Category: Bilgi Kaynak

─░stanbul Otizm Merkezi A├ž─▒ld─▒

─░stanbul Otizm: Mesle─če g├Ân├╝l vermi┼č ├ľzel e─čitimciler taraf─▒ndan kurulmu┼č tek Spor ve Oyun Merkezidir.
Kurucular─▒m─▒z Alan Mezunu ve Meslekte 10 y─▒ldan uzun s├╝redir ├žal─▒┼čan ├ľzel E─čitim Uzmanlar─▒d─▒r.
Amac─▒m─▒z ├ľzel ├žocuklarda sporu ama├ž olmaktan ├ž─▒kar─▒p bireyin akranlar─▒ seviyesine ula┼čabilmesi i├žin bir ara├ž olarak kullanmakt─▒r. Devam─▒n─▒ Oku

Çift el parmak alfabesi

─░ki el kullan─▒larak uygulanan i┼čaret dillerine ├Ârnek olarak; ─░ngiltere, ─░sko├žya, Galler, Eski Yugoslavya ve T├╝rk i┼čaret dilleri g├Âsterilebilir. BANZSL grup dili ile T├╝rk├že’de ├Ârne─čin; b, c, d, k ( p, ├ž, t, k ) gibi sessiz harfler ve a, e, i, o ve u ( ─░, ├Â, ├╝ ) gibi sesli harflerin parmak alfabesinde kullan─▒lmas─▒nda benzer temsili el hareketleri bulunur. Devam─▒n─▒ Oku

├ľzel E─čitim Performans Belirleme Formlar─▒

A┼ča─č─▒daki formlar ile ├Âzel gereksinimli bireyin performans─▒n─▒ yani geli┼čim seviyesin belirleyebilir.
Akranlar─▒ndan geri kalm─▒┼č alanlar─▒┬áuzman deste─či┬áile seviyesine ├ž─▒karabilirsiniz.

Zihinsel Yetersizli─či Olan Bireyler ─░├žin Performans Belirleme Formu
G├Ârme Yetersizli─či Olan Bireyler ─░├žin Performans Belirleme Formu
─░┼čitme Yetersizli─či Olan Bireyler ─░├žin Performans Belirleme Formu
Bedensel Yetersizli─či Olan Bireyler ─░├žin Performans Belirleme Formu
Yayg─▒n Geli┼čimsel Bozuklu─ču Olan Yetersizli─či Olan Bireyler ─░├žin Performans Belirleme Formu
├ľzel ├ľ─črenme G├╝├žl├╝─č├╝┬áOlan Bireyler ─░├žin Performans Belirleme Formu
Dil ve Konu┼čma G├╝├žl├╝─č├╝┬áOlan Bireyler ─░├žin Performans Belirleme Formu

 

>>>hepsini burdan bilgisayar─▒n─▒za indiribilirsiniz>>>>Performans Belirleme Formlar─▒ ozelegitimsitesi.com

 

Orta Mahalle Korkmaz Sokak (Kubilay Sk) No.12/A
So─čanl─▒k Kartal ─░stanbul
algigelisim@gmail.com
0 546 218 6 218
http://algigelisim.net

 

