Dikkat eksikli─či ve hiperaktivite bozuklu─ču

4.506 okundu

davran─▒┼č de─či┼čtirme

├çocukta yedi ya┼č─▒ndan ├Ânce ba┼člayan, en az iki ortamda (ev,okul)alt─▒ ay s├╝reyle ya┼č─▒na ve geli┼čim seviyesine uygun olmayan dikkat eksikli─či, a┼č─▒r─▒ hareketlilik(hiperaktivite) ve d├╝rt├╝sellik belirtileriyle g├Âr├╝len bozuklu─ča denir.
Dikkat eksikl─či ve hiperaktivite bozuklu─ču g├Âsteren bireylerde ├Â─črenme-davran─▒┼č problemleri g├Âr├╝lmektedir.

NEDENLER─░

PS─░KO- SOSYAL ETMENLER─░ ; ─░lk ├žocukluk d├Ânemindeki e─čitim hatalar─▒,├žocuktan yapabilce─činden fazlas─▒n─▒ bekleme,korkulu olma,az yada yanl─▒┼č motivasyon,geli┼čim krizleri,olumsuz ya┼čam ┼čartlar─▒
B─░YOLOJ─░K VE GENET─░K ETMENLER;Beyin zedelenmesi,genetik etmenler,beyindeki i┼člevsel ve yap─▒sal anormallikler,biyokimyasal de─či┼čimler,merkezi sinir sistemindeki yap─▒sal ve i┼člevsel bozukl─▒klar.

TANI ├ľL├ç├ťTLER─░

1-A┼č─▒r─▒ Hareketlilik/Hiperaktivite
2-Dikkat Eksikli─či
3-─░mpulsivite(D├╝rt├╝sellik)

A┼×IRI HAREKETL─░L─░K
Asl─▒nda her ├žocu─čun hareketli olmas─▒ beklenir. ├çocuk ko┼čar,d├╝┼čer ve g├╝r├╝lt├╝ ├ž─▒kar─▒r. ancak DEHB’de ise ├žocu─čun hareketlili─či a┼č─▒r─▒d─▒r.Genellikle bu ├žocuklar bir motor taraf─▒ndan s├╝r├╝l├╝yormu┼č gibi s├╝rekli hareket halindedirler ve ├žok fazla enerjileri vard─▒r. Y├╝kseklere t─▒rman─▒rlar, koltuk tepelerinde gezer, ev i├žinde ko┼čtururlar. Ama durgun bir ┼čekilde oynamay─▒ beceremez,bir s├╝re sakin bir ┼čekilde oturamazlar.

D─░KKAT EKS─░KL─░─×─░
├çocuklarda dikkat kusuru ├Âzellikle e─čitim hayat─▒n─▒n ba┼člamas─▒yla belirgin hale gelir. Okul da ├žabuk s─▒k─▒lan ve b─▒kan ├žocuklar─▒ oyuncaklar─▒ndan dahi s─▒k─▒l─▒p k─▒sa bir s├╝re sonra ilgileri da─č─▒l─▒r. ├Âdev yapmay─▒ sevmez, ├Âdev yapmakta hayli zorlan─▒r. Masan─▒n ba┼č─▒na oturamaz, otursalar dahi ├že┼čitli bahanelerle s─▒k s─▒k masa ba┼č─▒ndan kalkarlar. Anne, babay─▒ ders ├žal─▒┼č─▒rken s├╝rekli yanlar─▒nda isterler, bir i┼či bitirmekte zorlan─▒rlar, bir i┼č bitirmeden di─čerine ge├žerler. Kendileriyle konu┼čan ki┼čiyi dinliyormu┼č g├Âr├╝nt├╝s├╝ verirler. Bir komutu birka├ž defa s├Âyledikten sonra yerine getirirler.

S─▒n─▒fta dersi takip etmedikleri g├Âzlenir. D─▒┼čar─▒dan gelen uyar─▒larla hemen dikkatleri da─č─▒l─▒r, ba┼čka nesnelerle ilgilenir, elindeki kalem, defter ve oyuncak gibi malzemelerle u─čra┼č─▒r, s─▒n─▒f dikkatini ve huzurunu bozacak davran─▒┼člar sergilkeyebilir.

Okuma yazma kaliteleri ya┼č─▒tlar─▒ndan k├Ât├╝, defter d├╝zeni ve yaz─▒lar─▒ bozuk olabilir. Unutkand─▒rlar. S─▒n─▒fta s─▒k s─▒k e┼čya kaybederler
.
─░MPULS─░V─░TE(D├ťRT├ťSELL─░K)
Sonucu d├╝┼č├╝nmeden eyleme ge├žme olarak tarif edilebilecek olan impulsivite bu ├žocuklar─▒ genel ├Âzelliklerindendir. Sab─▒rs─▒zl─▒klar─▒, s─▒ras─▒n─▒ beklemede g├╝├žl├╝k ├žekmeleri ve y├Ânergeleri dinlemeleri, kendisi ve ├ževresindekiler i├žin zararl─▒ olabilecek fevri hareketleri ve s─▒n─▒r tan─▒madaki zay─▒f becerileri gibi ├Âzellikleri vard─▒r. Olaylara a┼č─▒r─▒ tepkiler verebilirler.

