âzle g├Âr├╝lebilece─či vurgulan─▒rken, bur durumla ba┼ča ├ž─▒kabilmek i├žin ├žocu─čun becerilerinin geli┼čtirilmesi ├Ânerildi. Uzmanlar, baz─▒ ├žocuklar─▒n do─ču┼čtan itibaren kurallara uyum g├Âsterirken baz─▒lar─▒n─▒n ise bunlara uyum g├Âstermekte g├╝├žl├╝k ├žektiklerini s├Âyledi. Devam─▒n─▒ Oku

Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed (S.A.V) K├Âr bir insan y├╝z├╝nden Neden Uyar─▒ld─▒?

gorme engelli sahabiY├╝ce Allah’─▒n ├žok sevdi─či, b├╝t├╝n insanl─▒─ča hidayet rehberi olarak g├Ânderdi─či el├žisini, bir ├óm├ó y├╝z├╝nden uyar─▒r m─▒? Birisi son sevgili, Kuran-─▒ Kerim’e muhatap olan insan. Alemlere rahmet olarak g├Ânderilen sevgi ve ┼čefkat el├žisi…

Devam─▒n─▒ Oku

Otizm ve Spor

 

y├╝zme
y├╝zme

http://algigelisim.net/
Spor etkinliklerinin do─čas─▒n─▒ m├╝cadele ve savunmaya dayan─▒r. Bu da insan─▒n ya┼čam bi├žimi ile ilgilidir. Egzersiz bu m├╝cadelede bedenin sa─čl─▒kl─▒, g├╝├žl├╝ ve korunakl─▒ bir yap─▒ya kavu┼čmas─▒n─▒ sa─člar. B├Âylece insan uygun olmayan ya┼čam ortamlar─▒yla ba┼ča ├ž─▒kmay─▒, ba┼ča ├ž─▒kamad─▒─č─▒ durumlarda da uyum sa─člamay─▒ ├Â─črenir. Bu konudaki g├╝ncel ├žal─▒┼čmalar, sporun insan─▒n korunma sistemleri taraf─▒ndan nas─▒l alg─▒land─▒─č─▒n─▒ ortaya koymaktad─▒r.

http://algigelisim.net/

K├Âln ├ťniversitesi Imm├╝nobioloji enstit├╝s├╝nden G.Uhlenbruck spor, beyin ve ba─č─▒┼č─▒kl─▒k sistemi ili┼čkilerinin modern bir yakla┼č─▒m─▒n─▒ yans─▒tm─▒┼čt─▒r.

Ba─č─▒┼č─▒kl─▒k sistemi ara┼čt─▒rmalar─▒, sporun sadece merkezi sinir sistemi ile de─čil, psikomatik sa─čl─▒k, ya┼članma, i├ž salg─▒ sistemi gibi bir├žok alanla ili┼čkili oldu─čunu ortaya koymu┼čtur. Ayn─▒ ┼čekilde koruyucu ve rehabilite edici ama├žla olu┼čturulan spor programlar─▒da bu ba─člant─▒y─▒ desteklemektedir. ├ľrne─čin ara┼čt─▒rmalara g├Âre ba┼člang─▒├žta sporla ili┼čkisi yokmu┼č gibi g├Âz├╝ken arteriosikleroz ve kanser sonras─▒ koruyucu spor gruplar─▒nda, hastal─▒─č─▒n tekrarlanmas─▒n─▒ ├Ânleyici bir y├Ântem oldu─ču bulunmu┼čtur.

Oksidatif stres ve beslenmenin ba─č─▒┼č─▒kl─▒k parametrelerini etkiledi─či bildirilmektedir. Di─čer taraftan d├╝zenli al─▒┼čt─▒rmalar ba─č─▒┼č─▒kl─▒k sistemi ├╝zerinde s├╝rekli bir uyar─▒c─▒ etki olu┼čturmaktad─▒r. Sistem, direnci geli┼čtiren olumlu etkiyi tan─▒yarak hastal─▒k riskini azaltan dayan─▒kl─▒l─▒─č─▒ kazanabilemektedir.

Savunma sistemlerinde geli┼čimi uyaran etki olarak sporun┬á├╝├ž ├Ânemli etkisinden bahsedilmektedir;

 

– Spor ve Fiziksel Uygunluk ├žal─▒┼čmlar─▒ egzersizler arac─▒l─▒─č─▒ ile sevgi, m├╝zik, sanat, do─čadan ho┼članma, d├╝┼č├╝nme ve sorun

├ž├Âzme gibi insan─▒n kendini iyi hissetme duygular─▒n─▒ y├╝kseltmektedir

– Al─▒┼čt─▒rmalarla beyne kan ve oksijen sa─članmas─▒, hormonlar─▒n ( adrenalin, cortizol, n├Ârotransmiterler, endorfin grubu)

sal─▒n─▒m─▒n─▒ y├╝kseltir

– Spor; alkol, uyu┼čturucu, veya sigara gibi aldat─▒c─▒ stres gidericilerinin yerini alabilir. Rehabilitasyon da

uyu┼čturucu┬ába─č─▒ml─▒l─▒─č─▒nda┬áve depresyon tedavilerinde ba┼čar─▒l─▒ olabilir. B├Âylece ba─č─▒┼č─▒kl─▒k sistemi savunma stratejilerini

tekrar d├╝zenleyerek toparlayabilir.

 

├ľzel ├ľ─črenme G├╝├žl├╝─č├╝


├ľZEL ├ľ─×RENME G├ť├çL├ť─×├ť

TANIM VE BEL─░RT─░LER

TANIM

ogrenme guclugu nedir

├ľzel ├ľ─črenme G├╝├žl├╝─č├╝, bir ├žocu─čun zekas─▒ normal ya da normalin ├╝st├╝nde olmas─▒na ra─čmen, dinleme, d├╝┼č├╝nme, anlama, kendini ifade etme, okuma- yazma veya matematik becerilerinde ya┼č─▒tlar─▒na ve zekas─▒na oranla d├╝┼č├╝k ba┼čar─▒ g├Âstermesidir.┬á Okuma Bozuklu─ču, Yaz─▒l─▒ Anlat─▒m Bozuklu─ču, Matematik Bozuklu─ču ve Ba┼čka T├╝rl├╝ Adland─▒r─▒lamayan ├ľ─črenme Bozuklu─ču alt gruplar─▒n─▒ i├žerir.

├ľ─črenme g├╝├žl├╝─č├╝ geli┼čimsel bir sorundur. ├ľ─črenme ve alg─▒lama sorunu ├žocu─čun do─čumu ile ba┼člar. E─čitim s├╝reci i├žinde edinilmez. Ya┼čam boyu s├╝ren bir bozukluktur. Dil geli┼čimi ve kullan─▒m─▒, konu┼čma, okuma, yazma, matematik becerilerini etkileyen bir sorun oldu─ču i├žin, bireyin e─čitimini, mesle─čini, sosyal ili┼čkilerini, g├╝nl├╝k aktivitelerini, benlik sayg─▒s─▒n─▒ etkiler.

 

EN ├çARPICI ├ľZELL─░─×─░

├çocuk s├Âz├╝ edilen becerilerde ya┼č─▒na ve zekas─▒na oranla d├╝┼č├╝k performans g├Âstermektedir. ├çocu─čun zihinsel yetene─či olmas─▒na ra─čmen, akademik a├ž─▒dan gerilik g├Âstermesi, ├Â─črenme g├╝├žl├╝─č├╝n├╝n en ├žarp─▒c─▒ ├Âzelli─čidir. Bir ├žok ├žocuk i├žin ├Â─črenme g├╝├žl├╝kleri, okula ba┼člad─▒klar─▒nda ve akademik becerileri kazanmakta ba┼čar─▒s─▒z olduklar─▒nda g├Âze ├žarpar. ├çocu─čun akademik problemlerinin belirgin hale geldi─či ya┼č, onun entelekt├╝el yetene─či, ├Â─črenme g├╝├žl├╝─č├╝n├╝n tipi ve akademik beklentilerine ba─čl─▒ olarak de─či┼čmektedir.

 

├ľzg├╝l ├Â─črenme bozuklu─ču:

  • Beyindeki baz─▒ farkl─▒l─▒klar nedeniyle ├Â─črenme s├╝re├žlerinden bir ya da birka├ž─▒nda aksama olmas─▒yla ortaya ├ž─▒kar.
  • Her ├žocu─čun iyi oldu─ču ya da zorland─▒─č─▒ alanlar vard─▒r.
  • Her ├žocuk kendine ├Âzg├╝d├╝r.
  • G├Ârme i┼čitme sorununa ba─čl─▒ de─čildir.
  • Zeka sorununa ba─čl─▒ de─čildir.