Dikkat Eksikli─či Hiperaktivite Bozuklu─čuÔÇÖnun DSM IV Tan─▒ Kriterleri

dikkat eksikli─či

dikkat eksikli─či

Dikkat eksikli─či tan─▒lama kriterleri
a) ├ço─ču zaman dikkatini ayr─▒nt─▒lara veremez, okul veya i┼č yerinde, ya da di─čer etkinliklerde dikkatsizce hatalar yapar.
G├╝ndelik hayatta, ├žocuk i├žin konu┼čursak, ├Âdevlerinde veya s─▒navlarda dikkatsizlik hatalar─▒ ├Ârne─čin; soruyu yanl─▒┼č okuma, i┼člem hatalar─▒, art─▒ eksi i┼čaretleri kar─▒┼čt─▒rma gibi d├╝┼č├╝nebiliriz.
Yeti┼čkinler i├žin konu┼čursak, toplant─▒ saatlerini kar─▒┼čt─▒rabilir, istenen bir belge yerine ba┼čka bir belge g├Ânderebilir.
b) ├žo─ču zaman ├╝zerine ald─▒─č─▒ g├Ârevlerde ya da oynad─▒─č─▒ etkinliklerde dikkati da─č─▒l─▒r.
Yine ├žocuklar i├žin ├Âdevlerini yaparken dalga ge├žtiklerini s├Âyleriz mesela, ya da bir t├╝rl├╝ odaklanamad─▒klar─▒ndan yazmalar─▒ gereken kompozisyonu yazamazlar. 1 saatte bitmesini bekledi─činiz ├Âdev saatlerce s├╝rer.
Yeti┼čkinlerde ise, al─▒┼čveri┼č yapmas─▒ gerekirken, yemek yapmas─▒ gerekirken araya ba┼čka i┼č al─▒rlar, ├ž├╝nk├╝ ilgileri o an i├žin o i┼če kaym─▒┼čt─▒r ve al─▒┼č veri┼č ertelenir, yemek yanabilir.
c) do─črudan kendisine konu┼čuldu─čunda ├žo─ču zaman dinlemiyormu┼č gibi g├Âr├╝n├╝r.
Dikkat Eksikli─či olan ki┼čilerde ├Âzg├╝ven d├╝┼č├╝kt├╝r, g├Âz temas─▒ kurmakta zorlan─▒rlar. Bir ba┼čka ├Âzellikleri ise ayn─▒ anda birka├ž i┼čle u─čra┼čmaktan keyif al─▒rlar. ├ľrne─čin en s─▒k ya┼čanan durumlardan biri; ├žocu─čunuz kimi zaman televizyon seyrederken siz arka planda dedikodu yap─▒yorsan─▒z e─čer bunlar─▒n hepsini kaydedebilir, kimi zaman ise yine televizyon ba┼č─▒ndayken ona e─čer ders ├žal─▒┼čmas─▒ tavsiyesinde bulunuyorsan─▒z sizi hi├ž duymayabilir.
E┼činize o g├╝n sizin i├žin ├Ânemli bir olay─▒ anlat─▒rken e┼činiz bir taraftan televizyonun kumandas─▒ ile zaplama yapabilir.
Bir ba┼čka durum ise ├Â─čretmenler i├žin s─▒n─▒fta ┼ču ┼čekilde ya┼čan─▒r: ├ľ─čretmen ders anlat─▒rken ├Â─črenci defterine karalama veya esim yapabilir. Ancak bu durum ├Â─črencinin ├Â─čretmenini dinlemedi─či anlam─▒na gelmez her zaman i├žin. ├ľ─črenci konsantre olabilmek i├žin karalama yapmaya ihtiya├ž duymaktad─▒r asl─▒nda.
d) ├žo─ču zaman y├Ânergeleri izlemez ve okul ├Âdevlerini, ufak tefek i┼čleri ya da i┼č yerindeki g├Ârevlerini tamamlayamaz (kar┼č─▒t olma bozuklu─čuna ya da y├Ânergeleri anlayamamaya ba─čl─▒ de─čildir).
DE/HBÔÇÖlilerin kurallarla aras─▒ yoktur. ├çabuk s─▒k─▒ld─▒klar─▒ndan, uzun y├Ânergeleri takip etmekte zorlan─▒rlar. Karma┼č─▒k bir evrak dolduruyorsan─▒z, vize ba┼čvurusu gibi ├Ârne─čin, ya da s─▒ras─▒yla izlenmesi gereken bir durum varsa, DE/HBÔÇÖli ki┼čiler bu s─▒ray─▒ takip etmekten s─▒k─▒l─▒rlar. ├çocuklar i├žin uzun zaman alan projeleri planlamak ├Ârne─čin d├Ânem ├Âdevleri, ve y├╝r├╝tmek ├žok s─▒k─▒c─▒ olaca─č─▒ndan bu durumu s├╝rekli ertelerler, ka├ž─▒n─▒rlar, yapmazlar veya yapabilmek i├žin neredeyse insan├╝st├╝ ├žaba harcarlar. Tabii bu insan├╝st├╝ ├žaba g├Âr├╝lmez, bunun yerine ki┼čiye ├žocukluktan itibaren ne kadar tembel oldu─ču, ne kadar sorumsuz oldu─ču giydirilir.
e) ├žo─ču zaman ├╝zerine ald─▒─č─▒ g├Ârevleri ve etkinlikleri d├╝zenlemekte zorluk ├žeker.
Beynimizin ├Ân k─▒sm─▒ndaki b├Âl├╝m y├Ânetici i┼člevlerden sorumludur. DE/HBÔÇÖli insanlarda bu b├Âlgedeki baz─▒ hormonlar─▒n dengesizli─činden dolay─▒ bu durum fiziksel bir durumdur. ─░┼člerimizi, yapmam─▒z gerekenleri biliriz, ancak bunlar─▒ hangi s─▒rayla yaparsak daha etkin bir i┼č ├ž─▒kar─▒r─▒z, ya da nas─▒l bir planlamayla zamandan tasarruf edebiliriz gibi hesaplamalar─▒ yapmakta zorluk ├žekerler. Bu durum kar┼č─▒s─▒nda ki┼či bazen paralize olup hi├žbir┼čey yapamazken, bazen de zay─▒f performans g├Âsterir. Zaman mefhumu ├žok geli┼čmemi┼č olan bu ki┼čiler i├žin g├Ârevlerini zaman─▒nda tamamlayamama, randevular─▒na ge├ž kalma, ├Âdevlerini yeti┼čtirememe gibi durumlar ├žok s─▒k g├╝ndeme gelir.
E─čer e┼člerden birinde DE/HB varsa, i┼člerini organize edemiyor, zaman─▒n─▒ d├╝zg├╝n kullanam─▒yor ve ayn─▒ zamanda t├╝m bu i┼čleri yapabilmek i├žin ├žok ├žaba sarf etti─čini hissederek yoruldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝yorsa, bir de ├╝st├╝ne ├╝stl├╝k faturalar─▒n─▒ zaman─▒nda ├Âdemeyi s─▒ks─▒k aksat─▒yorsa o zaman kendini s├╝rekli su├žlay─▒p durmas─▒ yetmiyormu┼č gibi, ili┼čkisi de hem maddi hem manevi etkilenecektir.
f) ├žo─ču zaman s├╝rekli mental ├žabay─▒ gerektiren g├Ârevlerden ka├ž─▒n─▒r, bunlar─▒ sevmez ya da bunlarda yer almaya kar┼č─▒ isteksizdir.
DE/HBÔÇÖli ki┼čiler ├žok ├žabuk dikkatleri da─č─▒ld─▒klar─▒ndan, ilgileri olmayan konularda uzun s├╝reli odaklanmada zorluk ├žekerler. Mental ├žaba gerektiren g├Ârevler e─čer ilgi alanlar─▒ dahilindeyse sorun yoktur zaten, ancak detayl─▒ bir tatili planlamak, ya da tez yazmak onlar i├žin normalden daha fazla ├žaba harcamalar─▒ anlam─▒na geldi─činden ka├ž─▒nmaya meyillidirler.
g) ├žo─ču zaman ├╝zerine ald─▒─č─▒ g├Ârevler ya da etkinlikler i├žin gerekli olan ┼čeyleri kaybeder (├Ârne─čin; oyuncaklar, okul ├Âdevleri, kalemler, kitaplar ya da gere├žler)
├ľ─črenciler i├žin s─▒k├ža ├Âdevlerini veya kitaplar─▒n─▒ unutmalar─▒, kalem silgi gibi gere├žlerini anahtarlar─▒, c├╝zdan unutma ya da kaybetmeden bahsedebiliriz. Son y─▒llarda buna cep telefonlar─▒n─▒ da ekleyebiliriz.
Burada ├Ânemli olan, hepimizin ba┼č─▒na anahtar, telefon, c├╝zdan unutmak gelebilir, ancak burada dikkat edilecek husus bunu ne s─▒kl─▒kta ya┼čad─▒─č─▒m─▒zd─▒r. Ya da bunlar─▒n ba┼č─▒m─▒za gelmemesi i├žin ne gibi ├Ânlemler ald─▒─č─▒m─▒za bakmam─▒z laz─▒m.
Bazen ├Ânemli evraklar─▒ o kadar iyi saklar─▒z ki kaybolmas─▒n diye, sonra onlar─▒ bulmak i├žin harcad─▒─č─▒m─▒z ├žaba ve maruz kald─▒─č─▒m─▒z panik duygusu ├Âmr├╝m├╝zden ├Âm├╝r ├žalar.
h) ├žo─ču zaman dikkati d─▒┼č uyaranlarla kolayl─▒kla da─č─▒l─▒r.
├ľ─črenci ├Âzellikle ilgisini ├žekmeyen bir dersin s─▒nav─▒na haz─▒rlan─▒yorsa, s─▒ks─▒k tuvalete gitme gereksinimi hisseder, karn─▒ ac─▒k─▒r, susar, kap─▒ ve telefon sesine ilk ├žal─▒┼čta ko┼čar. Kendi bedeninden gelen fiziksel ihtiya├žlar onun dikkatini da─č─▒tmaya yeter de artar bile. Ancak ayn─▒ ├Â─črenciyi ├žok sevdi─či bir bilgisayar oyununun ba┼č─▒na koyun, ya da sevdi─či bir derse ├žal─▒┼čmas─▒n─▒ isteyin, neredeyse 6 saat boyunca ne karn─▒ ac─▒k─▒r, ne susar, ne de tuvalete gider. ─░nsan├╝st├╝ bir varl─▒k gibi o kadar saat boyunca sevdi─či, ilgilendi─či ┼čeyin ba┼č─▒nda oturabilir.
Yeti┼čkinlerde ise, odaklanmada ne kadar zorlan─▒yorlarsa d─▒┼č uyaranlara kar┼č─▒ hassasiyetleri o kadar artar diyebiliriz. ├ľrne─čin, telefonla konu┼čurken ayn─▒ anda evin i├žindeki bir ses, ya da ├žocuklardan birinin ayn─▒ anda bir ┼čey istemesiyle yeti┼čkin da─č─▒labilir. Ne telefona odaklanabilir, ne de ├žocu─čuna. Bu da strese yol a├žar.
Bir ba┼čka ├Ârnek, ├žocu─čunuza tam nasihat ├žekerken balkona konan bir ku┼č, ├žocu─čunuzun oda─č─▒n─▒ sizden ku┼ča do─čru ├ževirmesine sebep olabilir ki bu durum daha da sinir olman─▒za yol a├žabilir.
i) g├╝nl├╝k etkinliklerinde ├žo─ču zaman unutkand─▒r
DE/HBÔÇÖli ki┼čilerde k─▒sa s├╝reli haf─▒za zay─▒f oldu─čundan g├╝nl├╝k etkinliklerinde yapmalar─▒ gereken ┼čeyleri kolayl─▒kla unutabilirler. Bu durumda sadece yap─▒lacaklar─▒ not etmek yetmeyebilir, not ettiklerini s├╝rekli g├Ârebilecekleri bir yerde tutmalar─▒, zamanlama s├Âz konusu ise, alarm kurup, mesaj at─▒p kendilerine hat─▒rlatmalar─▒ gerekir. Di─čer t├╝rl├╝ unutulan i┼čler bir sonraki g├╝ne sarkar, bir sonraki g├╝n de unutulacak ┼čeyler oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝rsek, t├╝m bu unutulanlar toplanarak bir sonraki g├╝ne sarkarak devam eder. Sonunda da─č gibi y─▒─č─▒lm─▒┼č, unutulmu┼č i┼čler olarak kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒karlar. Bunlara ├Ârnek olarak ├žocuklar i├žin unutulan ├Âdevler en yayg─▒n─▒d─▒r. Yeti┼čkinlerde ise ├Ârnekleri, faturalar, resmi evrak temin etmek, kuru temizlemeciden e┼čyalar─▒ almak veya b─▒rakmak, kargoya evrak vermek, berbere gitmek, ├žocuklar─▒n veya e┼čin istedi─či ┼čeyleri temin etmek, bozuk, k─▒r─▒k e┼čyalar─▒ tamir ettirmemek olarak sayabiliriz.
A┼ča─č─▒daki hiperaktivite-impulsivite semptomlar─▒ndan alt─▒s─▒ (ya da daha fazlas─▒) en az 6 ay s├╝reyle uyumsuzluk do─čurucu ve geli┼čim d├╝zeyine g├Âre ayk─▒r─▒ bir derecede s├╝rm├╝┼čt├╝r

Hiperaktivite tan─▒lama kriterleri
a) ├žo─ču zaman elleri, ayaklar─▒ k─▒p─▒r k─▒p─▒rd─▒r ya da oturdu─ču yerde k─▒p─▒rdan─▒p durur.
Halk aras─▒nda hiperaktif erkeklerde olur gibi bir kan─▒ yayg─▒nd─▒r. Oysa k─▒zlarda da g├Âr├╝lebilir, ancak g├Âr├╝lme s─▒kl─▒─č─▒ erkeklerde daha yayg─▒n olarak kar┼č─▒la┼č─▒lm─▒┼čt─▒r. Burada ├žocuklar ├╝zerinden ├Ârnek vermek gerekirse, genellikle haraketli ├žocuklard─▒r. Enerjileri bitip t├╝kenmek bilmez. Okulda, ders boyunca s─▒rada oturmakta zorluk ├žekerler. Yeti┼čkinlerde ise durum biraz daha farkl─▒la┼č─▒r. S├╝rekli evdeki e┼čyalar─▒n yerlerini de─či┼čtirme, s─▒k├ža hareket etme ihtiyac─▒nda olduklar─▒ndan bulunduklar─▒ ortamlarda onlar─▒ kahve al─▒rken, markete giderken, ellerinde kalemle ynarken bulabiliriz.
b) ├žo─ču zaman s─▒n─▒fta ya da oturmas─▒ beklenen di─čer durumlarda oturdu─ču yerden kalkar.
Yukar─▒da da bahsedildi─či gibi, bu ├žocuklar─▒n en zorland─▒klar─▒ k─▒s─▒m ders boyunca hareket etmeden yerlerinde oturmakt─▒r. S─▒n─▒f─▒n d├╝zenini bozmakla su├žlan─▒rlar. Sorumsuz ve sayg─▒s─▒z olmakla su├žlan─▒rlar. Burada ├Â─čretmenlerin ┼čikayetleriyle ├žocuk s─▒n─▒fta yaramaz ve d├╝zen bozan olarak mimlenirken, veli ise yeterince terbiye edemedi─činden dolay─▒ utan─▒r ve su├žluluk duyar, kendini su├žlar. Bu durum, tan─▒ hen├╝z al─▒nmam─▒┼čsa ebeveyn ve ├žocuk aras─▒nda gerginli─če yol a├žar. Ebeveyn kendini su├žlu hissetti─činden, etrafa kar┼č─▒ utand─▒─č─▒ndan dolay─▒ kendine olan k─▒zg─▒nl─▒─č─▒n─▒ ├žocu─čuna yans─▒t─▒r ve i┼č ┼čiddet boyutlar─▒na kadar gidebilir. Ancak ne zamanki tan─▒ al─▒n─▒r ve bu durumun asl─▒nda ger├žekten ├žocu─čun su├žu olmad─▒─č─▒, hiperaktivitenin bir sonucu oldu─ču ortaya ├ž─▒kar ve aile durumu kabullenince ili┼čkiler rahatlar. Ara┼čt─▒rmalar, ├žocukta DE/HB var ise, aile i├žinde daha fazla huzursuzluk olabilece─čini g├Âstermektedir. Ebeveynlerin bu durum ile birbirlerini su├žlamalar─▒, zorluklar kar┼č─▒s─▒nda ├žaresiz hissetmeleri kar─▒-koca aras─▒ndaki gerginli─čin t─▒rmanmas─▒na sebep olmaktad─▒r. Ne zamanki tan─▒ konulur, aile DE/HBÔÇÖyi anlamaya ve ├Â─črenmeye ba┼člar, i┼čte o zaman ili┼čkileri geli┼čir ve derinle┼čir.
c) ├žo─ču zaman uygunsuz olan durumlarda ko┼ču┼čturup durur ya da t─▒rman─▒r (ergenlerde ya da eri┼čkinlerde ├Âznel huzursuzluk duygular─▒ ile s─▒n─▒rl─▒ olabilir).
d) ├žo─ču zaman, sakin bir bi├žimde, bo┼č zamanlar─▒ ge├žirme etkinliklere kat─▒lma ya da oyun oynama zorlu─ču vard─▒r.
Bu durum ├žocuklarda, dinlenme i├žin ayr─▒lm─▒┼č bir zaman diliminde istirahat etmeleri ya da sakin bir ┼čekilde kendilerini oyalamalar─▒ istendi─činde bu konuda olduk├ža g├╝├žl├╝k ├žekerler. Kendi kurallar─▒n─▒ koymay─▒ sevdiklerinden oyun oynama ve oyunun kurallar─▒na uymada zorluk ├žekerler, bu durum sonucunda arkada┼člar─▒ taraf─▒ndan oyun d─▒┼č─▒ b─▒rak─▒lma olarak kar┼č─▒m─▒za gelir. Bu ├žocuklar grup etkinliklerinde d├╝zen bozduklar─▒ndan fazla istenmezler. Bu durum arkada┼čl─▒k ili┼čkilerini etkiledi─činden fazla arkada┼člar─▒ yoktur. Yeti┼čkinlerde ise bu durum bo┼č zamanlar─▒ adrenalini y├╝ksek olan extreme sporlara ilgi duyma ┼čeklinde kar┼č─▒m─▒za gelebilir. Ancak bu her extreme spora ilgi duyanlar─▒n hiperaktivitesi var anlam─▒na gelmemelidir.
e) ├žo─ču zaman hareket halindedir ya da bir motor taraf─▒ndan s├╝r├╝l├╝yormu┼č gibi davran─▒r.
Bu insanlar olduk├ža y├╝ksek bir enerjiye sahiptirler. Enerjileri sanki hi├ž bitmeyecekmi┼č gibi gelir. ├çocuklar bu konuda sab─▒r s─▒n─▒rlar─▒n─▒ zorlarlar. Bu enerji sporla olumlu bir y├Âne kanalize edilebilir. DE/HB ile spor aras─▒nda olumlu bir ili┼čki vard─▒r. Spor yapan DE/HBÔÇÖlilerin daha rahat odaklanabildiklerine dair ara┼čt─▒rmalar devam etmektedir.
f) ├žo─ču zaman ├žok konu┼čur.
├çok konu┼čan bir ├žocuk, ├žok konu┼čan bir yeti┼čkin, her zaman DE/HBÔÇÖli olmasa bile, bazen hiperaktivitenin dile vurdu─ču ├žok belirgin olarak kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒kar. Kimisi akl─▒ndakileri d├╝zg├╝n bir ┼čekilde ifade edebilirken, kimi da─č─▒n─▒k ifade eder. D├╝┼č├╝nmeden konu┼čabilirler, bu da onlar─▒ patavats─▒z k─▒lar. ─░li┼čkilerde yans─▒mas─▒ ise, kar┼č─▒ taraf─▒n hislerini ne kadar incittiklerinin fark─▒nda olmad─▒klar─▒ndan, ili┼čkide her zaman i├žin umursamaz, de─čer vermez taraf olarak su├žlan─▒rlar. E─čer ├žok konu┼čmuyorlarsa, ├žok fazla d├╝┼č├╝n├╝yor da olabilirler. Bazen d├╝┼č├╝nceler o kadar yo─čun ve h─▒zl─▒ gelirki adeta d├╝┼č├╝nce bombard─▒man─▒na tutulmu┼č gibi olurlar. Bu onlar i├žin asl─▒nda olduk├ža y─▒prat─▒c─▒d─▒r, ├ž├╝nk├╝ odaklanmalar─▒n─▒ daha da zorla┼čt─▒r─▒r.
─░mpulsivite (D├╝rt├╝sellik)
g) ├žo─ču zaman sorulan soru tamamlanmadan ├Ânce cevab─▒n─▒ yap─▒┼čt─▒r─▒r.
D├╝rt├╝sellik, ki┼činin isteklerini erteleyememesidir. Bu ki┼čiler sorular─▒n cevab─▒n─▒ vermekte olduk├ža sab─▒rs─▒zd─▒r. ├ľ─črenciler kendilerini ├žok zor tutarlar, hatta ├žo─ču zaman tutamazlar. Yeti┼čkinlerde de bu durum kar┼č─▒s─▒ndakinin c├╝mlelerini bitirme, konu┼čmas─▒n─▒ yar─▒da kesip hemen cevap vermeye ba┼člama gibi g├Âr├╝lebilir. Bu biraz leb demeden leblebi demek gibi g├Âr├╝nse de, bazen yanl─▒┼č anlay─▒p ba┼čka bir cevap da vermelerine yol a├žar.
h) ├žo─ču zaman s─▒ras─▒n─▒ bekleme g├╝├žl├╝─č├╝ vard─▒r.
D├╝rt├╝sellikte e─čer bu ├Âzelli─či g├Âsteriyorsa ki┼či, bu durum kar┼č─▒m─▒za ├žok ├že┼čitli ┼čekillerde ├ž─▒kabilir. Uzun banka kuyruklar─▒nda beklemeye dayanamad─▒─č─▒ndan kaynak yapmak i├žin yollar arayanlardan tutun da , trafikte beklemeye sabr─▒ olmad─▒─č─▒ i├žin gerek kendi kendilerine gerekse etraflar─▒ndaki ara├žlarla kavga eden insanlar olabilirler. Ancak burada stresli bir g├╝n├╝n ard─▒ndan tolerans─▒ azalm─▒┼č olan insanlar─▒ unutmamak laz─▒m. Yine ┼čunu s├Âylemek gerekir ki , trafikte sabr─▒ olmayan bir tan─▒d─▒─č─▒n─▒z varsa bu onun illede DE/HB oldu─čunu g├Âstermez. Burada olay─▒n b├╝t├╝n├╝n├╝ g├Âzden ka├ž─▒rmamak laz─▒m.
i) ├žo─ču zaman ba┼čkalar─▒n─▒n s├Âz├╝n├╝ keser ya da yapt─▒klar─▒n─▒n aras─▒na girer (├Ârne─čin; ba┼čkalar─▒n─▒n konu┼čmalar─▒na ya da oyunlar─▒na burnunu sokar).
Genellikle ├žocuklara s─▒k├ža ┼č├Âyle s├Âylendi─čini duyar─▒z: ÔÇťEvlad─▒m ben birisiyle konu┼čurken araya girmeÔÇŁ. ├çocuk defalarca ikaz edildi─či halde s├Âz kesip, araya girmeye devam eder. Bu durum hararetli bir konu┼čman─▒n kesilmesine neden oluyorsa ebeveyn ├žocuk aras─▒nda can s─▒k─▒c─▒ bir gerilim yaratabilir. Anne de ya da babada da DE/HB varsa, o zaman bu durum s─▒k├ža konu┼čmalar─▒n yar─▒m kalmas─▒na, s├╝rekli engellenmekten dolay─▒ k─▒zg─▒nl─▒─č─▒n uzun s├╝re devam etmesine yol a├žar. Bu t├╝r gerginlikler ufak gibi g├Âr├╝nse de ili┼čkideki yans─▒malar─▒ daha b├╝y├╝k ├žaptad─▒r.
─░┼člevsel bozulmaya yol a├žm─▒┼č olan baz─▒ hiperaktif-impulsif semptomlar ya da dikkatsizlik semptomlar─▒ 7 ya┼č─▒ndan ├Ânce de vard─▒r.
─░ki ya da daha fazla ortamda semptomlardan kaynaklanan bir i┼člevsel bozulma vard─▒r. (├Ârne─čin; okulda yada i┼čte ve evde).
Burada ├Ânemli bir nokta daha var ki, ├Ârne─čin yukar─▒daki DSM 4ÔÇÖten al─▒nt─▒ya g├Âre bu belirtilen ├Âzelliklerin en az 6 s─▒n─▒n bir arada ve hayat─▒m─▒zdaki 2 alanda g├Âr├╝lmesi DE/HB tan─▒s─▒ koymak i├žin gerekmektedir. Bu tan─▒y─▒ Uzman Psikiyatristler koyar.
Burada DE/HBÔÇÖnin genetik durumundan da bahsetmek gerekir. DE/HBÔÇÖnin %50 oran─▒nda genetik oldu─ču bilinmektedir. Yani DE/HBÔÇÖli birisinde aileye de mutlaka bakmak gerekir. Tan─▒ almam─▒┼č ├žok fazla yeti┼čkinin oldu─čunu g├Âz ├Ân├╝nde de bulundurursak, zaman zaman ebeveynler ┼č├Âyle yorumlarda bulunuyorlar, benim ├žocu─čumun sadece okulda problemi var, evdeyken sorunumuz yok. Burada ┼čunu g├Âzden ka├ž─▒rmamak gerekir, e─čer sorun yok diyen ebeveynde de DE/HB var ise, .ocu─čunun baz─▒ hareketlerini kendine benzetece─činden, ben de eskiden b├Âyleydim diyece─činden, ve genelde kendimizde bir sorun olmad─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝yorsak, ├žocu─čun evdeki sorunlar─▒n─▒ g├Ârmezden gelerek, DE/HBÔÇÖyi atlamak gibi bir risk do─čmaktad─▒r.
Toplumsal, okuldaki ya da mesleki i┼člevsellikte klinik a├ž─▒dan belirgin bir bozulma oldu─čunun a├ž─▒k kan─▒tlar─▒ bulunmal─▒d─▒r.

Dikkat eksikli─či ve hiperaktivite bozuklu─ču

davran─▒┼č de─či┼čtirme

├çocukta yedi ya┼č─▒ndan ├Ânce ba┼člayan, en az iki ortamda (ev,okul)alt─▒ ay s├╝reyle ya┼č─▒na ve geli┼čim seviyesine uygun olmayan dikkat eksikli─či, a┼č─▒r─▒ hareketlilik(hiperaktivite) ve d├╝rt├╝sellik belirtileriyle g├Âr├╝len bozuklu─ča denir.
Dikkat eksikl─či ve hiperaktivite bozuklu─ču g├Âsteren bireylerde ├Â─črenme-davran─▒┼č problemleri g├Âr├╝lmektedir.

NEDENLER─░

PS─░KO- SOSYAL ETMENLER─░ ; ─░lk ├žocukluk d├Ânemindeki e─čitim hatalar─▒,├žocuktan yapabilce─činden fazlas─▒n─▒ bekleme,korkulu olma,az yada yanl─▒┼č motivasyon,geli┼čim krizleri,olumsuz ya┼čam ┼čartlar─▒
B─░YOLOJ─░K VE GENET─░K ETMENLER;Beyin zedelenmesi,genetik etmenler,beyindeki i┼člevsel ve yap─▒sal anormallikler,biyokimyasal de─či┼čimler,merkezi sinir sistemindeki yap─▒sal ve i┼člevsel bozukl─▒klar.

TANI ├ľL├ç├ťTLER─░

1-A┼č─▒r─▒ Hareketlilik/Hiperaktivite
2-Dikkat Eksikli─či
3-─░mpulsivite(D├╝rt├╝sellik)

A┼×IRI HAREKETL─░L─░K
Asl─▒nda her ├žocu─čun hareketli olmas─▒ beklenir. ├çocuk ko┼čar,d├╝┼čer ve g├╝r├╝lt├╝ ├ž─▒kar─▒r. ancak DEHB’de ise ├žocu─čun hareketlili─či a┼č─▒r─▒d─▒r.Genellikle bu ├žocuklar bir motor taraf─▒ndan s├╝r├╝l├╝yormu┼č gibi s├╝rekli hareket halindedirler ve ├žok fazla enerjileri vard─▒r. Y├╝kseklere t─▒rman─▒rlar, koltuk tepelerinde gezer, ev i├žinde ko┼čtururlar. Ama durgun bir ┼čekilde oynamay─▒ beceremez,bir s├╝re sakin bir ┼čekilde oturamazlar.

D─░KKAT EKS─░KL─░─×─░
├çocuklarda dikkat kusuru ├Âzellikle e─čitim hayat─▒n─▒n ba┼člamas─▒yla belirgin hale gelir. Okul da ├žabuk s─▒k─▒lan ve b─▒kan ├žocuklar─▒ oyuncaklar─▒ndan dahi s─▒k─▒l─▒p k─▒sa bir s├╝re sonra ilgileri da─č─▒l─▒r. ├Âdev yapmay─▒ sevmez, ├Âdev yapmakta hayli zorlan─▒r. Masan─▒n ba┼č─▒na oturamaz, otursalar dahi ├že┼čitli bahanelerle s─▒k s─▒k masa ba┼č─▒ndan kalkarlar. Anne, babay─▒ ders ├žal─▒┼č─▒rken s├╝rekli yanlar─▒nda isterler, bir i┼či bitirmekte zorlan─▒rlar, bir i┼č bitirmeden di─čerine ge├žerler. Kendileriyle konu┼čan ki┼čiyi dinliyormu┼č g├Âr├╝nt├╝s├╝ verirler. Bir komutu birka├ž defa s├Âyledikten sonra yerine getirirler.

S─▒n─▒fta dersi takip etmedikleri g├Âzlenir. D─▒┼čar─▒dan gelen uyar─▒larla hemen dikkatleri da─č─▒l─▒r, ba┼čka nesnelerle ilgilenir, elindeki kalem, defter ve oyuncak gibi malzemelerle u─čra┼č─▒r, s─▒n─▒f dikkatini ve huzurunu bozacak davran─▒┼člar sergilkeyebilir.

Okuma yazma kaliteleri ya┼č─▒tlar─▒ndan k├Ât├╝, defter d├╝zeni ve yaz─▒lar─▒ bozuk olabilir. Unutkand─▒rlar. S─▒n─▒fta s─▒k s─▒k e┼čya kaybederler
.
─░MPULS─░V─░TE(D├ťRT├ťSELL─░K)
Sonucu d├╝┼č├╝nmeden eyleme ge├žme olarak tarif edilebilecek olan impulsivite bu ├žocuklar─▒ genel ├Âzelliklerindendir. Sab─▒rs─▒zl─▒klar─▒, s─▒ras─▒n─▒ beklemede g├╝├žl├╝k ├žekmeleri ve y├Ânergeleri dinlemeleri, kendisi ve ├ževresindekiler i├žin zararl─▒ olabilecek fevri hareketleri ve s─▒n─▒r tan─▒madaki zay─▒f becerileri gibi ├Âzellikleri vard─▒r. Olaylara a┼č─▒r─▒ tepkiler verebilirler.

TEDAV─░
Tedavinin ilk ┼čart─▒ aile,okul ve hekim aras─▒nda s─▒k─▒ i┼čbirli─čidir. ├ç├╝nk├╝ DEHB evde davran─▒┼č sorunlar─▒ ya┼čamas─▒na neden olur.├ľ─črenmeyle ilgili sorunlar─▒n yan─▒nda arkada┼č ili┼čkilerinde ya┼čad─▒klar─▒ g├╝├žl├╝k aile ve okulun ortak ve sa─čl─▒kl─▒ ya┼čamlar─▒yala a┼č─▒labilir.

├ľncelikle aile hiperaktivite konusunda bilgilendirilmeli. ├ç├╝nk├╝ ├žocukta var olan sorunu ba┼čka yrlerde aramak, ├ž├Âz├╝m ├╝retmeyi engelledi─či gibi, telafisi m├╝mk├╝n olmayan yanl─▒┼č uygulamalara neden olacakt─▒r. Bu y├╝zden ilk olarak ├žocu─čun davran─▒┼člar─▒ belirlenmeli ve bu davran─▒┼člar─▒ d├╝zeltmeye y├Ânelik program haz─▒rlanmal─▒d─▒r.

DEHB OLAN ├çOCUKLARIN ├ľZELL─░KLER─░
├ço─čunlukla elleri ayaklar─▒ k─▒p─▒r k─▒p─▒rd─▒r ve oturdu─ču yerde k─▒p─▒rdan─▒p durur.
├ço─ču zaman hareket halindedir.
Dikkati konu d─▒┼č─▒ uyaranlarla ├žabuk da─č─▒l─▒r.
Zihinsel ├žabay─▒ gerektiren ders dinleme, ders ├žal─▒┼čma, okuma-yazma g├Ârevlerini yerine getirmede zorluk ├žeker.
├ľdevlerde ve s─▒navlarda dikkarsizce hatalar yapar.
Sab─▒rs─▒zd─▒r, s─▒ras─▒n─▒ beklemekte zorluk ├žeker.
Kendisiyle konu┼čuldu─čunda sanki dinliyormu┼č izlenimini verir.
Sakin ve g├╝r├╝lt├╝s├╝z bi├žimde oynamakta z─▒rluk ├žeker.
├ço─ču zaman d├╝┼č├╝nmeden tehlikeli i┼člere girer.

├ľZELL─░KLER─░

B─░L─░┼×SEL GEL─░┼×─░M ├ľZELL─░KLER─░
Zekalar─▒ normal ya da normalin ├╝st├╝ne olmas─▒na ra─čmen dikkatleri ├žok k─▒sa s├╝reli ve ├žabuk da─č─▒ld─▒klar─▒ i├žin genellikle ├Â─črenme prblemleri ya┼čamaktad─▒rlar.Genellikle ba┼člad─▒klar─▒ i┼či sonland─▒rmada g├╝├žl├╝k ├žekerler.Devaml─▒ dikkat ve emek isteyen i┼člede ├žal─▒┼čmak istemezler.Dikkatlerini uygun olarak ortama y├Ânlendirmede g├╝├žl├╝k ├žekerler.├çal─▒┼čmalar─▒ plans─▒z,d├╝zensiz ve karma┼č─▒k bir bi├žimde s├╝rd├╝r├╝rler.g├╝nl├╝k i┼člerinde genellikle unutkand─▒rlar.Okuma ve yazma becerilerinde s─▒k─▒nt─▒lar ya┼čayabilmektedirler.

MOTOR GEL─░┼×─░M ├ľZELL─░KLER─░
Baz─▒ dikkat eksikli─či ve hiperaktivite bozuklu─ču olan ├žocuklarda geli┼čimsel gerilik g├Âr├╝lebilmektedir.Motor koordinasyonu bozuk olabilmektedir.Dikkat eksikli─či ve hiperaktivite bozuklu─ču olan├žocuklar─▒n ├žo─ču ince motor becerisi gerektiren i┼člerde ├Âzellikle yaz─▒ yazmada zorluk ├žekerler.

SOSYAL VE DUYGUSAL GEL─░┼×─░M ├ľZELL─░KLER─░
Dikkat s├╝relerinin k─▒sa olmas─▒ ve ├žocuklar─▒n atak olmalar─▒ sosyal kurallar─▒ ├Â─črenmelerini g├╝├žle┼čtirmektedir.Bu nedenle arkada┼č bulmakta ve kurallar─▒na g├Âre oyun oynamakta g├╝├žl├╝k ├žekebilmektedirler.E┼čyalar─▒n─▒,kitaplar─▒n─▒,kalemlerini ve oyuncaklar─▒n─▒ s─▒k s─▒k kaybetmektedirler.

D─░L VE KONU┼×MA ├ľZELL─░KLER─░
Konu┼čurken ses ve s├Âzc├╝k atlamalar─▒ g├Âr├╝lebilir.

Dikkat eksikli─činin ne oldu─čunu anlatabilir misiniz?

E─čer ├žocu─čunuzda dikkat eksikli─či var ise;

* Y├Ânergeleri ba┼č─▒ndan sonuna kadar takip edemez,
* Dikkatini yapt─▒─č─▒ i┼če veya oyununa vermekte zorlan─▒r,
* Evde veya okulda yapaca─č─▒ i┼čler ve aktiviteler i├žin gerekli malzemeleri kaybeder,
* Dinlemez,
* Detaylar─▒ g├Âzden ka├ž─▒r─▒r,
* D├╝zensiz g├Âr├╝n├╝r,
* Uzun s├╝re zihinsel ├žaba gerektiren i┼čleri yapmakta zorlan─▒r,
* Unutkand─▒r,
* ─░lgisi kolayca ba┼čka y├Ânlere kayar.

├çocuklarda dikkat kusuru ├Âzellikle e─čitim hayat─▒n─▒n ba┼člamas─▒yla belirgin hale gelir. Okul da ├žabuk s─▒k─▒lan ve b─▒kan ├žocuklar─▒ oyuncaklar─▒ndan dahi s─▒k─▒l─▒p k─▒sa bir s├╝re sonra ilgileri da─č─▒l─▒r. ├Âdev yapmay─▒ sevmez, ├Âdev yapmakta hayli zorlan─▒r. Masan─▒n ba┼č─▒na oturamaz, otursalar dahi ├že┼čitli bahanelerle s─▒k s─▒k masa ba┼č─▒ndan kalkarlar. Anne, babay─▒ ders ├žal─▒┼č─▒rken s├╝rekli yanlar─▒nda isterler, bir i┼či bitirmekte zorlan─▒rlar, bir i┼č bitirmeden di─čerine ge├žerler. Kendileriyle konu┼čan ki┼čiyi dinliyormu┼č g├Âr├╝nt├╝s├╝ verirler. Bir komutu birka├ž defa s├Âyledikten sonra yerine getirirler.

S─▒n─▒fta dersi takip etmedikleri g├Âzlenir. D─▒┼čar─▒dan gelen uyar─▒larla hemen dikkatleri da─č─▒l─▒r, ba┼čka nesnelerle ilgilenir, elindeki kalem, defter ve oyuncak gibi malzemelerle u─čra┼č─▒r, s─▒n─▒f dikkatini ve huzurunu bozacak davran─▒┼člar sergilkeyebilir.

Okuma yazma kaliteleri ya┼č─▒tlar─▒ndan k├Ât├╝, defter d├╝zeni ve yaz─▒lar─▒ bozuk olabilir. Unutkand─▒rlar. S─▒n─▒fta s─▒k s─▒k e┼čya kaybederler.

Bu ├Â─črencilerimiz gereken deste─či ald─▒klar─▒nda pek ├žok ba┼čar─▒lara imza atabilirler. Dikkat eksikli─či ve hiperaktivitesi olan pek ├žok ├╝nl├╝ bulunmaktad─▒r. Ancak ne yaz─▒kt─▒rki Dikkat eksikli─či ve hiperaktivitesi olan pek ├žok ki┼či e─čitimini kapasitesi ├Âl├ž├╝s├╝nde tamamlayamam─▒┼č ve ula┼čmas─▒ gereken ba┼čar─▒lara ula┼čamam─▒┼čt─▒r. Burada ├Âzel ve farkl─▒ olan bu ├žocuklar─▒m─▒z─▒n bir deste─če ihtiyac─▒ oldu─ču muhakkakt─▒r.

Devlet Hastanelerinden bu ├Â─črenciler i├žin heyet raporu al─▒narak kayna┼čt─▒rma program─▒na tabi olmalar─▒ sa─članmakta Rehberlik ve Ara┼čt─▒rma Merkezleri bu ├Â─črencilerin ├Âzel ├žocuklar oldu─čunu kabul etmektedir. Fakat Milli E─čitim Bakanl─▒─č─▒ Talim Terbiye Kurulu Ba┼čkanl─▒─č─▒ taraf─▒ndan onaylanm─▒┼č bir destek e─čitim program─▒ olmad─▒─č─▒ndan bu ├Â─črencilerimizin destek e─čitim ├╝cretlerini Milli E─čitim Bakanl─▒─č─▒ ├Âdememektedir.

Bu konuda bizim tavsiyemiz alan─▒nda uzman kadrosu bulunan, bireysel ├Âzel ders, uzman rehberlik ve psikolojik dan─▒┼čma hizmeti, ofis ├žal─▒┼čma ortam─▒, zengin d├Âk├╝man, d├╝zenli ├Âl├žme de─čerlendirme ve takip hizmetleri sunan merkezlerden destek al─▒nmas─▒d─▒r. Dikkat eksikli─či olan ├Â─črencilerimizin kalabal─▒klarda kaybolmas─▒n─▒ istemeyiz. Amac─▒m─▒z onlar─▒n kapasitelerini tam ortaya koymalar─▒d─▒r.

Yap g├Âster s├Âyle ├ľ─čretim basamaklar─▒

Bu y├Ântemin ├Â─čretim s├╝reci ÔÇśyapÔÇÖ, ÔÇśg├ÂsterÔÇÖ, ÔÇśs├ÂyleÔÇÖ ve ÔÇśyazÔÇÖbasamaklar─▒na ili┼čkin etkinlikleri i├žermektedir .Yap, g├Âster, s├Âyle ve yaz basamaklar─▒nda ├Â─čretmenin ger├žekle┼čtirdi─či hareketin her biri ├Â─črenci taraf─▒ndan bir kar┼č─▒ hareketi gerektirir. ├ľ─črenciler , ├Â─čretmeni beceri yaparken g├Âr├╝rler, beceriyi a├ž─▒klamas─▒n─▒ dinlerler.Daha sonra ├Â─črenciler kendileri yaparlar, g├Âsterirler, ne yapt─▒klar─▒n─▒ s├Âylerler ve yazarlar.Basamakland─▒r─▒lm─▒┼č y├Ântemle ├Â─čretim yap─▒l─▒rken ├Â─č renciden ;yaparak, g├Âstererek, s├Âzl├╝ ve yaz─▒l─▒ dil kullanarak bir tepkide bulunmas─▒ beklenmektedir.├ľ─črenci, do─čru tepki verdi─činde davran─▒┼č─▒ peki┼čtirilmekte, yanl─▒┼č tepki verdi─činde ├Â─čretime geri d├Ân├╝lmektedir.

┬Ě Yap Basama─č─▒: ÔÇśYapÔÇÖ basama─č─▒nda ├Â─čretmen, ger├žek nesneleri kullan─▒r ve ├Â─črenci de cevaplar─▒n─▒ ger├žek nesneler kullanarak verir. ÔÇťYapÔÇŁ basama─č─▒, ├Â─črencilerin birbirleriyle ve ├Â─čretmenleriyle aralar─▒nda yak─▒nl─▒k kurmalar─▒na yard─▒mc─▒ olur.├ľ─črencinin gruba kat─▒l─▒m─▒n─▒ sa─člamak i├žin kullan─▒lan etkili bir ├Â─čretim y├Ântemidir.Bu basamak ÔÇťyap-yapÔÇŁ, ÔÇťyap-g├ÂsterÔÇŁ, ÔÇťyap-s├ÂyleÔÇŁ, ÔÇťyap-yazÔÇŁ alt basamaklar─▒ndan olu┼čur.

┬Ě G├Âster Basama─č─▒: ÔÇťG├ÂsterÔÇŁ basama─č─▒nda ├Â─čretmen, ├Â─črenciye g├Ârsel bir uyaran verir ve ├Â─črenciden do─čru tepki vermesi beklenir.├ľ─čretmen, uyar─▒c─▒lar─▒ ├Â─črencinin g├Ârebilece─či ┼čekilde sunar.Bu basamak ÔÇťg├Âster-yapÔÇŁ, ÔÇťg├Âster-g├ÂsterÔÇŁ, ÔÇťg├Âster-s├ÂyleÔÇŁ, ÔÇťg├Âster-yazÔÇŁ alt basamaklar─▒ndan olu┼čmaktad─▒r.

┬Ě S├Âyle Basama─č─▒: ÔÇťS├ÂyleÔÇŁbasama─č─▒nda ├Â─čretmen, ├Â─črenciye sembolik uyaran─▒ s├Âzl├╝ olarak verir ve ├Â─črenciden de do─čru tepki vermesi beklenir.Bu basamak ÔÇťs├Âyle-yapÔÇŁ, ÔÇťs├Âyle- g├ÂsterÔÇŁ, ÔÇťs├Âyle-s├ÂyleÔÇŁ, ÔÇťs├Âyle-yazÔÇŁ alt basamaklar─▒ndan olu┼čmaktad─▒r.

┬Ě Yaz Basama─č─▒: ÔÇťYazÔÇŁ basama─č─▒nda ├Â─čretmen,├Â─črenciye sembolik uyaran─▒ yaz─▒l─▒ olarak verir ve ├Â─črenciden de do─čru tepki vermesi beklenir. Bu basamak ÔÇťyaz-yapÔÇŁ, ÔÇťyaz-s├ÂyleÔÇŁ, ÔÇťyaz-yazÔÇŁ alt basamaklar─▒ndan olu┼čmaktad─▒r.

A┼ča─č─▒da basamakland─▒r─▒lm─▒┼č y├Ânteme g├Âre olu┼čturulmu┼č toplama i┼člemiyle ilgili bildirim ├Ârne─čine yer verilmi┼čtir.

1. ├ľ─čretmenin birinci k├╝meye……tane, ikinci k├╝meye…..tane nesne koydu─ču ve s├Âyledi─či k├╝melere bakarak, ├Â─črenci, iki k├╝menin toplam─▒ kadar nesne al─▒r.

2. ├ľ─čretmenin birinci k├╝meye……tane, ikinci k├╝meye…..tane nesne koydu─ču ve s├Âyledi─či k├╝melere bakarak, ├Â─črenci, ├Ân├╝ndeki resimli kartlar aras─▒ndan iki nesne k├╝mesinin toplam─▒n─▒ ifade eden resim kart─▒n─▒ se├žer.

3. ├ľ─čretmenin birinci k├╝meye……tane, ikinci k├╝meye…..tane nesne koydu─ču ve s├Âyledi─či k├╝melere bakarak, ├Â─črenci, iki k├╝menin toplam─▒n─▒n……..oldu─čunu s├Âyler.

4. ├ľ─čretmenin birinci k├╝meye……tane, ikinci k├╝meye…..tane nesne koydu─ču ve s├Âyledi─či k├╝melere bakarak, ├Â─črenci, iki k├╝medeki nesnelerin toplam─▒n─▒ rakamla yazar.

5. ├ľ─čretmenin g├Âsterdi─či ve s├Âyledi─či ,toplamlar─▒…….olan iki nesne k├╝mesinin resimli kart─▒na bakarak, ├Â─črenci, resimli karttaki nesne say─▒s─▒ kadar ger├žek nesne al─▒r.

6. ├ľ─čretmenin g├Âsterdi─či ve s├Âyledi─či ,toplamlar─▒…….olan iki nesne k├╝mesinin resimli kart─▒na bakarak, ├Â─črenci ├Ân├╝ndeki resimli kartlar aras─▒ndan iki nesne k├╝mesinin toplam─▒n─▒ ifade eden resim kart─▒n─▒ g├Âsterir.

7. ├ľ─čretmenin g├Âsterdi─či ve s├Âyledi─či ,toplamlar─▒…….olan iki nesne k├╝mesinin resimli kart─▒na bakarak, ├Â─črenci , iki k├╝menin toplam─▒n─▒n….oldu─čunu s├Âyler.

8. ├ľ─čretmenin g├Âsterdi─či ve s├Âyledi─či ,toplamlar─▒…….olan iki nesne k├╝mesinin resimli kart─▒na bakarak, ├Â─črenci , iki k├╝menin toplam─▒n─▒ rakamla yazar.

9. ├ľ─čretmenin s├Âyledi─či (….daha…ka├ž eder?)toplama i┼čleminin sonucu kadar ger├žek nesne al─▒r.

10. ├ľ─čretmenin s├Âyledi─či (….daha…ka├ž eder?)toplama i┼čleminin sonucunu ├Ân├╝ndeki resimli kartlar aras─▒ndan g├Âsterir.

11. ├ľ─čretmenin s├Âyledi─či (….daha…ka├ž eder?)toplama i┼čleminin sonucunun…..oldu─čunu s├Âyler.

12. ├ľ─čretmenin s├Âyledi─či (….daha…ka├ž eder?)toplama i┼čleminin sonucunu rakamla yazar.

13. ├ľ─čretmenin yazd─▒─č─▒ toplama i┼člemine bakarak , toplama i┼čleminin sonucu kadar ger├žek nesne al─▒r.

14. ├ľ─čretmenin yazd─▒─č─▒ toplama i┼člemine bakarak ├Â─črenci, ├Ân├╝ndeki resimli kartlar aras─▒ndan, toplama i┼čleminin sonucunu ifade eden resim kart─▒n─▒ g├Âsterir.

15. ├ľ─čretmenin yazd─▒─č─▒ toplama i┼člemine bakarak ├Â─črenci, toplama i┼čleminin sonucunun …… oldu─čunu s├Âyler.

16. ├ľ─čretmenin yazd─▒─č─▒ toplama i┼člemine bakarak ├Â─črenci , toplama i┼čleminin sonucunu rakamla yazar.