Category: Okul ├ľncesi

Okul ├ľncesinde dil geli┼čiminin ├Ânemi

okul ├Âncesi dil geli┼čimi

okul ├Âncesi dil geli┼čimi

Dil, insanlar─▒n d├╝┼č├╝nce, duygu, istek v.b. ya┼čant─▒lar─▒n─▒ birbirlerine aktarabilmelerini d─▒┼č d├╝nyay─▒ yorumlayarak kendi d├╝nyalar─▒na getirebilmelerini sa─člar. Dil sayesinde ge├žmi┼č ve gelecek zamandan s├Âz edebilir, bilinmeyeni ke┼čfedebilir, d├╝┼č├╝ncelerimizi yorumlar, kendi kendimizi ke┼čfedebiliriz. Ruhsal ve toplumsal ki┼čili─čimizin olu┼čmas─▒na katk─▒da bulunur, k├╝lt├╝r├╝m├╝z├╝n devam─▒n─▒ sa─člayan dil ile ba┼čkalar─▒n─▒, ├žocuklar─▒m─▒z─▒, ├Â─črencilerimizi etkiler, ├Â─čretir ya da onlar─▒ y├Ânlendirebiliriz. Dil d├╝nyaya a├ž─▒lan penceremizin biricik anahtar─▒d─▒r.

T├╝m insanlar dil ├Â─črenme potansiyeli ile d├╝nyaya gelirler. Bu bir ├Âr├╝mce─čin a─č ├Ârme yetene─čine, bir ku┼čun yuva kurma yetene─čine benzetilebilir. Ancak t├╝m insanlar do─čduklar─▒ ortamda konu┼čulan dili kullan─▒rlar. S─▒n─▒rl─▒ birimlere sonsuz ifade yarat─▒labilirler. Dilin yarat─▒c─▒ ├Âzelli─či insanlar─▒n iletim ve anlat─▒m g├╝c├╝n├╝ y├╝kseltir, de─či┼čik anlamlar kurulmas─▒n─▒ sa─člar. Dil potansiyeli ile dili kullanma becerisinin i├žerikleri farkl─▒d─▒r.

Ayn─▒ toplum i├žinde bireylerin birbirinden farkl─▒ dil kullan─▒mlar─▒ vard─▒r. Bireylerin ya┼ča, e─čitimlerine, ya┼čad─▒klar─▒ b├Âlgelere, ilgili alanlar─▒na g├Âre farkl─▒ dil kullan─▒mlar─▒ dilin bireysel y├Ân├╝n├╝ olu┼čturur.

├çocuklar─▒n b├╝y├╝me ver geli┼čmeleri do─čum an─▒ndan itibaren b├╝y├╝k bir ilgiyle izlenir. B├╝y├╝menin en h─▒zl─▒ oldu─ču ya┼čam─▒n ilk y─▒l─▒ ve bunu izleyen alt─▒ ya┼ča kadar olan d├Ânem olarak kabul edilmektedir. Bu d├Ânemde ├žocuklar─▒n zihinsel, dil, sosyal ve fiziksel geli┼čim alanlar─▒nda ya┼člar─▒na uygun ├Âzellikler g├Âstermeleri beklenmektedir. Ya┼čam─▒n ilk y─▒l─▒nda en h─▒zl─▒ geli┼čim fiziksel b├╝y├╝mede g├Âr├╝l├╝rken, ikinci y─▒l dilin en h─▒zl─▒ geli┼čti─či d├Ânem olarak kabul edilmektedir.

├çocu─čun dili kullanmay─▒ ├Â─črenmesi geli┼čimin en ├Ânemli g├Âstergelerinden birdir. ├ç├╝nk├╝ dil,belirli kurallara dayal─▒ semboller sistemidir. Konu┼čma ise, dili kullanarak s├Âzl├╝ ileti┼čim kurma y├Ântemidir. Her dilin s├Âzc├╝k, ses ve gramer yap─▒lar─▒ birbirinden farkl─▒d─▒r. Geli┼čimin do─čum ├Âncesinden ba┼člad─▒─č─▒ g├Âr├╝┼č├╝ne dayan─▒larak ├žocu─čun dille ilgili becerileri de bu andan itibaren ├Â─črendi─či kabul edilmektedir.

├çocu─čun dil geli┼čimi do─čumdan it itibaren izlendi─činde do─ču┼čtan getirdi─či bir ses kapasitesinin oldu─ču g├Âr├╝lmektedir. Do─čumdan sonraki ilk aylarda bebek a─člama, g├╝lme, h─▒├žk─▒rma, ba─č─▒rma gibi kendili─činden bir tak─▒m sesler ├ž─▒kar─▒rken, d─▒┼čardan i┼čitti─či sesleri de taklit etmeye ba┼člar. Ses taklitleri, hece tekrarlar─▒ ve ilk s├Âzc├╝─č├╝n s├Âylenmesi gibi dil geli┼čimindeki belirgin a┼čamalar izlenerek ├žocu─čun konu┼čulanlar─▒ anlamas─▒ ve konu┼čmaya ba┼člamas─▒ ger├žekle┼čir.

├çocuk olgunla┼čt─▒k├ža konu┼čma mekanizmas─▒ ├╝zerindeki denetimi artmaktad─▒r. ├çocu─čun biyolojik kapasitesinin yan─▒ s─▒ra ├ževrenin ve e─čitimin geli┼čim ├╝zerindeki etkinli─či de ├Ânem kazanmaktad─▒r. Bu nedenle ├žocu─čun ana dilini kazan─▒rken ge├žirdi─či a┼čamalarda e─čitimin destekleyici rol├╝nden yararlanmak gerekmektedir. ├çocu─čun ilk d├Ânemlerde konu┼čmas─▒ i├žin desteklenmesine, uygun ortamlar yarat─▒lmas─▒na ve uyar─▒c─▒lar sunulmas─▒na gereksinimi vard─▒r. Dil kullanabilmek do─ču┼čtan getirdi─čimiz bir yetenektir ama fitili ate┼člemek i├žin uyar─▒c─▒ ├ževreye ihtiya├ž vard─▒r. DarwinÔÇÖnin de dedi─či gibi t├╝r├╝n├╝n tatl─▒ melodisi anne dili ├žocu─čun ilk donan─▒m─▒d─▒r.

├çocukta dilin geli┼čmesi hem onu olgunla┼čmas─▒na hem de ├Â─črenmesine dayan─▒r. Bebeklikten sonraki y─▒llarda b├╝t├╝n normal ├žocuklar, hatta zeka d├╝zeyi normalin alt─▒nda olan b├╝y├╝k ├žocuklar ├ževrelerinde kullan─▒lan dili ├Â─črenirler. ├çocu─čun do─čduktan bir yeti┼čken oluncaya kadar ana dilini ├Â─črenme s├╝recini (dil geli┼čimi denir) ├žocuk arzu, istek ve ihtiya├žlar─▒n─▒ c├╝mlelerle dile getirir. Dil geli┼čiminin normal olmas─▒ i├žin zeka ve duyu organlar─▒n─▒ normal yap─▒da olmas─▒ gerekir. Dil geli┼čimin niteli─či ├žocu─čun zihinsel geli┼čimini belirler. Dil zihin geli┼čiminin en sa─čl─▒kl─▒ g├Âstergesidir.

Dil y├Ân├╝nden kusurlu olan ├žocuklar kendilerini ifade etmekte g├╝├žl├╝k ├žekerler. Bu durumda ├žocukta bir ├žok sorun ortaya ├ž─▒kmas─▒na neden olur. Dilin sa─čl─▒kl─▒ bir ┼čekilde geli┼čmesi ├žocu─čun di─čer geli┼čimlerini de olumlu y├Ânde etkiler. Bu y├╝zden dil geli┼čimine ├Ânem verip en etkin oldu─ču ├ža─čda yani okul ├Âncesi d├Ânemde bu alanda bol bol ├žal─▒┼čmalar yap─▒lmal─▒d─▒r. Dilin ├žok ├Ânemli oldu─ču herkes taraf─▒ndan bilinmekle birlikte buna ├žok fazla ├Ânem verilmemektedir. En ├Ânemli unsur bu d├Ânemde ├žocuklar─▒n dil geli┼čimini ilerletmek ve bunu yaparken fark─▒ metotlar kullanarak dili daha da zenginle┼čtirmektir.

├çocuklara drama, oyun, tiyatro, ┼čiir, tekerleme, parmak oyunlar─▒, hikaye anlatma, tekrarlama, yorumlama gibi ├žal─▒┼čmalar yapt─▒rtarak hem dili d├╝zg├╝n kullanmay─▒ ├Â─čretebilir hem de bunu yaparken ├žocu─čun zevk almas─▒n─▒ sa─člayabiliriz. ├çocuk bundan zevk al─▒rsa bu ├žal─▒┼čmalar─▒ daha ├žok yapar bu sayada dil geli┼čim d├Ânemini ├žok iyi bir ┼čekilde ge├žirmi┼č olur. Yani daha iyi bir diksiyonu, daha bir kelime haznesi, daha etkili bir konu┼čmas─▒, bunlara ba─čl─▒ olarak da daha iyi bir sosyal ├ževresi olu┼čur.

Okul ├Âncesinde dil geli┼čiminin ├Ânemi


Dil
┬ápotansiyeli ile dili kullanma becerisinin i├žerikleri farkl─▒d─▒r. Ayn─▒ toplum i├žinde
bireylerin birbirinden farkl─▒ dil kullan─▒mlar─▒ vard─▒r. Bireylerin ya┼ča, e─čitimlerine, ya┼čad─▒klar─▒

b├Âlgelere, ilgili alanlar─▒na g├Âre farkl─▒ dil kullan─▒mlar─▒ dilin bireysel y├Ân├╝n├╝ olu┼čturur.

├çocuklar─▒n b├╝y├╝me ver geli┼čmeleri do─čum an─▒ndan itibaren b├╝y├╝k bir ilgiyle izlenir.

B├╝y├╝menin en h─▒zl─▒ oldu─ču ya┼čam─▒n ilk y─▒l─▒ ve bunu izleyen alt─▒ ya┼ča kadar olan d├Ânem olarak

kabul edilmektedir. Bu d├Ânemde ├žocuklar─▒n zihinsel, dil, sosyal ve fiziksel geli┼čim alanlar─▒nda

ya┼člar─▒na uygun ├Âzellikler g├Âstermeleri beklenmektedir. Ya┼čam─▒n ilk y─▒l─▒nda en h─▒zl─▒ geli┼čim

fiziksel b├╝y├╝mede g├Âr├╝l├╝rken, ikinci y─▒l dilin en h─▒zl─▒ geli┼čti─či d├Ânem olarak kabul

edilmektedir. ├çocu─čun dili kullanmay─▒ ├Â─črenmesi geli┼čimin en ├Ânemli g├Âstergelerinden birdir.

├ç├╝nk├╝ dil,belirli kurallara dayal─▒ semboller sistemidir. Konu┼čma ise, dili kullanarak s├Âzl├╝

ileti┼čim kurma y├Ântemidir. Her dilin s├Âzc├╝k, ses ve gramer yap─▒lar─▒ birbirinden farkl─▒d─▒r.

Geli┼čimin do─čum ├Âncesinden ba┼člad─▒─č─▒ g├Âr├╝┼č├╝ne dayan─▒larak ├žocu─čun dille ilgili becerileri de

bu andan itibaren ├Â─črendi─či kabul edilmektedir.

├çocu─čun┬ádil geli┼čimi┬ádo─čumdan it itibaren izlendi─činde do─ču┼čtan getirdi─či bir ses

kapasitesinin oldu─ču g├Âr├╝lmektedir. Do─čumdan sonraki ilk aylarda bebek a─člama, g├╝lme,

h─▒├žk─▒rma, ba─č─▒rma gibi kendili─činden bir tak─▒m sesler ├ž─▒kar─▒rken, d─▒┼čardan i┼čitti─či sesleri de

taklit etmeye ba┼člar. Ses taklitleri, hece tekrarlar─▒ ve ilk s├Âzc├╝─č├╝n s├Âylenmesi gibi dil

geli┼čimindeki belirgin a┼čamalar izlenerek ├žocu─čun konu┼čulanlar─▒ anlamas─▒ ve konu┼čmaya

ba┼člamas─▒ ger├žekle┼čir. ├çocuk olgunla┼čt─▒k├ža konu┼čma mekanizmas─▒ ├╝zerindeki denetimi

artmaktad─▒r. ├çocu─čun biyolojik kapasitesinin yan─▒ s─▒ra ├ževrenin ve e─čitimin geli┼čim

├╝zerindeki etkinli─či de ├Ânem kazanmaktad─▒r. Bu nedenle ├žocu─čun ana dilini kazan─▒rken

ge├žirdi─či a┼čamalarda e─čitimin destekleyici rol├╝nden yararlanmak gerekmektedir. ├çocu─čun ilk

d├Ânemlerde konu┼čmas─▒ i├žin desteklenmesine, uygun ortamlar yarat─▒lmas─▒na ve uyar─▒c─▒lar

sunulmas─▒na gereksinimi vard─▒r.

Dil kullanabilmek do─ču┼čtan getirdi─čimiz bir yetenektir ama fitili ate┼člemek i├žin uyar─▒c─▒

├ževreye ihtiya├ž vard─▒r. DarwinÔÇÖnin de dedi─či gibi t├╝r├╝n├╝n tatl─▒ melodisi anne dili ├žocu─čun ilk

donan─▒m─▒d─▒r.

├çocukta┬ádilin geli┼čmesi┬áhem onu olgunla┼čmas─▒na hem de ├Â─črenmesine dayan─▒r.

Bebeklikten sonraki y─▒llarda b├╝t├╝n normal ├žocuklar, hatta zeka d├╝zeyi normalin alt─▒nda olan

b├╝y├╝k ├žocuklar ├ževrelerinde kullan─▒lan dili ├Â─črenirler. ├çocu─čun do─čduktan bir yeti┼čken

oluncaya kadar ana dilini ├Â─črenme s├╝recini (dil geli┼čimi denir) ├žocuk arzu, istek ve

ihtiya├žlar─▒n─▒ c├╝mlelerle dile getirir. Dil geli┼čiminin normal olmas─▒ i├žin zeka ve duyu

organlar─▒n─▒ normal yap─▒da olmas─▒ gerekir. Dil geli┼čimin niteli─či ├žocu─čun zihinsel geli┼čimini

belirler. Dil zihin geli┼čiminin en sa─čl─▒kl─▒ g├Âstergesidir. Dil y├Ân├╝nden kusurlu olan ├žocuklar

kendilerini ifade etmekte g├╝├žl├╝k ├žekerler. Bu durumda ├žocukta bir ├žok sorun ortaya

├ž─▒kmas─▒na neden olur. Dilin sa─čl─▒kl─▒ bir ┼čekilde geli┼čmesi ├žocu─čun di─čer geli┼čimlerini de

olumlu y├Ânde etkiler.

Bu y├╝zden dil geli┼čimine ├Ânem verip en etkin oldu─ču ├ža─čda yani okul ├Âncesi d├Ânemde bu

alanda bol bol ├žal─▒┼čmalar yap─▒lmal─▒d─▒r. Dilin ├žok ├Ânemli oldu─ču herkes taraf─▒ndan bilinmekle

birlikte buna ├žok fazla ├Ânem verilmemektedir.

En ├Ânemli unsur bu d├Ânemde ├žocuklar─▒n dil geli┼čimini ilerletmek ve bunu yaparken fark─▒

metotlar kullanarak dili daha da zenginle┼čtirmektir. ├çocuklara┬ádrama, oyun, tiyatro, ┼čiir,

tekerleme, parmak oyunlar─▒, hikaye anlatma, tekrarlama, yorumlama gibi ├žal─▒┼čmalar

yapt─▒rtarak hem dili d├╝zg├╝n kullanmay─▒ ├Â─čretebilir hem de bunu yaparken ├žocu─čun zevk

almas─▒n─▒ sa─člayabiliriz.

├çocuk bundan zevk al─▒rsa bu ├žal─▒┼čmalar─▒ daha ├žok yapar bu sayada dil geli┼čim d├Ânemini

├žok iyi bir ┼čekilde ge├žirmi┼č olur. Yani daha iyi bir diksiyonu, daha bir kelime haznesi, daha

etkili bir konu┼čmas─▒, bunlara ba─čl─▒ olarak da daha iyi bir sosyal ├ževresi olu┼čur.

Okul ├ľncesi D├Ânemde ├çocuklarda G├Âr├╝len Korkular

Korku, canl─▒ varl─▒klar─▒n, g├Âr├╝nen ve g├Âr├╝nmeyen tehlikeler kar┼č─▒s─▒nda g├Âsterdikleri en do─čal tepkidir. Korku ├Âzel bir ki┼čiye, nesneye ya da duruma kar┼č─▒ g├Âsterilen heyecansal bir tepkidir. Fobi ise ger├žek herhangi bir tehlike yokken duyulan g├╝├žl├╝, a┼č─▒r─▒ ve ger├žek d─▒┼č─▒ bir korkudur.

2-6 ya┼č aras─▒ndaki ├žocuklar ├žok fazla say─▒da korku ya┼čamaktad─▒rlar. Bu ya┼čtaki ├žocuklar─▒n g├╝├žs├╝zl├╝─č├╝ ve bilmediklerinin ├žoklu─ču d├╝┼č├╝n├╝lecek olursa korkular─▒n ├žok fazla olu┼ču anla┼č─▒labilir. ├ç├╝nk├╝ korkular─▒n geli┼čimi; sosyal geli┼čim, ki┼čilik geli┼čimi ve bili┼čsel geli┼čimle ├žok yak─▒ndan ilgilidir. ├çocuklar b├╝y├╝d├╝k├že, ├ževrelerini tan─▒d─▒k├ža, bedensel ve zihinsel yetenekleri geli┼čtik├že korkular─▒yla daha kolay ba┼ča ├ž─▒kabilirler.

2-3 ya┼č ├žocuklar─▒, y├╝ksek seslerden, elektrik s├╝p├╝rgesinden, g├Âk g├╝r├╝lt├╝s├╝nden, hatta tuvaletin sifonunun ├žekilmesinden korkabilir. ├ť├ž ya┼č─▒ndan itibaren somut olaylar─▒n yan─▒ s─▒ra d├╝┼čler ve hayal edilen ┼čeylerde korku kayna─č─▒ olmaya ba┼člar. Bunun nedeni ├žocu─čun bu d├Ânemde hayal g├╝c├╝n├╝n geli┼čmekte ve hayalle ger├že─či ay─▒rt etmekte zorlanmas─▒d─▒r. ├ľrne─čin bu ya┼čtaki bir ├žocuk, bir insan─▒n canavara d├Ân├╝┼čebilece─čini ya da seyretti─či bir ├žizgi film kahraman─▒n─▒n pencereden s├╝z├╝lerek i├žeri girebilece─čini d├╝┼č├╝nebilir. Bu d├Ânemde d├╝┼č├╝nme kat─▒ ve ├žocu─ča ├Âzel olma e─čilimindedir. Bu nedenle ├žocuklar ak─▒ld─▒┼č─▒, heyecansal tepkiler ve fobiler geli┼čtirebilirler. Genellikle 3-6 ya┼č aras─▒ndaki ├žocuklar, karanl─▒ktan, yaln─▒z kalmaktan, anneden ayr─▒ kalmaktan, dilenciden, hayaletlerden, devlerden v.b. unsurlardan korkarlar. 6 ya┼č─▒nda hayalet korkusunda art─▒┼č g├Âr├╝l├╝r. S─▒k s─▒k ÔÇťyata─č─▒m─▒n alt─▒nda biri varÔÇŁ diyerek odalar─▒nda yatmak istemeyebilirler.

├ľzellikle bu ya┼člarda anne ve babadan ayr─▒ kalmak ├žocuklarda tedirginli─če ve korkuya yol a├žar. Kalabal─▒kta birka├ž dakika annesinden ayr─▒ kalan 3-4 ya┼č─▒ndaki bir ├žocuk ├žok b├╝y├╝k bir korku ve panik ya┼čar. G├Âzlerinden korku ve ┼ča┼čk─▒nl─▒k okunur, y├╝ksek sesle ve ba─č─▒rarak a─člar. Ger├žekten ├žocuklar─▒n ya┼čayabilece─či en b├╝y├╝k korku, annenin gitmesi, anne veya baban─▒n onu terk etmesi ve ortal─▒kta kimsesiz kalmas─▒d─▒r. Her tehlikede s─▒─č─▒nd─▒─č─▒ anne ve babas─▒n─▒n kendisini terk edip gitme olas─▒l─▒─č─▒, ├žocu─ču tedirgin eder ve g├╝venini azalt─▒r.

Anne babalar, b├╝y├╝k anne ve b├╝y├╝k babalar bazen korkuyu bir disiplin arac─▒ olarak kullan─▒rlar. Bu nedenle fark─▒nda olmadan ├žocuklar─▒n ya┼čam boyu izlerini ta┼č─▒yabilece─či korkular─▒n temelini olu┼čtururlar.

Korku ko┼čullanma yoluyla da geli┼čebilir. Bu nedenle her bireyin korkusu farkl─▒d─▒r. Y├╝ksek bir yerden d├╝┼čerek can─▒ ├žok yanm─▒┼č bir ├žocuk, b├╝y├╝k olas─▒l─▒kla yeti┼čkinlik d├Âneminde de y├╝ksek yerlerin yak─▒n─▒ndan ge├žerken tedirgin olacakt─▒r.

Ko┼čullanman─▒n yan─▒ s─▒ra korkular anne babay─▒ ├Ârnek alarak veya onlar─▒n anlatt─▒─č─▒ ├Âyk├╝lerden simgesel olarak da kazan─▒labilirler. Baz─▒ ├žocuklar hi├ž korkutulmad─▒klar─▒ halde ├╝rkek ve korkakt─▒rlar. Genellikle bu ├žocuklar─▒n aileleri bir├žok korkuya sahiptir. Anne veya baban─▒n bir nesne ya da durumdan korkmas─▒ halinde e─čer ├žocuk bu korkuyu g├Âzl├╝yorsa, ayn─▒ nesne veya durumdan korkacakt─▒r. ├ľrne─čin sokakta g├Ârd├╝─č├╝ k├Âpekten, evde kar┼č─▒la┼čt─▒─č─▒ ├že┼čitli b├Âceklerden korkan bir anne ├žocu─čuna da ayn─▒ korkular─▒ yerle┼čtirecektir.

Bu tutumlar─▒n d─▒┼č─▒nda korkuya zemin haz─▒rlayan en ├Ânemli ortamlardan biri de anne ve baban─▒n a┼č─▒r─▒ koruyucu ve kollay─▒c─▒ olmas─▒d─▒r. Her hareketi, bir zarar g├Âr├╝r endi┼česiyle engellenmi┼č bir ├žocuk, neyin tehlikeli, neyin tehlikesiz oldu─čunu ├Â─črenemez. Her ┼čeyden hatta kendi g├Âlgesinden bile tedirgin olur.

├çocuklar─▒n korkular─▒yla ba┼ča ├ž─▒kabilmelerinde yeti┼čkinlerin de b├╝y├╝k rol├╝ oldu─ču unutulmamal─▒d─▒r.

Bunun i├žin;

*├çocu─čun korkusuna sayg─▒ g├Âsterilmelidir. ├çocu─čun korkusuyla alay etmek onu g├╝l├╝n├ž duruma d├╝┼č├╝rmek yap─▒lmamas─▒ gerekenlerin ba┼č─▒nda gelmektedir. Bu t├╝r davran─▒┼člar ├žocu─ču k├╝sk├╝nl├╝─če g├Ât├╝rebildi─či gibi anla┼č─▒lmad─▒─č─▒ inanc─▒n─▒ da verebilir.

* ├çocu─čun korktu─ču ┼čeye yava┼č yava┼č al─▒┼čmas─▒ sa─članmal─▒d─▒r. Korku asla birden bire giderilemez, al─▒┼čt─▒ra al─▒┼čt─▒ra giderilebilir. Karanl─▒ktan korkan bir ├žocu─ču, ─▒┼č─▒─č─▒ yava┼č yava┼č azaltarak karanl─▒─ča al─▒┼čt─▒rmak gibi.

*├çocu─čun korkular─▒n─▒n ge├žici oldu─čuna g├╝venip sab─▒rl─▒ davran─▒lmal─▒d─▒r. ├çocuklar─▒n b├╝y├╝d├╝k├že korkular─▒n─▒n ├╝stesinden gelebilecekleri unutulmamal─▒d─▒r. ├çocuklar korkular─▒ndan daha ├žabuk b├╝y├╝rler.

*├çocuklara g├╝ven verilmesi ve ya┼č─▒tlar─▒n, anne babalar─▒n, karde┼člerin model al─▒nmas─▒ yoluyla korkular azalt─▒labilir ya da ortadan kald─▒r─▒labilir. ├çocuk, kendi ya┼č─▒tlar─▒n─▒n korkusuzca yapt─▒klar─▒ i┼čleri g├Âr├╝p i┼čitirse, kendi de bu ÔÇťcesurÔÇŁ ├žocuklar gibi olmaya ├žal─▒┼č─▒r ve korkusundan kurtulma y├Ân├╝nde ad─▒m atar. Ayr─▒ca ├žocuklar─▒n, korkular─▒yla ilgili olarak s├Âylediklerini dinlemek ve onlara g├╝ven vermek sorunun ├ž├Âz├╝lmesini kolayla┼čt─▒r─▒r

├žocuk, okul ├Âncesi, anaokulu,

Psk.Nilay Torbal─▒ ├ľZT├ťRK

zihinengellier.com