Category: D├Âk├╝man

Verimli ders ├žal─▒┼čma

VER─░ML─░ DERS ├çALI┼×MA Y├ľNTEMLER─░┬áN─░├ç─░N DERS ├çALI┼×MALIYIM?

De─čerli ├Â─črenciler ├Âncelikle nas─▒l ders ├žal─▒┼čmal─▒y─▒z sorusundan ├žok ni├žin ders ├žal─▒┼čmal─▒y─▒z sorusunu kendimize sormam─▒z daha g├╝zel olacakt─▒r.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á─░ster okula yeni ba┼člam─▒┼č olsun isterse ├╝niversiteye haz─▒rlan─▒yor olsun b├╝t├╝n ├Â─črenciler bu sorular─▒n cevab─▒n─▒ bulmas─▒ gerekir.ÔÇÖÔÇÖNi├žin ders ├žal─▒┼čmal─▒y─▒m? Hedefim ne? Hedefimi ger├žekle┼čtirmek i├žin neler yapmal─▒y─▒m?ÔÇÖÔÇÖ bu sorular─▒n cevab─▒n─▒ bulan ├Â─črencilerin tembellik yapmas─▒ m├╝mk├╝n de─čildir.Bu nedenle sizin ├Âncelikli olarak bir hedef belirlemesi gerekir.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áY─▒llar ├Ânce TrabzonÔÇÖun ├çaykara il├žesinin bir k├Ây├╝nde bir ├žocuk vard─▒. B├╝y├╝d├╝─č├╝ndeki en b├╝y├╝k hedefi ┼čuydu: Doya doya kavurma yiyebilmek!┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á├ç├╝nk├╝ ailesi ├žok fakirdi.Dar gelirli olu┼člar─▒ndan dolay─▒ zaten okula zor ┼čartlarda gidebiliyordu.Liseyi bitirirse bile art─▒k ailesinin onu ├╝niversiteye g├Ânderecek g├╝c├╝ yoktu.Babas─▒n─▒n ├Âdenmemi┼č bir s├╝r├╝ borcu vard─▒.Bir g├╝n eve gelen postac─▒y─▒ icra memuru zannedip evlerinde kalan son mallar─▒ da g├Ât├╝receklerini d├╝┼č├╝n├╝r.Sonra onun posta memuru oldu─čunu anlar..Posta memurunun zarf─▒ndan ├╝niversite s─▒nav sonucu ├ž─▒kar.Ka─č─▒da bakar ├╝niversite s─▒nav─▒n─▒ kazanm─▒┼č.Hem de T├╝rkiye birincisi olarak !┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á├ťniversiteyi burslu olarak okur.├ťniversiteyi bitirince AmerikaÔÇÖya davet edilir..

Y─▒llarca Amerika da kald─▒ktan sonra T├╝rkiyeÔÇÖye d├Âner .Devletin de─či┼čik kademelerinde g├Ârevler yapar.Hala onun ad─▒ an─▒ld─▒─č─▒nda insanlar sayg─▒ duyar.├çok zeki ve ├žal─▒┼čkan bir insan oldu─ču s├Âylenir.Trafik kazas─▒nda hayat─▒n─▒ kaybetmesiydi ├╝lke i├žin ├žok ┼čeyler yapabilirdi denir.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áK├╝├ž├╝kl├╝─č├╝nde sadece doya doya kavurma┬á┬áyemeye yetecek┬á┬ákadar bir paraya kavu┼čmak isteyen Adnan Kahveci b├╝y├╝d├╝─č├╝nde bir ├╝lkenin maliye bakan─▒ olacak kadar b├╝y├╝k paralara h├╝kmedebiliyor.Ne sayesinde? ├çok ├žal─▒┼čmak..Adnan KahveciÔÇÖ nin ├žal─▒┼čmak i├žin yeterince nedeni vard─▒ ve ni├žin ├žal─▒┼čmas─▒ gerekti─čini biliyordu.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áArkada┼člar bu hikayeden ├ž─▒karaca─č─▒m─▒z sonu├ž ├Âncelikli olarak kendimize┬á┬áula┼č─▒labilir bir hedef belirlemeliyiz ve bu hedefe ula┼čmak i├žin ├žaba g├Âstermeliyiz. Ders ├žal─▒┼čmaya ba┼člamadan ├Ânce ilk olarak hedef┬á┬ábelirlemeliyiz.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á─░kinci olarak ba┼čar─▒ya inanmak gerekmektedir.Ki┼činin ├Ân├╝ndeki en b├╝y├╝k engel yine ki┼činin kendisidir.O i┼čle ilgili olumsuz d├╝┼č├╝nceler ve ba┼čaramama korkusu a┼č─▒lmas─▒ ve ge├žilmesi en zor olan engeldir.

Bir ki┼či ┼čunu yada bunu ba┼čaramayaca─č─▒na inand─▒─č─▒ s├╝rece bunlar─▒ yapmamaya kararl─▒ demektir.Sonu├žta ba┼čar─▒l─▒ olmas─▒ imkans─▒zd─▒r.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áVerimli ders ├žal─▒┼čman─▒n en ├Ânemli kurallar─▒ndan biriside etkin dinlemedir.┬á┬á┬á┬á┬á┬áDersi derste ├Â─črenmek ├Â─črenmenin temelidir.verimli ders ├žal─▒┼čman─▒n ve konuyu anlaman─▒n temelinde etkin dinleme yatar.


ETK─░N D─░NLEMEN─░N KURALLARI

KONU┼×AN K─░┼×─░YLE G├ľZ ─░L─░┼×K─░S─░ KURMAK GEREK─░R├ľ─črenciler derste bazen ba┼čka ┼čeylerle ilgilenirler. Arkada┼člar─▒yla konu┼čur dikkati da─č─▒l─▒r.Sadece ├Â─čretmenin sesini duyar onun jest ve mimiklerini hareketlerini g├Âremezler.┬á┬á┬á┬á┬á┬áDerste ba┼čar─▒ i├žin a─čz─▒ ve g├Âzleri aras─▒ndaki ├╝├žgene bakmam─▒z g├Âz ili┼čkisi kurmam─▒z gerekir.┬á┬á┬á┬á┬á┬áBiz:┬á┬á┬á┬á┬á┬áOkuduklar─▒m─▒z─▒n %10ÔÇÖunu┬á┬á┬á┬á┬á┬á─░┼čittiklerimizin %20ÔÇÖsini┬á┬á┬á┬á┬á┬áG├Ârd├╝klerimizin %30ÔÇÖunu┬á┬á┬á┬á┬á┬áHem g├Âr├╝p hem i┼čittiklerimizin %501ÔÇÖsini┬áS├Âylediklerimizin %80ÔÇÖiniDavran─▒┼člar─▒m─▒z do─črultusunda s├Âylediklerimizin %90ÔÇÖ─▒n─▒ hat─▒rlar─▒z.┬á┬á├ľNDE OTURMALISINIZ:├ľzellikle arkalarda oturmak zamanla ├Â─črencinin ders veriminin d├╝┼čmesine ve dersten uzakla┼čmas─▒na neden olabilir.

SADECE ├ľ─×RETMEN─░ D─░NLEMEL─░S─░N─░Z:D─░NLEMEYE UYGUN POZ─░SYON ALMALISINIZ:

As─▒k suratla m─▒ yoksa g├╝ler y├╝zle mi ders dinledi─činiz ├žok ├Ânemlidir.A─čz─▒n kenarlar─▒n─▒n kulaklara yak─▒nl─▒─č─▒ ├Âl├ž├╝s├╝nde ├Â─črencinin dikkati artar veya azal─▒r.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áAlmanyaÔÇÖda yap─▒lan bir ara┼čt─▒rmada:─░yi bir ├Â─čretmen dersine her zaman ki gibi ├žok g├╝zel┬á┬áhaz─▒rlan─▒yor.S─▒n─▒fta konuyu as─▒k suratla hi├ž espri yapmadan anlat─▒p ├ž─▒k─▒yor.Dersten sonra konuyla ilgili yap─▒lan teste ├Â─črencileri ba┼čar─▒ oran─▒ %60 ├ž─▒k─▒yor.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áDaha sonra yine ayn─▒ ├Â─čretmen derse girdi─činde ├Â─črencilerinden bir ┼čey istiyor.ÔÇŁherkes a─čz─▒na bir kalem al─▒p ─▒s─▒r─▒r gibi a─čz─▒nda tutsunÔÇŁ diyor.A─č─▒zlar─▒nda kalem varken ├Â─čretmen dersi anlat─▒yor dersten sonra konuyla ilgili yap─▒lan teste ├Â─črencilerin ba┼čar─▒ oran─▒ %70ÔÇÖe ├ž─▒k─▒yor.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áDeneyin ├╝├ž├╝nc├╝ a┼čamas─▒nda ise ├Â─čretmen derse giriyor.Dersi ciddi ama g├╝ler y├╝zle anlatmaya ├žal─▒┼č─▒yor.Dersin on be┼č dakikas─▒na do─čru bir espri yap─▒yor. ├çocuklar─▒ g├╝ld├╝r├╝yor,onlar─▒ dersin stresli ortam─▒ndan uzakla┼čt─▒rmaya ├žal─▒┼č─▒yor. Konuyu da─č─▒tmadan tekrar dersi i┼člemeye devam ediyor. Dersten sonra konuyla ilgili yap─▒lan teste ├Â─črencilerin ba┼čar─▒ oran─▒ %80ÔÇÖe ├ž─▒k─▒yor.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áSonu├ž : ├ľ─črencilerin derste ba┼čar─▒lar─▒n─▒n artmas─▒ i├žin dersi g├╝lerek dinlemeleri gerekmektedir.


VER─░ML─░ DERS ├çALI┼×MANIN KURALLARI

:1-SA─×LIK:┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áSa─člam kafa sa─člam v├╝cutta bulunur diyerek┬á┬ába┼čar─▒n─▒n ilk kural─▒n─▒ belirlemi┼člerdir.├ľ─črenmenin %80ÔÇÖi g├Âzle ger├žekle┼čiyor.G├Âz tembelli─činin olu┼čmamas─▒ i├žin her g├╝n iki ├╝├ž defa g├Âz egzersizi yapman─▒z gerekmektedir.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áBeyin Yorulur mu?├ľ─črenciler genellikle anne ve babalar─▒na iki ├╝├ž saat ├žal─▒┼čt─▒ktan sonra ├žok yorulduklar─▒n─▒ s├Âylerler. Ger├žekten beyin ├žok ├žal─▒┼čmaktan yorulur mu?┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áKolumuzla bir ┼čeyi ├žok fazla kald─▒rd─▒─č─▒m─▒z zaman kollar─▒m─▒z yorulabilir.├çok ko┼čuyorsak ayaklar─▒m─▒zda bir yorgunluk olu┼čabilir.┬á┬áAma beyin sinir h├╝crelerinden olu┼čtu─ču i├žin yorulma diye bir ┼čey s├Âz konusu de─čildir.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áBir ├Â─črenci oturup be┼č saat matematik sonra da be┼č saat fen bilgisi ├žal─▒┼čsa beyni yorulmaz.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áDerin Nefes Alman─▒n Faydalar─▒:┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áFiziksel Egzersizler:G├╝nde yirmi dakikan─▒z─▒ fiziksel egzersize ay─▒rmal─▒s─▒n─▒z. O zaman v├╝cut serotenin diye bir madde salg─▒l─▒yor.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áSerotenin ne i┼če yarar? Kayg─▒ azal─▒r ├Â─črenme verimi artar.Uyku d├╝zene girer. ─░nsan kendini daha zinde hisseder.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á─░ntihar edenleri kanlar─▒ incelendi─činde v├╝cutlar─▒nda hi├ž serotenine rastlanm─▒yor. Yani bu madde salg─▒lanmamaya ba┼člad─▒─č─▒ zaman insan hayattan kopmaya ba┼čl─▒yor.

2- SEVMEK:´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áKendisini┬á´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áAilesini┬á´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á├ľ─čretmenini┬á´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áDersi┬á´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áS─▒n─▒f─▒┬á´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áOkulu┬á´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á├çal─▒┼čmay─▒┬á┬ásevmelidir

3-├çALI┼×MA Y├ľNTEMLER─░N─░ B─░LMEK:┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áBir Amerikal─▒ ve bir Japon i┼čadam─▒ bir toplant─▒ya kat─▒l─▒yorlar. Toplant─▒ aras─▒nda ikisi dola┼čmaya ├ž─▒k─▒yorlar. Kald─▒klar─▒ otel bir orman─▒n─▒ i├žinde oldu─čundan ormanda geziyorlar. Bu ormanda gezerlerken ├žok uzaklardan bir aslan sesi duyarlar. Bir de bakarlar ki aslan kendilerine do─čru ko┼čarak geliyor. Amerikal─▒ hemen ka├žmaya ba┼člar Japon oturuyor.Tabi Amerikal─▒ merak ediyor. Niye ├Âyle yapt─▒─č─▒n─▒ anlamaya ├žal─▒┼č─▒l─▒yor. Japon s─▒rt ├žantas─▒ndan spor ayakkab─▒s─▒n─▒ ├ž─▒kar─▒yor ve giymeye ba┼čl─▒yor. Amerikal─▒ JaponÔÇÖa ÔÇť Sen spor ayakkab─▒lar─▒n─▒ giyerek aslandan daha h─▒zl─▒ ko┼čaca─č─▒n─▒ m─▒ zannediyorsun ?ÔÇŁ diyor.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áJapon cevap vermiyor. Ayakkab─▒lar─▒n─▒ h─▒zl─▒ bir ┼čekilde giyiyor ve ba─čc─▒klar─▒n─▒ ba─čl─▒yor. Amerikaya┬á┬á├Ânce yeti┼čip sonra ge├žerken ona ┼č├Âyle diyor: ÔÇť Sevgili dostum elbette┬á┬áben aslandan daha h─▒zl─▒ ko┼čamam. Ama senden daha h─▒zl─▒ ko┼čsam yeter. Aslan kimi yakalarsa ├Ânce onu yerÔÇŁ.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áBu hikayeyi niye anlatt─▒m ?T├╝rkiyeÔÇÖde her y─▒l 1,200,000 ki┼či ilkokula ba┼čl─▒yor. Ailelerinin hayalinde ├žocuklar─▒n─▒n g├╝zel bir ├╝niversite okumas─▒ var. ├ľ─črencilerin hepsi okullar─▒n─▒ bitirip s─▒nava giriyor. Baz─▒lar─▒ ba┼čar─▒l─▒ olurken baz─▒lar─▒ ba┼čar─▒s─▒z oluyor. Kazananlarla kazanamayanlar aras─▒ndaki en b├╝y├╝k fark zeka fark─▒ de─čil ; ├Âyleyse aradaki fark ne?┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áVerimli ders ├žal─▒┼čma y├Ântemlerini bilmeleri ve bunu s├╝rekli olarak uygulamalar─▒d─▒r. E─čitim hayat─▒nda belli kararl─▒l─▒kta ├žal─▒┼čan ve belli bir s├╝re sonra ba┼čar─▒ya ula┼čan ├Â─črencilerdir.


HAYATTAN NE BEKLED─░─×─░N─░Z─░, AMACINIZIN NE OLDU─×UNU B─░L─░N:

Bir yelkenli ile okyanusun ortas─▒ndas─▒n─▒z f─▒rt─▒nalar esiyor elinizde ne bir rota ne bir pusula var┬á┬áhedefinizi belirlememi┼čsiniz ÔÇťnereye gideceksinizÔÇŁ diye sorarlarsa┬á┬áÔÇťr├╝zgar bizi nereye g├Ât├╝r├╝rseÔÇŁ diye cevap vereceksiniz. R├╝zgar biraz bat─▒ya biraz do─čuya eserse sonu├žta ortada kal─▒rs─▒n─▒z.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áHedefi belli olmayan gemiye hi├žbir r├╝zgar yard─▒m edemez!Kendinizin 6ay,1y─▒l, 5 y─▒l 10 y─▒l sonra nerede olmak istedi─činizi d├╝┼č├╝nmeli ve ona g├Âre plan yapmal─▒s─▒n─▒z.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á├ľ─črenci lise ├╝├ž├╝nc├╝ s─▒n─▒fa geliyor hala bir karar─▒ yok. Ne olmak istiyorsun diye soruldu─čunda bilmiyorum diyor.ÔÇŁ├ťniversite s─▒nav─▒na gireyim ka├ž puan al─▒rsam ona g├Âre tercih yapar─▒mÔÇŁ diyor┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áAmac─▒n─▒za ula┼čmak i├žin hangi dersi ne zaman ├žal─▒┼čaca─č─▒n─▒z─▒┬á┬áne kadar gayret g├Âstermek zorunda oldu─čunuzu bilmeniz gerekmektedir.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áY─▒ll─▒k ,ayl─▒k ,haftal─▒k ve g├╝nl├╝k ders ├žal─▒┼čma plan─▒n─▒z olmal─▒ bu ders ├žal─▒┼čma planlar─▒na uygun ders ├žal─▒┼čmal─▒s─▒n─▒z.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áUnutmay─▒n─▒z ki her problem ├Â─črenmek i├žin bir f─▒rsatt─▒r.Risksiz kar tehlikesiz tecr├╝be ve ├žal─▒┼čmaks─▒z─▒n ├Âd├╝l kazanmak do─čmaks─▒z─▒n ya┼čamda olmak kadar imkans─▒zd─▒r.

G├ťNL├ťK ├çALI┼×MA PLANI YAPIN┬áProgram :Zaman─▒ etkin ┼čekilde kullanman─▒z─▒,Neye nereden ba┼člayaca─č─▒n─▒z─▒ karar vermenizi,Bilgileri ne kadar ├Âz├╝msedi─činizi g├ÂrmeniziNe zaman dinlenip ne zaman ├žal─▒┼čaca─č─▒n─▒za karar vermenizi┬áGelece─činize bir ad─▒m daha yakla┼čman─▒z─▒ kolayla┼čt─▒ran ├žok ├Ânemli bir ad─▒md─▒r.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áUnutman─▒n engellenebilmesi i├žin o g├╝nk├╝ dersin mutlaka tekrar─▒ gerekiyor. Ertesi g├╝n o ders olmasa bile┬á┬á┬áG├╝nl├╝k ├žal─▒┼čma program─▒:1-┬á┬á┬á┬á O g├╝n ├Â─črenilen konular─▒n tekrar─▒2-┬á┬á┬á┬á ├ľdevlerin yap─▒lmas─▒ ve test ├ž├Âz├╝m├╝3-┬á┬á┬á┬á Bir g├╝n sonra i┼členecek konular─▒n ├Ân haz─▒rl─▒─č─▒n─▒ i├žermelidir.


T├ťRK├çE DERS─░ NASIL ├çALI┼×ILMALI:

├ľSS de yakla┼č─▒k 45 sorunun konulara g├Âre da─č─▒l─▒m─▒´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áS├Âzc├╝k ve c├╝mle anlam─▒┬á┬á┬á15´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áDilbilgisi┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á15´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áParagraf┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á15┬áDilbilgisi sorular─▒ temel bilgiler ├Â─črenilmeden ├ž├Âz├╝lemez. T├╝rk├že konular─▒ birbirinin devam─▒d─▒r.Birini anlamadan di─čerine ge├žmeyiniz.Yorum gerektiren sorular ├žok fazla bilgi gerektirmez.Okudu─čunu anlamak ve anlad─▒─č─▒n─▒ yorumlamakla ilgilidir. Bu da ancak konularla ilgili ├žok fazla soru ├ž├Âzmekle m├╝mk├╝n olur.´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áS─▒navda sab─▒rl─▒ olmal─▒ hi├ž ├╝┼čenmeden b├╝t├╝n sorular─▒ ├ž├Âzmelisiniz.┬á┬á├ç─▒km─▒┼č sorular ├ž─▒kabileceklerin aynas─▒d─▒r. Bu nedenle ├ž─▒km─▒┼č sorular─▒ mutlaka ├ž├Âzmeniz gerekmektedir..

TAR─░H DERS─░ NASIL ├çALI┼×ILMALI:┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á├ľncelikli olarak konularla ilgili temel bilgiler ├žok iyi bilinmelidir.┬á´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áTarih konular─▒yla kavramlar ilgili┬á┬á├žok iyi bilinmelidir. ├ľrne─čin manda ve himaye gibi.´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áTemel bilgiler ve kavramlar aras─▒nda ba─člant─▒lar kurulmal─▒d─▒r.´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áKonular bu ┼čekilde┬á┬átamamland─▒ktan sonra konularla ilgili bolca test ├ž├Âz├╝lmelidir.

CO─×RAFYA DERS─░ NASIL ├çALI┼×ILMALI:┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á├ľSS s─▒nav─▒nda co─črafyan─▒n b├╝t├╝n konular─▒ndan soru gelebilmektedir.┬á┬á´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áBaz─▒ y─▒llarda baz─▒ konulara a─č─▒rl─▒k verilebilmektedir.´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áSon y─▒llarda ekonomik co─črafya sorular─▒┬á┬áco─črafya sorular─▒n─▒n┬á┬á%25-%30 unu olu┼čturmaktad─▒r.´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬áGe├žmi┼č ├ľSS lerde ├ž─▒km─▒┼č sorular gelecek sorular─▒n benzeri olaca─č─▒ndan s─▒nava girmeden mutlaka ├ž─▒km─▒┼č sorular─▒n ├ž├Âz├╝lmesi gerekmektedir.


MATEMAT─░K DERS─░ NASIL ├çALI┼×ILIR:┬áMatematik bir insan─▒n yaln─▒z ba┼č─▒na ├Â─črenebilece─či bir ders de─čildir. ├ľncelikli olarak ├Â─čretmenin iyi bir ┼čekilde dinlenmesi gerekmektedir.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á├ľ─črenmenin ilk a┼čamas─▒ ki┼činin bilmedi─čini fark etmesidir.Bu nedenle biz size baz─▒ ├Âl├ž├╝tler verelim:´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á─░┼člem kabiliyetim az konular─▒ anlayam─▒yorum┬á┬ádiyorsan─▒z;─░lk tavsiyemiz temel konulara ├žal─▒┼čman─▒zd─▒r. Nas─▒l ki alfabenin harflerini bilmeyen ki┼či okuyamaz, yazamaz matemati─čin temel kurallar─▒n─▒ bilmeyen ├Â─črenci de matematik dersini anlayamaz.´éĚ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á─░┼člem kabiliyetim iyi fakat konulara yabanc─▒y─▒m;Diyen ├Â─črencilere tavsiyem bilgi eksi─či olan konular─▒n tam olarak ├Â─črenilmesidir.─░┼člem kabiliyetinin iyi olmas─▒ matematik konular─▒n─▒ ├Â─črenebilece─čini g├Âsterir.┬á*Konular─▒┬á┬áanl─▒yorum fakat i┼člem kabiliyetim az diyorsan─▒z;Diyen ├Â─črencilerimize tavsiyemiz bol bol soru ├ž├Âzmeleridir┬á┬á*─░┼člem kabiliyetim iyi hem konular─▒ da biliyorum fakat ├žok yanl─▒┼č yap─▒yorum;Diyen ├Â─črencilerimize tavsiyemiz sorular─▒ dikkatlice ├ž├Âzmeleridir.Yanl─▒┼č yapmaman─▒n veya az yanl─▒┼č yapman─▒n bol bol soru ├ž├Âzmektir

Beynimizin S─▒rlar─▒

Asl─▒nda b├╝t├╝n sistemi ├žal─▒┼čt─▒ran ruh. Bunlar ruhu d─▒┼čar─▒da b─▒rakt─▒klar─▒ m├╝ddet├že ├ž├Âzebildikleri ├ž├Âzemediklerinin yan─▒nda devede kulak bile olmazÔÇŽ┬á─░┼čte Beynin 10 s─▒rr─▒Kafam─▒zda ta┼č─▒d─▒─č─▒m─▒z 1 kilo 350 graml─▒k koca bir labirent. Her g├╝n tepemizde ve bizi o y├Ânetiyor. Bazen duygusal, bazen sinirli; kimi zaman manik, kimi zaman depresif. En g├╝zel duygular─▒n da, ┼čeytani emellerin de planlay─▒c─▒s─▒ o… S─▒rlarla dolu, kapal─▒ ve karanl─▒k bir kutu gibidir beynimiz.
{loadposition header}
─░┼čte beynin ├ž├Âz├╝lemeyen┬á10 s─▒rr─▒!

1. Bilgi n├Âronlarda nas─▒l kodlan─▒yor?

Beynin en kar─▒┼č─▒k i┼člemlerinden bir tanesi, bilginin kodlanmas─▒. Bu s├╝re├žte beyindeki n├Âronlar, yani sinir h├╝creleri, zarlar─▒n─▒n d─▒┼č─▒nda elektrik ak─▒m─▒ olu┼čturuyor. Bu elektrik ak─▒mlar─▒, ÔÇśaksonÔÇÖ ad─▒ verilen uzant─▒lara ula┼čarak, onlar vas─▒tas─▒yla gerekli olan kimyasal sinyallerin a├ž─▒─ča ├ž─▒kmas─▒n─▒ sa─čl─▒yor. Bu ak─▒mlar sayesinde d├╝nyayla, ├ževremizde olup bitenle ilgili bilgiler beynimize aktar─▒l─▒yor. ÔÇťNe g├Âr├╝yorum?ÔÇŁ, ÔÇťA├ž m─▒y─▒m?ÔÇŁ, ÔÇťHangi soka─ča sapay─▒m?ÔÇŁ gibi sorulara yan─▒t i┼čte b├Âyle bulunuyor.

2. An─▒lar beyinde nas─▒l saklan─▒yor ve nas─▒l tekrar hat─▒rlan─▒yor?

Bir ki┼činin ismi gibi, yeni bir ┼čey ├Â─črendi─činizde beynin yap─▒s─▒nda birtak─▒m fiziksel de─či┼čiklikler meydana geliyor. Ancak bu de─či┼čikliklerin h├ól├ó ne t├╝r de─či┼čiklikler oldu─čunu, nerelerde meydana geldi─čini, bilginin nas─▒l depoland─▒─č─▒n─▒ ya da y─▒llar sonra tekrar hat─▒rlanarak tekrar nas─▒l g├╝ndeme getirildi─čini anlayam─▒yoruz.Beyinde ├že┼čit ├že┼čit hat─▒ralar var. Ancak beyin, ÔÇśk─▒sa d├Ânem an─▒larlaÔÇÖ (yeni ├Â─črenilen bir telefon numaras─▒n─▒ hat─▒rlamak gibi), ÔÇśuzun d├Ânem an─▒lar─▒ÔÇÖ (ge├žen y─▒l okulda yapt─▒klar─▒n─▒z gibi) birbirinden bir ┼čekilde ay─▒r─▒yor. Beyin travmas─▒ ya da beynin zarar g├Ârmesi ise bu yetenekleri bozabiliyor.

3. Beyin, gelece─či nas─▒l ├Âng├Âr├╝yor?┬á

├ço─ču zaman gelecekle ilgili birtak─▒m planlar─▒m─▒z ve ├Âng├Âr├╝lerimiz olur. Gelece─čin nas─▒l ┼čekillenece─čini d├╝┼č├╝n├╝r├╝z. Beynimizde, gelecekle ilgili bir ┼čekil vard─▒r. Ancak beynin bu ÔÇśgelecek sim├╝lasyonunuÔÇÖ nas─▒l yapt─▒─č─▒ hen├╝z anla┼č─▒lm─▒┼č de─čil. Beyin, d├╝nyayla ilgili ├Âng├Âr├╝lerde nas─▒l bulunabiliyor? Bilim adamlar─▒ h├ól├ó bunun yan─▒t─▒n─▒ ar─▒yor.

4. ÔÇśDuyguÔÇÖ ne demek?

Beyin, sadece bilgi biriktiren bir organ de─čil; ayn─▒ zamanda duygu, motivasyon, korku ve umutlar─▒ bar─▒nd─▒ran bir organ. B├╝t├╝n bunlar bilin├žalt─▒nda olan ┼čeyler asl─▒nda…├ľrne─čin beynin duygularla ilgili b├Âl├╝m├╝ sinirli y├╝zlere, o y├╝zleri g├Ârmeden de tepki verebiliyor. K├╝lt├╝rler aras─▒nda da temel duygular─▒n d─▒┼ča vurulmas─▒, asl─▒nda birbirine benziyor.
5. Zekâ nedir?

Zek├ó farkl─▒ ┼čekillerde kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒k─▒yor. Ancak ÔÇśbiyolojikÔÇÖ a├ž─▒dan zek├ón─▒n ne anlama geldi─či hen├╝z bilinmiyor. Milyarlarca n├Âron, bilgiyi ÔÇśharekete ge├žirmekÔÇÖ i├žin nas─▒l birlikte ├žal─▒┼č─▒yor? Gereksiz bilgi beyinden nas─▒l siliniyor? ─░ki kavram ÔÇśbirbirine uyuncaÔÇÖ ve b├Âylece bir soruna ├ž├Âz├╝m buldu─čunuzda, beyinde neler oluyor? Zeki insanlar bilgiyi beyinlerinde ÔÇśhat─▒rlamas─▒ kolayÔÇÖ, ayr─▒ bir b├Âlgede mi muhafaza ediyorlar?

Beyin fonksiyonlar─▒n─▒n temel i┼čleyi┼čiyle ve n├Âronlar aras─▒ndaki ba─člant─▒larla ilgili, bilim adamlar─▒n─▒n elinde h├ól├ó ├žok az bilgi var. Ancak zek├ón─▒n, beynin tek bir alan─▒yla de─čil, pek ├žok b├Âlgesiyle ilgili oldu─ču ├╝zerinde duruluyor. ─░nsan beyninin di─čer canl─▒lardan fark─▒ h├ól├ó ara┼čt─▒r─▒l─▒yor.

6. Beyin, ÔÇśzaman─▒ÔÇÖ nas─▒l alg─▒l─▒yor?

Alk─▒┼člad─▒─č─▒n─▒zda ya da parma─č─▒n─▒z─▒ ÔÇś┼č─▒klatt─▒─č─▒n─▒zdaÔÇÖ sesi mi daha ├Ânce duyars─▒n─▒z, hareketi mi daha ├Ânce g├Âr├╝rs├╝n├╝z?

Her ne kadar duyma yetene─či, g├Ârme yetene─činden daha h─▒zl─▒ ├žal─▒┼čsa da, parmaklar─▒n g├Âr├╝nt├╝s├╝yle, ├ž─▒kar─▒lan ses ayn─▒ anda ger├žekle┼čiyormu┼č hissi do─čuyor. Yani beyin pek ├žok olay─▒n ayn─▒ anda ger├žekle┼čti─či ÔÇśhissiÔÇÖ uyand─▒rarak asl─▒nda bizi ÔÇśkand─▒r─▒yorÔÇÖ. Beynin zamanla ÔÇśoynad─▒─č─▒n─▒ÔÇÖ asl─▒nda ├žok kolay anlayabilirsiniz.

Aynan─▒n kar┼č─▒s─▒nda sol g├Âz├╝n├╝ze bak─▒n. Daha sonra bak─▒┼č─▒n─▒z─▒ sa─č g├Âz├╝n├╝ze kayd─▒r─▒n. G├Âzlerinizi di─čer tarafa ├ževirmek bir zaman al─▒yor elbette. Ancak siz g├Âzlerinizin hareket etti─čini g├Ârm├╝yorsunuz. G├Âzlerinizi k─▒rp─▒┼čt─▒rd─▒─č─▒n─▒zda da asl─▒nda g├Âzleriniz ├žok k─▒sa s├╝reli─čine de olsa karanl─▒kta kal─▒yor. Ancak bu karanl─▒─č─▒ da g├Ârm├╝yorsunuz.

7. Nas─▒l uyuyor ve r├╝ya g├Âr├╝yoruz?

Zaman─▒m─▒z─▒n ├╝├žte birini uyuyarak ge├žiriyoruz. Ara┼čt─▒rmalara g├Âre, az uyumak sinir sisteminde bozuklu─ča yol a├ž─▒yor. Canl─▒lar uyuduklar─▒nda beynin bir b├Âl├╝m├╝ de uyuyor, ama uykunun mekanizmas─▒, i┼čleyi┼či h├ól├ó bilinmiyor. Uykuda n├Âronlar─▒n a┼č─▒r─▒ derecede hareket halinde olduklar─▒ biliniyor.

Ayr─▒ca ├Ânemli bir sorunu ├ž├Âzmeden ├Ânce uyuman─▒n, o sorunu ├ž├Âzebilmek a├ž─▒s─▒ndan yararl─▒ oldu─ču da d├╝┼č├╝n├╝l├╝yor. D├╝zenli uykunun, ├Â─črenme kapasitesini de art─▒rd─▒─č─▒ s├Âyleniyor. ├ľzetle, uyku sayesinde beyin bir ┼čekilde gerekli bilgileri depoluyor, gereksizleri ise ekarte edebiliyor.

8. Beynin ayr─▒ ayr─▒ olan sistemleri, birbirleriyle nas─▒l b├╝t├╝nle┼čiyor?

G├Âzle bak─▒ld─▒─č─▒nda, asl─▒nda beynin her b├Âlgesi ayn─▒ g├Âr├╝n├╝yor. Ancak aktivitelerini, i┼člevlerini ├Âl├žt├╝─č├╝m├╝zde, her n├Âron b├Âlgesinde farkl─▒ bilgilerin kay─▒tl─▒ oldu─čunu g├Âr├╝yoruz.

├ľrne─čin g├Ârme yetene─čini ilgilendiren b├Âlgenin i├žindeki alanlarda hareketler, y├╝zler, k├Â┼čeler ve renklerle ilgili ├že┼čit ├že┼čit bilgiler bulunuyor. Yeti┼čkin bir insan─▒n beynini, ├že┼čitli ├╝lkelerin bulundu─ču bir d├╝nya haritas─▒na benzetebiliriz. Beynin i├žinde koku, a├žl─▒k, ac─▒, hedef koyma, s─▒cakl─▒k, ├Âng├Âr├╝ ve daha pek ├žok ┼čeyle ilgili ÔÇśbeyin a─člar─▒ÔÇÖ var. Farkl─▒ i┼člevlerine ra─čmen bu sistemler birbirleriyle bir ┼čekilde b├╝t├╝nle┼čerek ├žok iyi bir i┼čbirli─čine giriyorlar.

9. ÔÇśBilin├žÔÇÖ nedir?

Modern bilimde, ÔÇśbilin├žÔÇÖ ├ž├Âz├╝lememi┼č olan en ├Ânemli s─▒rlardan biri. Bilin├ž, tek bir fenomen de─čil. Peki ne? Bilin├ž, beyindeki hangi sistemlerle ilgili? Bilim adamlar─▒n─▒n bu konuda da hi├žbir fikri yok…

┼×imdiye kadar yap─▒lan ara┼čt─▒rmalara g├Âre, bilin├ž konusunda, b├╝y├╝k bir ihtimalle yine bir grup aktif n├Âron ileti┼čim i├žinde. Bilincin alt─▒nda yatan mekanizman─▒n molek├╝llerle ya da h├╝crelerle ilgili olabilece─či ├╝zerinde de duruluyor. Belki de mekanizma, bu sistemlerin etkile┼čimleriyle olu┼čuyor. Bilim adamlar─▒ bu s─▒ralar bilincin, beynin hangi b├Âlgeleriyle ilgili oldu─čunu ara┼čt─▒r─▒yorlar.

10. Bilgisayara kar┼č─▒ beyin

Beyindeki elektrik ak─▒mlar─▒n─▒n h─▒z─▒n─▒n, bilgisayarlardaki sinyal h─▒z─▒ndan 100 milyon kat daha fazla oldu─čunu biliyor muydunuz?

Bir insan, arkada┼č─▒n─▒ hemen tan─▒rken, bir bilgisayar─▒n bir y├╝z├╝ tan─▒mas─▒ genellikle ├žok zor oluyor. Beynin pek ├žok i┼člemi ayn─▒ anda yapt─▒─č─▒n─▒ s├Âyleyen bilim adamlar─▒, beynin b├╝t├╝n b├Âlgelerinden gelen bilgilerin tek bir b├Âlgede birle┼čmedi─čini, ancak bu farkl─▒ b├Âlgelerin kendi aralar─▒nda g├╝zel bir ÔÇśi┼čbirli─čineÔÇÖ girdiklerini ve bir a─č, yani ÔÇśnetworkÔÇÖ olu┼čturduklar─▒n─▒ belirtiyorlar. Bizim de d├╝nyaya olan bak─▒┼č a├ž─▒m─▒z i┼čte bu karma┼č─▒k network sayesinde olu┼čuyor

T├╝rkiye ├ľz├╝rl├╝ler ara┼čt─▒rmas─▒

T├ťRK─░YE ├ľZ├ťRL├ťLER ARA┼×TIRMASI
Ge├žici Sonu├žlar:

GENEL N├ťFUS ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS

GENEL N├ťFUS

├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS

TOPLAM

68 622 559

8 431 937

ERKEK

34 069 984

3 783 197

KADIN

34 552 575

4 648 740

├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

TOPLAM

12,29%

ERKEK

11,10%

KADIN

13,45%

├ľZ├ťRL├ť N├ťFUSUN YA┼×A G├ľRE DA─×ILIMI┬á

TOPLAM

8.431.937

3.783.197

4.648.740

YA┼× GRUBU

TOPLAM

ERKEK

KADIN

0-4

263.055

157.186

105.869

05.09

319.276

183.599

135.677

10.14

278.468

157.323

121.145

15-19

297.837

155.941

141.896

20-24

379.147

195.229

183.918

25-29

534.359

254.066

280.293

30-34

585.452

267.827

317.625

35-39

615.605

271.263

344.342

40-44

690.140

290.662

399.478

45-49

743.727

318.060

425.667

50-54

734.938

294.271

440.667

55-59

676.655

274.774

401.881

60-64

680.495

278.944

401.551

65-69

620.513

261.623

358.890

70-74

484.854

208.191

276.663

75+

485.709

206.588

279.121

Bilinmeyen

41.462

7.404

34.058

B├ľLGELERE G├ľRE ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

B├ľLGELER

TOPLAM

ERKEK

KADIN

Marmara

13,13

11,66

14,59

Ege

11,86

10,69

13

Akdeniz

12,16

11,15

13,15

─░├ž Anadolu

12,52

10,78

14,23

Karadeniz

12,98

11,62

14,32

Do─ču Anadolu

11,8

11,28

12,3

G├╝neydo─ču Anadolu

9,9

9,86

9,94

YERLE┼×─░M YER─░NE G├ľRE ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

TOPLAM

ERKEK

KADIN

TOPLAM

12,29

11,1

KENT

12,69

11,37

KIR

11,67

10,69

─░┼×G├ťC├ť DURUMUNA G├ľRE ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI
(12 ve daha yukar─▒ ya┼čtaki ├Âz├╝rl├╝ n├╝fus)

TOPLAM

ERKEK

KADIN

─░┼×G├ťC├ť

22,19

41,61

7,05

─░ST─░HDAM

19,6

36,98

6,06

─░┼×S─░Z

2,59

4,64

0,99

─░┼×G├ťC├ťNE DAH─░L OLMAYAN N├ťFUS

77,81

58,15

92,94

─░ST─░HDAM ED─░LEN ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUSUN ─░┼× DURUMUNA G├ľRE DA─×ILIMI
(12 ve daha yukar─▒ ya┼čtaki ├Âz├╝rl├╝ n├╝fus)

TOPLAM

ERKEK

KADIN

Kamu sekt├Âr├╝

18,23

18,36

17,64

├ľzel sekt├Âr

34,85

35,02

34,04

─░┼čveren

3,09

3,58

0,73

Kendi hesab─▒na

35,71

40,16

14,63

├ťcretsiz aile i┼č├žisi

8,11

2,87

32,96

Bilinmeyen

0,02

0,02

0

SOSYAL G├ťVENL─░K DURUMUNA G├ľRE ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

TOPLAM

ERKEK

KADIN

Sosyal g├╝venli─či olan

60,28

57,58

62,49

Sosyal g├╝venli─či olmayan

39,72

42,42

37,51

SOSYAL G├ťVENL─░KTEN YARARLANMA DURUMUNA G├ľRE ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

TOPLAM

ERKEK

KADIN

Kendi ad─▒na

44,5

82,47

16,04

Ba┼čkas─▒n─▒n ad─▒na

55,49

17,53

83,96

ALINAN H─░ZMETLERE G├ľRE ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

H─░ZMETLER

TOPLAM

ERKEK

KADIN

E─čitim

20,45

23,25

16,53

Bak─▒m ve rehab.

9,63

10,32

8,68

Mes.ve bec.ed.kursu

13,71

13,16

14,49

Sa─čl─▒k hizmeti

75,76

76,07

75,33

Sos.ve k├╝l.hiz

1,49

1,71

1,19

Aile reh.ve dan.hiz.

1,67

1,67

1,66

Di─čer

1,75

1,59

1,96

H─░ZMET ALINAN KURUMLARA G├ľRE ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

KURUM

TOPLAM

 ERKEK

 KADIN

Sa─čl─▒k kurulu┼čundan

85,18

84,01

86,83

├ľzr├╝ ile ilgili dernek/vak─▒f/ fed/konfed/

3,07

3,67

2,26

Milli E─čitim Bakanl─▒─č─▒

4,18

5,05

2,96

SHÇEK

0,65

0,48

1,9

─░┼č Kur

0,66

0,23

3,97

Yerel y├Ânetimler

1,65

1,91

1,29

Di─čer

1,17

0,91

12,72

Bilmiyor

5,3

4,93

5,82

├ľZ├ťRL├ť N├ťFUSUN ├ľZ├ťR GRUPLARINA G├ľRE DA─×ILIMI

├ľZ├ťR GRUBU

TOPLAM

 ERKEK

 KADIN

Ortopedik

1,25

1,48

1,02

G├Ârme

 0.60

 0.70

0.50

─░┼čitme

0.37

 0.41

0.33

Dil ve Konu┼čma

0.38

 0.48

0.28

Zihinsel

 0.48

 0.58

0.38

Di─čer

9,7

8,05

11,33

TOPLAM

12,29

11,1

13,45

Birden fazla ├Âzre sahip olanlar % 11,4

YA┼× GRUBUNA G├ľRE ORTOPED─░K ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

YA┼×

TOPLAM

 ERKEK

 KADIN

0-4

4,68

3,87

5,83

5–9

5,81

5,74

5,92

10–14

5,17

5,5

4,71

15-19

6

6,05

5,94

20–24

7,86

8,32

7,21

25–29

9,81

10,8

8,42

30–34

8,03

8,85

6,86

35–39

7,41

8

6,57

40–44

6,66

7,19

5,91

45–49

6,18

6,54

5,67

50–54

5,44

5,42

5,47

55–59

5,2

5,1

5,36

60–64

5,89

5,34

6,66

65–69

5,62

4,72

6,91

70–74

4,17

3,67

4,88

75+

5,97

4,88

7,51

Bilinmeyen

0,09

0,03

0,17

├ľZR├ťN ORTAYA ├çIKI┼× ZAMANINA G├ľRE ORTOPED─░K ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

TOPLAM

 ERKEK

 KADIN

DO─×U┼×TAN

23,91

21,51

27,33

SONRADAN

73,3

76,17

69,21

DO─×U┼×TAN GELEN ├ľZR├ťN NEDEN─░NE G├ľRE ORTOPED─░K ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

├ľZR├ťN NEDEN─░

TOPLAM

 ERKEK

 KADIN

Bilmiyor

53,34

49,43

57,72

Genetik veya kalıtsal bozukluk

16,96

19,01

14,66

Do─čum travmas─▒

9,73

9,21

10,31

Do─čum s─▒ras─▒nda bebe─čin oksijensiz kalmas─▒

6,11

7,44

4,61

Kan uyu┼čmazl─▒─č─▒

3,76

4,63

2,79

Annenin hamileli─činde ge├žirdi─či hastal─▒klar

3,31

3,82

2,74

Annenin hamileli─či s─▒ras─▒nda kulland─▒─č─▒ ila├žlar

2,53

1,68

3,48

Annenin hamileli─činde yetersiz/k├Ât├╝ beslenmesi

2,04

2,92

1,06

Bilinmeyen

2,22

1,86

2,63

SONRADAN OLAN ├ľZR├ťN NEDEN─░NE G├ľRE ORTOPED─░K ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

├ľZR├ťN NEDEN─░

TOPLAM

ERKEK

KADIN

Kaza

41,17

49,9

27,51

Hastal─▒k

41,2

34,76

51,28

─░la├ž kullan─▒m─▒

2,7

2,9

2,39

Zehirlenme

0,19

0,09

0,34

Beslenme bozuklu─ču

0,76

0,51

1,16

Madde ba─č─▒ml─▒l─▒─č─▒

0,09

0,14

0

Di─čer

6,05

5,51

6,9

Bilmiyor

5,72

4,4

7,79

Bilinmeyen

2,12

1,8

2,63

├ľZR├ťN T├ťR├ťNE G├ľRE ORTOPED─░K ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

├ľZR├ťN T├ťR├ť

TOPLAM

ERKEK

KADIN

┼×ekil bozuklu─ču (deformite)

66,98

67,53

66,19

Fonksiyon (g├╝├ž) kayb─▒

56,71

55,24

58,8

Organ┬áyoklu─ču

11,81

15,28

6,88

Bilinmiyor

2,74

2,34

3,3

KULLANILAN C─░HAZ T├ťR├ťNE G├ľRE ORTOPED─░K ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

C─░HAZ T├ťR├ť

TOPLAM

ERKEK

KADIN

Protez

22,71

23,81

19,98

Tekerlekli sandalye

14,68

16,17

11,71

Ortez (y├╝r. cihaz─▒ vb)

8,55

7,58

9,67

Koltuk de─čne─či

39,79

36,95

42,38

Di─čer

19,55

19,23

19,15

TEDAV─░ OLMA DURUMUNA G├ľRE ORTOPED─░K ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

TOPLAM

ERKEK

KADIN

Tedavi yap─▒l─▒yor

17,08

16,09

18,49

Tedavi yap─▒ld─▒

39,58

43,78

33,61

Tedavi yap─▒lmad─▒

38,84

36,17

42,64

Bilinmiyor

4,5

3,97

5,25

YA┼×ADI─×I G├ť├çL├ťKLERE G├ľRE ORTOPED─░K ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

YA┼×ADI─×I G├ť├çL├ťKLER

 TOPLAM

ERKEK

KADIN

Çevre düzenlemelerinin olmaması

27,08

25,01

30,03

Kamuya a├ž─▒k binalara girememe

22,91

21,75

24,56

Toplu ta┼č─▒m ara├žlar─▒na binememe

42,88

40,85

45,76

Sosyal ve k├╝lt├╝rel etkinliklere kat─▒lamama

23,62

23,32

24,03

Evlilik ya┼čam─▒n─▒n olumsuz etkilenmesi

17,88

17,61

18,26

Toplumun yard─▒mc─▒ olamamas─▒

27,12

26,91

27,41

Devletin sa─člad─▒─č─▒ imkanlar─▒n yetersiz olmas─▒

53,38

53,78

52,82

├ľzr├╝yle ilgili teknolojiye uygun aletlerin al─▒namamas─▒

38,3

37,6

39,29

Di─čer

4,25

4,11

4,44

YA┼× GRUBUNA G├ľRE G├ľRME ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

YA┼×

TOPLAM

ERKEK

KADIN

0-4

4,69

4,66

4,72

5–9

6,55

6,21

7,03

10–14

5,17

5,22

5,1

15-19

5,81

5,18

6,67

20–24

6,88

7,91

5,47

25–29

6,66

6,88

6,36

30–34

6,53

7,57

5,12

35–39

5,18

5,66

4,52

40–44

5,41

5,92

4,71

45–49

6,59

7,06

5,94

50–54

5,34

5,47

5,16

55–59

5,88

5,65

6,19

60–64

6,64

6,22

7,22

65–69

6,64

6,39

6,99

70–74

6,34

5,64

7,31

75+

9,62

8,24

11,5

Bilinmeyen

0,08

0,13

0

├ľZR├ťN ORTAYA ├çIKI┼× ZAMANINA G├ľRE G├ľRME ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

TOPLAM

ERKEK

KADIN

DO─×U┼×TAN

20,41

20,46

20,35

SONRADAN

76,32

76,49

76,09

DO─×U┼×TAN GELEN ├ľZR├ťN NEDEN─░NE G├ľRE G├ľRME ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

├ľZR├ťN NEDEN─░

TOPLAM

ERKEK

KADIN

Bilmiyor

51,91

52,63

50,92

Genetik veya kalıtsal bozukluk

23,42

22,11

25,22

Do─čum travmas─▒

4,75

5,66

3,5

Do─čum s─▒ras─▒nda bebe─čin oksijensiz kalmas─▒

4,2

5,13

2,92

Kan uyu┼čmazl─▒─č─▒

5,38

4,72

6,29

Annenin hamileli─činde ge├žirdi─či hastal─▒klar

4,19

3,97

4,49

Annenin hamileli─či s─▒ras─▒nda kulland─▒─č─▒ ila├žlar

2,3

2,09

2,6

Annenin hamileli─činde yetersiz/k├Ât├╝ beslenmesi

2,11

2,99

0,91

Bilinmeyen

1,73

0,71

3,14

SONRADAN OLAN ├ľZR├ťN NEDEN─░NE G├ľRE G├ľRME ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

├ľZR├ťN NEDEN─░

 TOPLAM

ERKEK

KADIN

Kaza

25,45

33,95

13,75

Hastal─▒k

47,38

41,53

55,43

─░la├ž kullan─▒m─▒

1,01

0,86

1,21

Zehirlenme

0,24

0,41

0

Beslenme bozuklu─ču

0,45

0,6

0,24

Madde ba─č─▒ml─▒l─▒─č─▒

0,28

0,34

0,19

Di─čer

7,58

7,02

8,35

Bilmiyor

15,55

13,77

18,01

Bilinmeyen

2,06

1,52

2,81

├ľZR├ťN T├ťR├ťNE G├ľRE G├ľRME ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

├ľZR├ťN T├ťR├ť

TOPLAM

 ERKEK

KADIN

Her iki g├Âz├╝n de hi├ž g├Ârmemesi

11,75

11,39

12,25

Bir g├Âz├╝n az, di─čer g├Âz├╝n hi├ž g├Ârmemesi

18,06

18,23

17,82

Her iki g├Âz├╝n de az g├Ârmesi

21,12

19,93

22,74

Bir g├Âz├╝n hi├ž g├Ârmemesi

27,92

30,23

24,77

┼×a┼č─▒l─▒k

10,4

8,78

12,61

Di─čer

6,06

6,85

4,98

Bilinmeyen

4,59

4,41

4,83

KULLANILAN C─░HAZ T├ťR├ťNE G├ľRE G├ľRME ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

C─░HAZ T├ťR├ť

TOPLAM

ERKEK

KADIN

G├Âz┬áprotezi

7,79

9,09

6,1

G├Âzl├╝k,┬álens

86,65

85

88,8

Di─čer

5,04

5,39

4,58

TEDAV─░ OLMA DURUMUNA G├ľRE G├ľRME ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

TOPLAM

ERKEK

 KADIN

Tedavi yap─▒l─▒yor

20,3

19,86

20,91

Tedavi yap─▒ld─▒

37,01

39,49

33,6

Tedavi yap─▒lmad─▒

38,6

37,07

40,7

Bilinmiyor

3,99

3,42

4,78

YA┼×ADI─×I G├ť├çL├ťKLERE G├ľRE G├ľRME ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

YA┼×ADI─×I G├ť├çL├ťKLER

TOPLAM

 ERKEK

KADIN

Kamuya a├ž─▒k alanlarda sesli uyar─▒ i┼čaretleri

ve ├ževre d├╝zenlemelerinin yeterli olmamas─▒

35,06

35,97

33,83

Toplu ta┼č─▒m ara├žlar─▒na binmekte g├╝├žl├╝k ├žekme

34,7

32,09

38,28

Sosyal ve k├╝lt├╝rel etkinliklere kat─▒lamama

27,07

77,54

51,31

Evlilik ya┼čam─▒n─▒n olumsuz etkilenmesi

16,1

16,46

15,61

Toplumun yard─▒mc─▒ olamamas─▒

27,34

27,25

27,46

Devletin sa─člad─▒─č─▒ imkanlar─▒n yetersiz olmas─▒

51,58

51,88

51,18

Braille ve sesli yay─▒nlar─▒n yeterli ve yayg─▒n olmamas─▒

26,38

27,9

24,3

├ľzr├╝yle ilgili teknolojiye uygun aletlerin al─▒namamas─▒

39,36

38,44

40,63

YA┼× GRUBUNA G├ľRE ─░┼×─░TME ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

YA┼×

TOPLAM

ERKEK

KADIN

0-4

7,64

3,81

2,95

5–9

10,69

7,56

7,28

10–14

8,43

6,98

6,76

15-19

9,48

6,15

8,6

20–24

11,22

10,11

6,81

25–29

10,86

6,66

7,71

30–34

10,65

8,92

7,49

35–39

8,45

4,49

8,31

40–44

8,82

5,14

4,6

45–49

10,74

5,5

6,65

50–54

8,71

4,16

4,38

55–59

9,59

3,76

4,23

60–64

10,83

6,13

5,53

65–69

10,83

5,1

4,48

70–74

10,34

5,12

4,63

75+

9,98

10,3

9,59

Bilinmeyen

0,06

0,1

0

├ľZR├ťN ORTAYA ├çIKI┼× ZAMANINA G├ľRE ─░┼×─░TME ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

TOPLAM

ERKEK

KADIN

DO─×U┼×TAN

29,49

29,14

29,92

SONRADAN

67,1

68,13

65,85

DO─×U┼×TAN GELEN ├ľZR├ťN NEDEN─░NE G├ľRE ─░┼×─░TME ├ľZ├ťRL├ť N├ťFUS ORANI

├ľZR├ťN NEDEN─░

TOPLAM

ERKEK

KADIN

Bilmiyor

54,99

 

Kaynaklar
www.ozelegitimsitesi.com
www.ozelegitimforumu.com
├ľz├╝rl├╝ler ─░daresi Ba┼čkanl─▒─č─▒, 2002 y─▒l─▒ Devlet ─░statistik Enstit├╝s├╝ i┼čbirli─či..T├╝rkiye ├ľz├╝rl├╝ler Ara┼čt─▒rmas─▒ 2003 y─▒l─▒ Aral─▒k ay─▒ ge├žici sonu├žlar─▒.

├ľz-Verilik (Narsizm)

BEN YALNIZCA KEND─░M─░ SEV─░YORUM

├ľl├╝ bir can─▒n ├Âl├╝ ─▒rma─č─▒nda kendisine bakmas─▒, Anlat─▒lan olaydan ├žok, kendi ki┼čili─či ile ilgilidir.

Mitalogya, Edith Hamilto

Y├╝re─činden yaralad─▒─č─▒ k─▒zlardan biri, bir g├╝n tanr─▒lara yakararak NarkissosÔÇÖun cezaland─▒r─▒lmas─▒n─▒ istedi. ÔÇťBa┼čkalar─▒n─▒ sevmeyen kendini sevsinÔÇŁ dedi y├╝ce tanr─▒lar. Ve yak─▒┼č─▒kl─▒ m─▒ yak─▒┼č─▒kl─▒ ama bir o kadar da kat─▒ y├╝rekli olan delikanl─▒n─▒n cezaland─▒r─▒lmas─▒ i┼čini, ad─▒ hakl─▒ ├Âfke demek olan NemesisÔÇÖe b─▒rakt─▒lar. NemesisÔÇÖin g├Ârevini yerine getirmesi uzun s├╝rmedi. Susay─▒p da duru bir p─▒nara e─čilince Narkissos, suda kendi y├╝z├╝n├╝ g├Ârd├╝. ÔÇťBa┼čkalar─▒ benim y├╝z├╝mden ne ac─▒lar ├žekmi┼č ┼čimdi anl─▒yorumÔÇŁ dedi. ÔÇťKendime kar┼č─▒ olan sevgimle yan─▒yorum ben. Suda yans─▒yan bu g├╝zelli─če nas─▒l eri┼čebilirim? O g├╝zelli─či b─▒rakamam da. Yaln─▒z ├Âl├╝m kurtar─▒r beni.ÔÇŁ B├Âylece su k─▒y─▒s─▒nda eridi gitti Narkissos. Can─▒ ├Âl├╝ler ─▒rma─č─▒n─▒ ge├žerken, suya e─čildi, son bir kez bakt─▒ y├╝z├╝ne. Eridi─či yerde g├╝zel, yepyeni bir ├ži├žek a├žt─▒. S

evgilileri ad─▒yla and─▒lar onu, Narkissos (nergis ├ži├že─či) dediler (Hamilton, 1996, s.61-62).

─░┼čte o g├╝n bu g├╝nd├╝r kendine sevgi (├Âz-sevi, narsisizm) insan─▒n vazge├žilmezi oldu. Hatta, ├Âz-sevide ortaya ├ž─▒kabilecek her zafiyet de varl─▒─č─▒m─▒z─▒n tehdidi. ├ç├╝nk├╝ ├Âz-sevi vas─▒flar─▒n─▒n ├Ânemli bir k─▒sm─▒ egoyu di─čerlerinin ona verebilece─či zararlardan korumak ├╝zere geli┼čir. Ancak, bu vas─▒flar─▒n a┼č─▒r─▒ g├╝├žlenmesi, s├╝recin narsisistik ki┼čilik bozuklu─čuna do─čru seyretmesi demektir.

Annenin d├╝nyas─▒nda biricik olan bebek, s─▒n─▒r g├Âzetmez. Bu da kendisini a┼č─▒r─▒ g├╝├žl├╝ hissetmesine, her ┼čeye hakim oldu─ču duygusuna kap─▒lmas─▒na yol a├žar. Bir kurama g├Âre 18. aydan itibaren anneden ba─č─▒ms─▒zla┼čmaya ba┼člayan bebek, ihtiya├žlar─▒na eskisi kadar hassas yan─▒tlar alamazsa, narsisistik ki┼čilik bozuklu─ču geli┼čtirecektir. Bir ba┼čka kuram ise egonun di─čerlerinden ba─č─▒ms─▒zla┼čma evresinde ├žocuklu─ča dek ya┼čant─▒la┼čan istismar ve travma s├╝re├žlerini esas al─▒r. Zira, kurama g├Âre, istismar ve travma ya┼čant─▒lar─▒n─▒n fazlal─▒─č─▒, bir ba┼čka ifadeyle erken ├žocuklu─čun narsisistik k─▒r─▒lmalar─▒, yeti┼čkinlik ya┼člar─▒n─▒n narsisistik ki┼čilik bozuklu─čuna zemin haz─▒rlar.

B├╝y├╝k ve g├╝├žl├╝ olma tutkusu, artm─▒┼č takdir g├Ârme arzusu, yetki sahibi olma iste─či, empati yoksunlu─ču narsisistik karakterin ba┼č belirleyicileridir. Bu ├Âzellikler ilk yeti┼čkinlik d├Ânemiyle birlikte bask─▒n hale gelmeye ba┼člar. Narsist, di─čerlerine g├╝venmekte her zaman i├žin ┼č├╝phecidir. Ancak, ger├žek olsun ya da olmas─▒n, di─čerlerinin onun yetene─čini, g├╝zelli─čini, parlakl─▒─č─▒n─▒ ve ba┼čar─▒s─▒n─▒ takdir etmesi ┼čartt─▒r. Di─čerlerinin onu ├ževreleyen varl─▒klar─▒, sadece ona olan ├Âvg├╝leri getirece─či i├žin ├Ânemlidir. Aksi halde, bir anlamlar─▒ yoktur zaten. Ger├žekte ise narsist, son derece k─▒r─▒lgan bir kendilik kavram─▒na sahiptir. O kadar ki, ya┼čam i├žindeki de─čeri ancak ve ancak di─čerleri onu takdir etti─činde, ona s├╝rekli ihtimam g├Âsterdi─činde ortaya ├ž─▒kar. Bu ger├žekle┼čmedi─či zaman mutsuz, kendisini hi├žÔÇÖlikte kaybetmi┼č, de─čer yoksunu bir insan canl─▒s─▒ ├ž─▒kar ortaya.

Temel d├╝┼č├╝nce s├╝re├žleri a┼ča─č─▒daki ├Ânermeleri esas ald─▒─č─▒ndan, terapi odalar─▒n─▒n bir di─čer zorlu karakteridir. Tabii, terapiye gereksinim duyarsa…

Ben ├Âzel biriyim
├ľzel oldu─čum i├žin pek ├žok ayr─▒cal─▒─č─▒m var. O halde, bana ├Âzel davran─▒lmal─▒.
Di─čer insanlar i├žin ge├žerli olan kurallar bana uygulanamaz.
Tan─▒nma, ├Âvg├╝ ve takdir ├žok ├Ânemlidir.
E─čer di─čerleri benim ne kadar ├Âzel bir insan oldu─čumu g├Âr├╝p, kurallar─▒m─▒ takdir edip, ona g├Âre davranm─▒yorlarsa, cezaland─▒r─▒rl─▒rlar.
Di─čerleri benim t├╝m gereksinimlerimi yerine getirmeli. Bu onlar─▒n temel g├Ârevi zaten.
Di─čerleri benim ne kadar ├Âzel biri oldu─čumu anlamal─▒.
Bana mevkiime g├Âre davran─▒lmamas─▒na tahamm├╝l edemem.
Di─čerleri istedikleri takdir ve maddiyat─▒ o zavall─▒ halleriyle sa─člayamazlar ki.
insanlar─▒n beni ele┼čtirme haklar─▒ yoktur.
Hi├ž kimsenin ihtiyac─▒ benimkinden daha ├Ânemli olamaz.
Ben bu kadar yetenekli oldu─čuma g├Âre, yeteneksiz bir s├╝r├╝ adam ├žekip gitmelidir ki, ├Ân├╝m a├ž─▒ls─▒n.
Sadece benim kadar parlak, zeki, ├╝st├╝n olanlar beni anlayabilir.
B├╝y├╝k ┼čeyler hayal etmek i├žin gereken her nedene sahibim.
T─▒pk─▒, yukar─▒da an─▒lan ├Ânermelerde oldu─ču gibi, kurdu─ču say─▒s─▒z sosyal ili┼čki de onun narsis istik zafiyetlerini ├Ârtmek i├žin vard─▒r. Bu zafiyetleri gidermek i├žin de─či┼čken bir ahlak anlay─▒┼č─▒ benimser. Zira bu de─či┼čkenlik sayesinde her ortamda beslenebilmesi m├╝mk├╝nd├╝r. Bu nedenle de anla┼č─▒lmas─▒, ├ž├Âz├╝mlenmesi, alaka kurulmas─▒ zor ki┼čilerdir. Kendilerinden ba┼čka kimse ile ger├žek bir ba─č kuramayan, kendileri ile olan ili┼čkilerini de son derece sa─čl─▒ks─▒z bir zeminde yap─▒land─▒ran bu yeti┼čkin ├žocuklar i├žin ya┼čam, ger├žekli─če dokunmaktan ├žok uzakt─▒r. Dostluklar veya romantik ili┼čkiler ancak onlar─▒ besledi─či ya da hedeflerine ula┼čmada yard─▒mc─▒ oldu─ču i├žin vard─▒r. Narsistin i├žinde kopan f─▒rt─▒na asl─▒nda ne kadar a┼ča─č─▒l─▒k hissetti─čine dairdir. Ancak, d─▒┼čar─▒daki bir ki┼činin bunu g├Ârebilmesi adeta imk├óns─▒zd─▒r. ├ç├╝nk├╝ bu bilgi narsistin kendisine dahi yabanc─▒d─▒r. D├╝nyaya ba┼čka bir kendilik sunar. A┼ča─č─▒l─▒k duygusunu besleyen bir di─čer kanal da di┼če dokunur bir ba┼čar─▒ elde etme, ideal bir a┼čk ya┼čama, ama├žs─▒zca var olan y├╝zeysel alakalar─▒n─▒ anlaml─▒ k─▒lma gibi ucu buca─č─▒ belirsiz hayalleri vard─▒r. Di─čerlerini ├╝zerine ald─▒─č─▒ i┼čleri ger├žekle┼čtirmede ara├ž olarak kulland─▒─č─▒ gibi, o i┼člerden elde edilen t├╝m ba┼čar─▒y─▒ da kendisine mal eder. E─čer i┼č hayat─▒, narsisizmini d├╝zenli destekleyen ara├žlardan biriyse, di─čer ki┼čilik bozukluklar─▒na k─▒yasla i┼č ya┼čam─▒nda daha ba┼čar─▒l─▒ olur. Yalan narsist tutumunun vazge├žilmez ├Âzelli─čidir. Kendisi hakk─▒nda verdi─či t├╝m bilgi, bir aldatmaca olabilir. Kendilik alg─▒s─▒ ba┼čkalar─▒n─▒n konu┼čma, hareket ve d├╝┼č├╝ncelerinin ├žarp─▒t─▒lm─▒┼č anlamlar─▒ ├╝zerine oturur. Kendisine inan─▒lmaz bir sayg─▒ g├Âsterildi─čini ve sevgi duyuldu─čunu zanneder. Ba┼čar─▒lar─▒n─▒ yayd─▒k├ža yayar, ├Âvg├╝ ve iddia haline ├ževirirler. Yapt─▒klar─▒n─▒ tarihsel kimlikler ile kar┼č─▒la┼čt─▒r─▒r, onlara benzer yanlar─▒n─▒ ├Ânemle vurgularlar. Fikirlerine kat─▒lmayan kimseleri ise ┼čiddetle yerer ve ele┼čtirirler. Narsist ki┼činin kendisini Tanr─▒ ile k─▒yaslamas─▒ da ┼ča┼č─▒rt─▒c─▒ olmaz.

Bilgi ve kararl─▒l─▒─č─▒ ile ├ževresini etkilemeye ├žal─▒┼čmas─▒na ra─čmen, bilgisi ─▒v─▒r z─▒v─▒r denilebilecek bir yap─▒ya denk d├╝┼čer. Dizi kahramanlar─▒, pop├╝ler mek├ónlar, k─▒yafet markalar─▒ detaylar─▒ atlamamak narsisizmini besledi─či gibi, bu konular hakk─▒nda fikir sahibi olmak onun i├žin bilginin neÔÇÖli─či sorusuna da cevapt─▒r. Muhtemelen, bu noktada en b├╝y├╝k h├╝zn├╝ ├Âncelikle felsefeye ve sonras─▒nda da onun k─▒ymetli ├žocuklar─▒ndan biri olarak ontolojiye b─▒rakmak gerekir.

Fikirleri nadiren orijinaldir. Yetki kullanmas─▒ gerekti─či bir anda, kendisini tarihsel kimliklerden birinin s├Âzleriyle desteklemeye ├žal─▒┼č─▒r. Ancak, ileti s├Âzleri, o kimli─čin a─čz─▒ndan ├ž─▒kan kelimeler ve kast etti─či i├žerik ile nadiren tutarl─▒l─▒k g├Âsterir. Zira s├Âzleri ya da kapsam─▒ kendine uyacak ┼čekilde ├ževrimler. Pek ├žok ki┼či onun bu vas─▒flar ile bulundu─ču mevkiye nas─▒l ula┼čt─▒─č─▒n─▒ anlayamaz ve halen orada bulunabilme becerisini ├ž├Âzemez. Oysa bu sorular─▒n cevab─▒, di─čerlerinin belki de b├Âylesi bir olumsuz ├ževrimleme g├╝c├╝ne sahip olamay─▒┼č─▒ olabilir ki s├Âz├╝ edilen ├ževrimle melerden yoksun bir d├╝nyan─▒n ├žok daha keyifli bir yer olabilece─či de a┼čikard─▒r.

Narsistin ├╝stleri ile aras─▒ dengelidir. ├ç├╝nk├╝, onlar kendisini anlayabilecek olan biricik kaynakt─▒r. Onlar onun ula┼čmak istedi─či yerin temsilcileridir. Astlar─▒ i├žinse tam bir k├óbustur narsist. ├ç├╝nk├╝ kendisini yetenekleri, donan─▒m─▒, vas─▒flar─▒ ile onlar─▒n yeg├óne ├Â─črenme kayna─č─▒ ya da g├Âr├╝p g├Ârebilecekleri ilk ve son nimet olarak niteler. En iyi doktor, y├Ânetici, avukat… Kendisidir ve bu iddias─▒n─▒n s─▒nanabilece─či her ortamdan ka├žar. O tektir. ├ľzeldir. Kimse onun gibi olamaz. Ona yakla┼čamaz bile. Herkesin bir kusur vard─▒r. O ise bunlar─▒ ├žoktan a┼čm─▒┼čt─▒r. O halde, bu ├Âzellikleri sayg─▒ g├Ârmelidir, takdir edilmelidir, ├Âvg├╝ye lay─▒k bulunmal─▒d─▒r. Dikkat d├óhilinde de─čil, dikkat oda─č─▒nda olmal─▒d─▒r. ─░stedi─čini alamad─▒─č─▒ zaman akl─▒ hemen kar─▒┼č─▒r. Biri onu hayal k─▒r─▒kl─▒─č─▒na u─čratacak olursa, o ki┼čiyi g├Âz├╝nde de─čersizle┼čtiriverir.

Empati yoksunlu─ču onun insanlara i┼č g├Âren nesneler gibi yakla┼čmas─▒na neden olur. O insanlard─▒r ki, duygular─▒ ve ihtiya├žlar─▒ yoktur. S├Âm├╝r├╝lebilirler. Bunun i├žin pek az su├žluluk ya da ├╝z├╝nt├╝ duyar.

Ele┼čtirilmesi halinde ├Âz-severli─či fazlas─▒yla incinir. Bunu d─▒┼čar─▒ belli etmez ama ele┼čtiri onun en zay─▒f noktas─▒d─▒r. Buradan da anla┼č─▒laca─č─▒ ├╝zere duygular─▒ vard─▒r. Ancak, onlarla di─čer insanlar─▒n kurdu─ču ba─č─▒ geli┼čtiremez. Duygular─▒ o kadar bast─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r ki, davran─▒┼člar─▒nda bilin├žli bir oynamaz hale d├Ân├╝┼čm├╝┼čt├╝r. Ancak, bilin├žalt─▒ ifade yoksunu bu duygular─▒n oyun alan─▒d─▒r ve her davran─▒┼č─▒n─▒ adeta bu oyun alan─▒ belirler.

├ľz-severli─čine gelen her darbe kar┼č─▒s─▒nda kendisini bo┼č, anlams─▒z ve rezil hisseder. Maalesef, bunun intikam─▒n─▒ al─▒r. Her ko┼čulda ├Âz-severli─čini savunacak bir hilesi, hor g├Âren bir duru┼ču ve bir kar┼č─▒ ata─č─▒ vard─▒r. Bu ifadeden de anla┼č─▒ld─▒─č─▒ ├╝zere y├╝ksek n├Ârotisizm ve d─▒┼ča d├Ân├╝kl├╝k ile d├╝┼č├╝k vicdani geli┼čim ve fikri a├ž─▒kl─▒k geli┼čtiren narsistler, yaz─▒k ki, g├╝n├╝m├╝z d├╝nyas─▒n─▒n her daim kazanan adeta ideal karakteridir. S─▒radanl─▒─č─▒n korkun├ž olarak alg─▒land─▒─č─▒ bu s─▒radan ve ├Âzde zay─▒f insanlar─▒n kar┼č─▒s─▒nda izlenebilecek ├Ânemli yollardan biri de, di─čerlerinin s─▒radan olmayanlar d├╝nyas─▒na ili┼čkin aynay─▒ ellerinden b─▒rakmamalar─▒nda yatar. E─čer ki, zaman─▒ ve d├╝nyay─▒ buna lay─▒k g├Âr├╝yorsak…

Kaynaklar
Kaynak: Dr. G├╝l ├ç├Âr├╝┼č – Klinik Psikolog
www.ozelegitimsitesi.com
www.ozelegitimforumu.com