TEDAV─░
Tedavinin ilk ┼čart─▒ aile,okul ve hekim aras─▒nda s─▒k─▒ i┼čbirli─čidir. ├ç├╝nk├╝ DEHB evde davran─▒┼č sorunlar─▒ ya┼čamas─▒na neden olur.├ľ─črenmeyle ilgili sorunlar─▒n yan─▒nda arkada┼č ili┼čkilerinde ya┼čad─▒klar─▒ g├╝├žl├╝k aile ve okulun ortak ve sa─čl─▒kl─▒ ya┼čamlar─▒yala a┼č─▒labilir.

├ľncelikle aile hiperaktivite konusunda bilgilendirilmeli. ├ç├╝nk├╝ ├žocukta var olan sorunu ba┼čka yrlerde aramak, ├ž├Âz├╝m ├╝retmeyi engelledi─či gibi, telafisi m├╝mk├╝n olmayan yanl─▒┼č uygulamalara neden olacakt─▒r. Bu y├╝zden ilk olarak ├žocu─čun davran─▒┼člar─▒ belirlenmeli ve bu davran─▒┼člar─▒ d├╝zeltmeye y├Ânelik program haz─▒rlanmal─▒d─▒r.

DEHB OLAN ├çOCUKLARIN ├ľZELL─░KLER─░
├ço─čunlukla elleri ayaklar─▒ k─▒p─▒r k─▒p─▒rd─▒r ve oturdu─ču yerde k─▒p─▒rdan─▒p durur.
├ço─ču zaman hareket halindedir.
Dikkati konu d─▒┼č─▒ uyaranlarla ├žabuk da─č─▒l─▒r.
Zihinsel ├žabay─▒ gerektiren ders dinleme, ders ├žal─▒┼čma, okuma-yazma g├Ârevlerini yerine getirmede zorluk ├žeker.
├ľdevlerde ve s─▒navlarda dikkarsizce hatalar yapar.
Sab─▒rs─▒zd─▒r, s─▒ras─▒n─▒ beklemekte zorluk ├žeker.
Kendisiyle konu┼čuldu─čunda sanki dinliyormu┼č izlenimini verir.
Sakin ve g├╝r├╝lt├╝s├╝z bi├žimde oynamakta z─▒rluk ├žeker.
├ço─ču zaman d├╝┼č├╝nmeden tehlikeli i┼člere girer.

├ľZELL─░KLER─░

B─░L─░┼×SEL GEL─░┼×─░M ├ľZELL─░KLER─░
Zekalar─▒ normal ya da normalin ├╝st├╝ne olmas─▒na ra─čmen dikkatleri ├žok k─▒sa s├╝reli ve ├žabuk da─č─▒ld─▒klar─▒ i├žin genellikle ├Â─črenme prblemleri ya┼čamaktad─▒rlar.Genellikle ba┼člad─▒klar─▒ i┼či sonland─▒rmada g├╝├žl├╝k ├žekerler.Devaml─▒ dikkat ve emek isteyen i┼člede ├žal─▒┼čmak istemezler.Dikkatlerini uygun olarak ortama y├Ânlendirmede g├╝├žl├╝k ├žekerler.├çal─▒┼čmalar─▒ plans─▒z,d├╝zensiz ve karma┼č─▒k bir bi├žimde s├╝rd├╝r├╝rler.g├╝nl├╝k i┼člerinde genellikle unutkand─▒rlar.Okuma ve yazma becerilerinde s─▒k─▒nt─▒lar ya┼čayabilmektedirler.

MOTOR GEL─░┼×─░M ├ľZELL─░KLER─░
Baz─▒ dikkat eksikli─či ve hiperaktivite bozuklu─ču olan ├žocuklarda geli┼čimsel gerilik g├Âr├╝lebilmektedir.Motor koordinasyonu bozuk olabilmektedir.Dikkat eksikli─či ve hiperaktivite bozuklu─ču olan├žocuklar─▒n ├žo─ču ince motor becerisi gerektiren i┼člerde ├Âzellikle yaz─▒ yazmada zorluk ├žekerler.

SOSYAL VE DUYGUSAL GEL─░┼×─░M ├ľZELL─░KLER─░
Dikkat s├╝relerinin k─▒sa olmas─▒ ve ├žocuklar─▒n atak olmalar─▒ sosyal kurallar─▒ ├Â─črenmelerini g├╝├žle┼čtirmektedir.Bu nedenle arkada┼č bulmakta ve kurallar─▒na g├Âre oyun oynamakta g├╝├žl├╝k ├žekebilmektedirler.E┼čyalar─▒n─▒,kitaplar─▒n─▒,kalemlerini ve oyuncaklar─▒n─▒ s─▒k s─▒k kaybetmektedirler.

D─░L VE KONU┼×MA ├ľZELL─░KLER─░
Konu┼čurken ses ve s├Âzc├╝k atlamalar─▒ g├Âr├╝lebilir.

Dikkat eksikli─činin ne oldu─čunu anlatabilir misiniz?

E─čer ├žocu─čunuzda dikkat eksikli─či var ise;

* Y├Ânergeleri ba┼č─▒ndan sonuna kadar takip edemez,
* Dikkatini yapt─▒─č─▒ i┼če veya oyununa vermekte zorlan─▒r,
* Evde veya okulda yapaca─č─▒ i┼čler ve aktiviteler i├žin gerekli malzemeleri kaybeder,
* Dinlemez,
* Detaylar─▒ g├Âzden ka├ž─▒r─▒r,
* D├╝zensiz g├Âr├╝n├╝r,
* Uzun s├╝re zihinsel ├žaba gerektiren i┼čleri yapmakta zorlan─▒r,
* Unutkand─▒r,
* ─░lgisi kolayca ba┼čka y├Ânlere kayar.

├çocuklarda dikkat kusuru ├Âzellikle e─čitim hayat─▒n─▒n ba┼člamas─▒yla belirgin hale gelir. Okul da ├žabuk s─▒k─▒lan ve b─▒kan ├žocuklar─▒ oyuncaklar─▒ndan dahi s─▒k─▒l─▒p k─▒sa bir s├╝re sonra ilgileri da─č─▒l─▒r. ├Âdev yapmay─▒ sevmez, ├Âdev yapmakta hayli zorlan─▒r. Masan─▒n ba┼č─▒na oturamaz, otursalar dahi ├že┼čitli bahanelerle s─▒k s─▒k masa ba┼č─▒ndan kalkarlar. Anne, babay─▒ ders ├žal─▒┼č─▒rken s├╝rekli yanlar─▒nda isterler, bir i┼či bitirmekte zorlan─▒rlar, bir i┼č bitirmeden di─čerine ge├žerler. Kendileriyle konu┼čan ki┼čiyi dinliyormu┼č g├Âr├╝nt├╝s├╝ verirler. Bir komutu birka├ž defa s├Âyledikten sonra yerine getirirler.

S─▒n─▒fta dersi takip etmedikleri g├Âzlenir. D─▒┼čar─▒dan gelen uyar─▒larla hemen dikkatleri da─č─▒l─▒r, ba┼čka nesnelerle ilgilenir, elindeki kalem, defter ve oyuncak gibi malzemelerle u─čra┼č─▒r, s─▒n─▒f dikkatini ve huzurunu bozacak davran─▒┼člar sergilkeyebilir.

Okuma yazma kaliteleri ya┼č─▒tlar─▒ndan k├Ât├╝, defter d├╝zeni ve yaz─▒lar─▒ bozuk olabilir. Unutkand─▒rlar. S─▒n─▒fta s─▒k s─▒k e┼čya kaybederler.

Bu ├Â─črencilerimiz gereken deste─či ald─▒klar─▒nda pek ├žok ba┼čar─▒lara imza atabilirler. Dikkat eksikli─či ve hiperaktivitesi olan pek ├žok ├╝nl├╝ bulunmaktad─▒r. Ancak ne yaz─▒kt─▒rki Dikkat eksikli─či ve hiperaktivitesi olan pek ├žok ki┼či e─čitimini kapasitesi ├Âl├ž├╝s├╝nde tamamlayamam─▒┼č ve ula┼čmas─▒ gereken ba┼čar─▒lara ula┼čamam─▒┼čt─▒r. Burada ├Âzel ve farkl─▒ olan bu ├žocuklar─▒m─▒z─▒n bir deste─če ihtiyac─▒ oldu─ču muhakkakt─▒r.

Devlet Hastanelerinden bu ├Â─črenciler i├žin heyet raporu al─▒narak kayna┼čt─▒rma program─▒na tabi olmalar─▒ sa─članmakta Rehberlik ve Ara┼čt─▒rma Merkezleri bu ├Â─črencilerin ├Âzel ├žocuklar oldu─čunu kabul etmektedir. Fakat Milli E─čitim Bakanl─▒─č─▒ Talim Terbiye Kurulu Ba┼čkanl─▒─č─▒ taraf─▒ndan onaylanm─▒┼č bir destek e─čitim program─▒ olmad─▒─č─▒ndan bu ├Â─črencilerimizin destek e─čitim ├╝cretlerini Milli E─čitim Bakanl─▒─č─▒ ├Âdememektedir.

Bu konuda bizim tavsiyemiz alan─▒nda uzman kadrosu bulunan, bireysel ├Âzel ders, uzman rehberlik ve psikolojik dan─▒┼čma hizmeti, ofis ├žal─▒┼čma ortam─▒, zengin d├Âk├╝man, d├╝zenli ├Âl├žme de─čerlendirme ve takip hizmetleri sunan merkezlerden destek al─▒nmas─▒d─▒r. Dikkat eksikli─či olan ├Â─črencilerimizin kalabal─▒klarda kaybolmas─▒n─▒ istemeyiz. Amac─▒m─▒z onlar─▒n kapasitelerini tam ortaya koymalar─▒d─▒r.

Comments are closed.

%d blogcu bunu be─čendi: