Category: ├çocuk Geli┼čimi

Çocuklarda inat

├çocuklarda inat, 3-5 ya┼člar─▒ aras─▒nda ana-baba ve kendileri i├žin ├žok g├╝├ž olan inat├ž─▒l─▒k d├Ânemi ba┼člar. O ya┼ča kadar kolay y├Ânetilen bir ├žocuk; ba┼č kald─▒ran, ters, huysuz ve dayan─▒lmaz biri olur. Her ┼čeyi reddeder, kendi bildi─čini yapmak ister, ana-baban─▒n isteklerine ├Âfke ile kar┼č─▒ koyar. Devam─▒n─▒ Oku

├çocu─čunuzun g├╝venli─či i├žin ev dizayn─▒

ev kazalar─▒

ev kazalar─▒

ev kazalar─▒

ev kazalar─▒

ev kazalar─▒

ev kazalar─▒

ev kazalar─▒

ev kazalar─▒

Bir konutun i├žinde ya da ona ait ├ževrede meydana gelen kazalara ev kazas─▒ denir. Ev kazalar─▒n─▒n b├╝y├╝k ├žo─čunlu─čunda, ├Âzellikle ├žocuklar zarar g├Ârmekte ve bu kazalar bazen ├Âl├╝mle sonu├žlanabilmektedir. Ev kazalar─▒ k─▒┼č aylar─▒nda ev i├žinde, yaz aylar─▒nda ise evin d─▒┼č─▒nda bah├že, ah─▒r, samanl─▒k, ve ├žat─▒ gibi b├Âl├╝mlerinde g├Âr├╝lmektedir. Emekleme a┼čamas─▒ndan itibaren ├žocuklar i├žin evler bir anda tehlikeli bir ortam olmaktad─▒r. Bir ya┼č─▒ndan k├╝├ž├╝k ├žocuklarda bo─čulma ve solunum yollar─▒na yabanc─▒ cisim ka├žmas─▒, 1-4 ya┼č aras─▒nda d├╝┼čme, ├žarpma, suda ha┼članma, ate┼čle yanma ve zehirlenmeler daha s─▒k g├Âr├╝lmektedir. 2-4 ya┼člar─▒nda temizlik maddeleri ve ortada b─▒rak─▒lan ila├žlar, 5 ya┼č─▒ndan sonra ise dolapta ve y├╝ksekte saklanan ila├žlar ile zehirlenmeler artmaktad─▒r.

├çocuklar kazalara kar┼č─▒ savunmas─▒z olduklar─▒ndan onlar─▒ kazalardan korumak i├žin ├Ânlemler almak ve ev ortam─▒n─▒ g├╝venli bir hale getirmek ┼čartt─▒r. Bunun i├žin evin ├že┼čitli b├Âl├╝mlerinde yapman─▒z gerekenler a┼ča─č─▒da ├Âzetlenmeye ├žal─▒┼č─▒lm─▒┼čt─▒r.

Çocuk Odası

Çocuk odasındaki pencerelere koruma takmak,
├çocu─čun yata─č─▒n─▒ elektrik lamba ve prizleri, pencere, radyat├Âr, ─▒s─▒t─▒c─▒ veya vantilat├Âre uzak bir yere yerle┼čtirmek,
Yata─č─▒ndaki korkuluklar─▒n sa─člam ve ├žocu─ču incitmeyecek malzemeden yap─▒lmas─▒na dikkat etmek,
Masa ┼čeklinde alt de─či┼čtirme yerinde yat─▒r─▒rken mutlaka emniyet kemeri takmak,
Oyuncak kutusunun ve oyuncaklar─▒n─▒n ona zarar vermeyecek malzemelerden yap─▒lm─▒┼č olmas─▒na dikkat etmek,
├çocu─čun kopar─▒p a─čz─▒na atabilece─či boncuk vb. maddelerden yap─▒lm─▒┼č s├╝sleri yata─č─▒n ├ževresine asmamak, bu gibi ┼čeylerden yap─▒lm─▒┼č kolye, bilezik, bileklik ve k├╝peler takmamak,
├çocuklar─▒ yanlar─▒ a├ž─▒k sedir, masa, sandalye veya sal─▒ncakta uyutup yaln─▒z b─▒rakmamak
Mutfak

├çatal, b─▒├žak gibi kesici maddeleri ├žocu─čun ula┼čamayaca─č─▒ y├╝ksek ├žekmecelere kald─▒rmak ve m├╝mk├╝nse kendinden kilitlenen ├žekmeceler kullanmak,
├çocu─ča zarar verebilecek b├╝t├╝n malzemeleri y├╝ksekte kapal─▒ ve hatta kilitli bir dolapta saklamak
├ç├Âpleri ├Âzel ├ž├Âp torbalar─▒n─▒n i├žinde ve kapa─č─▒n─▒ a├žamayaca─č─▒ bir ├ž├Âp kutusunda saklamak
K─▒r─▒labilir b├╝t├╝n mutfak malzemelerini eri┼čemeyece─či y├╝ksek raflara yerle┼čtirmek
Mutfak masas─▒n─▒n ├╝zerinde, kenar─▒ndan tutup ├žekebilece─či i├žin, ├Ârt├╝ bulundurmamak
Yemek pi┼čirirken arka ocaklar─▒ tercih etmek, tencere ve tavalar─▒n sap─▒n─▒ duvar taraf─▒na ├ževirmek
F─▒r─▒n ├žal─▒┼č─▒rken ├žocu─ču mutfaktan uzak tutmak
Oca─č─▒n gaz a├žma ve elektrik d├╝─čmelerini ├ž─▒karmak veya ├ževiremeyece─či hale getirmek
S─▒cak yemek, ├žorba, ├žay, vb. i├žeren kaplar─▒ ula┼čabilece─či yerlerde b─▒rakmamak
├çocuklar─▒n yiyecek ve i├žecek kaplar─▒n─▒n plastik veya k─▒r─▒lmaz maddelerden olmas─▒n─▒ sa─člamak
├ľzellikle yeni y├╝r├╝yen ├žocuklar─▒n eline bardak, ┼či┼če gibi cam e┼čyalar, kalem, ┼či┼č, ├žatal,makas gibi kesici delici aletler vermemek
Banyo

Banyo kap─▒s─▒ ve di─čer kap─▒lardaki kilitlerin anahtarlar─▒n─▒ ortadan kald─▒rmak veya ├žocu─čun kendini i├žerden kilitleyemeyece─či hale getirmek
Klozet kapa─č─▒n─▒ kald─▒r─▒p indirerek oynamamas─▒ i├žin klozet kilitlerinden takmak
Evdeki di─čer prizlerde oldu─ču gibi kapakl─▒ priz kullanmak ve bunlara ├žocu─čun sivri ┼čeyler sokamayaca─č─▒ apareyler takmak
Kayma ve d├╝┼čmeye sebep olmamas─▒ i├žin banyo tak─▒mlar─▒n─▒ kendinden yere yap─▒┼čan modellerden se├žmek
Sa├ž kurutma makinesi, tra┼č makinesi gibi elektrikli aletleri fi┼če tak─▒l─▒ olarak ortalarda b─▒rakmamak
K─▒r─▒labilecek, d├Âk├╝lebilecek ve ├Âzellikle yak─▒c─▒ ve zehirli olabilen malzemeleri ortalarda b─▒rakmamak
├çocu─čun tan─▒d─▒─č─▒, bildi─či g─▒da ve i├žecek kaplar─▒na temizlik maddesi gibi farkl─▒ maddeler koymamak
Banyo musluklar─▒n─▒n ├╝zerine ├žarp─▒p yaralanmas─▒n─▒ engelleyecek yumu┼čak koruyuculardan takmak
├çocu─ču banyoya sokmadan ├Ânce daima suyun ─▒s─▒s─▒n─▒ kontrol etmek
Salon ve di─čer b├Âl├╝mler

