Down Sendromlu ├žocuklar─▒n e─čitimi

1.885 okundu
down sendromu

down sendromu

Down Sendromlu ├žocuklar─▒n b├╝y├╝me ve geli┼čimleri, di─čer ├žocuklarda oldu─ču gibi genetik yap─▒, ├ževre ko┼čullan ve ├žocu─čun duyu-hareket geli┼čimi, ki┼čilik olu┼čumu ve ├Â─črenme alanlar─▒ndaki yetenekleriyle de─čerlendirilir.Hareket Geli┼čimiDown Sendromlu ├žocuklarla normal ├žocuklar aras─▒ndaki en belirgin geli┼čimsel fark; geli┼čim h─▒z─▒ ve d├╝zeyiyle ilgilidir; yani ayn─▒ geli┼čim basamaklar─▒ farkl─▒ h─▒zla t─▒rman─▒l─▒r. ├ľrne─čin hareket geli┼čiminin temel g├Âstergelerinden olan emekleme, ayakta durma, s─▒ralama ve y├╝r├╝me gibi a┼čamalara,

Down Sendromlu ├žocuklarda daha uzun s├╝rede ula┼č─▒l─▒r. Ba┼čka bir organik sorunu olmayan Down Sendromlu ├žocuklar, 2 ya da 3 ya┼č─▒nda y├╝r├╝yebilirler. Zihinsel Geli┼čimiDown Sendromlu ├žocuklar─▒n zihinsel geli┼čimi, genelde 2-7 ya┼č─▒ndakilerin geli┼čim d├╝zeyindedir. Ancak, erken ba┼članan s├╝rekli e─čitim, bu ya┼č s─▒n─▒r─▒n─▒ daha ├╝st basamaklara ta┼č─▒yabilmektedir. Bu ├žocuklar─▒n dikkat s├╝releri k─▒sa, bellekleri zay─▒ft─▒r. Soyut kavran─▒lan ├Â─črenmede ├žok zorluk ├žekebilirler.

Y├╝r├╝d├╝kten bir-iki y─▒l kadar sonra konu┼čurlar. ─░lk s├Âzc├╝kleri 3 ya┼č civar─▒nda kullanmaya, c├╝mle kurmaya 6 ya┼č civar─▒nda ba┼člarlar. Al─▒c─▒ dil geli┼čimleri (kendisine s├Âylenenleri anlama), ifade edici dil geli┼čim d├╝zeyinden (ba─č─▒ms─▒z konu┼čabilme) daha y├╝ksektir. Sosyal geli┼čimleri, zihinsel geli┼čimlerinden genellikle iki-├╝├ž y─▒l ├Ândedir.Bu nedenle ├žo─ču kez olduklar─▒ndan zeki g├Âr├╝nebilirler.

├çevreleri ile uyumlu ili┼čkiler kurabilirler. Problemlerine ├Âzg├╝ karakteristik ├Âzellikler g├Âsterirler.Sosyal Geli┼čimiSevimli, ne┼čeli, d├╝nyayla bar─▒┼č─▒k, kar┼č─▒s─▒ndakilerin ya┼č─▒-konumu ne olursa olsun hemen yak─▒nl─▒k kurabilen, ama buna kar┼č─▒n inat├ž─▒, istemedi─či buseyi yapmayan, kendi yapabilece─či bir i┼či ba┼čkas─▒na yapt─▒rmaya e─čilimlidirler. Bunun i├žin anne ve baban─▒n ├žocu─ču a┼č─▒r─▒ bir bi├žimde korumas─▒, adeta onun eli-aya─č─▒ olmas─▒ geli┼čimini yava┼člatacakt─▒r.

Gerekti─činde f─▒rsatlar vererek, e─čitimciyle paralel bir ┼čekilde uygulamalar─▒ evde tekrar etmek yararl─▒ olacakt─▒r. Anne ve baban─▒n tutarl─▒ olmas─▒, al─▒nan kararlar─▒n uygulanmas─▒ ├žocu─čun ki┼čilik geli┼čiminde ├žok ├Ânemli bir yer tutmaktad─▒r.

Beceri Geli┼čimiDown Sendromlu ├žocuklar sa─čl─▒k sorunlar─▒ olmazsa, e─čitimde ├žok al─▒c─▒ olabilen ├žocuklard─▒r. ├ľd├╝l kullanma e─čitimlerinde ├žok etkili olabilir. B├╝y├╝k kas becerileri, ├Âz bak─▒m becerileri, alg─▒-dikkat-taklit-kavram becerileri ve sosyal becerileri sistemli ve uyumlu bir ├žal─▒┼čmayla belirli bir seviyeye getirilebilir. Ama, dil geli┼čimleri ge├ž ve zor ilerleyecektir. Bu konuda aile ├╝yeleri sab─▒rl─▒, ho┼čg├Âr├╝l├╝ olmak, ├žok ─▒srarc─▒ olmamal─▒d─▒r.

E─×─░T─░MLERE ERKEN BA┼×LANMASI
Down Sendromlu ├žocuklar, ya┼čamlar─▒n─▒n ilk haftalar─▒ndan itibaren sevgi, ┼čefkat, bak─▒m ve ├ževresel uyar─▒c─▒lara kar┼č─▒ duyarl─▒d─▒rlar. ─░lk g├╝nlerden ba┼člayarak, bebe─če uygulanacak duyu-hareket geli┼čimini destekleyici etkinliklerin planlamas─▒ ve s├╝rd├╝r├╝lmesi, gerek bebe─če gerekse aileye b├╝y├╝k yarar sa─člar.

Bebeklikte hareket geli┼čimini destekleyici egzersizlerle g├Ârsel-i┼čitsel uyar─▒c─▒lar, bu d├Ânemde uygulanabilecek en uygun destekleyici etkinliklerdir. Anneyle bebek aras─▒ndaki s─▒cak ili┼čkinin geli┼čim ve e─čitimdeki ├Ânemi b├╝y├╝kt├╝r. Anne, bebe─čini s─▒k s─▒k kuca─č─▒na almak, onunla yapt─▒klar─▒ hakk─▒nda konu┼čmal─▒d─▒r. Hi├žbir uzman ├žocu─čun belirli bir d├╝zeye ula┼čmas─▒na tek ba┼č─▒na yard─▒mc─▒ olamaz. Bu d├╝zeyi yakalaman─▒n birincil ko┼čulu anne ve baban─▒n e─čitime kat─▒l─▒m─▒d─▒r. Belirli becerilerin kazand─▒r─▒lmas─▒na y├Ânelik etkinliklerin g├╝nde iki kez 10-15 dakika s├╝rd├╝r├╝lmesi yeterlidir. Yo─čun e─čitim ├žocuk-ebeveyn ili┼čkisinde gerginlik yaratabilir. A┼č─▒r─▒l─▒klardan ka├ž─▒n─▒lmal─▒d─▒r. Ancak ├Ârne─čin; hareket kapasitesi ├žok s─▒n─▒rl─▒ olan bir ├žocu─čun ├ževresini tan─▒ma ve d├╝nyay─▒ alg─▒lamas─▒ son derece yetersiz oldu─čundan geli┼čiminin h─▒zl─▒ olmas─▒ beklenemez. Yo─čun e─čitim, geli┼čim duraklad─▒─č─▒ ve belirgin bir sorun ├ž─▒kt─▒─č─▒ zaman uygulanmal─▒d─▒r. Sorun ortadan kalk─▒nca normal e─čitim programlar─▒na ge├žilmelidir.

OKUL ├ľNCES─░ E─×─░T─░MLER─░N ├ľNEM─░

Erken e─čitimle i┼čitme ve g├Ârme sorunlu Down Sendromlu bebeklerde bu ┼čikayetler biraz olsun d├╝zeltilebilir. Kas gev┼čekli─či bebek jimnasti─či ile azalt─▒labilir. Erken e─čitim bebeklerin daha ne┼čeli ve g├╝venli olmalar─▒n─▒ sa─člar. E─čitim alan ├žocuklar─▒n aya─ča kalkma, y├╝r├╝me gibi becerileri, e─čitim almayanlara g├Âre daha ├Ânce geli┼čir, ├Âzbak─▒m becerileri kazanmalar─▒ da h─▒zlan─▒r. Geli┼čiminin ├žok iyi gitmesi, ├žocu─čun gelece─či hakk─▒nda kesin tahminlerde bulunmak i├žin yeterli olmayabilir.

Geli┼čim h─▒z─▒ bebeklikten ├žocuklu─ča ge├ži┼čte d├╝┼čme g├Âsterebilir. Bu d├╝┼č├╝┼č ├žocu─čun geli┼čiminin durdu─ču ve ya geriledi─či anlam─▒n─▒ ta┼č─▒maz. Zihin ve geli┼čim ya┼č─▒n─▒n, takvim ya┼č─▒ndan daha yava┼č ilerlemesi bu d├╝┼č├╝┼č├╝n temel nedenidir. Erken e─čitim almayan bebeklerde, geli┼čim ilerlemesi daha yava┼č olacakt─▒r. Bebeklikte ve ilk ├žocukluk y─▒llar─▒nda d├╝zenli ve sistemli bir ┼čekilde e─čitim alan ├žocuklar, okul ├Âncesi e─čitim kurumlar─▒na devam etmeye haz─▒r hale gelebilirler.
B─░REYSEL VE GRUP E─×─░T─░MLER─░
S├╝rekli hareket yetene─čine kavu┼čmu┼č hafif (50-70 IQ) veya orta derecede (30-50 IQ) zihinsel geli┼čim gerili─či olan Down Sendromlu ├žocuklar─▒n, kurumlarda ya┼č─▒tlar─▒yla beraber grup e─čitimi almalar─▒, geli┼čimini olumlu y├Ânde etkiler. Hafif derecede zihinsel geli┼čim gerili─či olan Down Sendromlu ├žocuklar, bir├žok beceriyi normal ya┼č─▒tlar─▒ndan genellikle iki-├╝├ž y─▒l sonra kazan─▒rlar.

E─čitimlerinin temel hedefleri dikkat geli┼čmesi, komut alma, hareket geli┼čimi ve grup i├ži ileti┼čim olmal─▒d─▒r. Down Sendromlu ├žocuklar─▒n e─čitiminde m├╝zik, sanat, oyun ve draman─▒n ├Âzel ├Ânemi vard─▒r. Bu ├žocuklar─▒n m├╝zi─če kar┼č─▒ duyarl─▒l─▒klar─▒ fazlad─▒r. Ses ve hareket ritmi b├╝y├╝k oranda ilgilerini ├žeker.

Davul ve zil ├žalmak, ┼čark─▒ s├Âylemek, dans etmek onlar─▒ en fazla ne┼čelendiren etkinliklerdir. M├╝zik ve dans─▒n e─čitim programlar─▒nda etkin bir ┼čekilde kullan─▒lmas─▒ dil geli┼čimini desteklemesi a├ž─▒s─▒ndan yararl─▒d─▒r. Sanat ├žal─▒┼čmalar─▒ down Sendromlu ├žocuklar─▒n sosyalle┼čmelerini ve zihinsel yeterliliklerini geli┼čtirdi─či gibi, el-g├Âz e┼čg├╝d├╝m├╝n├╝ de sa─člar, kalem veya f─▒r├žay─▒ uygun ┼čekilde tutabilme,makas kullanma gibi beceriler, k├╝├ž├╝k kaslar─▒n kontrol edilebilmesine ├Ânayak olur ve g├Âz ile elin e┼čg├╝d├╝ml├╝ ├žal─▒┼čmas─▒n─▒ destekler. B├Âylece ├žizimlerini belirli bir d├╝zeye kadar getirmek m├╝mk├╝nd├╝r.

OYUN VE GEL─░┼×─░ME ETK─░S─░

Genelde oyun, ├Âzellikle de hayal oyunlar─▒ ├žocuklar─▒n geli┼čiminde ├žok ├Ânemli bir yere sahiptir. Down Sendromlu ├žocuklar oyunlar─▒ kendi ba┼člar─▒na ba┼člatamazlar. Oyun al─▒┼čkanl─▒─č─▒n─▒n kazan─▒lmas─▒nda yeti┼čkinin yard─▒m─▒na ihtiyac─▒ vard─▒r. Down Sendromlu ├žocuklar─▒n bir k─▒sm─▒ normal ilkokullara gecikmi┼č bir .ya┼čta da olsa ba┼člayabilmektedirler.
DAHA FAZLA ─░LG─░, ├ľZEN VE ANLAYI┼×!
Unutulmamal─▒d─▒r ki, Down Sendromlu bir ├žocu─ča sahip olmak, annenin veya baban─▒n su├žu de─čildir. Yap─▒lacak ┼čey, normal ├žocuklara oranla biraz daha fazla ilgi, ├Âzen ve anlay─▒┼č g├Âstermektir.

Konuyu haz─▒rlayan arkada┼ča te┼čekk├╝r ediyoruz.

Be Sociable, Share!

Bir Cevap Yaz─▒n