Category: Formlar

Bep Haz─▒rlama ekibi

BEP HAZIRLAYACAK EK─░B─░N OLU┼×TURULMASI

├ľzel e─čitim ve kayna┼čt─▒rma uygulamalar─▒ yap─▒lan okul ve kurumlarda, ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireyler i├žin, BEPÔÇÖin geli┼čtirilmesi, uygulanmas─▒, izlenmesi ve de─čerlendirilmesi amac─▒yla BEP geli┼čtirme birimi olu┼čturulur. Bu birimlerin, yak─▒n ├ževrelerinde birim kurulamayan kurumlardaki ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireylere de destek e─čitim vermesi i├žin hizmet alanlar─▒ ├Âzel e─čitim hizmetleri kurulu taraf─▒ndan belirlenir.

BEPÔÇÖi BEP Geli┼čtirme Birimi Haz─▒rlar.
Kurum m├╝d├╝r├╝ veya g├Ârevlendirece─či m├╝d├╝r yard─▒mc─▒s─▒n─▒n ba┼čkanl─▒─č─▒nda,

├× Gezerek ├Âzel e─čitim g├Ârevi verilen ├Â─čretmen,
├× Aile,
├× ├ľzel e─čitime ihtiyac─▒ olan ├Â─črenci,
├× Rehber ├Â─čretmen-psikolojik dan─▒┼čman,
├× E─čitim programlar─▒ haz─▒rlamakla g├Ârevli ├Â─čretmen,
├× ├ľzel e─čitime ihtiyac─▒ olan ├Â─črencinin s─▒n─▒f ├Â─čretmeni veya haz─▒rlanan program─▒n i├žeri─čine uygun bran┼č ├Â─čretmeni,
gerekti─činde izleme tan─▒lama ve de─čerlendirme
ekibinden g├Ârevli bir ki┼čiden olu┼čur.
Bep Geli┼čtirme Birimi ├ťyelerinin G├Ârevleri Nelerdir?
Ba┼čkan,
1.Birimi olu┼čturur, ├╝yeleri belirler, toplant─▒lar─▒ planlar.
2.Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒ geli┼čtirilmesi, uygulanmas─▒, izlenmesi ve de─čerlendirilmesi s├╝recinde, bireyin ihtiya├žlar─▒ do─črultusunda kurum i├ži d├╝zenlemeleri yapar.
3. Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒ geli┼čtirilmesi s├╝recinde yap─▒lan ├žal─▒┼čmalar─▒, de─čerlendirmeleri izler, ihtiya├ž duyulan ara├ž-gerecin geli┼čtirilmesi veya sa─članmas─▒ i├žin ├Âzel e─čitim hizmetleri kurulu ile e┼čg├╝d├╝ml├╝ ├žal─▒┼č─▒r.
Gezerek ├ľzel E─čitim G├Ârevi Verilen ├ľ─čretmen:
Kurumun olanaklar─▒na ve bireyin ihtiya├žlar─▒na g├Âre haz─▒rlanan bireysel e─čitim planlar─▒n─▒, kayna┼čt─▒rma uygulamalar─▒ yap─▒lan kurumlar ile ├Âzel e─čitim kurumlar─▒nda uygular.
1.De─čerlendirme ├Âl├žeklerinin geli┼čtirilmesinde g├Âr├╝┼č├╝n├╝ bildirir.
2.Gerekti─činde bireye, aileye, ├Â─čretmene ve kuruma bilgi verir.
├ľ─čretmen:
1.Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim programlar─▒n─▒n haz─▒rlanmas─▒nda, uygulanmas─▒nda ve de─čerlendirilmesinde etkin g├Ârev al─▒r.
2.Planlanan e─čitim programlar─▒n─▒ uygulamaya d├Ân├╝┼čt├╝r├╝r.
3.Bireyin geli┼čimine g├Âre yeni bireysel e─čitim program─▒ ├Ânerileri haz─▒rlar.
Aile:
1.Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒n─▒n geli┼čtirilmesi s├╝recinde ihtiya├žlar─▒n─▒ iletir.
2.├çocu─ču ile ilgili hedeflerini ve planlar─▒n─▒ belirtir.
3.E─čitim program─▒n─▒n uygulanmas─▒ s─▒ras─▒nda ├žal─▒┼čmalara etkin bir ┼čekilde kat─▒l─▒r, gerekti─činde e─čitim ara├ž gere├ž deste─či sa─člar.
├ľzel E─čitime ─░htiyac─▒ Olan Birey:
1.Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim programlar─▒n─▒n haz─▒rlan─▒┼č─▒ s─▒ras─▒nda kendi ihtiya├žlar─▒ ve isteklerini belirtir.
2.├çal─▒┼čmalara etkin bi├žimde kat─▒l─▒r.
3.De─čerlendirme sonras─▒nda ├ž─▒kan e─čitim ├Ânlemi ve y├Âneltme karar─▒nda iste─čini belirtir.
Rehber ├ľ─čretmen Psikolojik Dan─▒┼čman:
1.Bireyin ├Âzel e─čitim ihtiyaclar─▒ do─črultusunda g├Âr├╝┼č├╝n├╝ belirtir ve bireye rehberlik yapar.
2.Bireyin geli┼čimini izler.
E─čitsel Tan─▒lama, ─░zleme ve De─čerlendirme Ekibi Temsilcisi:
1.Birey i├žin saptanan destek e─čitim hizmetlerinin uygulanmas─▒nda rehberlik eder.
2.Bireyin geli┼čimini okul rehberlik ve psikolojik dan─▒┼čma hizmetleri servisi ile i┼čbirli─či i├žinde izler.

E─čitim Programlar─▒ Haz─▒rlamakla G├Ârevlendirilen ├ľ─čretmen:
1.Bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim programlar─▒n─▒n haz─▒rlanmas─▒nda, uygulanmas─▒nda ve de─čerlendirilmesinde etkin g├Ârev al─▒r.
2.De─čerlendirme ├Âl├žekleri geli┼čtirir. ─░htiya├ž duyulan ara├ž-gerecin geli┼čtirilmesi veya sa─članmas─▒ i├žin ba┼čkan ile e┼č g├╝d├╝ml├╝ ├žal─▒┼č─▒r.
3.Bireyin geli┼čimine g├Âre yeni bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim program─▒ ├Ânerileri haz─▒rlar.
4.Gerekti─činde bireye, aileye, ├Â─čretmene dan─▒┼čmanl─▒k yapar

─░┼č Ba┼čvuru Formu

…….MERKEZ─░┬á─░┼× BA┼×VURUSU FORMU┬á┬á

E-Posta Adresiniz
─░sim Soyisim:
Do─čum Yeri:
Do─čum Tarihi:
N├╝fus’a Kay─▒tl─▒ Oldu─čunuz Yer:
İkametgâh Adresiniz:
Ev Telefonu:
Cep Telefonu:
├ľ─črenim Durumu: Lise ├ťniversite Doktora
Ald─▒─č─▒n─▒z sertifika ve e─čitimler:
Askerlik Durumunuz:
Daha ├ľnce ├ľzel E─čitimde ├çal─▒┼čt─▒n─▒z m─▒:?
├çal─▒┼čt─▒ysan─▒z, Nerde ├çal─▒┼čt─▒n─▒z:
Ne Kadar S├╝re ├çal─▒┼čt─▒n─▒z:
Kurumumuzda Hangi Birimde ├çal─▒┼čmak ─░sterseniz : (E─čitim, idar├«, Yrd. Pers.)
En son ├çal─▒┼čt─▒─č─▒n─▒z Kurum:
Giri┼č Tarihiniz:
├ç─▒k─▒┼č Tarihiniz:
─░┼čten Ayr─▒lma Nedeni:
Hakk─▒n─▒zda Referans Verebilece─činiz Ki┼či Adres ve Telefonlar─▒:
1. Ki┼či:
2. Ki┼či:
Bilgisayar Kullanmay─▒ biliyor musunuz : ?
Kullanabildi─činiz Programlar:
Talep Etti─činiz ├ťcret (ayl─▒k) :
Medeni Hali:

Belirli s├╝reli i┼č s├Âzle┼čmesi

BEL─░RL─░ S├ťREL─░ ─░┼× S├ľZLE┼×MES─░
A┼ča─č─▒da isim (unvan) ve adresleri yaz─▒l─▒ bulunan i┼čveren ile Personel aras─▒nda, tamamen kendi istek ve serbest iradeleri ile ve belirtilen ┼čartlarla ” BEL─░RL─░ S├ťREL─░ ─░┼× S├ľZLE┼×MES─░” yap─▒lm─▒┼čt─▒r. Taraflar bundan sonra “i┼čveren” ve “Personel” olarak an─▒lacakt─▒r.1. TARAFLAR─░┼×VEREN─░N

Ad─▒ soyad─▒ (├╝nvan─▒) :
Adresi :

─░┼×├ç─░N─░N

Ad─▒ soyad─▒ :
Baba ad─▒ :
Do─čum yeri ve y─▒l─▒ :
─░kamet adresi :

2. ─░┼×├ç─░N─░N ├çALI┼×MA YER─░: ┬á─░┼čverenin………………..s─▒n─▒rlar─▒ i├žindeki de─či┼čik i┼čyerlerinde, i┼čveren veya velinin g├Âsterece─či yerler.3. YAPILACAK ─░┼×: ┬á…………………………………..4.S├ľZLE┼×MEN─░N S├ťRES─░ : ┬á┬á….Y─▒l………..Ay s├╝reli olan bu i┼č s├Âzle┼čmesi, …../…../………. tarihinde ba┼člam─▒┼č olup, …../…./…… tarihinde her hangi bir bildirim yap─▒lmaks─▒z─▒n kendili─činden sona erer. ─░┼čveren gerekti─činde s├╝resi dolmadan da s├Âzle┼čmeyi feshedebilir.5. ─░┼×E BA┼×LAMA TAR─░H─░: …./…../……..6. DENEME S├ťRELER─░: ┬áDeneme s├╝resi iki ayd─▒r. Taraflar, bu s├╝re i├žinde i┼č s├Âzle┼čmesini ihbars─▒z ve tazminats─▒z feshedebilirler.7. ├çALI┼×MA S├ťRELER─░: Haftal─▒k ├žal─▒┼čma s├╝resi en ├žok 45 saattir. Bu s├╝re, haftan─▒n ├žal─▒┼č─▒lan g├╝nlerine e┼čit ┼čekilde b├Âl├╝nerek uygulan─▒r.Ancak, 45 saatlik haftal─▒k normal ├žal─▒┼čma s├╝resi, i┼čveren taraf─▒ndan gerekli g├Âr├╝ld├╝─č├╝nde:a) Haftan─▒n ├žal─▒┼č─▒lan g├╝nlerine, g├╝nde 11 saati a┼čmamak ko┼čulu ile farkl─▒ ┼čekillerde da─č─▒t─▒labilir. Ayr─▒ca, i┼čin niteli─či ve ┼čartlar─▒na g├Âre, i┼če ba┼člama ve biti┼č saatleri de, Personeller i├žin farkl─▒ ┼čekillerde d├╝zenlenebilir ve gerekli─činde de─či┼čtirilebilir.b) 45 saatlik haftal─▒k normlar ├žal─▒┼čma s├╝resinin, haftan─▒n ├žal─▒┼č─▒lan g├╝nlerine farkl─▒ ┼čekillerde da─č─▒t─▒larak ├žal─▒┼č─▒lmas─▒ durumunda, iki ayl─▒k ├žal─▒┼čma s├╝resi i├žinde, Personelin haftal─▒k ortalama normlar ├žal─▒┼čma s├╝resi 45 saati a┼čamaz.c) Ara dinlenme zamanlar─▒ i┼čveren taraf─▒ndan belirlenir.d) Personel bu maddede ├žal─▒┼čma ┼čekil ve ┼čartlar─▒n─▒ pe┼činen kabul eder.8. FAZLA ├çALI┼×MA: ┬á─░┼čveren, ├╝lkenin genel yararlar─▒, i┼čin niteli─či veya ├╝retimin art─▒r─▒lmas─▒ gibi nedenlerle Personelye, g├╝nl├╝k toplam ├žal─▒┼čma s├╝resi 11 saati a┼čmamak ko┼čulu ile, y─▒lda 270 saate kadar fazla ├žal─▒┼čma yapt─▒rabilir.Haftal─▒k 45 saati a┼čan ├žal─▒┼čmalar fazla ├žal─▒┼čma say─▒l─▒r. Ancak, denkle┼čtirme esas─▒ uyguland─▒─č─▒ durumlarda, Personelin iki ayl─▒k s├╝re i├žindeki haftal─▒k ortama ├žal─▒┼čma s├╝resi 45 saati a┼čmamak ko┼čulu ile baz─▒ haftalarda 45 saatten fazla ├žal─▒┼čt─▒rma olsa dahi, bu haftalardaki 45 saati a┼čan ├žal─▒┼čma s├╝releri fazla ├žal─▒┼čma say─▒lmaz ve fazla ├žal─▒┼čma ├╝creti ├Âdenmez.9. TELAF─░ ├çALI┼×MASI: ┬áZorunlu nedenlerle i┼čin durmas─▒, ulusal bayram ve genel tatillerden ├Ânce veya sonra i┼čyerinin tatil edilmesi veya benzer nedenlerle normal ├žal─▒┼čma s├╝relerinin ├Ânemli ├Âl├ž├╝de alt─▒nda ├žal─▒┼č─▒lmas─▒ ya da i┼čin t├╝m├╝yle durdurulmas─▒ veya Personelin talebi ile kendisine izin verilmesi hallerinde, i┼čveren, iki ay i├žerisinde Personele, ├žal─▒┼č─▒lmayan bu s├╝reler kar┼č─▒l─▒─č─▒ olarak telafi ├žal─▒┼čmas─▒ yapt─▒rabilir.Telafi ├žal─▒┼čmas─▒, g├╝nl├╝k en ├žok ├žal─▒┼čma s├╝resi olan 11 saati ve g├╝nde en fazla 3 saati a┼čamaz. tatil g├╝nlerinde telafi ├žal─▒┼čmas─▒ yapt─▒r─▒lamaz. Telafi ├žal─▒┼čmas─▒ fazla ├žal─▒┼čma say─▒lmaz ve kar┼č─▒l─▒─č─▒nda fazla ├žal─▒┼čma ├╝creti ├Âdenmez.

┬á10. ├ťCRET : Personelin ayl─▒k NET/BR├ťT ├╝creti …………………………….TL dir. Personelin ├╝creti kural olarak imza kar┼č─▒l─▒─č─▒nda kendisine ├Âdenir. Ancak Personelin yaz─▒l─▒ talebi ile belirledi─či ve bu talebin alt─▒nda tatbiki imzas─▒ bulunan mutemedine de yine imzas─▒ kar┼č─▒l─▒─č─▒nda ├Âdenebilir.
11. FAZLA ├çALI┼×MA ├ťCRET─░ : Personelin her bir saat fazla ├žal─▒┼čmas─▒ i├žin i┼čverence ├Âdenecek fazla ├žal─▒┼čma ├╝creti, Personelin normal ├žal─▒┼čma ├╝cretinin saat ba┼č─▒na d├╝┼čen miktar─▒n─▒n y├╝zde elli art─▒r─▒lm─▒┼č tutar─▒d─▒r.
12. ├ťCRET ├ľDEME ZAMANI : Personel ├╝creti ayda bir ├Âdenir. Her ay─▒n ├╝creti, m├╝cbir bir neden olmad─▒k├ža, her ay─▒n ├╝creti, ├Âdeme g├╝n├╝nde itibaren en ge├ž 20 g├╝n i├žinde ├Âdenir.
13. ├ľZEL ┼×ARTLAR :a) ─░┼čverenin, Personellerin bir b├Âl├╝m├╝ne veya t├╝m├╝ne s├Âzle┼čme gere─či olmaks─▒z─▒n, te┼čvik ama├žl─▒ olarak yapaca─č─▒ s├╝reklilik arz etmeyen nakdi ayni ├Âdemeler, Personeller bak─▒m─▒ndan kazan─▒lm─▒┼č hak niteli─činde olmay─▒p, tekrarlanaca─č─▒ anlam─▒na gelmez.b) Personel, i┼čyerinde, ├žal─▒┼čma mevzuat─▒ ve i┼čveren taraf─▒ndan belirlenmi┼č bulunan ├žal─▒┼čma ┼čartlar─▒na, i┼č disiplinine, i┼č sa─čl─▒─č─▒ ve i┼č g├╝venli─či kurallar─▒na, i┼čveren taraf─▒ndan ├ž─▒kart─▒lm─▒┼č ve ├ž─▒kart─▒lacak olan y├Ânetmelik, genelge, sirk├╝ler, talimat gibi d├╝zenlemelere uymay─▒ kabul ve taahh├╝t eder.c) Personel, i┼čverenin istemesi halinde, hafta tatili ile ulusal bayram ve genel tatil g├╝nlerinde de ├žal─▒┼čmay─▒ pe┼činen kabul eder.d) Personel, i┼čverenin istemesi halinde fazla ├žal─▒┼čma yapmay─▒ pe┼činen kabul eder.e) Personel i┼č s├Âzle┼čmesi devam etti─či s├╝rece, ├Âzel de olsa ba┼čka bir i┼čte ├žal─▒┼čmamay─▒ taahh├╝t eder.f) Personel, i┼čverene ve i┼čyerine ait her t├╝rl├╝ i┼č s─▒rlar─▒n─▒ saklamay─▒, i┼čverene zarar verecek davran─▒┼člarda bulunmamay─▒ taahh├╝t eder.g) Personel, i┼čyerindeki makine, alet ve te├žhizat─▒ usul├╝ne uygun olarak ve ├Âzenle kullanmay─▒, g├Ârevi ile ilgili olmayan i┼člerle u─čra┼čmamay─▒, kendisine teslim edilmemi┼č makine, alet ve edevat─▒ kullanmamay─▒ taahh├╝t eder.h) Personel, kendisine i┼činde kullan─▒lmak ├╝zere teslim edilen malzeme, ara├ž ve gere├žleri i┼čyeri d─▒┼č─▒na ├ž─▒karmamay─▒, amac─▒ d─▒┼č─▒nda kullanmamay─▒ taahh├╝t eder.i) Personel, i┼čyerine, alkoll├╝ i├žki veya uyu┼čturucu madde alm─▒┼č olarak gelmemeyi ve bu maddeleri i┼čyerinde kullanmamay─▒, ├žal─▒┼čmas─▒ ile ilgili olmayan e┼čya ve maddeler ile ta┼č─▒nmas─▒ ya da kullan─▒lmas─▒ yasaklanm─▒┼č maddeleri i┼čyerine sokmamay─▒ taahh├╝t eder.j) Personel, ─░┼č Kanununa g├Âre hak kazanaca─č─▒ y─▒ll─▒k ├╝cretli iznini, i┼čverenin i┼č ┼čartlar─▒na g├Âre belirleyece─či zamanda kullanmay─▒ kabul eder.k) Personel, i┼č s├Âzle┼čmesinin feshinde, kendisine teslim edilmi┼č bulunan her t├╝rl├╝ demirba┼č e┼čyay─▒ eksiksiz olarak teslim etmeyi, kendi kas─▒t veya kusurundan meydana gelmi┼č zararlar varsa, tazmin etmeyi taahh├╝t eder.l) ─░┼čveren, Personelin ├╝cretini ve bu s├Âzle┼čme ile ─░┼č Kanunundan do─čan di─čer haklar─▒n─▒ s├╝resinde ├Âdemeyi kabul ve taahh├╝t eder.m) Personel, s├Âzle┼čme s├╝resi dolmadan, i┼č kanununda belirtilen mazeretler d─▒┼č─▒nda herhangi bir ge├žerli mazeret olmaks─▒z─▒n, i┼či b─▒rakma, ba┼čka bir kurumla anla┼čma durumlar─▒n─▒n tesbiti neticesinde en az br├╝t┬á┬á5 maa┼č tutar─▒nda tazminat ├Âder.n) Maa┼člar her y─▒l─▒n aral─▒k ay─▒nda yeniden tesbit edilir. ├ľdemeler┬á┬á6 ┼čar ayl─▒k iki d├Ânemi kapsamaktad─▒r..o) Bu i┼č s├Âzle┼čmesinde yer almayan hususlarda ─░┼č Kanunu ve di─čer ilgili mevzuat uygulan─▒r.p) S├Âzle┼čmenin uygulanmas─▒nda ├ž─▒kacak uyu┼čmazl─▒klarda, i┼čyerinin bulundu─ču yer mahkemeleri ve icra daireleri yetkilidir.

14. ─░ki sayfadan olu┼čan i┼č bu┬ábelirli s├╝reli┬ái┼č s├Âzle┼čmesi, …../…./……….. tarihinden taraflarca iki n├╝sha olarak tanzim edilip, okunarak imzalanmakla, i┼čveren Personeli i┼č ve ├╝cret vermeyi, Personel de belirtilen ┼čartlarla i┼č g├Ârmeyi kar┼č─▒l─▒kl─▒ olarak kabul, beyan ve taahh├╝t etmi┼člerdir.

─░┼×VEREN VEYA VEK─░L─░(Ka┼če-─░mza) ─░┼×├ç─░Ad─▒ Soyad─▒:─░mzas─▒:

 

Dil Konu┼čma Kontrol Listesi

Ama├ž 1. Sesin kayna─č─▒n─▒ bulur.
Davran─▒┼člar
1. Sesin kayna─č─▒na do─čru y├Ânelir.
2. Sesin kayna─č─▒n─▒ g├Âsterir.
Ama├ž 2. Sesleri ay─▒rt eder.
Davran─▒┼člar
1. Verilen iki sesten istenilen sesi se├žer.
2. Verilen ├╝├ž veya daha fazla sesten istenilen sesi se├žer.
Ama├ž 3. G├Ârsel, i┼čitsel alg─▒y─▒ geli┼čtirici ├žal─▒┼čmalar yapar.
Davran─▒┼člar
1. Yap─▒lan hareketi tekrar eder.
2. S├Âylenen tek s├Âzc├╝kl├╝ y├Ânergeleri yerine getirir.
3. S├Âylenen iki veya daha fazla s├Âzc├╝kl├╝ y├Ânergeleri yerine getirir.
4. Duydu─ču sese ait resmi g├Âsterir.
5. Ad─▒ s├Âylenen nesnenin resmini g├Âsterir.
6. Verilen resimlerdeki yanl─▒┼čl─▒klar─▒ g├Âsterir.
7. Bulundu─ču ortamda yap─▒lan de─či┼čikliklerin neler oldu─čunu s├Âyler.

KONU┼×MA ORGANLARININ GEL─░┼×─░M─░N─░ SA─×LAYAN HAREKETLER
Ama├ž 4. Dil esnekli─čini geli┼čtirici ├žal─▒┼čmalar yapar.
Davran─▒┼člar
1. Dilini a─č─▒z i├žinden ├ž─▒kar─▒r.
2. Dilini ├ženesine dokundurmaya ├žal─▒┼č─▒r.
3. Dilini burnuna dokundurmaya ├žal─▒┼č─▒r.
4. Dilini sa─ča do─čru hareket ettirerek sa─č yana─č─▒na dokundurmaya
├žal─▒┼č─▒r.
5. Dilini sola do─čru hareket ettirerek sol yana─č─▒na dokundurmaya
├žal─▒┼č─▒r.
6. Dilinin ucunu alt dudak etraf─▒nda hareket ettirerek yiyecekleri yalar.
7. Dilinin ucunu ├╝st dudak etraf─▒nda hareket ettirerek yiyecekleri yalar.
8. Dilini dudak etraf─▒nda dairesel olarak hareket ettirir.
9. Dilini dama─č─▒n arkas─▒ndan ├Âne do─čru hareket ettirir.
10. Dondurma, ┼čeker vb. yiyecekleri yalar.
11. Dilinin ucuna konan yiyece─či a─čz─▒na al─▒r.
12. Dilini a─č─▒z d─▒┼č─▒nda yuvarlar.
Ama├ž 5. Dudak esnekli─čini geli┼čtirici ├žal─▒┼čmalar yapar.
Davran─▒┼člar
1. Dudaklar─▒n─▒ b├╝zer.
2. Dudaklar─▒n─▒ gerer.
3. Dudaklar─▒n─▒ sa─ča sola hareket ettirir.
4. ├ľpme sesi ├ž─▒kar─▒r.
5. Dudaklar─▒n─▒ kapal─▒ tutar.
Ama├ž 6. ├çene esnekli─čini geli┼čtirici ├žal─▒┼čmalar yapar.
Davran─▒┼člar
1. A─čz─▒n─▒ a├ž─▒p kapat─▒r.
2. A─čz─▒ a├ž─▒kken, ├ženesini sa─ča sola hareket ettirir.
3. A─čz─▒ kapal─▒yken, ├ženesini sa─ča sola hareket ettirir.
4. Yumu┼čak yiyecekleri yer.
5. Sert yiyecekleri yer.
6. ├çiklet ├ži─čner.
Ama├ž 7. Nefes kontrol├╝n├╝ sa─člayan ├žal─▒┼čmalar yapar.
Davran─▒┼člar
1. Derin nefes al─▒p verir.
2. Ald─▒─č─▒ nefesi uzun s├╝reli verir.
3. Balon, po┼čet vb. nesneleri ┼či┼čirir.
4. Mum, pamuk vb. nesneleri ├╝fler.
5. Fl├╝t, d├╝d├╝k vb. ara├žlardan ├╝fleyerek ses ├ž─▒kar─▒r.
Ama├ž 8. Emme ├žal─▒┼čmalar─▒ yapar.
Davran─▒┼člar
1. Pipetle s─▒v─▒ i├žer.
2. ┼×eker, ├žikolata vb. yiyecekleri emer.

KONU┼×MA
Ama├ž 9. Konu┼čma seslerini ├ž─▒karma ├žal─▒┼čmalar─▒ yapar.
Davran─▒┼člar
1. S├Âylenen ├╝nl├╝leri tekrar eder.
2. S├Âylenen ├╝ns├╝zleri tekrar eder.
3. ├ťnl├╝leri ├╝ns├╝zlere ulayarak ├ž─▒kar─▒lan sesleri tekrar eder.
4. ├ťns├╝zleri ├╝nl├╝lere ulayarak ├ž─▒kar─▒lan sesleri tekrar eder.
5. S├Âylenen s├Âzc├╝─č├╝ tekrar eder.
Ama├ž 10. Kendini ifade etmede tek s├Âzc├╝k kullan─▒r.
Davran─▒┼člar
1. Nesneyi/ki┼čiyi tek s├Âzc├╝kle adland─▒r─▒r.
2. Yap─▒lan eylemi tek s├Âzc├╝kle s├Âyler.
3. Olumsuzluk belirten durumu tek s├Âzc├╝kle s├Âyler.
4. Nesnenin/ki┼činin yerini tek s├Âzc├╝kle s├Âyler.
5. ─░ste─čini tek s├Âzc├╝kle s├Âyler.
6. S├Âzc├╝─če ├žo─čul eki getirerek s├Âyler.
Ama├ž 11.─░ki s├Âzc├╝k kullanarak t├╝mce kurar.
Davran─▒┼člar
1. ├ľzne ve eylemden olu┼čan iki s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce s├Âyler.
2. Nesne ve eylemden olu┼čan iki s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce s├Âyler.
3. Olumsuzluk belirten iki s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce s├Âyler.
4. Nesnenin/ki┼činin yerini belirten iki s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce s├Âyler.
5. ─░┼čaret s├Âzc├╝kleri i├žeren iki s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce s├Âyler.
6. Nesnenin/olay─▒n niteli─čini belirten iki s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce s├Âyler.
7. Sahiplik belirten iki s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce s├Âyler.
8. ─░ste─čini iki s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mceyle s├Âyler.

Ama├ž 12. ├ť├ž veya daha fazla s├Âzc├╝k kullanarak t├╝mce kurar.
Davran─▒┼člar
1. ├ľzne, nesne ve eylemden olu┼čan ├╝├ž veya daha fazla s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce
s├Âyler.
2. Olumsuzluk belirten ├╝├ž veya daha fazla s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce s├Âyler.
3. Nesnenin/ki┼činin yerini belirten ├╝├ž veya daha fazla s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce s├Âyler.
4. ─░┼čaret s├Âzc├╝kleri i├žeren ├╝├ž veya daha fazla s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce s├Âyler.
5. Nesnenin/olay─▒n niteli─čini belirten ├╝├ž veya daha fazla s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce
s├Âyler.
6. Sahiplik belirten ├╝├ž veya daha fazla s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce s├Âyler.
7. ─░ste─čini ├╝├ž veya daha fazla s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mceyle s├Âyler.
8. ├ť├ž veya daha fazla s├Âzc├╝kl├╝ soru t├╝mcesi s├Âyler.
9. ┼×imdiki zaman─▒ ifade eden ├╝├ž veya daha fazla s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce s├Âyler.
10. Gelecek zaman─▒ ifade eden ├╝├ž veya daha fazla s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce s├Âyler.
11. Ge├žmi┼č zaman─▒ ifade eden ├╝├ž veya daha fazla s├Âzc├╝kl├╝ t├╝mce s├Âyler.
Ama├ž. 13. Kendini ifade etme becerisi geli┼čtirir.
Davran─▒┼člar
1. ├ľyk├╝y├╝ resimlerine bakarak anlat─▒r.
2. ─░zledi─či oyunu/filmi anlat─▒r.
3. Ba┼č─▒ndan ge├žen bir olay─▒ anlat─▒r.
4. Dinledi─či ├Âyk├╝y├╝/masal─▒ anlat─▒r.

D─░NLEME VE ─░ZLEME
Ama├ž 14. Dinleme ve izleme becerisi geli┼čtirir.
Davran─▒┼člar
1. Masal, ├Âyk├╝ vb. okuyan ki┼čiyi g├Ârebilecek ┼čekilde oturur.
2. Okunan masal─▒n, ├Âyk├╝n├╝n okunmas─▒ bitene kadar dinler.
3. Dinledi─čini jest, mimik ve hareketlerle g├Âsterir.
4. Konu┼čmac─▒y─▒ sessizce dinler.
5. Film, tiyatro vb. g├Âsterileri izler.
KONULAR
ALGI ├çALI┼×MALARI
A. Ses Kayna─č─▒n─▒ Bulma
B. Sesleri Ay─▒rt Etme
C. G├Ârsel, ─░┼čitsel Alg─▒

KONU┼×MA ORGANLARININ GEL─░┼×─░M─░N─░ SA─×LAYAN HAREKETLER
A. Dil Esnekli─čini Geli┼čtirici Hareketler
B. Dudak Esnekli─čini Geli┼čtirici Hareketler
C. ├çene Esnekli─čini Geli┼čtirici Hareketler
Ç. Nefes Kontrolü
D. Emme ├çal─▒┼čmalar─▒

KONU┼×MA
A. Konu┼čma Seslerini ├ç─▒karma
B. Tek S├Âzc├╝kle Kendini ─░fade Etme
C. ─░ki S├Âzc├╝kle Kendini ─░fade Etme
├ç. ├ť├ž ve Daha Fazla S├Âzc├╝kle Kendini ─░fade Etme

D─░NLEME VE ─░ZLEME
A. ├ľyk├╝, Masal Dinleme
B. Film, Tiyatro ─░zleme

http://www.ozelegitimsitesi.com

Dikkat Eksikli─či Hiperaktivite Bozuklu─čuÔÇÖnun DSM IV Tan─▒ Kriterleri

dikkat eksikli─či

dikkat eksikli─či

Dikkat eksikli─či tan─▒lama kriterleri
a) ├ço─ču zaman dikkatini ayr─▒nt─▒lara veremez, okul veya i┼č yerinde, ya da di─čer etkinliklerde dikkatsizce hatalar yapar.
G├╝ndelik hayatta, ├žocuk i├žin konu┼čursak, ├Âdevlerinde veya s─▒navlarda dikkatsizlik hatalar─▒ ├Ârne─čin; soruyu yanl─▒┼č okuma, i┼člem hatalar─▒, art─▒ eksi i┼čaretleri kar─▒┼čt─▒rma gibi d├╝┼č├╝nebiliriz.
Yeti┼čkinler i├žin konu┼čursak, toplant─▒ saatlerini kar─▒┼čt─▒rabilir, istenen bir belge yerine ba┼čka bir belge g├Ânderebilir.
b) ├žo─ču zaman ├╝zerine ald─▒─č─▒ g├Ârevlerde ya da oynad─▒─č─▒ etkinliklerde dikkati da─č─▒l─▒r.
Yine ├žocuklar i├žin ├Âdevlerini yaparken dalga ge├žtiklerini s├Âyleriz mesela, ya da bir t├╝rl├╝ odaklanamad─▒klar─▒ndan yazmalar─▒ gereken kompozisyonu yazamazlar. 1 saatte bitmesini bekledi─činiz ├Âdev saatlerce s├╝rer.
Yeti┼čkinlerde ise, al─▒┼čveri┼č yapmas─▒ gerekirken, yemek yapmas─▒ gerekirken araya ba┼čka i┼č al─▒rlar, ├ž├╝nk├╝ ilgileri o an i├žin o i┼če kaym─▒┼čt─▒r ve al─▒┼č veri┼č ertelenir, yemek yanabilir.
c) do─črudan kendisine konu┼čuldu─čunda ├žo─ču zaman dinlemiyormu┼č gibi g├Âr├╝n├╝r.
Dikkat Eksikli─či olan ki┼čilerde ├Âzg├╝ven d├╝┼č├╝kt├╝r, g├Âz temas─▒ kurmakta zorlan─▒rlar. Bir ba┼čka ├Âzellikleri ise ayn─▒ anda birka├ž i┼čle u─čra┼čmaktan keyif al─▒rlar. ├ľrne─čin en s─▒k ya┼čanan durumlardan biri; ├žocu─čunuz kimi zaman televizyon seyrederken siz arka planda dedikodu yap─▒yorsan─▒z e─čer bunlar─▒n hepsini kaydedebilir, kimi zaman ise yine televizyon ba┼č─▒ndayken ona e─čer ders ├žal─▒┼čmas─▒ tavsiyesinde bulunuyorsan─▒z sizi hi├ž duymayabilir.
E┼činize o g├╝n sizin i├žin ├Ânemli bir olay─▒ anlat─▒rken e┼činiz bir taraftan televizyonun kumandas─▒ ile zaplama yapabilir.
Bir ba┼čka durum ise ├Â─čretmenler i├žin s─▒n─▒fta ┼ču ┼čekilde ya┼čan─▒r: ├ľ─čretmen ders anlat─▒rken ├Â─črenci defterine karalama veya esim yapabilir. Ancak bu durum ├Â─črencinin ├Â─čretmenini dinlemedi─či anlam─▒na gelmez her zaman i├žin. ├ľ─črenci konsantre olabilmek i├žin karalama yapmaya ihtiya├ž duymaktad─▒r asl─▒nda.
d) ├žo─ču zaman y├Ânergeleri izlemez ve okul ├Âdevlerini, ufak tefek i┼čleri ya da i┼č yerindeki g├Ârevlerini tamamlayamaz (kar┼č─▒t olma bozuklu─čuna ya da y├Ânergeleri anlayamamaya ba─čl─▒ de─čildir).
DE/HBÔÇÖlilerin kurallarla aras─▒ yoktur. ├çabuk s─▒k─▒ld─▒klar─▒ndan, uzun y├Ânergeleri takip etmekte zorlan─▒rlar. Karma┼č─▒k bir evrak dolduruyorsan─▒z, vize ba┼čvurusu gibi ├Ârne─čin, ya da s─▒ras─▒yla izlenmesi gereken bir durum varsa, DE/HBÔÇÖli ki┼čiler bu s─▒ray─▒ takip etmekten s─▒k─▒l─▒rlar. ├çocuklar i├žin uzun zaman alan projeleri planlamak ├Ârne─čin d├Ânem ├Âdevleri, ve y├╝r├╝tmek ├žok s─▒k─▒c─▒ olaca─č─▒ndan bu durumu s├╝rekli ertelerler, ka├ž─▒n─▒rlar, yapmazlar veya yapabilmek i├žin neredeyse insan├╝st├╝ ├žaba harcarlar. Tabii bu insan├╝st├╝ ├žaba g├Âr├╝lmez, bunun yerine ki┼čiye ├žocukluktan itibaren ne kadar tembel oldu─ču, ne kadar sorumsuz oldu─ču giydirilir.
e) ├žo─ču zaman ├╝zerine ald─▒─č─▒ g├Ârevleri ve etkinlikleri d├╝zenlemekte zorluk ├žeker.
Beynimizin ├Ân k─▒sm─▒ndaki b├Âl├╝m y├Ânetici i┼člevlerden sorumludur. DE/HBÔÇÖli insanlarda bu b├Âlgedeki baz─▒ hormonlar─▒n dengesizli─činden dolay─▒ bu durum fiziksel bir durumdur. ─░┼člerimizi, yapmam─▒z gerekenleri biliriz, ancak bunlar─▒ hangi s─▒rayla yaparsak daha etkin bir i┼č ├ž─▒kar─▒r─▒z, ya da nas─▒l bir planlamayla zamandan tasarruf edebiliriz gibi hesaplamalar─▒ yapmakta zorluk ├žekerler. Bu durum kar┼č─▒s─▒nda ki┼či bazen paralize olup hi├žbir┼čey yapamazken, bazen de zay─▒f performans g├Âsterir. Zaman mefhumu ├žok geli┼čmemi┼č olan bu ki┼čiler i├žin g├Ârevlerini zaman─▒nda tamamlayamama, randevular─▒na ge├ž kalma, ├Âdevlerini yeti┼čtirememe gibi durumlar ├žok s─▒k g├╝ndeme gelir.
E─čer e┼člerden birinde DE/HB varsa, i┼člerini organize edemiyor, zaman─▒n─▒ d├╝zg├╝n kullanam─▒yor ve ayn─▒ zamanda t├╝m bu i┼čleri yapabilmek i├žin ├žok ├žaba sarf etti─čini hissederek yoruldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝yorsa, bir de ├╝st├╝ne ├╝stl├╝k faturalar─▒n─▒ zaman─▒nda ├Âdemeyi s─▒ks─▒k aksat─▒yorsa o zaman kendini s├╝rekli su├žlay─▒p durmas─▒ yetmiyormu┼č gibi, ili┼čkisi de hem maddi hem manevi etkilenecektir.
f) ├žo─ču zaman s├╝rekli mental ├žabay─▒ gerektiren g├Ârevlerden ka├ž─▒n─▒r, bunlar─▒ sevmez ya da bunlarda yer almaya kar┼č─▒ isteksizdir.
DE/HBÔÇÖli ki┼čiler ├žok ├žabuk dikkatleri da─č─▒ld─▒klar─▒ndan, ilgileri olmayan konularda uzun s├╝reli odaklanmada zorluk ├žekerler. Mental ├žaba gerektiren g├Ârevler e─čer ilgi alanlar─▒ dahilindeyse sorun yoktur zaten, ancak detayl─▒ bir tatili planlamak, ya da tez yazmak onlar i├žin normalden daha fazla ├žaba harcamalar─▒ anlam─▒na geldi─činden ka├ž─▒nmaya meyillidirler.
g) ├žo─ču zaman ├╝zerine ald─▒─č─▒ g├Ârevler ya da etkinlikler i├žin gerekli olan ┼čeyleri kaybeder (├Ârne─čin; oyuncaklar, okul ├Âdevleri, kalemler, kitaplar ya da gere├žler)
├ľ─črenciler i├žin s─▒k├ža ├Âdevlerini veya kitaplar─▒n─▒ unutmalar─▒, kalem silgi gibi gere├žlerini anahtarlar─▒, c├╝zdan unutma ya da kaybetmeden bahsedebiliriz. Son y─▒llarda buna cep telefonlar─▒n─▒ da ekleyebiliriz.
Burada ├Ânemli olan, hepimizin ba┼č─▒na anahtar, telefon, c├╝zdan unutmak gelebilir, ancak burada dikkat edilecek husus bunu ne s─▒kl─▒kta ya┼čad─▒─č─▒m─▒zd─▒r. Ya da bunlar─▒n ba┼č─▒m─▒za gelmemesi i├žin ne gibi ├Ânlemler ald─▒─č─▒m─▒za bakmam─▒z laz─▒m.
Bazen ├Ânemli evraklar─▒ o kadar iyi saklar─▒z ki kaybolmas─▒n diye, sonra onlar─▒ bulmak i├žin harcad─▒─č─▒m─▒z ├žaba ve maruz kald─▒─č─▒m─▒z panik duygusu ├Âmr├╝m├╝zden ├Âm├╝r ├žalar.
h) ├žo─ču zaman dikkati d─▒┼č uyaranlarla kolayl─▒kla da─č─▒l─▒r.
├ľ─črenci ├Âzellikle ilgisini ├žekmeyen bir dersin s─▒nav─▒na haz─▒rlan─▒yorsa, s─▒ks─▒k tuvalete gitme gereksinimi hisseder, karn─▒ ac─▒k─▒r, susar, kap─▒ ve telefon sesine ilk ├žal─▒┼čta ko┼čar. Kendi bedeninden gelen fiziksel ihtiya├žlar onun dikkatini da─č─▒tmaya yeter de artar bile. Ancak ayn─▒ ├Â─črenciyi ├žok sevdi─či bir bilgisayar oyununun ba┼č─▒na koyun, ya da sevdi─či bir derse ├žal─▒┼čmas─▒n─▒ isteyin, neredeyse 6 saat boyunca ne karn─▒ ac─▒k─▒r, ne susar, ne de tuvalete gider. ─░nsan├╝st├╝ bir varl─▒k gibi o kadar saat boyunca sevdi─či, ilgilendi─či ┼čeyin ba┼č─▒nda oturabilir.
Yeti┼čkinlerde ise, odaklanmada ne kadar zorlan─▒yorlarsa d─▒┼č uyaranlara kar┼č─▒ hassasiyetleri o kadar artar diyebiliriz. ├ľrne─čin, telefonla konu┼čurken ayn─▒ anda evin i├žindeki bir ses, ya da ├žocuklardan birinin ayn─▒ anda bir ┼čey istemesiyle yeti┼čkin da─č─▒labilir. Ne telefona odaklanabilir, ne de ├žocu─čuna. Bu da strese yol a├žar.
Bir ba┼čka ├Ârnek, ├žocu─čunuza tam nasihat ├žekerken balkona konan bir ku┼č, ├žocu─čunuzun oda─č─▒n─▒ sizden ku┼ča do─čru ├ževirmesine sebep olabilir ki bu durum daha da sinir olman─▒za yol a├žabilir.
i) g├╝nl├╝k etkinliklerinde ├žo─ču zaman unutkand─▒r
DE/HBÔÇÖli ki┼čilerde k─▒sa s├╝reli haf─▒za zay─▒f oldu─čundan g├╝nl├╝k etkinliklerinde yapmalar─▒ gereken ┼čeyleri kolayl─▒kla unutabilirler. Bu durumda sadece yap─▒lacaklar─▒ not etmek yetmeyebilir, not ettiklerini s├╝rekli g├Ârebilecekleri bir yerde tutmalar─▒, zamanlama s├Âz konusu ise, alarm kurup, mesaj at─▒p kendilerine hat─▒rlatmalar─▒ gerekir. Di─čer t├╝rl├╝ unutulan i┼čler bir sonraki g├╝ne sarkar, bir sonraki g├╝n de unutulacak ┼čeyler oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝rsek, t├╝m bu unutulanlar toplanarak bir sonraki g├╝ne sarkarak devam eder. Sonunda da─č gibi y─▒─č─▒lm─▒┼č, unutulmu┼č i┼čler olarak kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒karlar. Bunlara ├Ârnek olarak ├žocuklar i├žin unutulan ├Âdevler en yayg─▒n─▒d─▒r. Yeti┼čkinlerde ise ├Ârnekleri, faturalar, resmi evrak temin etmek, kuru temizlemeciden e┼čyalar─▒ almak veya b─▒rakmak, kargoya evrak vermek, berbere gitmek, ├žocuklar─▒n veya e┼čin istedi─či ┼čeyleri temin etmek, bozuk, k─▒r─▒k e┼čyalar─▒ tamir ettirmemek olarak sayabiliriz.
A┼ča─č─▒daki hiperaktivite-impulsivite semptomlar─▒ndan alt─▒s─▒ (ya da daha fazlas─▒) en az 6 ay s├╝reyle uyumsuzluk do─čurucu ve geli┼čim d├╝zeyine g├Âre ayk─▒r─▒ bir derecede s├╝rm├╝┼čt├╝r

Hiperaktivite tan─▒lama kriterleri
a) ├žo─ču zaman elleri, ayaklar─▒ k─▒p─▒r k─▒p─▒rd─▒r ya da oturdu─ču yerde k─▒p─▒rdan─▒p durur.
Halk aras─▒nda hiperaktif erkeklerde olur gibi bir kan─▒ yayg─▒nd─▒r. Oysa k─▒zlarda da g├Âr├╝lebilir, ancak g├Âr├╝lme s─▒kl─▒─č─▒ erkeklerde daha yayg─▒n olarak kar┼č─▒la┼č─▒lm─▒┼čt─▒r. Burada ├žocuklar ├╝zerinden ├Ârnek vermek gerekirse, genellikle haraketli ├žocuklard─▒r. Enerjileri bitip t├╝kenmek bilmez. Okulda, ders boyunca s─▒rada oturmakta zorluk ├žekerler. Yeti┼čkinlerde ise durum biraz daha farkl─▒la┼č─▒r. S├╝rekli evdeki e┼čyalar─▒n yerlerini de─či┼čtirme, s─▒k├ža hareket etme ihtiyac─▒nda olduklar─▒ndan bulunduklar─▒ ortamlarda onlar─▒ kahve al─▒rken, markete giderken, ellerinde kalemle ynarken bulabiliriz.
b) ├žo─ču zaman s─▒n─▒fta ya da oturmas─▒ beklenen di─čer durumlarda oturdu─ču yerden kalkar.
Yukar─▒da da bahsedildi─či gibi, bu ├žocuklar─▒n en zorland─▒klar─▒ k─▒s─▒m ders boyunca hareket etmeden yerlerinde oturmakt─▒r. S─▒n─▒f─▒n d├╝zenini bozmakla su├žlan─▒rlar. Sorumsuz ve sayg─▒s─▒z olmakla su├žlan─▒rlar. Burada ├Â─čretmenlerin ┼čikayetleriyle ├žocuk s─▒n─▒fta yaramaz ve d├╝zen bozan olarak mimlenirken, veli ise yeterince terbiye edemedi─činden dolay─▒ utan─▒r ve su├žluluk duyar, kendini su├žlar. Bu durum, tan─▒ hen├╝z al─▒nmam─▒┼čsa ebeveyn ve ├žocuk aras─▒nda gerginli─če yol a├žar. Ebeveyn kendini su├žlu hissetti─činden, etrafa kar┼č─▒ utand─▒─č─▒ndan dolay─▒ kendine olan k─▒zg─▒nl─▒─č─▒n─▒ ├žocu─čuna yans─▒t─▒r ve i┼č ┼čiddet boyutlar─▒na kadar gidebilir. Ancak ne zamanki tan─▒ al─▒n─▒r ve bu durumun asl─▒nda ger├žekten ├žocu─čun su├žu olmad─▒─č─▒, hiperaktivitenin bir sonucu oldu─ču ortaya ├ž─▒kar ve aile durumu kabullenince ili┼čkiler rahatlar. Ara┼čt─▒rmalar, ├žocukta DE/HB var ise, aile i├žinde daha fazla huzursuzluk olabilece─čini g├Âstermektedir. Ebeveynlerin bu durum ile birbirlerini su├žlamalar─▒, zorluklar kar┼č─▒s─▒nda ├žaresiz hissetmeleri kar─▒-koca aras─▒ndaki gerginli─čin t─▒rmanmas─▒na sebep olmaktad─▒r. Ne zamanki tan─▒ konulur, aile DE/HBÔÇÖyi anlamaya ve ├Â─črenmeye ba┼člar, i┼čte o zaman ili┼čkileri geli┼čir ve derinle┼čir.
c) ├žo─ču zaman uygunsuz olan durumlarda ko┼ču┼čturup durur ya da t─▒rman─▒r (ergenlerde ya da eri┼čkinlerde ├Âznel huzursuzluk duygular─▒ ile s─▒n─▒rl─▒ olabilir).
d) ├žo─ču zaman, sakin bir bi├žimde, bo┼č zamanlar─▒ ge├žirme etkinliklere kat─▒lma ya da oyun oynama zorlu─ču vard─▒r.
Bu durum ├žocuklarda, dinlenme i├žin ayr─▒lm─▒┼č bir zaman diliminde istirahat etmeleri ya da sakin bir ┼čekilde kendilerini oyalamalar─▒ istendi─činde bu konuda olduk├ža g├╝├žl├╝k ├žekerler. Kendi kurallar─▒n─▒ koymay─▒ sevdiklerinden oyun oynama ve oyunun kurallar─▒na uymada zorluk ├žekerler, bu durum sonucunda arkada┼člar─▒ taraf─▒ndan oyun d─▒┼č─▒ b─▒rak─▒lma olarak kar┼č─▒m─▒za gelir. Bu ├žocuklar grup etkinliklerinde d├╝zen bozduklar─▒ndan fazla istenmezler. Bu durum arkada┼čl─▒k ili┼čkilerini etkiledi─činden fazla arkada┼člar─▒ yoktur. Yeti┼čkinlerde ise bu durum bo┼č zamanlar─▒ adrenalini y├╝ksek olan extreme sporlara ilgi duyma ┼čeklinde kar┼č─▒m─▒za gelebilir. Ancak bu her extreme spora ilgi duyanlar─▒n hiperaktivitesi var anlam─▒na gelmemelidir.
e) ├žo─ču zaman hareket halindedir ya da bir motor taraf─▒ndan s├╝r├╝l├╝yormu┼č gibi davran─▒r.
Bu insanlar olduk├ža y├╝ksek bir enerjiye sahiptirler. Enerjileri sanki hi├ž bitmeyecekmi┼č gibi gelir. ├çocuklar bu konuda sab─▒r s─▒n─▒rlar─▒n─▒ zorlarlar. Bu enerji sporla olumlu bir y├Âne kanalize edilebilir. DE/HB ile spor aras─▒nda olumlu bir ili┼čki vard─▒r. Spor yapan DE/HBÔÇÖlilerin daha rahat odaklanabildiklerine dair ara┼čt─▒rmalar devam etmektedir.
f) ├žo─ču zaman ├žok konu┼čur.
├çok konu┼čan bir ├žocuk, ├žok konu┼čan bir yeti┼čkin, her zaman DE/HBÔÇÖli olmasa bile, bazen hiperaktivitenin dile vurdu─ču ├žok belirgin olarak kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒kar. Kimisi akl─▒ndakileri d├╝zg├╝n bir ┼čekilde ifade edebilirken, kimi da─č─▒n─▒k ifade eder. D├╝┼č├╝nmeden konu┼čabilirler, bu da onlar─▒ patavats─▒z k─▒lar. ─░li┼čkilerde yans─▒mas─▒ ise, kar┼č─▒ taraf─▒n hislerini ne kadar incittiklerinin fark─▒nda olmad─▒klar─▒ndan, ili┼čkide her zaman i├žin umursamaz, de─čer vermez taraf olarak su├žlan─▒rlar. E─čer ├žok konu┼čmuyorlarsa, ├žok fazla d├╝┼č├╝n├╝yor da olabilirler. Bazen d├╝┼č├╝nceler o kadar yo─čun ve h─▒zl─▒ gelirki adeta d├╝┼č├╝nce bombard─▒man─▒na tutulmu┼č gibi olurlar. Bu onlar i├žin asl─▒nda olduk├ža y─▒prat─▒c─▒d─▒r, ├ž├╝nk├╝ odaklanmalar─▒n─▒ daha da zorla┼čt─▒r─▒r.
─░mpulsivite (D├╝rt├╝sellik)
g) ├žo─ču zaman sorulan soru tamamlanmadan ├Ânce cevab─▒n─▒ yap─▒┼čt─▒r─▒r.
D├╝rt├╝sellik, ki┼činin isteklerini erteleyememesidir. Bu ki┼čiler sorular─▒n cevab─▒n─▒ vermekte olduk├ža sab─▒rs─▒zd─▒r. ├ľ─črenciler kendilerini ├žok zor tutarlar, hatta ├žo─ču zaman tutamazlar. Yeti┼čkinlerde de bu durum kar┼č─▒s─▒ndakinin c├╝mlelerini bitirme, konu┼čmas─▒n─▒ yar─▒da kesip hemen cevap vermeye ba┼člama gibi g├Âr├╝lebilir. Bu biraz leb demeden leblebi demek gibi g├Âr├╝nse de, bazen yanl─▒┼č anlay─▒p ba┼čka bir cevap da vermelerine yol a├žar.
h) ├žo─ču zaman s─▒ras─▒n─▒ bekleme g├╝├žl├╝─č├╝ vard─▒r.
D├╝rt├╝sellikte e─čer bu ├Âzelli─či g├Âsteriyorsa ki┼či, bu durum kar┼č─▒m─▒za ├žok ├že┼čitli ┼čekillerde ├ž─▒kabilir. Uzun banka kuyruklar─▒nda beklemeye dayanamad─▒─č─▒ndan kaynak yapmak i├žin yollar arayanlardan tutun da , trafikte beklemeye sabr─▒ olmad─▒─č─▒ i├žin gerek kendi kendilerine gerekse etraflar─▒ndaki ara├žlarla kavga eden insanlar olabilirler. Ancak burada stresli bir g├╝n├╝n ard─▒ndan tolerans─▒ azalm─▒┼č olan insanlar─▒ unutmamak laz─▒m. Yine ┼čunu s├Âylemek gerekir ki , trafikte sabr─▒ olmayan bir tan─▒d─▒─č─▒n─▒z varsa bu onun illede DE/HB oldu─čunu g├Âstermez. Burada olay─▒n b├╝t├╝n├╝n├╝ g├Âzden ka├ž─▒rmamak laz─▒m.
i) ├žo─ču zaman ba┼čkalar─▒n─▒n s├Âz├╝n├╝ keser ya da yapt─▒klar─▒n─▒n aras─▒na girer (├Ârne─čin; ba┼čkalar─▒n─▒n konu┼čmalar─▒na ya da oyunlar─▒na burnunu sokar).
Genellikle ├žocuklara s─▒k├ža ┼č├Âyle s├Âylendi─čini duyar─▒z: ÔÇťEvlad─▒m ben birisiyle konu┼čurken araya girmeÔÇŁ. ├çocuk defalarca ikaz edildi─či halde s├Âz kesip, araya girmeye devam eder. Bu durum hararetli bir konu┼čman─▒n kesilmesine neden oluyorsa ebeveyn ├žocuk aras─▒nda can s─▒k─▒c─▒ bir gerilim yaratabilir. Anne de ya da babada da DE/HB varsa, o zaman bu durum s─▒k├ža konu┼čmalar─▒n yar─▒m kalmas─▒na, s├╝rekli engellenmekten dolay─▒ k─▒zg─▒nl─▒─č─▒n uzun s├╝re devam etmesine yol a├žar. Bu t├╝r gerginlikler ufak gibi g├Âr├╝nse de ili┼čkideki yans─▒malar─▒ daha b├╝y├╝k ├žaptad─▒r.
─░┼člevsel bozulmaya yol a├žm─▒┼č olan baz─▒ hiperaktif-impulsif semptomlar ya da dikkatsizlik semptomlar─▒ 7 ya┼č─▒ndan ├Ânce de vard─▒r.
─░ki ya da daha fazla ortamda semptomlardan kaynaklanan bir i┼člevsel bozulma vard─▒r. (├Ârne─čin; okulda yada i┼čte ve evde).
Burada ├Ânemli bir nokta daha var ki, ├Ârne─čin yukar─▒daki DSM 4ÔÇÖten al─▒nt─▒ya g├Âre bu belirtilen ├Âzelliklerin en az 6 s─▒n─▒n bir arada ve hayat─▒m─▒zdaki 2 alanda g├Âr├╝lmesi DE/HB tan─▒s─▒ koymak i├žin gerekmektedir. Bu tan─▒y─▒ Uzman Psikiyatristler koyar.
Burada DE/HBÔÇÖnin genetik durumundan da bahsetmek gerekir. DE/HBÔÇÖnin %50 oran─▒nda genetik oldu─ču bilinmektedir. Yani DE/HBÔÇÖli birisinde aileye de mutlaka bakmak gerekir. Tan─▒ almam─▒┼č ├žok fazla yeti┼čkinin oldu─čunu g├Âz ├Ân├╝nde de bulundurursak, zaman zaman ebeveynler ┼č├Âyle yorumlarda bulunuyorlar, benim ├žocu─čumun sadece okulda problemi var, evdeyken sorunumuz yok. Burada ┼čunu g├Âzden ka├ž─▒rmamak gerekir, e─čer sorun yok diyen ebeveynde de DE/HB var ise, .ocu─čunun baz─▒ hareketlerini kendine benzetece─činden, ben de eskiden b├Âyleydim diyece─činden, ve genelde kendimizde bir sorun olmad─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝yorsak, ├žocu─čun evdeki sorunlar─▒n─▒ g├Ârmezden gelerek, DE/HBÔÇÖyi atlamak gibi bir risk do─čmaktad─▒r.
Toplumsal, okuldaki ya da mesleki i┼člevsellikte klinik a├ž─▒dan belirgin bir bozulma oldu─čunun a├ž─▒k kan─▒tlar─▒ bulunmal─▒d─▒r.

├ľzel e─čitim ara├ž gere├žler

Ara├ž-Gere├žler

Legolar
Bul-yaplar
Boncuklar
Çiviler
K├╝pler
Ayna
Makaslar
K├Â┼čeler
Objeler
Top, araba, bebek
─░├ž i├že ge├žmi┼č halkalar ve kutular
Muhtelif oyuncaklar
V├╝cut maketleri
M├╝zik ve ritm aletleri
Konu┼čma e─čitim kartlar─▒
Test kitaplar─▒
Kavram kartlar─▒
Kavram kitaplar─▒
Boyama kitaplar─▒
├ľyk├╝ kitaplar─▒ ve kartlar─▒
Zeka geli┼čtirme materyalleri
Dikkat yo─čunla┼čt─▒rma materyalleri (hareketli oyuncaklar)
Haf─▒za kartlar─▒
Jimnastik aletleri
Jimnastik minderleri