Category: Rehberlik ve Y├Ânlendirme

Kayna┼čt─▒rma E─čitimi Hakk─▒nda

Kayna┼čt─▒rma yoluyla e─čitim nedir?

Kayna┼čt─▒rma yoluyla e─čitim; ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireylerin e─čitimlerini, destek e─čitim hizmetleri de sa─članarak yetersizli─či olmayan akranlar─▒ ile birlikte resm├« ve ├Âzel; okul ├Âncesi, ilk├Â─čretim, orta ├Â─čretim ve yayg─▒n e─čitim kurumlar─▒nda s├╝rd├╝rmeleri esas─▒na dayanan ├Âzel e─čitim uygulamalar─▒d─▒r. (├Âzel e─čitim hizmetleri mad.23 ) Devam─▒n─▒ Oku

├ľzel e─čitim almak ve a┼čamalar─▒

Art─▒k devlet ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan ├žocuklar─▒n e─čitim ├╝cretini kar┼č─▒l─▒yor. Velilere ise Kaliteli bir ├Âzel e─čitim merkezi bulmak kal─▒yor.┬öMutlaka ├ževrenizde ┬ô├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan ├žocuklar┬ö olmal─▒. Bu konuda sizlerle payla┼čmak istedi─čim ├Ânemli bilgiler var. Devam─▒n─▒ Oku

├ľ─×RET─░C─░ OLARAK ANNE VE BABALAR

aile egitimiAnne-babalar, ├žocuklar─▒n─▒n ilk ve daimi ├Â─čretmenleridir.

Anne-babalar─▒n ├Â─čretici olarak yeti┼čtirilmesi, ├žocuklar─▒n─▒n e─čitim s├╝recine aktif olarak kat─▒lmalar─▒ anlam─▒na gelmektedir. Anne-babalar─▒n ├Â─čretici olarak yeti┼čtirildi─či aile e─čitimi programlar─▒nda, genel olarak erken m├╝dahale, davran─▒┼č y├Ânetimi ve ba─č─▒ms─▒z ya┼čam becerilerinin ├Â─čretimi alanlar─▒nda ├Â─čretim becerileri kazand─▒r─▒lmaktad─▒r. Devam─▒n─▒ Oku

Aile e─čitiminin ama├žlar─▒

1. Ailelerin ├žocu─čun do─čum ├Âncesi do─čum sonras─▒ geli┼čimi ve e─čitim konusunda bilgilenmelerini sa─člamak

2. Her ya┼č─▒n geli┼čim ├Âzelli─čine g├Âre ├žocuklar─▒n─▒ tan─▒malar─▒na yard─▒mc─▒ olmak
3. ├çocu─čun her alandaki geli┼čimin desteklemelerine ve h─▒zland─▒rmalar─▒na do─črudan kat─▒l─▒mlar─▒n─▒ sa─člamak
4. Aileleri ├žocuklar─▒ ile neden-sonu├ž ili┼čkisine
dayal─▒ s├Âzel ileti┼čim kurman─▒n ├Ânemi konusunda bilin├žlendirmek

5. Aileleri ├çocuk Yeti┼čtirme tutumlar─▒ konusunda bilgilendirmek ve ├žocuklar─▒na kar┼č─▒ hatal─▒ tutum ve davran─▒┼člar─▒n─▒n de─či┼čtirilmesini sa─člamak
6. ├çocuklar─▒n kazan─▒lm─▒┼č davran─▒┼č ve al─▒┼čkanl─▒klar─▒n─▒ de─či┼čtirme yollar─▒n─▒ ├Â─čretmek
7. Ailelere, ├žocuk sa─čl─▒─č─▒, beslenmesi ve cinsel e─čitim konusunda yard─▒mc─▒ olmak
8. Aile bireylerinin, ├Â─črendikleri bilgileri davran─▒┼ča d├Ân├╝┼čt├╝rmelerine yard─▒mc─▒ olmak.
9. Evlat edinen ailelere ├╝stlendikleri anne baba rollerini benimsetmek
10. Aile bireylerini kendi haklar─▒yla ilgili olarak bilin├žlendirmek

11. Ailelere ├žocu─čunu kendi kendine kararlar alabilen ve ald─▒─č─▒ bu kararlar─▒ ta┼č─▒yabilecek, ├Âzdenetim ve ├Âzg├╝ven sahibi, giri┼čimci, yarat─▒c─▒, hem kendi hem de ba┼čkalar─▒n─▒n haklar─▒na sayg─▒l─▒ duygu ve d├╝┼č├╝ncelerini rahatl─▒kla s├Âyleyebilen, yeteneklerini kullanabilen k├╝lt├╝r de─čerlerine sahip ruh ve bedenen sa─čl─▒kl─▒ birer ki┼či olmalar─▒ i├žin gerekli bilgileri vermek

├ľZEL E─×─░T─░MDE A─░LE E─×─░T─░M─░N AMA├çLARI

Ailenin ├Âz├╝rl├╝ ├žocu─čunu kabul├╝n├╝ sa─člamak ├žocu─ču objektif olarak de─čerlendirme, potansiyelini ve s─▒n─▒rl─▒l─▒klar─▒n─▒ anlama;
Ailenin haklar─▒n─▒ ve sorumluluklar─▒n─▒ anlamas─▒n─▒ sa─člamak (Aile e─čitimine Program─▒na kat─▒labilir mi? Nas─▒l ve ne ├Âl├ž├╝de?, Ailenin yapmas─▒ gerekenler nelerdir?)
Aile ile i┼čbirli─či yapmak.
E─čitim program─▒n─▒n ├Âzelliklerini anlatmak ve program─▒n ama├žlar─▒n─▒ ger├žekle┼čtirmede yard─▒mla┼čmak.
Ailenin belli programlar─▒ uygulamas─▒n─▒ sa─člamak, evi daha verimli bir e─čitim ortam─▒ haline getirmek;
Aileyi di─čer kaynaklar hakk─▒nda bilgilendirmek

├ľz├╝rl├╝ ├çocuklar─▒n ─░hmali ve ─░stismar─▒

├ľz├╝rl├╝ ├žocu─ča sahip olan bir aile bununla ba┼ča ├ž─▒kmada desteklenmedi─činde ve yaln─▒z b─▒rak─▒ld─▒─č─▒nda ├žocuklar─▒n─▒ ihmal ve istismar edebilirler.
Yap─▒lan bir ara┼čt─▒rmada, zeka gerili─či olan ├žocu─ča sahip anne babalar─▒n ├žocuklar─▒n─▒ istismar etme potansiyellerinin normal ├žocuklar─▒n anne babalar─▒ndan daha fazla oldu─ču bulunmu┼čtur.
Anne babalar─▒n ila├ž ve alkol ba─č─▒ml─▒l─▒─č─▒, i┼čsizlik, yoksulluk ve evlilikle ilgili sorunlar─▒ ihmal ve istismar─▒n nedenleri olarak s─▒ralanabilir.
├çocuk istismar─▒n─▒ ├Ânlemenin yollar─▒na ili┼čkin yap─▒lan bir├žok ├žal─▒┼čma sonucunda, anne babalar─▒n ├že┼čitli konularda e─čitilmelerinin ├žocuklar─▒n─▒ ihmal ve istismar etmelerini ├Ânlemede etkili olabilece─či ifade edilmektedir.
├çocuklar─▒n ihmali ve istismar─▒n─▒ ├Ânlemede temel becerilerin ├Â─čretimi ├Ânem kazanmaktad─▒r. Bu uygulamada anne babalara ├žocu─čun geli┼čiminde ├Ânemli olabilecek alanlarda ve dil becerileri, giyinme, tuvalet e─čitimi gibi konularda ├Â─čretme becerileri kazand─▒r─▒labilir.
B├╝t├╝n bunlar─▒n yan─▒nda ├Âzellikle, basit davran─▒┼č y├Ânetimi ilkelerinin ├Â─čretimi konular─▒na yer verilmelidir.

