Bireyselle┼čtirilmi┼č E─čitim Programlar─▒ Raporu

5.047 okundu

Rehabilitasyon Alan─▒nda Bireyselle┼čtirilmi┼č E─čitim Programlar─▒ Raporu
Bu ├žal─▒┼čman─▒n konusu, Ba┼čkanl─▒k Makam─▒n─▒n yaz─▒l─▒ talimat─▒nda ÔÇťRehabilitasyon alan─▒nda bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim programlar─▒ ile ilgili geli┼čmi┼č ├╝lkelerde yap─▒lan uygulamalar ve literat├╝rÔÇŁ olarak belirlenmi┼čtir. Bu ba┼čl─▒k uyar─▒nca yap─▒lan taramalarda, ula┼č─▒lan ├╝lke ├Ârneklerindeki literat├╝rde, bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim programlar─▒n─▒n, ├Âzel e─čitim alan─▒ndaki uygulamalar i├žinde yer almas─▒ nedeniyle rapor bu yakla┼č─▒m ├žer├ževesinde olu┼čturulmu┼čtur.

├çal─▒┼čma kapsam─▒nda Amerika Birle┼čik Devletleri (ABD), Kanada ve ─░ngiltere olanaklar ├žer├ževesinde, elektronik ortamda yap─▒lan ara┼čt─▒rmalar sonucunda elde edilen verilerle ├Ârnek ├╝lkeler olarak incelenmi┼čtir.

AMER─░KA B─░RLE┼×─░K DEVLETLER─░ ├ľz├╝rl├╝ ├žocuklar─▒n ├Âz├╝rlerinden kaynaklanan zorluklar─▒n─▒n giderilmesi bu ├žocuklar─▒n ├Âz├╝rlerine ve ├Âzelliklerine uygun bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim programlar─▒n─▒n (BEP) d├╝zenlenmesini gerektirmektedir. Amerika Birle┼čik Devletlerinde (ABD) 1975 y─▒l─▒nda ├ž─▒kan ├ľz├╝rl├╝ Bireylerin E─čitimi Yasas─▒ÔÇÖnda (Individuals with Disabilities Education Act, IDEA) t├╝m ├Âz├╝rl├╝ ├žocuklar─▒n zorluklar─▒n─▒n belirlenip bunlara uygun BEPÔÇÖn─▒n haz─▒rlanmas─▒ ├Âng├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r. Bu Yasan─▒n amac─▒, kamu okullar─▒n─▒n t├╝m ├Âz├╝rl├╝ ├žocuklara uygun bir bi├žimde, onlar─▒n bireysel gereksinimlerini en az k─▒s─▒tlay─▒c─▒ ortamda, ├╝cretsiz, uygun e─čitimi vermelerini sa─člamakt─▒r.S├Âzkonusu yasada, ÔÇť├Âz├╝rl├╝ ├žocukÔÇŁ terimi zihinsel ├Âzre, sa─č─▒rl─▒─č─▒n da dahil oldu─ču i┼čitme ├Âzr├╝ne, konu┼čma ve dil bozukluklar─▒na, k├Ârl├╝─č├╝n de dahil oldu─ču g├Ârme ├Âz├╝rlerine, a─č─▒r duygusal bozukluklara, ortopedik ├Âz├╝rlere, otizme, travmatik beyin hasar─▒na, di─čer sa─čl─▒k sorunlar─▒na, ├Â─črenme yetersizliklerine, sa─č─▒rl─▒k-k├Ârl├╝k gibi birden fazla ├Âzre sahip oldu─ču belirlenen ve bu ├Âz├╝rler nedeniyle ├Âzel e─čitim ve ilgili hizmetlere gereksinimi olan ├žocuklar anlam─▒na gelmektedir.Bu Yasa, kamu okul hizmetinin her bir ├žocuk i├žin BEP sunmas─▒n─▒ zorunlu k─▒lmaktad─▒r. BEP, BEP geli┼čtirmek amac─▒yla yap─▒lan toplant─▒da haz─▒rlanan yaz─▒l─▒ bir dok├╝mand─▒r.

Federal Yasa gereksinimi olan her ├žocuk i├žin her y─▒l bir BEP geli┼čtirilmesini ve d├╝zenli olarak incelenmesini ├Âng├Ârmektedir. ├ľzel ├Âzel e─čitim ve buna ba─čl─▒ hizmetler, her bir ├Â─črencinin bireyselle┼čtirilmi┼č gereksinimini yans─▒tmaktad─▒r. Bu yasa BEPÔÇÖn─▒n geli┼čtirilmesinde baz─▒ ├Âzel y├Ântemlerin izlenmesini gerekli g├Ârmektedir. Her ├Â─črencinin BEPÔÇÖ─▒ bir ekip taraf─▒ndan haz─▒rlanarak her y─▒l g├Âzden ge├žirilmelidir. Ekip ├žocu─čun ├Â─čretmeni, ebeveyni, baz─▒ istisnalara ba─čl─▒ olarak ├žocuk, uygun g├Âr├╝lm├╝┼čse ├Âzel e─čitimi sa─člayan birimin temsilcisi ile bu birimin veya ailenin takdirine ba─čl─▒ di─čer ├╝yelerden olu┼čmaktad─▒r. E─čer aile ├Ânerilen BEPÔÇÖn─▒ kabul etmezse yeni bir s├╝reci talep edebilir ve devlet, e─čitim kurumlar─▒ndan bu talebi yeniden de─čerlendirmesini isteyebilir.Federal Yasa, ├Âz├╝rl├╝ olarak tan─▒lanan her ├žocu─čun BEPÔÇÖn─▒na gereksinimi oldu─ču g├Âr├╝┼č├╝nden hareketle temel olarak iki i┼čleve hizmet eder:

┬ž BEP belirli bir ├žocuk i├žin yaz─▒lan pland─▒r. Bu planda ├Âzelle┼čtirilmi┼č e─čitimsel ama├žlara, ├žocu─čun yerle┼čtirilmesine ili┼čkin kararlara yer verilir ve yaz─▒lan kararlar ekip ├žal─▒┼čmas─▒ sonucunda ger├žekle┼čtirilir.

┬ž BEP e─čitim ve de─čerlendirme i├žin ara├žlar─▒n ba┼čar─▒l─▒ kullan─▒m─▒n─▒ gerektirir.

E─čitsel De─čerlendirme A┼čamalar─▒ ve BEPÔÇÖn─▒n Olu┼čum S├╝reci

┬Ě Tarama (g├Ânderme ├Âncesi) ┬Ě G├Ânderme ┬Ě Bireysel de─čerlendirme plan─▒ olu┼čturma

┬Ě Uygulama-puanlama-yorumlama

┬Ě Sonu├žlar─▒n rapor edilmesi

┬Ě ├ľzel e─čitim i├žin uygunlu─ča karar verilmesi

┬Ě BEP olu┼čturma ┬Ě BEP i├žin anne-baba uzla┼čmas─▒. Bu a┼čamalar─▒n her biri kabaca ├Âzetlenecek olursa: Birinci a┼čamada sistemli bir bi├žimde genel tarama yap─▒larak ├žocuklar─▒n potansiyel bir ├Âzre sahip olup olmad─▒─č─▒ ara┼čt─▒r─▒l─▒r; ikinci a┼čamada, ├Âzel gereksinimi oldu─čundan ┼č├╝phelenilen ├žocuk daha fazla bilgi gereksinimi nedeniyle g├Ânderilir; ├╝├ž├╝nc├╝ a┼čamada farkl─▒ disiplinlerden uzmanlar─▒n yard─▒m─▒yla ├žocuk de─čerlendirilir ve bilgi toplan─▒r; d├Ârd├╝nc├╝ a┼čamada ekip ├╝yeleri s─▒n─▒fta, okulda, ailede ├Â─črenciyi g├Âzler ve test eder. Bu a┼čamada uygun formel ve enformel ara├žlar kullan─▒l─▒r;be┼činci a┼čamada, de─čerlendirme sonu├žlar─▒ toplan─▒r, tart─▒┼č─▒l─▒r ve bu bir profile d├Âk├╝l├╝r ve raporlan─▒r; alt─▒nc─▒ a┼čamada ├žocu─čun ├Âzel e─čitim i├žin uygunlu─čuna karar verilir, ekip ├Â─črencinin hedeflerini ve ama├žlar─▒n─▒ ortaya koyar ve BEP yaz─▒l─▒r; en son a┼čamada ise de─čerlendirme sonucunda verilen karar─▒n onaylanmas─▒ i├žin bir uzla┼čma aray─▒┼č─▒na gidilir. Yukar─▒da a┼čamalar halinde ├Âzetlenen BEPÔÇÖn─▒n olu┼čum a┼čamalar─▒ farkl─▒ ├Âz├╝r gruplar─▒ndaki bireylerin ├Âz├╝r ve ├Âzellikleri dikkate al─▒narak haz─▒rlan─▒r. Bunun anlam─▒, okula devam eden her ├žocuk i├žin hedef ayn─▒ olsa da izlenen yol ve yolculu─čun s├╝resi farkl─▒l─▒k g├Âsterecektir.

BEP, ├Âz├╝rl├╝ ├žocuk i├žin bir e─čitsel yol haritas─▒d─▒r ve BEPÔÇÖn─▒n geli┼čtirilmesinde a┼ča─č─▒dakiler ├Ânemlidir:

┬ž B├╝t├╝n ├žocuklar i├žinde ya┼čad─▒klar─▒ topluma aittir ve bu ├žocuklar─▒n e─čitim sorumlulu─ču, i├žinde ya┼čad─▒klar─▒ toplumun bir ├Âgesi olan okula aittir. ┬ž E─čitimin amac─▒ anlaml─▒ bir ya┼čam s├╝r├╝lmesini sa─člamakt─▒r. ┬ž Aile, ├žocu─ča y├Ânelik ve ├žocukla birlikte ya┼čam boyu planlaman─▒n temelini olu┼čturur.

┬ž ├çocu─čun ba┼čar─▒s─▒ k─▒smen de olsa, e─čitsel ve toplumsal ortamlarda s├╝reklilik temeline dayal─▒ arkada┼čl─▒klar kurulmas─▒n─▒ ├Âzendiren do─čal destek sistemlerinin varl─▒─č─▒na dayan─▒r. ┬ž Dayan─▒┼čmac─▒ ili┼čkiler temeline dayal─▒ olarak ├žal─▒┼čan ekipler kurulmas─▒ ├žocu─čun e─čitim ya┼čant─▒s─▒n─▒n bir ba┼čar─▒ya d├Ân├╝┼čmesi a├ž─▒s─▒ndan b├╝y├╝k ├Ânem ta┼č─▒r.

┬ž Ekipler taraf─▒ndan yap─▒lan planlamada bireyin ya┼čant─▒lar─▒na sayg─▒ ve g├╝ven temel al─▒nmal─▒, bu planlama esnekli─či ve ├╝stlenilen rolleri desteklemelidir.

┬ž Problem ├ž├Âzme y├Ântemlerinin ve m├╝dahaleye dayal─▒ hizmetlerin kullan─▒lmas─▒, ├žocuk i├žin yap─▒lan uzun vadeli planlamalar─▒ ve ├Âng├Âr├╝len ama├žlar─▒ destekler. ABDÔÇÖnde, kamu kurumlar─▒, ├╝niversiteler ve sivil toplum ├Ârg├╝tlerinin de i├žinde yer ald─▒─č─▒ ├že┼čitli kurumlar ├Âzel e─čitim ve BEPÔÇÖlar─▒ konusunda ara┼čt─▒rmalar yaparak bunlar─▒ yay─▒mlamaktad─▒r. Raporun bu b├Âl├╝m├╝nde genel ilkeleri IDEA taraf─▒ndan belirlenmi┼č olan BEP haz─▒rlama konusunda Nebraska E─čitim Departman─▒ ├ľzel N├╝fus Ofisi (Nebraska Department of Education, Special Populations Office) taraf─▒ndan haz─▒rlanm─▒┼č olan BEP rehberi ├Âzetlenecektir. Bu Ofis,

┬ž t├╝m toplum iyi e─čitilmi┼č insanlardan yarar sa─člar, bu nedenle, aileler, okullar ve t├╝m toplum e─čitimin s├╝rekli bir bi├žimde geli┼čmesine destek olma konusunda ortak sorumlulu─ču payla┼č─▒r,

┬ž Okullar, t├╝m ├žocuklara daha nitelikli hizmet sunulmas─▒ a├ž─▒s─▒ndan ailelerin ve toplumun kaynaklar─▒na gereksinim duyar. ┬ž T├╝m ├Â─čreniciler e─čitimsel ├ževre i├žinde kendi biricik ├Â─črenme ihtiya├žlar─▒n─▒ kar┼č─▒lamak zorundad─▒r.

┬ž Okullar ├Â─črenciler, personel ve toplum i├žin ho┼č ve g├╝venli ├ževreler olmak zorundad─▒r, ┼čeklinde ortaya konmu┼č ilkeleri benimsemi┼čtir. Bu ilkeler ├žer├ževesinde Ofis her ├Âz├╝rl├╝ ├žocuk i├žin bir BEP yazmaktad─▒r.BEP her ├Âz├╝rl├╝ ├žocuk i├žin, ├Â─črencinin e─čitimsel program─▒n─▒ tan─▒mlayan ve IDEAÔÇÖya uygunluk i├žinde geli┼čtirilen, de─čerlendirilen ve g├Âzden ge├žirilen yaz─▒l─▒ bir belgedir. Her bir BEP ├Ânemli bir dok├╝mand─▒r ├ž├╝nk├╝ di─čer ┼čeylerle birlikte, her ├Â─črencinin alaca─č─▒ ├Âzel e─čitim ve ilgili hizmetleri i├žerir. BEP, ├Â─črencinin ebeveyni, okul profesyonelleri ve uygun ise ├Â─črencinin kendisi taraf─▒ndan olu┼čturulmu┼č bir ekip taraf─▒ndan haz─▒rlan─▒r. Her BEP ├Â─črencinin kapasitesi, yapabilirlikleri, g├╝├žl├╝ yanlar─▒, ihtiya├žlar─▒ ve ilgileri ├žok dikkatli bi├žimde de─čerlendirilerek haz─▒rlan─▒r. Her BEP ├žocu─čun amac─▒na ula┼čabilmesi i├žin ona yard─▒m eden, anlaml─▒ e─čitimsel deneyimleri geli┼čtirmesinde ona rehberlik edecek ve onu y├Ânlendirecek ┼čekilde i┼člev g├Âr├╝r. BEP modeli a┼ča─č─▒da belirtilen 6 ba┼čl─▒k ├╝zerinde kurulmu┼čtur:

┬Ě BEP, ├Â─črencilerin t├╝m devlet gerekliliklerine uygun bi├žimde ├ťcretsiz Uygun Kamu E─čitimi ald─▒─č─▒n─▒ belgeleyen bir ├ž─▒kt─▒ ve s├╝re├žtir,

┬Ě BEP ├Â─črencinin ve ailesinin gelecek vizyonunu yans─▒t─▒r, ┬Ě ├ľzel e─čitim hizmetlerine gereksinim duyan ├Â─črencilerin ├Âzel e─čitime gereksinim duymayanlarla birlikte e─čitim almas─▒n─▒ sa─člamak, ┬Ě BEPÔÇÖn─▒n geli┼čtirilmesi disiplinleraras─▒ bir s├╝re├žtir, ┬Ě BEP ekibi ├Â─črencinin BEPÔÇÖn─▒ ├Â─črencinin genel m├╝fredat i├žindeki geli┼čimi ve ilerlemesine ba─čl─▒ olarak geli┼čtirir,

┬Ě BEP, s├╝rekli bir izleme ve karar alma s├╝recini i├žerir. Karar verme, ├Â─črencinin gereksinimlerine dayan─▒r ve ├ž├Âz├╝m odakl─▒d─▒r.

KANADA KanadaÔÇÖn─▒n British Columbia EyaletiÔÇÖnin E─čitim Bakanl─▒─č─▒ taraf─▒ndan Okul Yasas─▒ÔÇÖna (School Act) dayanarak 1995 y─▒l─▒nda ├ž─▒kar─▒lan GenelgeÔÇÖde ├Âzel gereksinimli ├žocuklara ile ikinci bir dil olarak ─░ngilizce ├Â─črenen ├žocuklara y├Ânelik olarak BEPÔÇÖlar─▒n─▒n genel ilkeleri belirlenmi┼čtir. Bu ilkeler ├žer├ževesinde haz─▒rlanm─▒┼č olan ÔÇťBireysel E─čitim Plan─▒ (BEP) Haz─▒rlanmas─▒ ve Sunulmas─▒ ile Vaka Y├Ânetim Plan─▒na (VYP) ─░li┼čkin RehberÔÇŁÔÇÖde BEP haz─▒rlanmas─▒ ve uygulanmas─▒na ili┼čkin kurallar son derece a├ž─▒k ve anla┼č─▒l─▒r bir bi├žimde ortaya konmu┼čtur. Ancak, bu rehber ─░ngilizce ├Â─črenen ├žocuklara, ├Âzel e─čitim gereksinimli ├žocuklara y├Âneliktir

.Ama├ž Bu dok├╝man─▒n genel amac─▒ okullarda BEP ve VYP haz─▒rlanmas─▒na yard─▒m ederek bunlar─▒n nihai amac─▒n ger├žekle┼čmesinde yeterli olmalar─▒n─▒ sa─člamakt─▒r. BEP ├Âzel gereksinimli ├žocuklar i├žin haz─▒rlan─▒r.

BEP Nedir? BEP, ├Âzel gereksinimli ├Â─črenciler i├žin programlamadaki de─či┼čiklikleri ve/veya adaptasyonu tan─▒mlamak ve sa─članan ├Âzel hizmetleri g├Âstermek ├╝zere d├╝zenlenmi┼č yaz─▒l─▒ bir dok├╝mand─▒r. BEP, de─čerlendirme, planlama, i┼čbirli─či i├žinde ileti┼čim ve ├Â─čretim potansiyeline rehberlik eden ÔÇťcanl─▒ÔÇŁ bir s├╝re├žtir. Bir BEP dok├╝man─▒n─▒n ├žok uzun olmas─▒ beklenmemekle birlikte ├Â─črencinin gereksinimlerinin planlanmas─▒, ├žok ├že┼čitli strateji plan─▒n─▒n sunuldu─ču de─čerlendirme y├Ântemlerini ve gelecekteki etkinlik ve planlaman─▒n a├ž─▒k ama├žlar─▒n─▒n listelendi─či bir belge olmal─▒d─▒r. Bir BEPÔÇÖn─▒n ├žocu─čun ├Â─črenme etkinliklerine odaklanmas─▒, ileti┼čim becerilerine yard─▒mc─▒ olmas─▒ ve ekip i├ži, kurumlar aras─▒ hesapverebilirli─či sa─člamas─▒ gereklidir.

BEP Geli┼čtirme BEPÔÇÖn─▒n ÔÇťcanl─▒ÔÇŁ bir dok├╝man olmas─▒ i├žin a┼ča─č─▒daki i├žermesi gerekir:

BEPÔÇÖn─▒ Planlamadan ├ľnce:

Planlama ├Âncesi d├Ânemde;

┬Ě Daha sonraki planlama ve geli┼čtirme gereksinimini g├Âz ├Ân├╝nde bulundurarak okul ve aile aras─▒nda ileti┼čim, ┬Ě BEPÔÇÖn─▒n olu┼čturulmas─▒ ve izlenmesi amac─▒yla aile/kurum g├Ârevlileri ve profesyonellerden bir ekip olu┼čturulmas─▒, ┬Ě S─▒n─▒f ├Â─čretmeni ve di─čer ekip ├╝yelerinin de─čerlendirmeleri,

┬Ě Etkinliklerin de─čerlendirilebilmesi i├žin belirli teknik ve stratejilerin pilot ├žal─▒┼čmas─▒n─▒n yap─▒lmas─▒. BEPÔÇÖn─▒n Yaz─▒lmas─▒ Yazma s├╝reci, b├╝t├╝n ekip ├╝yelerinin kat─▒laca─č─▒ bi├žimde ger├žekle┼čtirilmelidir. BEPÔÇÖn─▒ yazma i┼činin birden fazla ki┼či taraf─▒ndan yap─▒lmas─▒ gerekmemektedir. Genellikle, ├Â─črencinin izlenmesinde daha fazla sorumluluk sahibi olan ki┼či BEPÔÇÖn─▒n yaz─▒lmas─▒ndan ve izlenmesinden de sorumludur. Dok├╝man─▒ yazmadan ├Ânce a┼ča─č─▒daki ad─▒mlar─▒n izlenmesi ├Ânerilir:

┬ž ├ľ─črencinin ├Ânceliklerinin tan─▒mlanmas─▒, ┬ž ├ľnceliklerden uzun vadeli ama├žlar─▒n belirlenmesi,

┬ž Hedeflerin k─▒sa vadeli ama├žlara d├Ân├╝┼čt├╝r├╝lmesi, ┬ž Hangi kaynaklar─▒n veya stratejilerin kullan─▒laca─č─▒n─▒n belirlenmesi,

┬ž ├ľ─črencinin geli┼čiminin de─čerlendirme yollar─▒ ile g├Âzden ge├žirme tarihlerinin olu┼čturulmas─▒.

┬Ě BEPÔÇÖn─▒ yazarken a┼ča─č─▒daki bilgilerin tamam─▒n─▒n dok├╝manda yer almas─▒ ├Ânemlidir:

┬ž Ad-soyad, do─čum tarihi, s─▒n─▒f─▒, ebeveyn ad─▒, gerekli t─▒bbi/sosyal bilgi, fon kategorisi gibi demografik bilgiler

┬ž Mevcut ekip ├╝yelerinin listesi (unvanlar─▒, kurumlar─▒ ve rolleri)

┬ž BEP koordinat├Âr├╝n├╝n se├žilmesi

┬ž De─čerlendirme bilgilerinin kayd─▒

┬ž Bir veya daha fazla alanda ├Â─črencinin k─▒sa veya uzun vadeli e─čitimsel ama├žlar─▒n─▒n takvimi. Bu alanlar, zihinsel, fiziksel, sosyal/duygusal ve/veya kariyer/i┼č deneyimi olarak tan─▒mlanm─▒┼čt─▒r.

┬ž D├╝zenli programa kat─▒l─▒m derecesiyle birlikte modifikasyon veya adaptasyon derecesinin belirtilmesi

┬ž De─čerlendirme s├╝re├žlerinin envanterinin ├ž─▒kar─▒lmas─▒ ile ├Â─črenci performans─▒n─▒n de─čerlendirilmesi ve izlenmesi i├žin anahtar adaptasyonlar─▒n listelenmesi

┬ž T├╝m uygulaman─▒n tarihinin belirtilmesi

┬ž ─░nceleme tarihleri

┬ž T├╝m dan─▒┼čmanlar BC sertifikal─▒ veya kay─▒tl─▒ olmal─▒d─▒r.

BEP Uygulamas─▒ ve ─░zleme

BEP, ├Â─črencinin okul kariyerinin zenginle┼čtirildi─či, izlendi─či ve g├Âzden ge├žirildi─či bir platform olmal─▒d─▒r. Fonun sa─članmas─▒ i├žin zorunlu olsa bile bu dok├╝man resmi bir evrak niteli─či ta┼č─▒mamal─▒d─▒r. Uygun bi├žimde olu┼čturulmu┼č bir BEPÔÇÖn─▒n uygulanmas─▒ hem e─čitici hem de ├Â─črenci i├žindir.Bir BEPÔÇÖn─▒ uygularken, ├Â─črenci program─▒n─▒n gerekli elemanlar─▒ pratik edilir: ├ľrne─čin, m├╝fredat─▒n modifikasyonu, dersin ve/veya de─čerlendirme y├Ântemlerinin adaptasyonu, adaptif/yard─▒mc─▒ teknolojilerin kullan─▒lmas─▒, ├ževrenin daha ula┼č─▒labilir olmas─▒ i├žin de─či┼čiklik yap─▒lmas─▒, destek hizmetlerin sa─članmas─▒ (yard─▒mc─▒lar, dan─▒┼čmanlar, terapisyenler vb.) ve ├Âzel e─čitimin sa─članmas─▒.

BEP Modifikasyonu BEP s├╝recinde son ├Ânemli girdi s├╝rekli bir g├Âzden ge├žirme ve dok├╝man─▒n s├╝rekli modifiye edilmesidir. Bu de─či┼čikli─čin ortaya ├ž─▒kmas─▒ i├žin plan─▒n g├Âzden ge├žirilmesi en az─▒ndan y─▒lda iki kez tamamlanmal─▒d─▒r.

Bu g├Âzden ge├žirmenin bile┼čenleri ┼čunlard─▒r:

┬ž ├ľ─črencinin kazan─▒mlar─▒n─▒ tart─▒┼čmak i├žin t├╝m ekibin toplanmas─▒ ve kullan─▒lan stratejilerin g├Âzden ge├žirilmesi,

┬ž ├ľ─črencinin geli┼čiminin formel ve enformel olarak de─čerlendirilmesi,

┬ž T├╝m ekip ├╝yelerine geli┼čim raporlar─▒n─▒n verilmesi

┬ž Plan─▒n gelecekte de uygun bir bi├žimde izlenmesine izin verecek de─či┼čiklik ├Ânerilerinin tart─▒┼č─▒lmas─▒,

┬ž Sonraki g├Âzden ge├žirme tarihlerinin tart─▒┼č─▒lmas─▒ ve belirlenmesi ile son tarihin belirlenmesinde ekip ├╝yeleri aras─▒ndaki g├Ârev payla┼č─▒m─▒ ├╝zerinde anla┼č─▒lmas─▒.

Vaka Y├Ânetim Plan─▒ (VYP) Nedir? Ba─č─▒ms─▒z Okullar ├ľzel E─čitim Fonu Rehberi, Ciddi Davran─▒┼č (sorunu olan) (Severe Behaviour) herhangi bir ├Â─črencinin hem bir BEP hem de bir VYPÔÇÖn─▒n olmas─▒n─▒ zorunlu k─▒lar. VYPÔÇÖn─▒n yaz─▒m─▒ bir istisna d─▒┼č─▒nda BEPÔÇÖn─▒n yaz─▒m─▒ ile ayn─▒ kal─▒plara sahiptir, bu da ├Â─črencinin kendine ve ba┼čkalar─▒na kar┼č─▒ ciddi bir risk olu┼čturmas─▒ durumunda davran─▒┼č zorluklar─▒na odaklanmakt─▒r. VYPÔÇÖn─▒ndaki zorunlu bile┼čenler ┼čunlard─▒r:

┬ž ├ľ─črencinin yaln─▒zca okul i├žin de─čil, toplumdaki di─čer servisler/kurumlar i├žin de davran─▒┼čsal ├Ânceli─činin a├ž─▒k bi├žimde belirlenmesi, ┬ž Vaka Y├Ânetim Ekibinin her ├╝yesinin unvan─▒ ve sorumlulu─čuyla birlikte listelenmesi,

┬ž T├╝m dan─▒┼čmanlar BC sertikal─▒/kay─▒tl─▒ olmal─▒d─▒r, ┬ž Bir ekip y├Âneticisi se├žilmelidir,

┬ž Okulda veya herhangi bir yerde g├╝├žl├╝─če neden olan ├Âzel davran─▒┼ča y├Ânelik olarak ama├ž ve hedeflerin belirlenmesi. Bu hedefler ├Âncelikle davran─▒┼čsal olmal─▒d─▒r ├ž├╝nk├╝, e─čitimsel hedefler zaten BEPÔÇÖn─▒nda olu┼čturulmu┼čtur.

┬ž VYP benimsenen stratejileri a├ž─▒k bi├žimde g├Âstermelidir ayr─▒ca, g├Âzden ge├žirme, de─čerlendirme ve modifikasyon i├žin k─▒sa ve uzun vadeli hedefler belirlenmelidir. Arzu edilirse, VYP, BEP ile kombine edilebilir fakat yukar─▒da listelenmi┼č olan VYPÔÇÖn─▒n ├Âzel bir b├Âl├╝m halinde yer almas─▒n─▒n sa─članmas─▒ gerekmektedir.

─░NG─░LTERE ─░ngiltereÔÇÖde ├Âzel e─čitim gereksinimi duyan ├žocuklar─▒n tan─▒mlanmas─▒ ve de─čerlendirilmesine ili┼čkin yasal d├╝zenlemeler E─čitim Yasas─▒ 1996ÔÇÖn─▒n (Education Act 1996) 312 den 336ÔÇÖya kadar olan b├Âl├╝m├╝nde yer almaktad─▒r. Okullar─▒n ├Âzel e─čitim gereksinimleri politikas─▒na ili┼čkin yay─▒nlar─▒yla ilgili olarak da E─čitim D├╝zenlemeleri 1999 bulunmaktad─▒r.├ľzel e─čitim gereksinimlerinin tan─▒mlanmas─▒ ve de─čerlendirilmesi konusunda, erken tan─▒lama, de─čerlendirme ve ├Âzel e─čitim gereksinimi duyan her ├žocu─ča bunun sa─članmas─▒ konusu son derece ├Ânemlidir. Bu nedenle ortaya ├ž─▒km─▒┼č olan ├ľzel E─čitim Gereksinimleri Uygulama Kodu (SEN Code of Practice) b├╝t├╝n ├žocuklar─▒n ├Âzel e─čitim gereksinimlerini tan─▒mlama, de─čerlendirme ve hizmet sa─člama yakla┼č─▒mlar─▒n─▒ ortaya koymaktad─▒r.

Okul-temelli m├╝dahale ├çocuklar farkl─▒l─▒klara tepki vermedi─činde, yeterli ilerlemeyi g├Âstermedi─činde, okullar─▒n bu ├žocuklar i├žin farkl─▒ ve ├Âzel bir ├žaba sarfetmesi gerekmektedir. Okul temelli olan bu ├Ânlemler KodÔÇÖda yer alan ÔÇťOkul HareketiÔÇŁ ve ÔÇťOkul Hareketi EkstraÔÇŁ olarak adland─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r.

Okul Hareketi ileri bir de─čerlendirme bi├žimi olarak d├╝┼č├╝n├╝lebilir ve farkl─▒ e─čitim materyalleri veya farkl─▒ ├Â─čretim y├Ântemleri kullan─▒labilir. Burada ├Â─čretmenler ├Â─črenciler i├žin al─▒nan farkl─▒ ve ek ├Ânlemleri, ├Â─čretim stratejilerini, ├Â─črencilerin k─▒sa d├Ânemli hedeflerini, ba┼čar─▒ kriterlerini ve kazan─▒mlar─▒n─▒ kaydetmek i├žin Bireysel E─čitim Planlar─▒ (BEP) kullan─▒r.

Okul Eylemi Plus ise Okul Eylemi ile ├žocu─čun yeterli ilerlemeyi kaydedememesi durumunda okulun d─▒┼čar─▒dan destek hizmetleri almas─▒n─▒ anlat─▒r. Bu destek hizmetleri ├Ârne─čin sa─čl─▒k profesyonellerinden veya sosyal ├žal─▒┼čmac─▒lardan olabilir.├ľzel E─čitim Gereksinimleri Uygulama Kodu ├žocu─čun e─čitiminin b├╝t├╝n y├Ânlerini kapsayacak ┼čekilde aile ile ortakla┼ča ├žal─▒┼čma yapmas─▒na; ├žocu─čun karar alma s├╝re├žlerine kat─▒l─▒m─▒na; ve ├žocu─čun kendi e─čitimi ile ilgili olarak tercih yapmas─▒n─▒n ├Ânemine vurgu yapmaktad─▒r. T├╝m bunlar yap─▒labildi─činde ├Â─črenci ilerleme kaydedebilir.

├ľzel E─čitim Gereksinimleri Uygulama Kodu Bireysel E─čitim Planlar─▒ Yasada, BEPÔÇÖn─▒na ili┼čkin yer alan bilgiler ┼č├Âyledir: ├çocu─čun geli┼čimine y├Ânelik olarak geli┼čtirilen stratejiler bir BEPÔÇÖnda kay─▒t alt─▒na al─▒nmal─▒d─▒r; bu planda, ├žocuk i├žin geli┼čtirilmi┼č olan k─▒sa vadeli hedef setlerine ili┼čkin bilgiler, ├Â─čretim stratejileri ve ├Ânlemler ile plan─▒n g├Âzden ge├žirilmesi durumunda da eylem sonucunda ortaya ├ž─▒kacak sonu├žlar yer alabilir. BEPÔÇÖlar─▒nda yaln─▒zca, normal ├Ânlemlerin bir par├žas─▒ olan m├╝fredat plan─▒ndan farkl─▒la┼čm─▒┼č olan ek ve farkl─▒ bilgilerin kayd─▒n─▒n yer almas─▒ gerekir. BEP yaz─▒l─▒ olmal─▒d─▒r ve ├╝├ž veya d├Ârt ana hedefe odaklanmal─▒d─▒r. BEPÔÇÖlar─▒ ├žocuk ve ailesi ile tart─▒┼č─▒larak ortaya ├ž─▒kar─▒lmal─▒d─▒r.

BEPÔÇÖlar─▒n─▒n G├Âzden Ge├žirilmesi ─░deal olarak BEPÔÇÖlar─▒ devaml─▒ surette incelenmeli, basit bir ┼čekilde ÔÇťsabit s├╝reliÔÇŁ, incelemeler i├žin formel toplant─▒lar─▒ olmamal─▒d─▒r. Buna kar┼č─▒n, BEPÔÇÖlar─▒, y─▒lda en az ├╝├ž kez olmak ├╝zere d├╝zenli olarak g├Âzden ge├žirilmelidir. Bu incelemelerin formel olmas─▒na gerek yoktur ancak, ailenin, ├žocu─čun geli┼čimine dair g├Âr├╝┼čleri mutlaka sorulmal─▒d─▒r ve onlar g├Âzden ge├žirme s├╝recinin bir par├žas─▒ olarak de─čerlendirilmelidir.

Okul Hareketi Okul Hareketi a┼čamas─▒nda kay─▒tl─▒ olan t├╝m ├žocuklara BEP haz─▒rlanmas─▒ y├╝k├╝ml├╝─č├╝ vard─▒r. Bu a┼čamada ├žocu─ča uygun BEP haz─▒rlanmas─▒ ve incelenmesi i┼či ├žocu─čun s─▒n─▒f ├Â─čretmeninin sorumlu─čundad─▒r. ├çocu─čun geli┼čimini sa─člayacak stratejilerin uygulanmas─▒nda a┼ča─č─▒daki bilgilerin bulunmas─▒ gereklidir:

┬ž ├çocuk i├žin/taraf─▒ndan k─▒sa d├Ânemli hedefler olu┼čturulmas─▒,

┬ž Kullan─▒lacak ├Â─čretim stratejileri,

┬ž Al─▒nacak ├Ânlemler,

┬ž Tarihin g├Âzden ge├žirilmesi,

┬ž Ba┼čar─▒ ve/veya ayr─▒l─▒┼č kriterleri,

┬ž ├ç─▒kt─▒lar (─░ncelemede kaydedilmi┼č olan). BEP sadece grup veya s─▒n─▒f─▒n geri kalan─▒ndan farkl─▒ alanlar─▒ kaydetmelidir. A├ž─▒k bir bi├žimde yaz─▒lmal─▒ ve ├žocu─čun gereksinimleriyle ├Ârt├╝┼čen ├╝├ž ya da d├Ârt hedefe odaklanmal─▒d─▒r. Bu hedefler, ileti┼čim, okuma-yazma, matematik ile bedensel veya davran─▒┼čsal becerilere y├Ânelik alanlara ba─čl─▒ olmal─▒d─▒r. ├çocu─čun g├╝├žl├╝ yanlar─▒ ve ba┼čar─▒lar─▒ hedeflerin olu┼čturulmas─▒nda ve kullan─▒lacak olan stratejilerde ├Ânem ta┼č─▒mal─▒d─▒r.

BEPÔÇÖn─▒n ─░ncelenmesi

BEPÔÇÖlar─▒ y─▒lda en az ├╝├ž kez incelenmelidir. ─░ncelemeler s─▒n─▒f ├Â─čretmeni taraf─▒ndan d├╝zenlenmelidir. ┬ž Baz─▒ ├žocuklar daha s─▒k yap─▒lan incelmelerden yarar sa─člar. ┬ž ├çocu─čun geli┼čimi konusunda aile g├Âr├╝┼č├╝ mutlaka aranmal─▒d─▒r.

┬ž Aileler BEP incelemesine davet edilecektir.

┬ž Bir g├Âzden ge├žirme toplant─▒s─▒ ailenin ak┼čam yeme─činde ger├žekle┼čtirilebilir.

┬ž Olanakl─▒ olmas─▒ durumunda ├žocuk da g├Âzden ge├žirme s├╝recinin bir par├žas─▒ haline getirilmelidir ve hedeflerin olu┼čturulmas─▒na dahil edilmelidir.

┬ž ├çocuk incelemede yer almam─▒┼čsa, g├Âr├╝┼čleri herhangi bir tart─▒┼čmada de─čerlendirilmelidir.

Okul Hareketi Ekstra Okul Hareketi Ekstra, d─▒┼čar─▒dan hizmetler i┼čin i├žine girdi─činde,├Âzel e─čitim gereksinimlerinin desteklenmesi ve de─čerlendirilmesi s├╝recinde bir sonraki a┼čamad─▒r. Bir BEP toplant─▒s─▒nda, okul ve aile d─▒┼čar─▒dan hizmetler konusunda yard─▒m isteyebilir. Okul bu durumda ├žocu─čun yarar─▒ i├žin dan─▒┼čmanlar isteyebilir. Bu dan─▒┼čmanlar durumun uygun ve pratik olmas─▒ halinde ├žocu─ču genellikle okulda izler, b├Âylece hedefler ve buna e┼člik eden stratejilerle birlikte yeni BEPÔÇÖn─▒ ├Â─čretmene ├Ânerebilir.Bu destek sadece ├Âneri vermek ┼čeklinde olabilece─či gibi de─čerlendirme ve rapor yaz─▒m─▒n─▒ da i├žerebilir. ├ľnerinin ve deste─čin bi├žimi ├Â─črencinin gereksinimlerine g├Âre de─či┼čebilmektedir.

DE─×ERLEND─░RME

Raporda de─čerlendirilen ├╝├ž ├╝lkede de, e─čitim ald─▒klar─▒ genel ├Â─črenci kitlesi i├žinde farkl─▒l─▒k g├Âsteren ve bu farkl─▒l─▒klar─▒ nedeniyle de ├Âzel gereksinimleri bulunan ├Âz├╝rl├╝ ├žocuklar─▒n e─čitim almalar─▒n─▒ sa─člamak ve kolayla┼čt─▒rmak amac─▒yla ger├žekle┼čtirilen ├Âzel e─čitim yakla┼č─▒mlar─▒n─▒n ve BEP haz─▒rlama, de─čerlendirme, inceleme teknik ve stratejilerinin benzerlik g├Âsterdi─či g├Âr├╝lmektedir. ├ťlkemizde de d├╝nyadaki ├Ârneklerine ko┼čut olarak haz─▒rlanan 573 Say─▒l─▒ Kanun H├╝km├╝nde Kararname ile ├Âzel e─čitimin genel ilkeleri belirlenmi┼č ve bu ilkeler do─črultusunda ilgili kurumlarca haz─▒rlanan BEPÔÇÖlar─▒ d├╝┼č├╝nce tarz─▒ ve yakla┼č─▒m itibar─▒yla, de─čerlendirilen ├╝lkelerdekine benzer nitelikleri ta┼č─▒maktad─▒r.

KAYNAK├çA Ozida.gow.trGuidelines for the Completion and Presentation of Individual Education Plans (Iep’s) And Case Management Plans (Cmp’s) http://www.bced.gov.bc.ca/independentschools/spec_ed/guid-iep.docBireyselle┼čtirilmi┼č E─čitim Program─▒: Ba┼čar─▒ya Giden Yolun Haritas─▒, ├ľzel E─čitim Rehberlik ve Dan─▒┼čma Hizmetleri Genel M├╝d├╝rl├╝─č├╝IDEA Law and Regulations http://www.cec.sped.org/law_res/doc/law/regulations/index.phpIDEA http://www.cec.sped.org/law_res/doc/law/downloads/Idea97.Word60.doc H.R.5Individual Education Plan

Comments are closed.

%d blogcu bunu be─čendi: