Category: G├╝ncel Makaleler

Konu┼čman─▒n 5n1kÔÇÖs─▒ ├ç─▒kt─▒

ÔÇťNe, ne zaman, neden, nerede, nas─▒l, kimÔÇŁ
Dil ve Konu┼čma Terapisi
─░leti┼čim Becerileri Seti

Set ─░├žeri─či
206 Sayfa, A4 Boyutunda Tek Y├Ân G├Ârsel Kartlardan Olu┼čmaktad─▒r.
300 gram kal─▒n ku┼če ka─č─▒da bas─▒lm─▒┼čt─▒r.
Tel, kapak, Spiral vs bulunmamaktad─▒r. Bu sebebi kart halinde bireyle daha pratik ve h─▒zl─▒ ├žal─▒┼čmas─▒d─▒r. Kullan─▒m tercihinize g├Âre kartlar─▒ delge├žle delerek klas├Ârleyebilirsiniz.

Kullan─▒n alanlar─▒
├ľzel e─čitim t├╝m ya┼člar
Okul ├Âncesi: 2-7 ya┼č ├çocuklar
Dil ve konu┼čma geli┼čimi, Gecikmi┼č konu┼čma, ─░leti┼čim Problemleri, Kelimeden C├╝mleye Ge├ži┼č Sorunlar─▒
─░fade edici dil sorunlar─▒

Set Nas─▒l Kullan─▒l─▒r
Sette hikayelerin kahraman─▒ AliÔÇÖnin ve ailesinin hayat─▒ ele al─▒nm─▒┼čt─▒r.
AliÔÇÖnin hayat─▒ anlat─▒l─▒rken: Fiiller, isimler, s─▒fatlar, zamirler, zarflar, ekler, kavramlar, meslekler, aile fertleri, Okul hayat─▒, g├╝nl├╝k ya┼čam, ak─▒l y├╝r├╝tme, d├╝┼č├╝nmeÔÇŽ gibi bir ├žok alana yere verilmi┼čtir.
Setin en ├Ânemli amac─▒: Dil-Konu┼čma Geli┼čimini desteklemek ve ─░leti┼čim sorunlar─▒n─▒ gidermektir.

1- 206 Adet g├Ârsel bireyin seviye ve ihtiyac─▒na g├Âre istenilen karttan ba┼član─▒r. T├╝m kartlarda bulunan basit hikayeler ├žocu─ča ister 1 c├╝mle ister do─ča├žlama ile geni┼čleterek 1 sayfa olarak anlat─▒l─▒r.

2- Kartlarda bulunan 5n1k sorular─▒n─▒n cevaplar─▒ g├Ârsel olarak da verilmi┼čtir. ├çocu─čun seviyesine g├Âre kartla ilgili sorulan sorular─▒n cevaplar─▒n─▒ ister g├Ârselden g├Âstererek yada s├Âzel olarak telaffuz ederek bireyden isteyebilirsiniz.

3- G├Ârsel hikayeleri kullanarak c├╝mleye fiil , yer, isim, s─▒fat, zarf, zaman ┬áekleme ve tamamlama ├žal─▒┼čabilirsiniz. C├╝mleleri yar─▒m b─▒rak─▒p ├žocuktan tamamlamas─▒n─▒ bekleyebilirsiniz.

4- Kartlar─▒ kullanarak ├žocukta eklerin kullan─▒m─▒n─▒ da ├žal─▒┼čabilirsiniz. da, dan, a,e, lar, yok, acak, m─▒┼č, ─▒n, in gibi t├╝m eklerin ├žal─▒┼čmas─▒n─▒ yapabilirsiniz.

5- ├çal─▒┼čma s─▒ras─▒nda c├╝mleleri yar─▒da kesip ├žocu─čun tamamlamas─▒n─▒ bekleyebilirsiniz.
├ľrn: Ali elmaÔÇŽ. ( ├çocuk g├Ârsele bakarak -yiyor, ÔÇô yedi- yiyecek olarak c├╝mleyi tamamlayacakt─▒r.)

6-206 adet kart─▒ kullanarak ├žocukla zaman eklerini ├žok rahat ├žal─▒┼čabilirsiniz. d─▒-mu┼č-yor-ar-acak-

├ľrne─čin; Sabah Mutfakta karde┼čiyle elma yiyen Ali g├Ârselinin ├žal─▒┼čma a┼čamas─▒
1-Ali ne yiyor
2-Kimle yiyor
3-Ne zaman yiyor
4-Nerede yiyor
5-Nas─▒l yiyor
6-Elma ne renk
7-Elma nerede yeti┼čir
8-Elmay─▒ kim ald─▒
9-Elmay─▒ kim nereden ald─▒
10-Ali elmay─▒ yemeden ├Ânce ne yapt─▒ÔÇŽÔÇŽ
Sorular─▒n─▒n hepsini 1 g├Ârselle ├žocu─ča sorabilirsiniz.
├çocu─čun seviyesi ÔÇť-Ne yiyor? -ElmaÔÇŁ a┼čamas─▒nda ise t├╝m kartlar ├žocu─ča ├Ânce 1 soru sorularak ├žal─▒┼č─▒l─▒r. ├ľrne─čin -Ne
Zamanla ├žocu─čun alg─▒ seviyesi artt─▒k├ža bir kartla 10 soruya kadar ├žal─▒┼čabilirsiniz. ├çocu─čum seviyesine g├Âre; Ne, ne zaman, neden, nerede, nas─▒l, kim sorular─▒ ├žocu─ča sorulur ve cevab─▒n─▒ g├Ârselden g├Âsterebilir yada s├Âyleyebilir.

Kazan─▒mlar
Konu┼čmay─▒ ba┼člatma ve s├╝rd├╝rme
Konu┼čmaya ak─▒c─▒l─▒k kazand─▒rma
Kelimeden c├╝mleye ge├ži┼č
Zaman ve Eklerin kullan─▒m─▒
Dinleme Becerisi
D├╝┼č├╝nerek konu┼čma, Mant─▒kl─▒ konu┼čma
Ak─▒l y├╝r├╝tme, ─░li┼čki kurma
Neden sonu├ž, Mant─▒k

Haz─▒rlayanlar

Dil ve Konu┼čma Terapistleri
Mehmet Ongun
Ali Y─▒ld─▒r─▒m
Marhaba Bobocholova

├ľzel E─čitim Uzmanlar─▒
─░lyas Sa├ž─▒kara
┼×erife ─░slamo─člu
Koray Yavuz

Bilgi ─░├žin
www.dkadanismanlik.com
bilgi@dkadanismanlik.com
0546 218 6 218

SET─░ N11 DEN TAKS─░TL─░ OLARAK TEM─░N EDEB─░L─░RS─░N─░Z
TIKLAYINIZ

─░ND─░R─░ML─░ SATI┼× F─░YATI 160TL

Havale ile temin etmek i├žin a┼ča─č─▒daki hesap numaras─▒na ├Âdeme yapt─▒ktan sonra ileti┼čim bilgilerimizden adres ve fatura bilgilerinizi bildirebilirsiniz.

Tel: 0 546 218 6 218
Mail: dkadanismanlik@gmail.com
HESAP ADI: DKA KONU┼×MA GEL─░┼×─░M E─×─░T─░M DANI┼×MANLIK T─░C L─░M ┼×─░T
─░BAN: TR820001000874771664375002
HESAP NO: 77166437 5002
Z─░RAAT BANK SO─×ANLIK ┼×UBES─░ (874)

Dil ve Konu┼čma Terapisi

Dil ve konu┼čma terapisi; terapi ├Âncesi, terapi s├╝reci ve terapi sonras─▒ olmak ├╝zere 3 a┼čamadan olu┼čur.
Terapi ├ľncesi: Dil ve konu┼čma de─čerlendirmesi ├ľncelikle dil ve konu┼čma problemine sebep olabilecek sa─čl─▒k muayenesi yap─▒lmal─▒d─▒r. ├çocu─čun konu┼čmas─▒na sebep olabilecek anatomik, fizyolojik bir sorun olup olmad─▒─č─▒ndan emin olunmal─▒d─▒r. ├ľrne─či ├žocu─čun oral kavitede bulunan bir anormallik , i┼čitme kayb─▒, sa─čl─▒kl─▒ solunumu etkileyen anormallikler, kaslardaki problemlerÔÇŽ. olmas─▒ konu┼čma problemlerinde ilk bak─▒lmas─▒ gerekenlerdir. Devam─▒n─▒ Oku

Yeter bu kadar fark─▒ndal─▒k art─▒k Harekete ge├žme vakti

Y─▒llard─▒r fark─▒nday─▒z etkinlikleri yap─▒l─▒yor. Renkli ├žoraplar, renkli eller, mavi k─▒yafetlerÔÇŽE ne de─či┼čiyor. ┬áOtizmli birey say─▒s─▒ son y─▒llarda 5000 de 1 lerden ┬á86 da 1 lere d├╝┼čt├╝. ┬áNas─▒l fark─▒ndal─▒k bu.
Fark─▒ndal─▒─č─▒n kelime anlam─▒n─▒
ÔÇťFark─▒ndal─▒k; ┬áYarg─▒s─▒z bir ┼čekilde┬á┼×imdiki ana odaklanabilmek amac─▒yla,┬áDikkatinizi toplayabilmektir (John Kabat-Zinn)ÔÇŁ diyor zat.
Tamam fark─▒nda vard─▒n─▒z! aferin size. Fark─▒ndal─▒k anlay─▒┼č─▒n─▒z─▒n ba┼čkalar─▒n─▒n sizin fark─▒n─▒za varmas─▒ i├žin oldu─čunu;
Fark─▒ndal─▒k etkinlikleri Baz─▒ dernek ve vak─▒flar─▒n kasalar─▒n─▒ iyice doldurmak i├žin oldu─čunu da bir kenara koyuyorum.2 nisan otizm fark─▒ndal─▒k
Yaz─▒n─▒n Devam─▒n─▒ Okumak ─░├žin T─▒klay─▒n─▒z

Fark─▒ndal─▒k

Ge├žmi┼čte veya gelecekte ya┼čamak, ya┼čad─▒─č─▒m─▒z an─▒ ─▒skalamak, bir├žo─čumuzun yapt─▒─č─▒ bir hatad─▒r. G├╝zel bir manzara kar┼č─▒s─▒nda otururken mutlu oluruz. Ama bu manzaraya bakarken, ertesi g├╝n olacaklar─▒ veya ge├žen hafta olanlar─▒ d├╝┼č├╝n├╝rsek mutluluk kaybolur. Devam─▒n─▒ Oku

├ťlkemizde ├ľzel E─čitim Ger├že─či

engelli e─čitimiMilli e─čitim bakanl─▒─č─▒ engelli bireylerin e─čitimi i├žin ├╝st├╝ne d├╝┼čeni yapmaya ├žal─▒┼čmaktad─▒r.
Engelli bireylerin e─čitim ├Â─čretim faaliyetlerini meb ad─▒na ├Âzel kurumlar yapmaktad─▒r.Biz bu kurumlara ├ľzel E─čitim Merkezi , ├ľzel E─čitim Okulu, ├ľzel E─čitim ve Rehabilitasyon Merkezi demekteyiz.

Bu kurumlar─▒n yan─▒ s─▒ra Meb kendi ├Âzel e─čitim okullar─▒nda yani┬á├ľzel E─čitim Meslek├« E─čitim Okulu, E─čitim ve Uygulama Okulu ┬áve ├ľzel e─čitim s─▒n─▒flar─▒nda engelli bireylere e─čitim vermektedir.
Engelli bir birey hem Meb’ in kendi okuluna hemde ┬áayda belli g├╝nler rehabilitasyon merkezlerine devam edebilmektedirler bu durum biraz d├╝┼č├╝nd├╝r├╝c├╝d├╝r.

G├╝nde 6-7 saat ┬áhaftada 30-35 ┬ásaat ┬áayda 120 saat e─čitim veren Meb’ in kendi okullar─▒na devam eden bir ├Â─črenci ayn─▒ zamanda ayda 8-10 saat ├Âzel e─čitim ve rehabilitasyon merkezlerine gitmektedir. Bu ┼ču demek mi oluyor Milli E─čitim Bakanl─▒─č─▒ kendi okullar─▒nda yeterli e─čitim vermiyor bu nedenle ├╝cretini 350-450 tl kendi ├Âdeyip fazladan ├Âzel kurumlara e─čitim verdiriyor.

├ľzel kurumlar engelli bireylere ayda 10 saatlik┬áe─čitim i├žin ┬ádevletten 450 tl para al─▒yor. Devlet 120 saatlik e─čitim + ┬áservis ├╝cretsiz veriyor.
Devletimiz ├Âzel kurumlara ayda 10 saat i├žin verdi─či bir ├Â─črenci i├žin 450 tl yi kendi okuluna verse ayda 120 saatte engelli birey i├žin dolu dolu bir e─čitim verebilir.
Bu durum bana biraz d├╝┼č├╝nd├╝r├╝c├╝ geldi yanl─▒┼č─▒m var ise affola
Yorum sizin

mehmet ongun
zihinsel engelliler s─▒n─▒f ├Â─čretmeni

─░┼čitsel alg─▒ ve ─░┼čitsel haf─▒za

─░┼čitsel alg─▒ sorunlar─▒ sadece i┼čitme engelleri bulunan bireylerde g├Âr├╝len bozukluklar de─čildir.Birey s├Âylenen s├Âzleri alg─▒lamakta,y├Ânergeleri anlamland─▒rmakta,ard arda verilen 2-3 komutu yerine getirmekte zorlan─▒yor ya da bir k─▒sm─▒n─▒ yerine getirebiliyorsa i┼čitsel alg─▒ ve i┼čitsel haf─▒za probleminden s├Âz edilebilir.
─░┼čitsel alg─▒lama akademik beceriler de ├Ânem arz etti─či kadar sosyal ili┼čkilerde de zaman sorunlar ├ž─▒kmas─▒na sebep olabilir.─░leti┼čim kuran bireyler aras─▒nda mesaj al─▒┼č veri┼či s─▒ras─▒nda problem ortaya ├ž─▒kabilir ve bireyler birbirlerini yanl─▒┼č alg─▒layabilir.

─░┼čitsel alg─▒ ve i┼čitsel haf─▒za sorunu olan bireyler kendilerine verilen s├Âzel y├Ânergeleri alg─▒lamakta,belirtilen istekleri eksiksiz yerine getirmekte zorlan─▒rlar ve bu da sosyal ili┼čkilerde sorun ya┼čamalar─▒na neden olur.Bu da topluma adaptasyon hususunda ciddi sorunlara neden olur.
─░┼čitsel alg─▒ ve i┼čitsel haf─▒za sorununu ortadan kald─▒rmak i├žin bireyle erken ya┼člardan itibaren s─▒k s─▒k y├Ânerge alg─▒lama- verilen y├Ânergeyi yerine getirme ├žal─▒┼čmalar─▒na yer vermek olduk├ža geli┼čme kaydedilmesini sa─člar.S─▒n─▒f i├ži ortam ya da ev ortam─▒ bu ├žal─▒┼čmalara uygun bi├žimde d├╝zenlenerek yakla┼č─▒k 5-10 dakika ├žocu─ča ard arda y├Ânergeler verilir.─░lk etapta tekli y├Ânergelerle ba┼član─▒r.ÔÇŁTopu al.ÔÇŁ,ÔÇŁTopu at.ÔÇŁ Gibi.Daha sonra bu y├Ânergelerin i├žerisinde kavramlar ve yer y├Ân s─▒fatlar─▒ eklenir. ÔÇťMasan─▒n yan─▒nda dur.ÔÇŁ, ÔÇťTopu sepetin i├žine koy.ÔÇŁ Gibi.Tekli y├Ânergeleri ba┼čar─▒yla yerine getiren ├žocukla ikili y├Ânergeler ├žal─▒┼č─▒lmaya ba┼član─▒r. ÔÇťTopu al,sepete koy.ÔÇŁ, ÔÇťBoyalar─▒ al,masan─▒n ├╝st├╝ne koy.ÔÇŁ, ÔÇťK─▒rm─▒z─▒ kutuyu al,mavi kutunun i├žine koyÔÇŁ gibi.├ľrneklerde de g├Âr├╝ld├╝─č├╝ gibi y├Ânerge say─▒s─▒ ile beraber betimleyici ├Â─čelerde artmakta , y├Ânergeler giderek zorla┼čmaktad─▒r.Y├Ânerge say─▒s─▒ 3 ve ├╝st├╝ne de ├ž─▒kabilir.
Y├Ânerge ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒n d─▒┼č─▒nda yap─▒labilecek bir di─čer etkinlik de kelime hat─▒rlama oyunudur.├çocu─čun dikkati etkinli─če ├žekilir ve nas─▒l bir etkinlik yap─▒laca─č─▒ a├ž─▒klan─▒r.Gerekirse bir deneme yap─▒l─▒r.Daha ├Ânceden belirlenmi┼č 3 kelime s─▒rayla ve sadece 1 kez olmak ├╝zere ├žocu─ča okunur.├çocu─čunda ayn─▒ kelimeleri s─▒ras─▒yla s├Âylemesi istenir.Kelime say─▒s─▒ giderek artt─▒r─▒l─▒r.(5-6 kelime civar─▒ ) ├ľr: masa,kalem,defter…. ( ─░lk ├žal─▒┼čmalarda birbirleriyle ili┼čkili ├Â─čelere yer vermek daha do─čru olabilir.Zamanla birbirinden tamamen ba─č─▒ms─▒z ├Â─čelere ge├ži┼č yap─▒lmal─▒d─▒r.)
Bir ba┼čka ┼čekilde de ┼č├Âyle uygulanabilir:
Yakla┼č─▒k 10-15 kelimelik bir liste haz─▒rlan─▒r ve ├žocu─ča bir kez y├╝ksek sesle okunur.├çocuktan hat─▒rlad─▒─č─▒ kelimeleri s├Âylemesi istenir.Genelde ilk ba┼člarda en fazla 2-3 kelime hat─▒rlayabilmektedirler.Ama├ž bu say─▒y─▒ olabildi─čince y├╝kseltmektir.
─░┼čitsel alg─▒lama ├╝zerine de ┼č├Âyle bir ├žal─▒┼čma yap─▒labilir; uzun ve detayl─▒ bir c├╝mle kurulur.( ├ľzellikle 5N 1K ├žal─▒┼čmas─▒ yap─▒labilecek nitelikte bir c├╝mle olmal─▒d─▒r.Nerede?Ne zaman? Gibi sorular─▒n yan─▒tlar─▒n─▒ i├žinde bar─▒nd─▒rmal─▒d─▒r.) ├ľrne─čin;ÔÇŁD├╝n sabah k├Âpekten korkup ka├žan sar─▒ bir kedi bizim bah├žeye atlad─▒.ÔÇŁ, ÔÇťSiyah kedi a─čl─▒yormu┼č ├ž├╝nk├╝ o ak┼čam annesiyle birlikte yemek yiyememi┼čÔÇŁ.C├╝mleyi ├žocu─ča y├╝ksek sesle bir kez okuduktan sonra c├╝mleye ili┼čkin sorular sorulmal─▒. ÔÇťKim a─čl─▒yormu┼č?ÔÇŁ , ÔÇťNeden a─čl─▒yormu┼č?ÔÇŁ,ÔÇŁKedi ne renkmi┼č?ÔÇŁ v.b.
Bunlar─▒n haricinde herhangi bir ses kayna─č─▒ndan ├že┼čitli sesler dinlettirilerek bu seslerin neye ya da kime ait oldu─čunu s├Âyleme ├žal─▒┼čmalar─▒ yap─▒labilir.
Seher Kuzu

Zihinsel S─▒n─▒f ├ľ─čretmeni