Yasal Dayanaklar

573 say─▒l─▒ KHK ve ├ľzel E─čitim Hizmetleri Y├Ânetmeli─činde yer alan ├Âzel e─čitimin temel ilkelerinde
ÔÇť├ľzel e─čitim hizmetleri, ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireyleri sosyal ve fiziksel ├ževrelerinden m├╝mk├╝n oldu─ču kadar ay─▒rmadan planlan─▒r ve y├╝r├╝t├╝l├╝rÔÇŁ
ÔÇťAilenin ├Âzel e─čitim s├╝recinin her boyutunda etkin kat─▒l─▒mlar─▒n─▒n sa─članmas─▒ esast─▒rÔÇŁ ifadeleri anne baba kat─▒l─▒m─▒n─▒n sa─članmas─▒na y├Ânelik ├Ânlemlerin al─▒nmas─▒n─▒n gere─čini i┼čaret etmektedir.
Farkl─▒ konu ve s├╝relerle ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireyler i├žin temel ya┼čam becerileri kazand─▒rmada ailelerin ve yak─▒n ├ževrelerinin etkin rol almalar─▒ gere─či belirtilmektedir.
ÔÇť├ľzel e─čitim okullar─▒nda a├ž─▒lan yayg─▒n e─čitim programlar─▒na kat─▒lan ├Âzel e─čitime ihtiyac─▒ olan bireyler ile s├Âz konusu okullar─▒n aile e─čitimi programlar─▒na kat─▒lanlarda ├Â─črencilerin birinci derecede yak─▒nlar─▒n─▒n e─čitimleri s├╝resince ia┼če ve ibateleri Bakanl─▒k├ža kar┼č─▒lan─▒rÔÇŁ denerek, ailenin ekonomik g├╝├žl├╝kler nedeniyle aile e─čitimi hizmetlerinden yararlanamamas─▒ engeli de ortadan kalkmaktad─▒r.

Anne baba ve ├Â─čretmen i┼č birli─či

Anne baba ├Â─čretmen i┼čbirli─či, anne babalar ve ├Â─čretmenlerin ├Â─čretim ama├žlar─▒na ula┼čmada birlikte ├žaba g├Âstermesi olarak tan─▒mlanabilir.

Anne Baba ├ľ─čretmen ─░┼čbirli─činin Yararlar─▒

Anne baba ve ├Â─čretmenler etkili ├žal─▒┼čmalar d├╝zenleyebilen g├╝├žl├╝ bir ekip olu┼čtururlar.

Bu ekibin ger├žekle┼čtirece─či ├╝retken bir anne baba ├Â─čretmen i┼čbirli─činin ├Â─čretmenlere sa─člad─▒─č─▒ yararlar oldu─ču kadar anne babalara ve en ├Ânemlisi ├žocuklara ├Ânemli yararlar sa─člad─▒─č─▒ bilinmektedir.

├ťretken Bir Anne Baba ├ľ─čretmen ─░┼čbirli─činin Uzmanlara ve ├ľ─čretmenlere Sa─člad─▒─č─▒ Yararlar ┼×├Âyle S─▒ralanabilir:

 

Anne baban─▒n ve ├žocu─čun beklentilerinin, ihtiya├žlar─▒n─▒n daha iyi anla┼č─▒lmas─▒n─▒ sa─člar.

├çocu─čun okul d─▒┼č─▒ndaki ya┼čant─▒s─▒ i├žin ├Ânemli olan bir├žok davran─▒┼č─▒n belirlenmesinde daha anlaml─▒ veriler elde edilmesine yard─▒mc─▒ olur.

Uygun davran─▒┼člar─▒n hem ev hem de okul ortamlar─▒nda peki┼čtirilmesi i├žin daha fazla olanak sa─člar.

├ľ─čretmenin ├žocuklara kazand─▒rd─▒─č─▒ becerilerin genellenmesinde ├žok ├Ânemli olan do─čal ortamlar─▒n daha etkili duruma getirilmesine katk─▒da bulunmaktad─▒r. B├Âylece ├Â─čretmenin ├Â─čretim ama├žlar─▒na ula┼čmas─▒ kolayla┼čmaktad─▒r.

Ayn─▒ duruma anne baba a├ž─▒s─▒ndan bak─▒ld─▒─č─▒nda
├ťretken bir anne baba ve ├Â─čretmen i┼čbirli─činin, anne babalara sa─člad─▒─č─▒ yararlar ┼č├Âyle s─▒ralanabilir:

├ľ─čretmenin ama├žlar─▒n─▒n ve ├žocu─čun ihtiya├žlar─▒n─▒n daha iyi anla┼č─▒lmas─▒n─▒ sa─člar.

Yasal hak ve sorumluluklar─▒ bilmesini sa─člar.

Anne babaya ├žocu─čun okul program─▒ ve bu programa nas─▒l kat─▒labilece─či konusunda bilgi sa─člar.

Okul programlar─▒n─▒n olumlu etkilerinin evde de s├╝rd├╝r├╝lmesinin yollar─▒n─▒ arar.

├çocu─čun ev ya┼čam─▒ i├žin uygun olacak i┼člevsel davran─▒┼člar─▒ ├Â─črenmelerine yard─▒mc─▒ olacak becerileri geli┼čtirir.

Anne babalara sa─člayaca─č─▒ t├╝m bu yararlar ├žocuklar─▒n─▒n e─čitimi i├žin daha fazla kat─▒l─▒mc─▒ olmalar─▒n─▒ da beraberinde getirecektir.

├ťretken bir anne baba ├Â─čretmen i┼čbirli─činin ├žocu─ča sa─člad─▒─č─▒ yararlar ise ┼č├Âyle s─▒ralanabilir

 

├çocu─čun en ├Ânemli iki ├ževresi aras─▒nda tutarl─▒l─▒k sa─član─▒r.
├çocu─čun geli┼čimi ve ├Â─črenmesi i├žin daha ├žok f─▒rsat sa─član─▒r.
├çocuk i├žin daha i┼člevsel olacak becerilerin kazand─▒r─▒lmas─▒na da yard─▒mc─▒ olur.

├ľ─čretmenlerin, anne babalarla etkili bir i┼čbirli─či kurmas─▒n─▒ engelleyen tutum ve davran─▒┼člar─▒ genellikle ┼č├Âyle s─▒ralanabilir:

 

Anne babalar─▒ ├žaresiz ki┼čiler olarak g├Ârme,
Uzak ve mesafeli davranma,
Anne babalar─▒ psikolojik sorunlar─▒ olan insanlar olarak g├Ârme,
├çocu─čun bu durumlar─▒ndan anne babalar─▒ sorumlu tutma,
Anne babalar─▒ yetersiz g├Ârme,
Anne babalara ili┼čkin olumsuz beklentiler i├žinde olma,
Anne babalar─▒ ├že┼čitli terimlerle etiketleme e─čiliminde olma,
├ľ─čretmenlerin bu t├╝r tutum ve davran─▒┼člar─▒n─▒n yan─▒ s─▒ra benzer bi├žimde anne babalar da etkili ├Â─čretmen anne baba i┼čbirli─činin kurulmas─▒n─▒ engelleyen tutum ve davran─▒┼člara sahip olabilirler.
Anne babalar─▒n ekonomik yetersizlikleri,
├ľ─čretmenle i┼čbirli─či yapmadaki isteksizli─či,
Evdeki di─čer aile bireylerinin sorumlu─čunun fazla olmas─▒,
Evdekilerin gerekti─či kadar sorumlu davranmamalar─▒.

 

ANNE BABA-├ľ─×RETMEN ─░LET─░┼×─░M─░

 

Anne babalarla kar┼č─▒l─▒kl─▒ ileti┼čim kurabilme etkili anne baba ├Â─čretmen i┼čbirli─činin sa─članmas─▒nda olduk├ža ├Ânemlidir.
A├ž─▒k, samimi ve d├╝r├╝st ileti┼čim anne baba ve ├Â─čretmen aras─▒ndaki ili┼čkinin olumlu geli┼čmesine katk─▒da bulunur.
├ľ─čretmenlerin anne babalarla ileti┼čimi sa─člamada yayg─▒n olarak kulland─▒klar─▒ ├╝├ž y├Ântemden s├Âz edilebilir.
Bunlar: anne baba ├Â─čretmen g├Âr├╝┼čmeleri, yaz─▒l─▒ mesajlar ve telefon g├Âr├╝┼čmeleridir.
Aile ─░leti┼čimi ve E─čitimi i├žin Kullan─▒lacak Y├Ântemler

Bireysel aile g├Âr├╝┼čmeleri
Aile ile telefonla g├Âr├╝┼čme
Mektupla┼čma
K├╝├ž├╝k gruplarla aile toplant─▒lar─▒
B├╝y├╝k gruplarla aile toplant─▒lar─▒
Ev ziyaretleri
Anne Baba ├ľ─čretmen G├Âr├╝┼čmeleri

Okullarda anne babalarla ileti┼čim kurmak ve ├že┼čitli ama├žlara d├Ân├╝k g├Âr├╝┼čmeleri ger├žekle┼čtirmek i├žin en yayg─▒n kullan─▒lan uygulama bi├žimi, anne babalarla yap─▒lan toplant─▒lard─▒r.
├ço─čunlukla veli toplant─▒lar─▒ olarak bilinen bu toplant─▒lar anne babalarla ├Â─čretmenlerin grup ya da bireysel olarak y├╝z y├╝ze yapt─▒klar─▒ g├Âr├╝┼čmelerdir.
Okullarda bireyselle┼čtirilmi┼č e─čitim programlar─▒n─▒n (BEP) geli┼čtirilmesi uygulamalar─▒na ge├ži┼č ve BEPÔÇÖin gere─či olarak toplant─▒lar─▒n d├╝zenlenmesi anne babalara yeni roller sunmakta, anne baba ├Â─čretmen toplant─▒lar─▒, anne baba ├Â─čretmen g├Âr├╝┼čmelerine d├Ân├╝┼čerek yeni bir boyut kazanmaktad─▒r.

Yaz─▒l─▒ Mesajlar

Anne baba ├Â─čretmen ileti┼čiminin s├╝reklili─čini sa─člaman─▒n ve artt─▒rman─▒n yollar─▒ndan biri de yaz─▒l─▒ mesajlar kullanmakt─▒r.
├ľ─čretmenler s├╝rekli, s─▒kl─▒kla ve d├╝zenli olarak ├Â─črencilerinin anne babalar─▒na ÔÇťiyi haberÔÇŁ pusulalar─▒ g├Ândermelidirler.
Bu ama├žla anne baba ve ├Â─čretmenin ├žok fazla zaman─▒n─▒ almayan, okunmas─▒ ve kullan─▒lmas─▒ kolay olan formlar haz─▒rlanmal─▒d─▒r.
Yaz─▒l─▒ mesajlar ev i├žinde, yani ├žocu─čun do─čal ortam─▒nda peki┼čtire├žlerin belirlenmesi ve uygulanmas─▒ i├žin de kullan─▒labilir.
Yaz─▒l─▒ mesajlar─▒n bir di─čer ├že┼čidi de s─▒n─▒f gazeteleridir.
├ľ─čretmenler, ├Âzellikle aile toplant─▒lar─▒na kat─▒lamayan anne babalara iki ├╝├ž sayfadan olu┼čan ayl─▒k s─▒n─▒f gazeteleri haz─▒rlayarak verebilirler.

Telefon G├Âr├╝┼čmeleri

K─▒sa ve samimi bir telefon g├Âr├╝┼čmesi anne babalarla ileti┼čim kurmada m├╝kemmel bir yol olarak kullan─▒labilir.

D├╝zenli telefon g├Âr├╝┼čmeleri; ├Â─čretmen ve anne baban─▒n ├žocu─čun ba┼čar─▒lar─▒n─▒ payla┼čmalar─▒na hizmet etti─či gibi, ├žocu─čun e─čitimine evdeki di─čer bireylerin de kat─▒l─▒m─▒n─▒ sa─člamada etkili olmaktad─▒r.

ANNE BABA KATILIMI

 

Engelli ├çocuklar─▒n E─čitimlerine Ailenin Kat─▒l─▒m─▒

Aile e─čitimi ├žal─▒┼čmalar─▒nda anne-babalar─▒n ├žocuklar─▒na beceri ├Â─čretebilmeleri, var olan problem davran─▒┼člarla ba┼ča ├ž─▒kabilmelerinin sa─članmas─▒ gerekmektedir.
├çocukla ili┼čkilerinin olumlu y├Ânde geli┼čtirebilmeleri hedeflenir.
Aile e─čitimi ├žal─▒┼čmalar─▒nda odak noktas─▒ ├žocuk ve ├žocukla olan ili┼čkilerdir.
Ailenin kendini rahat ve iyi hissetmesi ├žok ├Ânemlidir. Bu nedenle ├žocu─čun e─čitiminin direkt sorumlulu─čunun aileye verilmesinin de ├že┼čitli sak─▒ncalar─▒ olabilir. Aile bu konuda da destek almal─▒d─▒r.
Bazen anne babalar─▒n ├žocuklar─▒n e─čitiminde e─čitici ve ├Â─čretici olmas─▒ ailede stres yaratabilir.
E─čitimin yan─▒ s─▒ra ├žocukla sosyal payla┼č─▒mlar─▒n art─▒r─▒lmas─▒ ├žok ├Ânemlidir.

G├╝n├╝m├╝zde anne babalar─▒n e─čitime kat─▒lmalar─▒ g├Âr├╝┼č├╝n├╝ destekleyen nedenler ┼č├Âyle belirtilebilir

 

(1) Aileler ├žocuklar─▒n─▒n ger├žek durumunu herkesten daha iyi bilirler ve onlar─▒ daha iyi tan─▒rlar.
(2) ├çocuklar─▒n─▒n ├Â─črenmeleri ile daha ilgilidirler.
(3) ├çocu─čun e─čitime ba┼člad─▒─č─▒ andan itibaren, onun e─čitim program─▒na do─črudan kat─▒lan ilk yeti┼čkin grubu ailelerdir.
(4) Aileler toplum taraf─▒ndan kendilerine ve ├žocuklar─▒na sa─članan e─čitim hizmetlerinin niteli─čini artt─▒rmada etkili olabilirler.
(5) Aileler, g├╝n boyunca ├žocuklar─▒na e─čitim hizmeti veren ekip taraf─▒ndan al─▒nan kararlar─▒ izleyebilir ve uygulayabilirler.

Aile e─čitim ├žal─▒┼čmalar─▒

REHBERL─░K

A─░LE DANI┼×MANLI─×I
A─░LE E─×─░T─░M─░

Rehberlik: Bireyin en verimli bir ┼čekilde geli┼čmesine ve doyum verici uyumlar sa─člamas─▒nda gerekli olan tercihleri, yorumlar─▒ planlar─▒ yapmas─▒na ve kararlar vermesine yarayacak bilgi ve becerileri kazanmas─▒ ve bu tercih ve kararlar─▒ y├╝r├╝tmesi i├žin bireye yap─▒lan sistemli ve profesyonel yard─▒md─▒r.

 

├ľzel E─čitime ─░htiyac─▒ Olan Bireylere ve Ailelerine Y├Ânelik Rehberlik: Engelli ├žocuklara ve ailelerine sunulan rehberlik ve dan─▒┼čma hizmetleri ├Âncelikli olarak, engelli ├žocu─čun tan─▒lanmas─▒n─▒, yerle┼čtirme ve izleme s├╝re├žlerini kapsamaktad─▒r.

 

Aile Rehberli─či: Aile geli┼čimine katk─▒da bulunabilmeleri amac─▒yla ailelere yap─▒lan sistemli ve d├╝zenli ├žal─▒┼čmalard─▒r.

Bu ├žal─▒┼čmalar iki y├Ânl├╝d├╝r. Birincisi, ailelere psikolojik yard─▒m yap─▒p onlar─▒ rahatlatmak ve ├Âz├╝rl├╝ ├žocuklar─▒n─▒n kabul├╝ne yard─▒mc─▒ olmakt─▒r. ─░kincisi ise okul ve yuvada ├žocuklar─▒na verilen e─čitim programlar─▒ konusunda bilgilendirerek, ├žocuklar─▒n─▒n e─čitimine katk─▒da bulunmalar─▒n─▒ sa─člamakt─▒r

 

Engelli Bireylerin Ailelerine Y├Ânelik Rehberlik: ├ľzel e─čitime muhta├ž ├žocuklar─▒n ailelerinin psikolojik dan─▒┼čma hizmetine ihtiyac─▒ normallere g├Âre daha belirgindir. Engelin t├╝r├╝ ve derecesine g├Âre bu durum belirgin farkl─▒l─▒k g├Âsterir. Psikolojik dan─▒┼čmada y├Ântemler ayn─▒ olmakla birlikte ├žocuk ve aile ile yap─▒lacak g├Âr├╝┼čmede ve dan─▒┼čmada normallerden farkl─▒ bilgiler yer alacakt─▒r.

 

Neden Aile Rehberli─či?

 

1. Engelli ├žocuklar─▒n ├Âzelliklerinin iyi bilindi─či ve kabul edildi─či bir ev ortam─▒nda ili┼čkiler daha sa─čl─▒kl─▒ ve ├žocu─čun geli┼čimine y├Ânelik olacakt─▒r.
2. ├çocuklar─▒n okul ortam─▒nda ├Â─črendikleri bilgi ve becerileri ev ortam─▒nda da uygulayabilmeleri i├žin okul ve ev aile e─čitiminin birbirine paralellik g├Âstermesine ihtiya├ž vard─▒r.
3. Engelli ├žocu─čun okulda kazand─▒─č─▒ becerilerin ev ortam─▒nda aile ile i┼čbirli─či yap─▒larak peki┼čtirilmesi, e─čitimin s├╝reklili─či, yayg─▒nla┼čt─▒r─▒lmas─▒ ve kal─▒c─▒l─▒─č─▒ a├ž─▒s─▒ndan da gereklidir.
4. Ailelerin belli aral─▒klarla bir araya gelmeleri, kendilerine ve ├žocuklar─▒na ili┼čkin duygu, d├╝┼č├╝nce ve uygulamalar─▒n─▒ payla┼čmas─▒n─▒ ama├žlayan anne-baba gruplar─▒ ailelerin psikolojik olarak rahatlamalar─▒na yard─▒mc─▒ olmaktad─▒r.

Aile Dan─▒┼čmanl─▒─č─▒

 

Dan─▒┼čma, bu alanda bilgili ve deneyimli bir uzmanla ├Âz├╝rl├╝ ├žocu─čun anne-babas─▒ aras─▒nda yer alan, anne-baban─▒n sorunlar─▒n─▒ ├ž├Âzmek i├žin gerekli tutum ve becerileri geli┼čtirmeleri ├╝zerinde odakla┼čan bir ├Â─črenme s├╝recidir. Dan─▒┼čma s├╝recinde anne-babalara ifade etmekten ka├ž─▒nd─▒klar─▒ ├Âfke, su├žluluk, d├╝┼čmanl─▒k gibi duygular─▒n─▒ ├Âzg├╝rce ifade edebilmeleri i├žin f─▒rsatlar verilir.
Ailelere, kendileri ve ├žocuklar─▒ i├žin ger├žek├ži planlar yapabilmeleri konusunda yard─▒m edilir. Anne-babalar─▒n kendi becerilerine inanmaya ba┼člama ve sosyal ├ževre ile daha fazla ileti┼čime girmelerine yard─▒mc─▒ olma psikolojik dan─▒┼čman─▒n hedefleri aras─▒ndad─▒r.

Aile dan─▒┼čmanl─▒─č─▒ ├že┼čitleri

 

1. Bilgi Verici Dan─▒┼čmanl─▒k

2. Psikoterapi

3. Ana-Baba E─čitimi (aile -uzman i┼čbirli─či)

 

Bilgi Verici Dan─▒┼čmanl─▒k

Belli bir ├Âz├╝r hakk─▒nda, ne oldu─ču, nedenleri, ├Âzellikleri, geli┼čim alanlar─▒, ├žocu─čun ihtiya├žlar─▒ hakk─▒nda aileye bilgi verilir. Bu s├╝re├ž i├žerisinde ailelerin ├že┼čitli duygu ve tepkilerini ya┼čamalar─▒ sa─član─▒r. Bilgi verici dan─▒┼čmanl─▒─č─▒n bir grup ortam─▒ i├žinde yap─▒lmas─▒, ailelerin birbirleriyle ve dan─▒┼čmanla kar┼č─▒l─▒kl─▒ bilgi, duygu, d├╝┼č├╝nce ve deneyim al─▒┼č veri┼či yapmalar─▒n─▒ ve sorular sormalar─▒na olanak sa─člar.

 

Psikoterapi

Psikoterapi yoluyla, duygusal g├╝├žl├╝klere ba─čl─▒ olarak anne-baban─▒n ya┼čad─▒klar─▒ ├žat─▒┼čmalar─▒ anlamalar─▒na ve ├ž├Âz├╝mlemelerine yard─▒m edilir.

 

Aile-Uzman ─░┼čbirli─či

Anne baban─▒n ├žocuklar─▒yla ileti┼čimlerinde etkili olmalar─▒n─▒ sa─člayan teknikleri ve becerileri ├Â─črenmeleri sa─član─▒r. Her ├╝├ž yakla┼č─▒m birbirini tamamlayan zincirin halkalar─▒ gibidir. Ailenin var olan durumuna, problemlerine ve ihtiya├žlar─▒na ba─čl─▒ olarak bu yard─▒m y├Ântemlerinden birisine veya hepsine ba┼čvurulabilir.

 

Aile E─čitimi

 

Genel anlam─▒yla, aile kurumunun devam─▒n─▒, bireylerin sa─čl─▒kl─▒

geli┼čimini, toplumun uyumlu, sorumlu ├╝yesi olmalar─▒n─▒

sa─člamak amac─▒yla yap─▒lan her t├╝r ve d├╝zeydeki e─čitim s├╝recidir.