 

ogrenme guclugu─░S─░MLEND─░RME

├ľzg├╝l ├Â─črenme bozuklu─ču i├žin kullan─▒lmakta olan pek ├žok terim vard─▒r.En s─▒k kullan─▒lanlar:

  1. ├ľzel/├Âzg├╝l ├Â─črenme g├╝├žl├╝─č├╝/bozuklu─ču
  2. Okuma, yazma, aritmetik g├╝├žl├╝─č├╝
  3. Disleksi (disleksi kavram─▒ 19. yyÔÇÖ dan beri bilinen bir kavramd─▒r. Anlam─▒ okuma g├╝├žl├╝─č├╝ÔÇÖd├╝r) .

BEL─░RT─░LER

 

OKUL ├ľNCES─░ D├ľNEM BEL─░RT─░LER─░

  • Dil geli┼čiminde gecikmeler ve┬á Konu┼čma bozukluklar─▒ (konu┼čmay─▒ ├Â─črenmede g├╝├žl├╝k, kelimeleri do─čru telaffuz etmekte g├╝├žl├╝k, kelime da─čarc─▒─č─▒n─▒n yava┼č geli┼čmesi, hikaye anlatmaya ilgi duymamak)
  • Zay─▒f alg─▒sal-bili┼čsel yetenekler
  • Zay─▒f kavram geli┼čimi
  • Yetersiz motor geli┼čim ( ├Âz-bak─▒m becerilerini ├Â─črenmekte g├╝├žl├╝k, d├╝─čme iliklemeyi ├Â─črenememe, beceriksizlik (sakarl─▒k), ├žizim veya kopyalamaya kar┼č─▒ isteksizlik
  • Bellek ve dikkat problemleri (say─▒lar─▒, alfabeyi,haftan─▒n g├╝nlerini ├Â─črenmede g├╝├žl├╝k, rutin i┼člerde bellek zay─▒fl─▒─č─▒, bir i┼či s├╝rd├╝rmekte g├╝├žl├╝k)

─░LKOKUL D├ľNEM─░ BEL─░RT─░LER─░

├ľzel ├ľ─črenme G├╝├žl├╝─č├╝, bir├žok ├žocuk i├žin okula ba┼člad─▒klar─▒nda ve akademik becerileri kazanmakta ba┼čar─▒s─▒z olduklar─▒nda ortaya ├ž─▒kar.

 

Akademik ba┼čar─▒

Okul ba┼čar─▒s─▒ ya┼č─▒tlar─▒na ve zekas─▒na oranla d├╝┼č├╝kt├╝r. Ba┼čar─▒ durumu de─či┼čkendir, baz─▒ ders/alanlarda ba┼čar─▒s─▒ normal/normal ├╝st├╝ iken, baz─▒ ders/alanlarda d├╝┼č├╝kt├╝r.

 

Okuma Becerisi

  • Okuma h─▒z ve nitelik a├ž─▒s─▒ndan ya┼č─▒tlar─▒ndan geridir,
  • Harf-ses uyumu geli┼čmemi┼čtir, baz─▒ harflerin seslerini ├Â─črenemez,
  • Harfin ┼čekli ile sesini birle┼čtiremez,
  • Kelimeleri hecelerken ya da harflerine ay─▒r─▒rken zorlan─▒r,
  • S─▒n─▒f d├╝zeyinde bir par├žay─▒ okudu─čunda anlamakta zorlan─▒r, ba┼čkas─▒n─▒n okuduklar─▒n─▒ daha iyi anlar.

Yazma Becerisi

  • Ya┼č─▒tlar─▒na oranla el yaz─▒s─▒ okunaks─▒z ve ├žirkindir, s─▒n─▒f d├╝zeyine g├Âre yaz─▒ yazmas─▒ yava┼čt─▒r,
  • Tahtadaki yaz─▒y─▒ defterine ├žekerken ya da ├Â─čretmenin okudu─čunu defterine yazarken zorlan─▒r,
  • Yazarken┬á baz─▒ harf ve say─▒lar─▒, kelimeleri ters yazar, kar─▒┼čt─▒r─▒r┬á (b-d, m-n, ─▒-i, 2-5, d-t, ─č-g, g-y ,ve-ev gibi) ,
  • Yazarken baz─▒ harfleri, heceleri┬á atlar ya da harf/hece ekler,
  • S─▒n─▒f d├╝zeyine g├Âre yaz─▒l─▒ imla ve noktalama hatalar─▒ yapar, k├╝├ž├╝k-b├╝y├╝k harf, noktalama,hece b├Âlme hatalar─▒,,
  • Yazarken kelimeler aras─▒nda hi├ž bo┼čluk b─▒rakmaz ya da bir kelimeyi iki-├╝├ž par├žaya┬á b├Âlerek yazar, ka┬á┬á lem, yapa┬á bil┬á mektedir gibi.

Aritmetik Becerileri

  • Aritmetikte zorlan─▒r,
  • D├Ârt i┼člemi yaparken yava┼čt─▒r, parmak sayar, yanl─▒┼č yapar,
  • Problemi ├ž├Âz├╝me g├Ât├╝recek i┼čleme karar veremez,
  • Ya┼č─▒na uygun seviyedeki matematik problemlerini yaparken otomatik olarak tepki vermekte zorlan─▒r,
  • Say─▒ kavram─▒n─▒ anlamakta g├╝├žl├╝k ├žeker (be┼č mi bir mi b├╝y├╝kt├╝r, d├╝┼č├╝nmeden karar vermekte zorlan─▒r),
  • Baz─▒ aritmetik sembollerini ├Â─črenmekte zorlan─▒r, kar─▒┼čt─▒r─▒r,
  • S─▒n─▒f d├╝zeyine g├Âre ├žarp─▒m tablosunu ├Â─črenmekte geridir.

├çal─▒┼čma Al─▒┼čkanl─▒─č─▒

  • Ev ├Âdevlerini almaz, eksik al─▒r,
  • Ev ├Âdevlerini yaparken yava┼č ve verimsizdir,
  • Ders ├žal─▒┼č─▒rken s─▒k s─▒k ara verir, ├žabuk s─▒k─▒l─▒r, ders┬á ├žal─▒┼čmay─▒ sevmez,
  • ├ľdevlerini yaparken birilerinin yard─▒m─▒na gereksinim duyar, kendi ba┼č─▒na ├žal─▒┼čma al─▒┼čkanl─▒─č─▒ geli┼čmemi┼čtir,
  • ├ľ─črenme stratejileri eksiktir, ├Â─črenmeyi d├╝┼č├╝nd├╝kleri ┼čeyleri nas─▒l kontrol edeceklerini ve y├Ânlendireceklerini (organize edeceklerini), nas─▒l daha fazla bilgi elde edeceklerini ve ├Â─črendiklerini nas─▒l hat─▒rlayacaklar─▒n─▒ bilemezler, ├žal─▒┼čmak i├žin yard─▒m edecek birini┬á beklerler.

Organize Olma Becerileri

  • Odas─▒, ├žantas─▒, e┼čyalar─▒ ve giysileri da─č─▒n─▒kt─▒r,
  • Defter ve kitaplar─▒n─▒ k├Ât├╝ kullan─▒r ve y─▒rtar,
  • Yazarken sayfay─▒ d├╝zenli kullanamaz, gereksiz sat─▒r atlar, bo┼čluk b─▒rak─▒r, sayfan─▒n belirli bir k─▒sm─▒n─▒ kullanmaz,
  • Defter, kalem gibi ├že┼čitli ara├žlar─▒n─▒ kaybeder,
  • Zaman─▒n─▒ ayarlamakta g├╝├žl├╝k ├žeker, bir i┼či yaparken, ne kadar zamana gereksinimi oldu─čunu ya da ne kadar zaman harcad─▒─č─▒n─▒ tahmin edemez,
  • Yapt─▒─č─▒ i┼či zaman─▒nda bitirmekte g├╝├žl├╝k ├žeker,
  • ├ťzerine ald─▒─č─▒ g├Ârevleri d├╝zenlemekte zorluk ├žeker, nereden ve nas─▒l ba┼člayaca─č─▒n─▒ bilemez, ├Âncelikleri belirleyemez,

Oryantasyon (Y├Ânelim) Becerileri

  • Sa─č-sol kar─▒┼čt─▒r─▒r,
  • Y├Ân├╝n├╝ bulmakta zorlan─▒r, do─ču-bat─▒,kuzey-g├╝ney kavramlar─▒n─▒ kar─▒┼čt─▒r─▒r,
  • ─░┼čaret s├Âzc├╝klerini (burada, ┼čurada, orada gibi) kar─▒┼čt─▒r─▒r,
  • Alt-├╝st, ├Ân-arka kavramlar─▒n─▒ kar─▒┼čt─▒r─▒r,
  • Zamana ili┼čkin kavramlar─▒ (d├╝n-bug├╝n, ├Ânce-sonra gibi) kar─▒┼čt─▒r─▒r,
  • G├╝n, ay, y─▒l, mevsim kavramlar─▒n─▒ kar─▒┼čt─▒r─▒r (Hangi ayday─▒z denilince sal─▒, hangi mevsimdeyiz denilince ┼čubat diyebilir),
  • Saati ├Â─črenmekte zorlan─▒r.

S─▒raya Koyma Becerisi

  • Dinledi─či, okudu─ču bir ├Âyk├╝y├╝ anlatmas─▒ istendi─činde ├Âyk├╝n├╝n ba┼č─▒n─▒ sonunu kar─▒┼čt─▒r─▒r ,
  • Haftan─▒n g├╝nlerini, aylar─▒, mevsimleri do─čru saysa bile aradan soruldu─čunda (cumadan ├Ânce hangi g├╝n gelir, marttan sonra hangi ay gelir, haftan─▒n d├Ârd├╝nc├╝ g├╝n├╝ hangisidir gibi) yan─▒tlamakta zorluk ├žeker ya da yanl─▒┼č yan─▒tlar,
  • Say─▒ ve harfleri dizgilemekte g├╝├žl├╝k┬á ├žeker, (alfabenin harflerinin s─▒ras─▒n─▒ kar─▒┼čt─▒r─▒r; kendisinden s─▒ra ile s├Âylenmesi istenen say─▒lar─▒n yerlerini kar─▒┼čt─▒r─▒r-3865 dersiniz o size 8356 diyebilir),
  • Belirli bir s─▒ra i├žinde yap─▒lmas─▒ gereken i┼člerin s─▒ras─▒n─▒ kar─▒┼čt─▒rabilir.

S├Âzel ─░fade Becerisi

  • Duygu ve d├╝┼č├╝ncelerini s├Âzel olarak ifade etmekte zorlan─▒r,
  • Serbest konu┼čurken d├╝zg├╝n c├╝mleler kuramaz, heyecanlan─▒r, tak─▒l─▒r, ┼ča┼č─▒r─▒r,
  • S─▒n─▒fta s├Âzel kat─▒l─▒m─▒ azd─▒r,
  • Baz─▒ harflerin seslerini do─čru olarak telaffuz edemez (r, ┼č, j gibi harfleri s├Âyleyemez ya da yanl─▒┼č s├Âyler),
  • Soyut kavramlar─▒ anlamakta g├╝├žl├╝k ├žeker (Esprileri anlamakta zorluk ├žekebilirler).

Motor Beceriler

  • ─░p atlama, top yakalama gibi hareket ve oyunlarda ya┼č─▒tlar─▒na oranla ba┼čar─▒s─▒zd─▒r (Kaba motor beceriksizlik),
  • Sakard─▒r, d├╝┼čer, yaralan─▒r, istemeden┬á bir ┼čeyler k─▒rar,
  • ├çatal-ka┼č─▒k kullanmakta, ayakkab─▒-kravat ba─člamakta zorlan─▒r ya da bu becerileri ├Â─črenmekte zorlanm─▒┼čt─▒r,
  • ─░nce motor becerilere dayal─▒ i┼člerde (d├╝─čme ilikleme, makas kullanma, boncuk dizme gibi) zorluk ├žeker,
  • Kalemi uygun bi├žimde kavramakta g├╝├žl├╝k ├žeker,
  • Ya┼č─▒tlar─▒na oranla ├žizgileri ve ├žizimleri k├Ât├╝ ve dalgal─▒d─▒r ,
  • Yaz─▒s─▒ genellikle okunaks─▒zd─▒r,
  • Harflere ┼čeklini vermekte, harfi kapatmakta g├╝├žl├╝k ├žeker.
    kaynak: http://algigelisim.net/