Sehpa, masa, komodin, vb. sivri k├Â┼čeli e┼čyalar─▒n k├Â┼čelerini yumu┼čak maddelerle kaplamak
Vazo, k├╝l tablas─▒ gibi k─▒r─▒lacak ve d├╝┼č├╝rd├╝─č├╝nde aya─č─▒n─▒ yaralayacak e┼čyalar─▒ ortadan kald─▒rmak
Odalarda ve koridorlardaki hal─▒ ve kilimleri ko┼čarken kaymayacak ┼čekilde sabitlemek
├çi├žek ve yapraklar─▒ zehirli olabilecek bitkileri evde bulundurmamak
Ortal─▒kta boncuk, ├žerez, i─čne, d├╝─čme vb. bo─čaz─▒na ka├žabilecek malzemeleri b─▒rakmamak
├ťt├╝y├╝ s─▒cakken geli┼čig├╝zel yerlere b─▒rakmamak
Soba , elektrik oca─č─▒, ┼č├Âmine, vb. yanan odalarda ├žocuklar─▒ yaln─▒z b─▒rakmamak, bunlar─▒n ├Ân├╝ne ve ├ževresine ├Âzel koruyucular koymak.
Kibrit, ├žakmak gibi yak─▒c─▒, alkol, kolonya, gazya─č─▒, piknik t├╝p gibi yan─▒c─▒ malzemeleri ortada b─▒rakmamak
Ecza dolab─▒, malzeme odas─▒, erzak odas─▒, ardiye, vb. b├Âl├╝mlerin kap─▒s─▒n─▒ devaml─▒ kilitli tutmak
Balkon demirlerini ├žocuklar─▒n sarkamayaca─č─▒ y├╝kseklikte ve aralar─▒ndan ge├žemeyece─či geni┼člikte yapt─▒rmak
Kap─▒ ve pencere camlar─▒n─▒n kolay k─▒r─▒lmayacak kadar kal─▒n olmas─▒na dikkat etmek

0-6 ya┼č dil geli┼čimi

0 – 12 AYLAR ARASINDAK─░ ├çOCUKLARIN D─░L GEL─░┼×─░M ├ľZELL─░KLER─░

( 0 ÔÇô 1 YA┼× )

 

Bebek a─člama, hap┼č─▒rma, ├Âks├╝rme gibi do─čal sesler ├ž─▒kar─▒r.

Bebekle konu┼čuldu─ču zaman yada ┼čark─▒ s├Âylendi─činde v├╝cuduyla tepki verir. (solunum h─▒z─▒nda de─či┼čme, g├Âz hareketlerinde de─či┼čme)

Oyuncakla ses ├ž─▒kar─▒ld─▒─č─▒nda sese v├╝cudu ile tepki verir. (madde birdeki gibi)

Sesin geldi─či y├Âne bakar veya sese tepki olarak v├╝cut hareketlerini de─či┼čtirir.

Konu┼čarak veya hareketle onun dikkatini ├žekmeye ├žal─▒┼čan ki┼čiye bakar.

Yeti┼čkin sesine v├╝cut hareketleri ile veya a─čl─▒yorsa susarak tepki g├Âsterir.

├çe┼čitli rahats─▒zl─▒klara kar┼č─▒ farkl─▒ ┼čekillerde a─člar.

Yeti┼čkinin g├Âsterdi─či ilgiye g├╝l├╝mseyerek cevap verir.

Ba┼č─▒n─▒ ├ževirerek sesi takip eder.

Sesin geldi─či y├Âne do─čru ba┼č─▒n─▒ ├ževirerek sesin kayna─č─▒n─▒ arar.

Haz ald─▒─č─▒ durumlarda g─▒─č─▒ldar (mutlu sesler ├ž─▒kar─▒r).

Yeti┼čkin sesine tepki olarak kendi sesini tekrarlar.

 

 

Sesli g├╝ler.

─░lgi g├Âsterildi─činde ses ├ž─▒kararak tepki verir.

Kendi ellerine bakar, s─▒k s─▒k g├╝l├╝mser ve sesler ├ž─▒kar─▒r.
Ba┼čkas─▒ taraf─▒ndan tekrarland─▒─č─▒nda kendi seslerini ├ž─▒karmaya devam eder.

Aile aras─▒nda oldu─čunda g├╝l├╝mseyerek, ses ├ž─▒kararak veya a─čl─▒yorsa susarak tepki g├Âsterir.

Anla┼č─▒lmaz s├Âzler s├Âyler (hece serileri gibi).

Ba┼čkalar─▒n─▒n iadelerini g├╝lerek tepki verir.

Aynadaki g├Âr├╝nt├╝s├╝ne g├╝l├╝mser ve sesler ├ž─▒kar─▒r.

Yeti┼čkinin y├╝z k─▒s─▒mlar─▒na (sa├ž,burun,g├Âz) hafif├že vurur ve ├žeker.

Tan─▒d─▒─č─▒ kimselere do─čru uzan─▒r.

aynadaki g├Âr├╝nt├╝s├╝ne veya ba┼čka bebeklere uzan─▒r veya elleriyle vurur.

Eline ald─▒─č─▒ nesneleri bilin├žsizce sallayarak ve s─▒karak sesler ├ž─▒kar─▒r.

M├╝zi─če tepki olarak sesler ├ž─▒kar─▒r.

Kendisi ile 2-3 dakika ilgilenildi─či zaman s─▒k s─▒k g├Âz konta─č─▒ kurar.

Tek heceler s├Âylemeye ba┼člayabilir. (ba, de, ma, da gibi)

Dikkat ├žekmek i├žin sesler ├ž─▒kar─▒r.

Taklitle 2-3 defa ayn─▒ heceleri s├Âyler. (ma-ma-ma gibi)
Ce-cee oyununu taklit eder.

Yeti┼čkini taklit ederek el ├ž─▒rpar.

Yeti┼čkini taklit ederek ba┼č ba┼č yapar.

Yap─▒lan hareketlere el hareketleriyle kar┼č─▒l─▒k verir.

D├Ârt veya daha fazla de─či┼čik ses ├ž─▒kar─▒r.

Konu┼čanlara bakarak konu┼čulan─▒ takip eder.
Tan─▒d─▒─č─▒ ki┼čilere sar─▒l─▒r, elleri ile vurur ve ├Âper.

