Down Sendromlularda Dil Konu┼čma E─čitimi

1.922 okundu

down sendromuDown sendromlu ├žocuklar pek ├žok geli┼čim alan─▒nda oldu─ču gibi┬ádil ve konu┼čma geli┼čimi┬ábak─▒m─▒ndan da

g├╝├žl├╝kler ya┼čamaktad─▒r. Down sendromlu ├žocuklar─▒n g├╝├žl├╝ ve g├╝├žl├╝ olmayan y├Ânleri bulunmaktad─▒r. Bu
├žocuklar─▒n s├Âzc├╝k hazineleri, jest-mimik kullan─▒mlar─▒ ve sosyal y├Ânleri genellikle g├╝├žl├╝yken dil ve konu┼čma
becerileri g├╝├žl├╝ olmayan, di─čer bir ifadeyle geli┼čtirilmeye a├ž─▒k y├Ânleridir.
Gecikmi┼č ve bozuk dil-konu┼čma geli┼čimi Down sendromunun ba┼čl─▒ca ├Âzellikleri aras─▒ndad─▒r. Bu gecikme ve
bozukluk s─▒kl─▒kla erken geli┼čim evresinde g├Âr├╝lmektedir. Dil becerilerindeki geli┼čim zihinsel geli┼čime g├Âre daha
geride kal─▒r. ├ço─ču Down sendromlu ├žocuk ├╝├ž├╝nc├╝ ya┼člar─▒nda hala dil geli┼čiminin erken evrelerinde
bulunmaktad─▒r ve baz─▒lar─▒ hala konu┼čmuyor olacaklard─▒r.
Down sendromunda pek ├žok┬ádil ve konu┼čma┬áproblemi bulunmaktad─▒r. Bu problemlerden ba┼čl─▒cas─▒ sesletim
(artik├╝lasyon) ve sesbilgisi (fonoloji) problemleridir. Bu nedenle Down sendromlu ├žocuklarda konu┼čma
anla┼č─▒labilirli─či d├╝┼čmekte ve bu ├žocuklar─▒ genellikle ailesi d─▒┼č─▒ndaki ki┼čiler yeterince anlayamamaktad─▒rlar.
Bu ├žocuklarda fonolojik geli┼čimin erken a┼čamalar─▒ problemli g├Âr├╝lmemektedir. Ancak geli┼čim ilerledik├že, ├žo─ču
Down sendromlu ├žocuk, bab─▒ldama d├Âneminden ba┼člay─▒p konu┼čulan kelimelere kadar uzanan d├Ânem
i├žinde, normal geli┼čen ya┼č─▒tlar─▒n─▒n gerisine d├╝┼čmektedir. Normal akranlar─▒na g├Âre i┼čitsel k─▒sa s├╝reli bellek
g├╝├žl├╝kleri de bulunmaktad─▒r. Bu da dil edinim s├╝recini olumsuz etkilemektedir.
down dilDown sendromlu ├žocuklar─▒n dilbilgisel yap─▒lar─▒ anlamada problemleri bulunmaktad─▒r. ─░fade edici dilleri al─▒c─▒
dillerinden daha geri d├╝zeydedir. Ba┼čka bir deyi┼čle, kurduklar─▒ ileti┼čimde pek ├žok ┼čeyi anlamalar─▒na ra─čmen,
iletmek istediklerini yeterli d├╝zeyde ifade edememektedirler. Di─čer yandan bili┼čsel yetersizlikler de s├╝reci daha
da olumsuz etkileyebilmektedir.
Down sendromlu ├žocuklarda ifade edici dildeki en b├╝y├╝k problem s├Âzdizim (sentaks) ve bi├žimbilgisi
(morfoloji) alan─▒nda ya┼čanmaktad─▒r. Down sendromlu ├žocuklar s├Âzdizim bak─▒m─▒ndan daha basit yap─▒lar
kullanmakta ve baz─▒ eklerde hata yapmakta ya da ekleri atmaktad─▒r. Her ne kadar bu ├žocuklarda s├Âzc├╝k
hazinesi genellikle iyi durumda olsa da bu konuda herhangi bir yetersizlik de bu s├╝reci olumsuz
etkilemektedir.
down dili
ya┼čad─▒klar─▒ bilinmektedir. Bu i┼čitme kay─▒plar─▒n─▒n genellikle, orta kulak iltihab─▒ kaynakl─▒ oldu─ču tespit edilmi┼čtir.