El hareketleri ile verilen basit emirleri yerine getirir (gel-git veya tel sarar gibi).

ÔÇťhay─▒rÔÇŁ denildi─činde yapmakta oldu─ču i┼či yapmay─▒ durdurur (%75 oran─▒nda).

Tan─▒d─▒─č─▒ nesnenin ismi s├Âylendi─činde ona bakar. (mama, baba)
─░smi ile ├ža─čr─▒ld─▒─č─▒ zaman bakarak veya uzanarak (kucak i├žin) tepki g├Âsterir.

Basit sorulara tepki olarak hareket eder. (├Âr: topun nerede?)

V├╝cut k─▒s─▒mlar─▒n─▒n birini g├Âsterir.

s├Âzl├╝ oyunda, iki farkl─▒ heceyi birle┼čtirir. (mama,baba)
Oyun oynarken g├╝ler, hafif sesle kendi kendine g├╝ler veya y├╝ksek sesle ba─č─▒r─▒r.

Birka├ž saniye i├žin resimlere bakar.

Taklit yolu ile ses ├ž─▒karmak i├žin oyuncaklar─▒ s─▒kar veya ─▒s─▒r─▒r.

Ba┼čkalar─▒n─▒n ├ž─▒kard─▒─č─▒ farkl─▒ tonlardaki sesleri taklit eder.

Hayvan sesi taklit eder.

─░├žinde-d─▒┼č─▒nda, burada-orada s├Âzc├╝klerini anlar.

Ki┼či veya nesne belirlemek i├žin tek s├Âzc├╝kl├╝ ifadeleri anlaml─▒ olarak kullan─▒r.

─░smini tekrarlar.

Yeti┼čkin konu┼čmas─▒na benzeyen ancak anla┼č─▒lmayan uzun diziler meydana getirir.

─░ki anlaml─▒ s├Âzc├╝─č├╝ kullanmaya ba┼člar.

Anne, baba diyebilir ve bunlar─▒n d─▒┼č─▒nda 1-2 s├Âzc├╝k s├Âyleyebilir.

 

12 ÔÇô 24 AYLAR ARASINDAK─░ ├çOCUKLARIN D─░L GEL─░┼×─░M ├ľZELL─░KLER─░

( 1 ÔÇô 2 YA┼× )

 

─░ki ne aras─▒ndan ad─▒ s├Âylenen nesneyi se├žer.

─░stendi─činde bir nesneyi g├Âsterir.

ÔÇťBu ne?ÔÇŁ diye soruldu─čunda ya bir s├Âzc├╝kle ya da s├Âzc├╝─če benzer bir ifade ile cevap verir.

├çocuk hemen hemen s├Âylenen her ┼čeyi anlar.

Ad─▒ s├Âylenince cevap verir.

Pencereden d─▒┼čar─▒ya bak─▒p g├Ârd├╝─č├╝ nesneleri g├Âsterir.
├ť├ž nesne aras─▒ndan ad─▒ s├Âylenen nesneyi se├žer.

Ad─▒ s├Âylenen bir v├╝cut b├Âl├╝m├╝n├╝ g├Âsterir.
Bir tane basit, iki ya da ├╝├ž s├Âzc├╝kl├╝ talimat─▒ yerine getirir.

─░stenildi─činde tan─▒d─▒k bir nesneyi ├Âb├╝r odadan getirir.

Ad─▒ s├Âylenen iki v├╝cut b├Âl├╝m├╝n├╝ g├Âsterir.

Birbirine ba─čl─▒ iki emri yerine getirir.(bebe─či al, bana ver vb.)
Kayna─č─▒ saklanm─▒┼č sesleri arar.(yast─▒k alt─▒nda ├žalan saat vb.)

Aile bireylerinin adlar─▒n─▒ bilir.

Basit resimleri g├Âsterir.

Ad─▒ s├Âylenen ├╝├ž v├╝cut b├Âl├╝m├╝n├╝ g├Âsterir.

Konu┼čma s─▒ras─▒nda konu┼čan─▒n y├╝z├╝ne bakar ve konu┼čmas─▒n─▒ bitirirken tekrar dinleyenin y├╝z├╝ne bakar. Kendisine bir nesne verildi─činde nesne ile ilgili istenen iki etkinli─či yerine geitirir.
Odan─▒n d─▒┼č─▒ndan gelen seslerin kayna─č─▒n─▒ arar.

S─▒k s─▒k ÔÇťbu ne?ÔÇŁ diye sorar.

─░sim ve fiili c├╝mleler kurar.

├ť├ž farkl─▒ y├Ânlendirmeyi uygular.(topu al, bana at, otur vb.)
Ad─▒ s├Âylenen d├Ârt v├╝cut b├Âl├╝m├╝n├╝ g├Âsterir.

─░smi s├Âylenen ki┼čiyi resimde g├Âsterir.

Duyduklar─▒n─▒ tekrarlar.

Kendisine bir nesne verildi─činde nesne ile ilgili istenilen ├╝├ž etkinli─či yerine getirir.

D├Ârt resim aras─▒ndan ismi s├Âylenen resmi se├žer.

Ad─▒ s├Âylenen ├╝├ž ├že┼čit giysiyi se├žer.

K─▒sa hikayeler dinler.(5 dak.)

Okumay─▒ taklit eder.

K─▒sa bir ├Âyk├╝y├╝ sonuna kadar dinler.

Tuvalete girmesi gerekti─činde haber verir.

Yiyecek ve i├žecekleri sorar.

Kendine y├Ânelik olarak ÔÇťbenÔÇŁder.

ÔÇťBir adetÔÇŁ ve ÔÇť├žokÔÇŁ ayr─▒m─▒n─▒ yapar.

├çocu─čun ismi s├Âylenerek(ÔÇŽ nerede?) ┼čeklinde soruldu─čunda kendini g├Âsterir.

 

24 ÔÇô 36 . AYLAR ARASINDAK─░ ├çOCUKLARIN D─░L GEL─░┼×─░M ├ľZELL─░KLER─░

( 2 ÔÇô 3 YA┼× )

 

─░stenilen nesneyi ba┼čka bir odadan getirir, g├Ât├╝r├╝r.

─░stenilen ki┼čiyi ├ža─č─▒r─▒r.

M├╝zik veya hikaye etkinli─čine 5-10 dakika s├╝reyle kat─▒l─▒r.

Kendisine hat─▒rlat─▒ld─▒─č─▒nda ÔÇťl├╝tfenÔÇŁ ve ÔÇťte┼čekk├╝r ederimÔÇŁ der.
Basit ev i┼člerine yard─▒m etmeye ├žal─▒┼č─▒r. (fara┼č tutmak)

Hareket bildiren s├Âzc├╝kleri anlad─▒─č─▒n─▒ hareketi yaparak g├Âsterir.

Soruldu─čunda bir se├žim, tercih yapabilir.
Bildi─či s─▒fatlar i├žin uygun tepkiyi g├Âsterir. (mutlu, mutsuz, yorgun, uzun, s─▒cakÔÇŽ.)

olay s─▒ras─▒na uygun olarak taklidi oyunlar oynar. (bebe─čini beslemek, y─▒kamak, uyutmak ÔÇŽ)

─░stenildi─činde nesneyi bir ba┼čka nesnenin i├žine, d─▒┼č─▒na, alt─▒na koyar.

Bilinen s─▒fatlar─▒ kullan─▒r. (s─▒cak, so─čuk, uzun, k─▒saÔÇŽ)

Hareket ve i┼č belirten resimleri isimlendirir. (yemek, i├žmek, uyumakÔÇŽ)

Basit faaliyetler i├žin ÔÇť ÔÇŽ.(isim) ne yap─▒yor ?ÔÇŁ sorusunu cevaplar.

2 s├Âzc├╝kl├╝ dizelerde isim + s─▒fat veya isim + isim birle┼čtirir. (b├╝y├╝k top, top sandalyeÔÇŽ)

2 s├Âzc├╝kl├╝ dizelerde nesne ve fiili birle┼čtirir. (yemek pi┼čir, ├žay i├žÔÇŽ)
2 s├Âzc├╝kl├╝ dizelerde isim + fiili birle┼čtirir. (baba gitÔÇŽ)

Tan─▒─č─▒ bir ┼čark─▒daki her dizenin son s├Âzc├╝─č├╝n├╝ tekrarlar ve hareketle g├Âsterir.
Tuvalet ihtiyac─▒n─▒ s├Âzel olarak bildirir.

2 s├Âzc├╝kl├╝ ifadelerde ÔÇťburadaÔÇŁ veya ÔÇťoradaÔÇŁ s├Âzc├╝klerini isim ya da fiille birle┼čtirir. (sandalye buradaÔÇŽ)
M├╝lkiyeti ifade etmek i├žin iki s├Âzc├╝─č├╝ birle┼čtirir. (baba arabaÔÇŽ)

Resimlerdeki detaylar─▒ g├Âr├╝r. (d├╝kkan, sokakÔÇŽ)

S├Âzel ipu├žlar─▒ verildi─činde taklit oyununa kat─▒l─▒r.

Kullan─▒┼č─▒ tan─▒mland─▒─č─▒nda ├Ânceden tan─▒d─▒─č─▒ nesneyi se├žer. (hangisi ile i├žeriz ?, hangisi ile yeriz ?…)

Nerede sorusunu cevaplar.(alt─▒nda, ├╝st├╝nde, yan─▒ndaÔÇŽ.)

Tan─▒d─▒─č─▒ ├ževresel (do─čadaki) sesleri isimlendirir. (bu ne sesi? Tren, araba, ku┼čÔÇŽ)
3 s├Âzc├╝kl├╝ dizilerde isim , fiil ve s─▒fat─▒ birle┼čtirir.(baba i┼če gitti,ÔÇŽ)

Kim ister? sorusuna kendi ismini s├Âyleyerek cevap verir.

Kullan─▒l─▒┼č─▒ tan─▒mland─▒─č─▒nda do─čru nesnenin ismini s├Âyler. (ne ile yemek yeriz? Ka┼č─▒k; neyin ├╝st├╝nde otururuz?, sandalyeÔÇŽ)
Basit hikayeleri dinler.(10 dak.)

Ya┼č─▒n─▒ s├Âylemek i├žin parmaklar─▒n─▒ kullan─▒r.

Soruldu─čunda cinsiyetini s├Âyler.

┼×imdiki zaman ekini kullan─▒r. (ko┼čuyorumÔÇŽ)

Taklit oyunlar─▒ s─▒ras─▒nda yeti┼čkinle konu┼čur.

Televizyon seyrederken tan─▒d─▒─č─▒ televizyon kahramanlar─▒n─▒n isimlerini s├Âyler.

Yeti┼čkinin k─▒yafetlerini giyerek oyun oynar.

S├Âzc├╝klerin ├žo─čul hallerini kullan─▒r.

Ge├žmi┼č zaman ekini uygun yerlerde kullan─▒r.(-di, -mi┼č ekleri )

Karma┼č─▒k resimleri anlat─▒r.

Sesinin tonunu %90 oran─▒nda kontrol eder.

Sohbet s─▒ras─▒nda ÔÇť bu (o) nedir ?ÔÇŁ diye sorar.

Kurall─▒ c├╝mleler kurar.

─░smi yerine ÔÇť ben, benimÔÇŁ ifadelerini kullan─▒r.

─░stemedi─čini ÔÇťhay─▒rÔÇŁ ile ifade eder.

ÔÇťKim?ÔÇŁ sorusuna isim s├Âyleyerek cevap verir.

ÔÇťKimin?ÔÇŁ sorusuna ÔÇťÔÇŽ.inÔÇŁ Diyerek cevap verir.

Nesneleri isimlendirir ve nesnenin ├Âzelli─či ile ilgili cevap verir.(Bu nedir? Masa,kitap)

Baz─▒ s─▒n─▒f ifadelerini kullan─▒r. (oyuncak, yiyecek, hayvanÔÇŽ)

Bazen istek ve rica belirten ifadeleri kullan─▒r.(l├╝tfen, yapabilir miyim?)

Ritmik seslere el ├ž─▒rparak, aya─č─▒n─▒ yere vurarak kat─▒l─▒r.

 

37- 48 AYLAR ARASINDAK─░ ├çOCUKLARIN D─░L GEL─░┼×─░M ├ľZELL─░KLER─░

(3-4 YA┼×)

 

4-5 S├Âzc├╝kl├╝ diziler kurarak konu┼čur.

M├╝zik e┼čli─činde dans edip ┼čark─▒ s├Âyler.

M├╝zikli oyunlarda y├╝ksek al├žak sesleri ay─▒rt eder.
Di─čer ├žocuklar─▒ taklit ederek kurallara uyar.

Kendisine hat─▒rlat─▒lmadan da tan─▒d─▒─č─▒ yeti┼čkinleri selamlar.

Basit bir sohbete kat─▒l─▒r.

B├╝y├╝k ve k├╝├ž├╝k nesneleri isimlendirir.(ÔÇťbu nas─▒l topÔÇŁ sorusuna uygun cevab─▒ verir.

S├Âzel direktif verildi─činde 10 v├╝cut k─▒sm─▒n─▒ g├Âsterir.

S├Âzel direktif verildi─činde resimden k─▒z ve erke─či g├Âsterir.

Kendisine model olundu─čunda 3ÔÇÖe kadar sayar.

Basit ve s─▒k tekrarlanan bir hikayede ÔÇť sonra ne oldu ?ÔÇŁ sorusuna beklenen cevab─▒ verir.

Arkada┼č─▒ndan onun oynad─▒─č─▒ oyuncakla oynamak i├žin izin ister.

Kendili─činden ÔÇť l├╝tfen ÔÇŁ ve ÔÇť te┼čekk├╝r ederim ÔÇŁ der. (% 50 oran─▒nda)

Telefona cevap verir. Yeti┼čkini telefona ├ža─č─▒r─▒r veya tan─▒d─▒k ki┼čiyle telefonla konu┼čur.

ÔÇťNerede ve kimÔÇŁ ile ba┼člayan sorular sorar.

Soru c├╝mlesi i├žin ÔÇťmiÔÇŁ ekini kullan─▒r (annem geldi mi?)

D├╝zenli olarak uygulanan ├Âyk├╝ saatine 5 dakika s├╝re ile kat─▒l─▒r.

─░├žinde, d─▒┼č─▒nda, arkas─▒nda, ├╝st├╝nde ifadelerini anlar ve ona g├Âre davran─▒r.

S├Âz ve hareket i├žeren ├že┼čitli parmak oyunlar─▒n─▒ tekrarlar.

Kendisine model olundu─čunda 10 nesneyi sayar.

Yeti┼čkinin y├Ânetti─či grup oyunlar─▒nda kurallara uyar.

Daha b├╝y├╝k ├žocuklar─▒n liderli─čini yapt─▒─č─▒ grup oyunlar─▒nda, kurallara uyar.

Kendi projesi ├╝zerinde ├žal─▒┼č─▒rken, di─čer ├žocuklar─▒n yan─▒nda oynar ve onlarla konu┼čur (30dakika)
ÔÇťni├žin?ÔÇŁ ile ba┼člayan sorular sorar ve yeti┼čkinin cevab─▒n─▒ dinler.

─░stendi─činde 3 rengi isimlendirir.

Kare, daire ve ├╝├žgeni isimlendirir.

─░ki ba─č─▒ms─▒z emri yerine getirir. (topu al , kitab─▒ ver)

─░stendi─činde ad─▒n─▒ ve soyad─▒n─▒ s├Âyler.

ÔÇťnas─▒l?ÔÇŁ sorusuna cevap verir.

Sesleri bir s─▒raya veya alet serisine g├Âre tekrarlar. (davula vurma, ├ž─▒ng─▒rak sallama, ├želik ├╝├žgene vurma.)

Ge├žmi┼č zamanla ilgili ifadeleri kullan─▒r.

Nesnelerin benzer ve farkl─▒ oldu─čunu s├Âyleyebilir (├Âzelliklerine ve i┼člevlerine g├Âre)

Tan─▒d─▒─č─▒ durumlarda b├╝y├╝kl├╝kle ilgili s─▒fatlar─▒ kullan─▒r.

Taklit oyunlar─▒nda yeti┼čkin rollerini al─▒r.

Oyun geli┼čtik├že daha sonra neler olaca─č─▒n─▒ planlay─▒p anlat─▒r (yemek haz─▒rlama, yemek yeme, bula┼č─▒k y─▒kama)

En son yapt─▒─č─▒ deneyimleri anlat─▒r.

Hikayedeki olaylarla ilgili ÔÇťni├žin?ÔÇŁ sorusunu cevaplar.

Nesnelerin nas─▒l kullan─▒ld─▒─č─▒n─▒ s├Âyler (bardakla ne yap─▒l─▒r)

Gelecekle ilgili olaylar─▒ anlat─▒r.( yapaca─č─▒m, yapmak istiyorum, yapmam gerek)

├ço─čul eklerini yerinde ve do─čru kullan─▒r.

Olu┼č s─▒ras─▒na g├Âre iki olay─▒ anlat─▒r.

Malzemelere uygun taklidi oyunlar geli┼čtirebilir. ( piknik sepetini g├Âr├╝nce pikni─če doktor setini g├Âr├╝nce doktora gitmeyi canland─▒r─▒r.)

Konu┼čmas─▒ yabanc─▒lar taraf─▒ndan anla┼č─▒l─▒r.

 

48 – 60 AYLAR ARASINDAK─░ ├çOCUKLARIN D─░L GEL─░┼×─░M ├ľZELL─░KLER─░

(4 ÔÇô 5 YA┼×)

 

Birbirini takip eden ├╝├ž i┼či yapar.

Edilgin c├╝mleleri anlar (kap─▒ Ahmet taraf─▒ndan a├ž─▒ld─▒).

─░stenildi─činde bir nesnenin veya resmin e┼čini bulur.

Konu┼čurken ÔÇťl├╝tfen, yapar m─▒yd─▒n─▒z, yapabilir misiniz ÔÇŁ gibi s├Âzel ifadeleri kullan─▒r.

Birle┼čik c├╝mleler kullan─▒r (topa vurdum, top yuvarland─▒).

─░stendi─činde nesnenin ├╝st├╝n├╝ ve alt─▒n─▒ g├Âsterir.

─░stendi─činde bir ├žal─▒┼čma sayfas─▒ndaki nesnenin, ├╝st├╝ndeki ve alt─▒ndaki nesne resimlerini g├Âsterir.

K─▒saltmalar kullan─▒r (biliyorum,istiyorum).

Resimdeki mant─▒ks─▒zl─▒klar─▒ ve sa├žmal─▒klar─▒ g├Âsterir.

K─▒z karde┼č, erkek karde┼č, anneanne, babaanne ve dede gibi kelimeleri kullan─▒r.

Z─▒tl─▒klarla ilgili kar┼č─▒la┼čt─▒rmalarda en son kelimeyi s├Âyler.(hangisi b├╝y├╝k, hangisi k├╝├ž├╝k? ─░fadesinde b├╝y├╝k ve k├╝├ž├╝k nesnelerden ├Ânce k├╝├ž├╝k olan─▒ g├Âsterir.)

Resimli ipucu olmadan bildi─či hikayeleri anlat─▒r.

Belirli bir s─▒fata ait olmayan resmi (hayvan olmayan─▒) g├Âsterir.

─░ki kelimenin kafiyeli olup olmad─▒─č─▒n─▒ s├Âyler. (atk─▒-ask─▒, kitap-├Ârdek)

Karma┼č─▒k c├╝mleler kullan─▒r. (├ž├╝nk├╝ÔÇŽ.)

Sesin y├╝ksek mi al├žak m─▒ oldu─čunu s├Âyler.

├ť┼č├╝d├╝─č├╝n zaman ne yapars─▒n?, Yoruldu─čun zaman ne yapars─▒n? Ac─▒kt─▒─č─▒n zaman ne yapars─▒n? ┼čeklindeki sorular─▒ cevaplar.

Gramer kullan─▒m─▒ daha iyidir.

Ge├žmi┼č zaman─▒ daha kurall─▒ kullan─▒r.

Çok soru sorar.

1500-2100 kelime bilir.

Konu┼čmas─▒ tam olarak anla┼č─▒l─▒r.

Konu┼čmas─▒ ak─▒c─▒d─▒r.

Adresini, telefon numaras─▒n─▒ bilir.

Belli ba┼čl─▒ olaylar─▒ olay s─▒ras─▒na g├Âre s─▒ralar.

C├╝mlenin anlam─▒n─▒ bozan s├Âzc├╝─č├╝ s├Âyler.

Tamamlanmam─▒┼č olarak verilen hikayeyi ├Âzg├╝n bir ┼čekilde tamamlar.

 

 

 

60 – 72 AYLAR ARASINDAK─░ ├çOCUKLARIN D─░L GEL─░┼×─░M ├ľZELL─░KLER─░

(5 – 6 YA┼×)

 

Bozuk paralar─▒ tan─▒r.

Ad─▒n─▒ ve soyad─▒n─▒ s├Âyler.

Ailesindeki ki┼čilerin isimlerini s├Âyler.

Soruldu─čunda kendisine ait bilgileri verir.

Haftan─▒n g├╝nlerini s─▒ras─▒yla s├Âyler.

4-7 s├Âzc├╝kle c├╝mle kurar.

G├╝nl├╝k deneyimlerini anlat─▒r.

3 veya 5 b├Âl├╝ml├╝k hikayeyi birle┼čtirir ve anlat─▒r.

Say─▒lar─▒ ritmik sayar.

Az-├žok kavramlar─▒n─▒n anlam─▒n─▒ bilir ve g├Âsterir.

Birka├žÔÇÖ─▒n anlam─▒n─▒ bilir.

ÔÇťd├╝nÔÇŁ ve ÔÇťyar─▒nÔÇŁ─▒ anlaml─▒ olarak kullan─▒r.

Renk,b├╝y├╝kl├╝k,┼čekil ve say─▒ kavramlar─▒n─▒ anlar.

Kelimeleri tan─▒mlar.

Basit ┼čakalar yapar.

Yer veya hareket tarif eder (ÔÇŽ..ya do─čru, oradanÔÇŽ. Oraya, uzakta gibi).

ÔÇťni├žinÔÇŁ sorusunu a├ž─▒klayarak cevaplar.

ÔÇť bana tersini s├ÂyleÔÇŁ sorusunu yan─▒tlar.

E─čer ÔÇŽÔÇŽ..olsayd─▒ ne olurdu? Sorusunu cevaplar.

Nesnelerin konumunu s├Âyler. (alt─▒nda, ├╝st├╝nde, yan─▒nda gibi)

ÔÇť-ebilirdi,ÔÇŁ ÔÇť ÔÇôacakt─▒ÔÇŁ ifadelerini kullan─▒r.

Somut nesneleri yap─▒lar─▒na g├Âre daha ayr─▒nt─▒l─▒ olarak tan─▒mlayabilir.

Soyut nesnelerin anlamlar─▒n─▒ s├Âyleyebilir

.Z─▒t anlaml─▒ somut kelimeleri s├Âyleyebilir.

Z─▒t anlaml─▒ soyut kelimeleri s├Âyleyebilir

Yeni ve bilmedi─či kelimelerin anlamlar─▒n─▒ sorar.

S─▒fatlar─▒ rahat kullanmaya ba┼člar.

C├╝mlelerde d├╝n ve yar─▒n, sabah ve ak┼čam kavramlar─▒n─▒ anlaml─▒ olarak kullan─▒r.

C├╝mle yap─▒s─▒ ve ┼čekli hemen hemen yeti┼čkininkine benzer.

Çocuktan Ailesine

1-Beni ┼č─▒martmay─▒n. Her istedi─čimin yerine getirilmemesi gerekti─čini ├žok iyi biliyorum, sadece sizi test ediyorum!

2-Bana kar┼č─▒ disiplinli, kat─▒ olmaktan korkmay─▒n. Ben bunu tercih ederim, kendimi emniyette, g├╝vende hissediyorum.

3-K├Ât├╝ al─▒┼čkanl─▒klar edinmeme m├╝saade etmeyin. Bunlar─▒n erken d├Ânemlerde te┼čhis edilip ├Ânlenmesi hususunda sizlere g├╝veniyorum.

 

4-Oldu─čumdan da k├╝├ž├╝k hissetmemi asla sa─člamay─▒n. Bu benim sadece daha da fazla aptalca hareket etmemi sa─člar!

5-Elinden geliyorsa beni l├╝tfen ba┼čka insanlar─▒n ├Ân├╝nde d├╝zeltme─če ├žal─▒┼čma. E─čer benimle ├Âzel ba┼č ba┼ča ve yava┼č├ža konu┼čursan ├žok daha fazla etkili olacak.

6-Hatalar─▒m─▒n g├╝nah oldu─čunu hissettirme─če ├žal─▒┼čma bana. Bu benim de─čerlerimi sars─▒yor.

7-Beni olacaklardan/sonu├žlardan koruma. Bazen ac─▒ ├žekerek ├Â─črenmem gerekiyor.

8-“Senden nefret ediyorum” dedi─čimde ├╝z├╝lme. Bazen nefret etti─čim sen de─čilsin; beni y├Ânlendirmek i├žin kulland─▒─č─▒n g├╝c├╝n.

9-K├╝├ž├╝k hastal─▒klar─▒ma fazla ├╝z├╝lme. Bazen bunlarla istedi─čim, ihtiyac─▒m olan ilgiyi buluyorum ├ževremde, sende.

10-┼×ikayet etme, s├Âylenme. S├Âylenirsen, kendimi sanki sa─č─▒rm─▒┼č─▒m gibi korumam gerekecek.

11-Kendimi arzu etti─čim kadar iyi ifade edemedi─čimi unutmay─▒n. ─░┼čte bu y├╝zden her zaman do─čru olam─▒yor s├Âylediklerim, yapt─▒klar─▒m.

12-Soru sordu─čumda ge├ži┼čtirmeyin, cevab─▒ ertelemeyin. E─čer b├Âyle yaparsan─▒z, art─▒k soru sormad─▒─č─▒m─▒ g├Âreceksiniz ve cevaplar─▒, istedi─čim bilgileri ba┼čka yerden arayaca─č─▒m.

13-Tutars─▒z olmay─▒n. Bu benim akl─▒m─▒ tamamen kar─▒┼čt─▒r─▒r ve size g├╝venimi kaybetmeme neden olur.

14-Korkular─▒m─▒n aptalca oldu─čunu s├Âylemeyin. Bana korkular─▒m korkun├ž ┼čekilde ger├žekler ve anlamaya ├žal─▒┼č─▒rsan beni sakinle┼čtirebilir, g├╝venimi kazanmama yard─▒mc─▒ olabilirsin.

15-Kendinin m├╝kemmel veya hep ba┼čar─▒l─▒ oldu─čunu bana devaml─▒ s├Âyleme, hat─▒rlatma bile. ├ç├╝nk├╝ senin bunlar─▒n hi├žbiri olmad─▒─č─▒n─▒ anlad─▒─č─▒mda bu bana ├žok b├╝y├╝k ┼čok olur.

16-Benden ├Âz├╝r dilemenin senin asla yapmayaca─č─▒n bir i┼č oldu─čunu sak─▒n d├╝┼č├╝nme. D├╝r├╝st├že ├Âz├╝r dilemen benim sana s├╝rpriz ve beklenmedik ┼čekilde yak─▒nla┼čmam─▒, ─▒s─▒nmam─▒ sa─člayacak.

17-Denemeyi, yeni ┼čeyleri ├Â─črenmeyi, anlamay─▒, ke┼čfetmeyi ├žok sevdi─čimi asla unutma. Onsuz olamam, al─▒┼č.

18-Ne kadar ├žabuk b├╝y├╝d├╝─č├╝m├╝ unutma. Bana ayak uydurman ├žok zor olmal─▒, l├╝tfen dene.

19-├çok fazla sevgi ve anlay─▒┼č olmadan b├╝y├╝y├╝p geli┼čemeyece─čimi l├╝tfen unutma, ama bunlar─▒ sana s├Âylemem gerekmiyor, ├Âyle de─čil mi?

20-L├╝tfen sa─čl─▒kl─▒ ol ve spor, egzersiz yap. Sana ihtiyac─▒m var

Bebek ve Anne .Com Sahibi ve Y├Âneticisi : Ye┼čim ├ľzyapar (al─▒nt─▒d─▒r)

Çocuk ve oyun

├çocu─čun ilk arkadasi annesidir. anne i├žinde ├žocuk d├╝nyaya ikinci bir kez tekrar safl─▒─č─▒n g├Âz├╝ ile bakabilmek, onun g├Âzleri ile hayata tekrar ├žocuk g├Âz├╝ ile bakabilmek ve yeniden b├╝y├╝yebilmek i├žin ikinci bir ┼čanst─▒r. Bu anlamda tekrar mutlulu─ču yakalayabilme ┼čans─▒d─▒r. Yap─▒lan istatistik ve ara┼čt─▒rmalar mutlulu─čun en ├Ânemli anahtarlar─▒ndan birinin tekrar ├žocukla┼čabilmemizi, pazarl─▒ks─▒z masumiyeti ve safl─▒─č─▒ yakalayabilmemizi sa─člayan ├žocuklar─▒m─▒z oldu─čunu ortaya koymekt─▒r. ├çocuk bunun ├Âtesinde anneye daha ├Ânce hi├ž ya┼čamad─▒─č─▒ t├╝rden bir sevgi yepyeni ke┼čfedilmemi┼č bir duygunun ve bu duygunun yaratt─▒─č─▒ mutlulu─čun kap─▒lar─▒n─▒ a├žar. Onun yumu┼čakl─▒─č─▒n─▒ hisseti─či anda annenin ya┼čama sevincine bir halka daha etkilenir.


Oyunlar┬á ├že┼čitli ┼čekilde grupland─▒r─▒labilir. Geli┼čim kuramc─▒lar─▒ndan Piaget oyunlar─▒ ┼ču ├╝├ž ba┼čl─▒k alt─▒nda ele alm─▒┼čt─▒r.

1) Al─▒┼čt─▒rma oyunlar─▒: Bu oyunlar ├žocuklar─▒n geli┼čiminde duyusal motor d├Ânem olarak isimlendirilen do─čumdan yakla┼č─▒k iki ya┼č─▒na kadar olan b├Âl├╝me uyar. Bu d├Ânemde bebekler yava┼č yava┼č hareket etmeye ba┼člam─▒┼čt─▒r ve zihinsel geli┼čimde ise ├ževreden be┼č duyusu ile ald─▒─č─▒ uyaranlar─▒ birle┼čtirip, s─▒n─▒fland─▒rmaya ├žal─▒┼čmaktad─▒r. Bebek┬á ├ž─▒ng─▒ra─č─▒n─▒n rengini ve sesini al─▒r ve s─▒n─▒fland─▒r─▒r.

2) Simgesel oyunlar: Bu geli┼čim d├Âneminde 2 ya┼č ile 7 ve 8 ya┼člar─▒ aras─▒ndaki d├Ânemi i├žerir.┬á Bu oyunlar─▒n i├žeri─či al─▒┼čt─▒rmalardan, simgeler ve varsay─▒m boyutuna kadar de─či┼čmektedir. ├çocuk kendi ger├žeklerini hareketlerle ya┼čatmaktad─▒r. Bunun en belirgin ├Ârne─či sanki varm─▒┼č gibi oyunlard─▒r. ├çocu─čun bir k├Â┼čede yaratt─▒─č─▒ evcilik oyunu, bir odun ya da plastik ├žubuk ile olu┼čturulan at─▒ s├╝rmesi gibi ├Ârnekler bu gruptand─▒r. Burada ├žocuk d├╝┼č├╝ncelerini yeterince geli┼čmemi┼č dili ile anlatamad─▒─č─▒ndan bunlar─▒ simgesel oyunla

anlatmaktad─▒r. Ayr─▒ca bu anlat─▒m yoluyla zihinsel simge ve uygulamalar yinelenerek ├Âz├╝msenmektedir. Evcilik oyunu ile hem duygu ve d├╝┼č├╝nceler aktar─▒lmakta, hem de annelik ├Âzde┼čimi sindirilmektedir.

3) Kurall─▒ oyunlar: Bu d├Ânemde ├žocuk ilk olarak kendinden b├╝y├╝klerin oyunlar─▒n─▒ taklit etmeye ba┼člar. Bu oyunlar 7-8 ya┼člar─▒ndan sonra kurulmaya ba┼člar ve ├žocu─ču sosyalle┼čmeye y├Ânlendirir. ─░lk iki oyun ya┼č ilerledik├že azalmakta ve yerini kurall─▒ oyunlara b─▒rakmaktad─▒r. Bu de─či┼čme ├žocu─čun ili┼čkilerini ve sosyalle┼čmesini yans─▒tmaktad─▒r.

Ayr─▒ca oyunlar─▒ ba┼člang─▒├žta belirli bir y├Ânergenin oldu─ču, ancak sonras─▒nda ├žocu─čun serbest oldu─ču oyunlar ve kurall─▒ olan, sab─▒r ve ├žaba gerektiren oyunlar ┼čeklinde de ay─▒rabiliriz. ─░lk gruba ├Ârnek olarak evcilik oyunu verilebilir. Bu oyunda kurallar vard─▒r, ancak ├žocuk oyunun kurulmas─▒ ve ak─▒┼č─▒nda ├Âzg├╝rd├╝r. Saklamba├ž ve k├Ârebe ise ikinci oyun grubuna uymaktad─▒r.

Oyunlar yap─▒lar─▒ a├ž─▒s─▒ndan da de─čerlendirilebilir. Yar─▒┼čma, rastlant─▒, taklit ya da d├Ânerek yo─čunla┼čmay─▒ i├žeren oyunlardan s├Âz edilebilir. Oyunlar─▒n yap─▒s─▒ ├žocuk psikiyatrisinde baz─▒ bozukluklar─▒n de─čerldnirilmesinde yard─▒mc─▒ olmaktad─▒r. ─░lgi, etkile┼čim ve ileti┼čimde belirgin bozuklu─čun oldu─ču otistik ├žocuklar ile duygu, d├╝┼č├╝nce va alg─▒dabozulma ile belirli psikotik bozuklu─ču olan ├žocuklar─▒n oyunlar─▒nda yar─▒┼čma ya da rastlant─▒ neredeyse hi├ž yoktur. Ba┼čka bir ki┼čiyi gerektiren, dolay─▒s─▒yla sosyal bir boyut ta┼č─▒yan yar─▒┼čma psikotik ve otistik ├žocu─čun ilgi alan─▒n─▒n t├╝m├╝yle d─▒┼č─▒ndad─▒r. Bu ├žocuklar─▒n g├╝ndeminde yineleme ├Âzelli─či olan ve t├╝m├╝yle d─▒┼ča s─▒n─▒rl─▒ a├ž─▒k ya da kapal─▒ kendi d├╝nyas─▒na y├Ânelik etkinlikler vard─▒r. Ayn─▒ ┼čekilde rastlant─▒y─▒da t├╝m├╝yle reddetmektedirler. Etkinliklerinin tekd├╝ze olmas─▒, yineleyen belirli davran─▒┼člar─▒ i├žermesi ve de─či┼čikli─čin olmad─▒─č─▒ kendilerine ├Âzg├╝ bir d├╝nyay─▒ i├žerir. Bu d├╝nyada ise rastlant─▒ya yer yoktur. Bu ├žocuklar─▒n oyunlar─▒nda d├Ânme ya da d├Ânen cisimlere y├Ânelme vard─▒r. Bir topa├ž ile oynar, kendi kendine d├Âner ya da d├Ânen bir nesneye y├Ânelirler. Zihinsel ├Âz├╝rl├╝ ├žocuklar ya┼č─▒tlar─▒na g├Âre daha az oynarlar ve hareketsiz olduklar─▒ d├Ânemler ├žok daha fazlad─▒r. Kurallar─▒ kar─▒┼č─▒k olmayan ve bulunduklar─▒ ya┼čtan daha k├╝├ž├╝k ya┼člardaki ├žocuklar─▒n oyunlar─▒n─▒ oynarlar. Bu ├žocuklar─▒n da yar─▒┼čma gerektiren oyunlardan ka├ž─▒nd─▒klar─▒ g├Âzlenir.

├çocuklar─▒n duygusal ve d├╝┼čsel ya┼čam─▒ oyunlar─▒na yans─▒maktad─▒r. E─čer ├žocu─čun i├ž d├╝nyas─▒ndan kaynaklanan d├╝rt├╝leri ├žok yo─čunsa oyun kesilmekte, de─či┼čik ve karma┼č─▒k bir duruma d├Ânmektedir. Sakin bir oyun i├žin ├žocu─čun bu yo─čun d├╝rt├╝leri uzakla┼čt─▒rabilmesi gerekir. De─či┼čken davran─▒┼člar─▒ izlenen a┼č─▒r─▒ hareketli ya da kayg─▒l─▒ ├žocuklar, oyunun kurallar─▒n─▒ kabullenmede zorluk ├žekerler. Davran─▒┼č sorunlar─▒ olan ├žocuk ve ergenlerin oyunu da sald─▒rgan d├╝rt├╝lerle doldurmas─▒ tipik bir ├Âzelliktir. Onlar i├žin oyun h─▒zla i├žinden geldi─či gibi davranma ve d├╝rt├╝sel eyleme ge├žebilmenin bir y├Ântemidir. Oyun i├žinde sald─▒rgan tutumlar─▒n belirtilmesi cinsiyete g├Âre de farkl─▒l─▒k g├Âstermektedir.

Erkek ├žocuklar g├╝re┼č, kavga ve yar─▒┼čmaya daha yatk─▒n olduklar─▒ i├žin oyunlar─▒ k─▒zlar─▒n oyunlar─▒ndan daha ├že┼čitlidir. Sosyal belirleyiciler de k─▒z ve erkek oyunlar─▒nda ├Ânemli rol oynamaktad─▒r. Kar┼č─▒ cinsiyetin oyunlar─▒n─▒ k─▒zlar erkeklere g├Âre daha rahat oynamaktad─▒rlar. Erkek ├žocuklarda d├╝rt├╝lerin davran─▒┼ča d├Âk├╝lmesi ├Ân planda iken k─▒zlarda bu s├Âzel olarak belirtilmektedir.

├çocuk E─čitiminde Temel Kurallar

1)E─čitim do─črular─▒ s├Âylemek de─čil do─črular─▒ yapmakt─▒r.
2)├çocuklar ├Â─č├╝tten daha ├žok iyi ├Ârne─če ihtiya├ž duyarlar.
3)├çocuklara ne d├╝┼č├╝necekleri de─čil nas─▒l d├╝┼č├╝necekleri ├Â─čretilmelidir.
4)├çocuklar─▒m─▒z─▒ ki┼čilik sahibi yapabilmek i├žin d├╝┼č├╝nd├╝klerini isteklerini ve inand─▒klar─▒n─▒ ke┼čfetmelerine izin verin
5)├çocu─čunuza verece─činiz en de─čerli hediye ilgi ve zaman─▒n─▒zd─▒r.
6)├çocuk anne baban─▒n g├Âr├╝len bir├žok ├Âzelli─čini ald─▒─č─▒ gibi g├Âzle g├Âr├╝lmeyen ├Âzelliklerini de al─▒r.
7)├çocu─čunuzun ya┼č─▒na ve geli┼čimine g├Âre uygun g├Ârev ve sorumluluklar verin.
├çocu─čunuzun anlatt─▒klar─▒n─▒ dinlemiyorsan─▒z bir s├╝re sonra onun da sizi dinlemedi─čini g├Âreceksiniz.
9)├çocu─čunuza ne s├Âyledi─činizden ├žok daha ├Ânemli olan nas─▒l s├Âyledi─činizdir.
10)├çocu─čunuzun yanl─▒┼člar─▒n─▒ de─čil do─črular─▒n─▒ yakalay─▒n.A┼č─▒r─▒ sevgi ve takdir ├žocu─čunuzu ┼č─▒markl─▒─ča y├Âneltir.
11)S─▒k ele┼čtirilen ├žocuklar i├že kapan─▒k ve g├╝vensiz olurlar.
12)K─▒zg─▒n oldu─čunuz bir s─▒rada ├žocuklar─▒n─▒za hayat dersi vermeye kalkmay─▒n.
13)├çocu─čunuza hep ├žocuk gibi davran─▒rsan─▒z o da hep ├žocuk gibi kal─▒r.
14)├çocu─čunuza hep kendi istediklerinizi s├Âylerseniz ergenlik ├ža─č─▒ndan itibaren istemediklerinizi i┼čitirsiniz.
15)Korkuya dayal─▒ disiplin yerine sorumlulu─ča dayal─▒ disiplin verin.
16)├çocu─čunuza istemedi─činiz hareketleri yasaklamadn ├Ânce yasaklama nedenini mutlaka a├ž─▒klay─▒n.
17)├çocu─čunuza ne kadar ├žok kural koyarsan─▒z o kadar ├žok ├žat─▒┼č─▒r k─▒zar ve disiplin sorunu ya┼čars─▒n─▒z.
18)├çocu─čunuzu ilgilendiren b├╝t├╝n konularda karar─▒ onunla birlikte verin.
19)Ceza geli┼čmeye engeldir.├ľd├╝l ise geli┼čmeye katk─▒ sa─člar.
20)├çocu─čunuzun kendisi olmas─▒na izin verin.