Yap─▒lan ├žal─▒┼čmalarda, Down sendromlu ├žocuklar─▒n yakla┼č─▒k %75-80ÔÇÖi iletim tipi i┼čitme kayb─▒ ve i┼čitsel ayr─▒m
g├╝├žl├╝kleri ya┼čad─▒─č─▒ ortaya konmu┼čtur. Bu i┼čitme problemleri dil ve konu┼čma geli┼čimini ┼č├╝phesiz olumsuz
etkileyecektir. Kulak enfeksiyonlar─▒n─▒n dil becerilerini olumsuz etkileyebilece─čine ili┼čkin baz─▒ g├Âr├╝┼čler de
bulunmaktad─▒r.
Down sendromlu ├žocuklar genellikle konu┼čma geli┼čimlerini etkileyen motor sorunlar ya┼čamaktad─▒r.
Konu┼čmayla ilgili kaslar─▒n gev┼ček olmas─▒ (hypotonia), zamanlama ve koordinasyon problemleri, konu┼čma ve
bunun yan─▒nda ├ži─čneme ve beslenme becerilerini etkilemektedir. Bunun yan─▒nda baz─▒ di┼č, damak, ├žene vb.
yap─▒larda baz─▒ farkl─▒l─▒klar da g├Âr├╝lmektedir. Kapan─▒┼č bozukluklar─▒ ve dilin a─č─▒z d─▒┼č─▒na ├ž─▒kmaya e─čilimli olmas─▒ da
yine s─▒kl─▒kla g├Âr├╝len bir durumdur.
down sendromu dilDown sendromlu ├žocuklar do─čum ├Âncesi ya da do─čumda tan─▒lan─▒r. Bu tan─▒n─▒n zamanlamas─▒, di─čer baz─▒
geli┼čimsel bozukluklara g├Âre olduk├ža avantajl─▒d─▒r. Bu y├╝zden aileler, ├žocuklar─▒nda dil-konu┼čma geli┼čiminde
herhangi bir muhtemel gecikmeye haz─▒rl─▒kl─▒ olabilirler. Bu da ailelere m├╝dahale konusunda erkenden giri┼čim
yapabilmek i├žin b├╝y├╝k bir avantaj sa─člar. Down sendromunda, di─čer dil ve konu┼čma bozukluklar─▒nda da s├Âz
konusu oldu─ču gibi erken m├╝dahale b├╝y├╝k ├Ânem ta┼č─▒r.
T├╝m bu nedenlerden dolay─▒ otizm vb. di─čer geli┼čimsel bozukluklara benzer ┼čekilde Down sendromlu
├žocuklar─▒n da dil ve konu┼čma terapisine ihtiyac─▒ bulunabilmektedir. Bu terapiler ├Âzetle, sesletim (artik├╝lasyon),
sesbilgisi (fonoloji) vb. bak─▒m─▒ndan dil ve konu┼čma geli┼čiminin desteklenmesine, anla┼č─▒labilirli─čin artt─▒r─▒lmas─▒na,
oral-motor sorunlarla ba┼č edilmesine, ├žocuklar─▒n s├Âzel ileti┼čime cesaretlendirilmesine ve ileti┼čim becerilerinin
geli┼čtirilmesine dayanmaktad─▒r. Down sendromlu ├žocuklar─▒n ileti┼čim i├žin hen├╝z konu┼čmay─▒ kullanamad─▒klar─▒
s├╝re├žte destekleyici ve alternatif ileti┼čim y├Ântemlerinden de destek al─▒nmaktad─▒r. Aileler, Down sendromlu bir
├žocu─ča sahip olacaklar─▒n─▒ ya da olduklar─▒n─▒ ├Â─črendiklerinde ├žocuklar─▒nda ne gibi bir dil edinimi s├╝reci
ger├žekle┼čebilece─či, ne gibi yakla┼č─▒mlar g├Âstermeleri ve hangi ev aktivite programlar─▒n─▒n uygulanmas─▒ gerekti─či
konusunda kritik d├Ânemler ka├ž─▒r─▒lmadan dan─▒┼čmanl─▒k almal─▒ ve gerekli haz─▒rl─▒klar─▒ yapmal─▒d─▒rlar.
alıntı:  http://www.ozelegitimforumu.com/konu-down-sendromunda-dil-ve-konusma-terapisi
Be Sociable, Share!

Bir Cevap Yaz─▒n